Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Marieke

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marieke »

Zita schreef:Wat is het toch verschrikkelijk irritant als organisten het leuk vinden om een lange riedel tussen iedere psalmregel te spelen. De gemeente weet niet wanneer er weer ingezet gaat worden, de gemeente denkt dat de organist ook nog even een rust moet nemen (wat hij de ene keer wel en de andere keer niet doet), kortom: het wordt een janboel.
En ik ben ook niet zo enthousiast over de Matthäus Passion door psalmen heenvlechten. Laat beide soorten muziek op zichzelf in zijn eigen waarde staan.
Best mooi hoor, dat stukje van psalm 51 van Marco den Toom (want die zal het wel zijn met de Mattheus Passion er doorheen). 'k Vind het wel wat hebben.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik handel altijd volgens dit principe. Als je de Mattheus Passion kent, dan moet je er geen bezwaar tegen hebben als er motieven van deze hoogstaande muziek in de eredienst zijn te horen. Ik zie er geen vermenging in, eerder een verrijking. Mits het goed wordt uitgevoerd.

Ken je de MP niet. Dan maakt het niet uit.

Maar blijkbaar is er dus ook een andere mening.

Overiges vind ik Psalm 22 Van Leander van der Steen erg goed. Hij hanteert dezelfde openingsmotieven als de Mattheus en maakt er vervolgens een psalmbewerking van. Jammer dat het maar drie regels duurt.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Geen idee welk koraalboek het was. Maar ook bij nadere beschouwing hou ik niet zo van die mixjes. De Matthäus wordt dan zo makkelijk een deuntje, met makkelijk effect. Misschien dat het 'werkt' als het perfect gespeeld wordt, maar bij deze organist weet de rechterhand niet wat de linkerhand doet.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik vind dat stelen van muzikaal materiaal in deze tijd door organisten, doorgaans alleen maar een teken van gebrek aan muzikale creativiteit.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marius

Bericht door Marius »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik vind dat stelen van muzikaal materiaal in deze tijd door organisten, doorgaans alleen maar een teken van gebrek aan muzikale creativiteit.
Tsja, wanneer is het stelen?
In de tijd van Bach was het heel gebruikelijk om motieven van een ander te gebruiken. Ik zou het in veel gevallen eerder ten schande maken willen noemen. Tussen de regels door een riedeltje klinkt als popiejopie. Van mij mag je best motieven van Handel of Bach of wat dan ook gebruiken. Maar doe het dan zo dat Handel of Bach niet in hun graf zouden omdraaien als ze zouden weten hoe er met hun motieven om wordt gesprongen.

Ik kan me in ieder geval in zoverre in de uitspraak van J.H. Walter vinden dat ik het er mee eens ben dat veel 'componisten' het kopieren en plakken netjes het 'lenen' van motieven noemen maar er verder een potje van maken.

Daarom de volgende stelling:

'lenen' is prima, maar betaal de lening dan terug door er een prachtige compositie van te maken!
refo

Bericht door refo »

Marius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik vind dat stelen van muzikaal materiaal in deze tijd door organisten, doorgaans alleen maar een teken van gebrek aan muzikale creativiteit.
Tsja, wanneer is het stelen?
In de tijd van Bach was het heel gebruikelijk om motieven van een ander te gebruiken. Ik zou het in veel gevallen eerder ten schande maken willen noemen. Tussen de regels door een riedeltje klinkt als popiejopie. Van mij mag je best motieven van Handel of Bach of wat dan ook gebruiken. Maar doe het dan zo dat Handel of Bach niet in hun graf zouden omdraaien als ze zouden weten hoe er met hun motieven om wordt gesprongen.

Ik kan me in ieder geval in zoverre in de uitspraak van J.H. Walter vinden dat ik het er mee eens ben dat veel 'componisten' het kopieren en plakken netjes het 'lenen' van motieven noemen maar er verder een potje van maken.

Daarom de volgende stelling:

'lenen' is prima, maar betaal de lening dan terug door er een prachtige compositie van te maken!
Schillen versmaken.
Wat de één prachtig vindt, vindt de ander nix. En wie bepaalt wanneer Händel of Bach zich zouden moeten omdraaien?
We hebben geen geluidsopnamen uit die tijd. Misschien mishandelen we wel al hun muziekstukken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lenen is prima. Als er maar met verstand mee wordt omgesprongen.

Een walsmotief als onderliggende begeleiding bij een boetepsalm gebruiken klopt nu eenmaal niet.

Netzomin als ik een treurmars kan waarderen bij Psalm 103. Dat het 100-jaar terug smaakvol is gebleken, zegt nog niets over dat het nu ook nog zo moet zijn.

Maar goed. Dan kom je op het mooie punt: smaken verschillen.
maassluisje

Bericht door maassluisje »

Het is eigenlijk van de zotte dat muziek van Bach niet gespeeld mag worden in sommige kerken. Als er één musicus was die begenadigd was met Gods Geest, dan was het Bach wel. Zijn muziek is een evangelie op zich. Aan zijn mate van verkondiging en hoeveel mensen hij daarmee nog steeds bereikt, daar kan geen dominee aan tippen.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Het zou goed zijn dat de gemeente wordt `opgevoed`d.m.v. een artikel van de hand van de organist in het plaatselijk kerkblad en/of voor de aanvang van de dienst een zgn. vòòroefening door een zanggroep of catorij. Het gaat om spelen en zingen ter ere Gods!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

maassluisje schreef:Het is eigenlijk van de zotte dat muziek van Bach niet gespeeld mag worden in sommige kerken. Als er één musicus was die begenadigd was met Gods Geest, dan was het Bach wel. Zijn muziek is een evangelie op zich. Aan zijn mate van verkondiging en hoeveel mensen hij daarmee nog steeds bereikt, daar kan geen dominee aan tippen.
Bach klink mooi
Kan mooi klinkem

Maaar bijvoorbeeld na of voor de dienst zou ik niet goed vinden
Het leidt eerder af als dat jet opleidt...
Er is soms maar weinig nodig om je geachten van de preek te weren...

Em wat mij betreft, hoe kunstig de muziek ook is, het sticht niet.

Hou het bij de Psalmen.
Die inhoud is zo rijk (als je ze tenmiste kent), dat er echt voor elke
gelegenheiid een passende psalm is.

En... ¨speel dam niet om de kunst op zich, maar met eerbied en ontzag.
Dan is het uitleidend orgelspel vaak nog een verlengde van de preek.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
maassluisje schreef:Het is eigenlijk van de zotte dat muziek van Bach niet gespeeld mag worden in sommige kerken. Als er één musicus was die begenadigd was met Gods Geest, dan was het Bach wel. Zijn muziek is een evangelie op zich. Aan zijn mate van verkondiging en hoeveel mensen hij daarmee nog steeds bereikt, daar kan geen dominee aan tippen.
Bach klink mooi
Kan mooi klinkem

Hou het bij de Psalmen.

In het voorspel van psalm 22 kun je prima de muziek van het openingskoor van de Mattheüs verwerken. Werkelijk prachtig en nee, het leidt niet af, maar op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Upquark

Bericht door Upquark »

-DIA- schreef:
Bach klink mooi
Kan mooi klinkem

Hou het bij de Psalmen.

Deels wel mee eens, maar aan de andere kant: een 'instrumentale psalm' is toch eigenlijk niet meer dan de melodie die er in de 16e eeuw voor verzonnen is. Ik ben verder bang dat al helemaal waar het om uitleidend orgelspel gaat, alleen de bekendere psalmen aan bod komen. Al met al zou ik er geen moeite mee hebben als bij het uit de kerk gaan bijvoorbeeld 'Alle roem is uitgesloten' wordt gespeeld.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
ejvl

Bericht door ejvl »

@DIA:
Waarom zou het afleiden als je voor of na de dienst een bekend soort gezang zal spelen?
Vaste Rots van mijn behoud, Abba Vader, Wat de toekomst brengen moge, dat soort repertoire?

Ik begrijp het ook wel enigszins, waar ligt dan de grens? Wat mag wel en wat mag niet? Mag Abba Vader wel en ik wandel in het licht met Jezus niet en zulk soort discussies en wie gaat dan bepalen wat wel en niet mag?
Daarom maar alleen de psalmen, dan is er geen discussie, zo word vaak gedacht.
Overigens ben ik geen tegenstander van andere muziek voor en na de dienst, vooral muziek van "oudvaders".
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Waar er vertrouwen is in de organist, ga je dit soort zaken niet allemaal met regeltjes dichttimmeren. Dan laat je dat in over aan het inzicht van de man of vrouw aan wie je als kerkenraad ook het begeleiden van de gemeentezang hebt toevertrouwd. En zou daar eens iets mis gaan, dan evalueer je dat in het jaarlijks overleg met de organisten, of desnoods al eerder in een persoonlijk contact. Ga uit van het positieve en niet van argwaan en wantrouwen.
~~Soli Deo Gloria~~
maassluisje

Bericht door maassluisje »

-DIA- schreef:
Bach klink mooi
Kan mooi klinkem

Als Bach's muziek afleidt van de preek, zegt dat meer over de dominee dan over Bach. De Geest werkt dus blijkbaar sterker door Bach dan door de predikant. Ik ben bijv. diep ontroerd door het Erbarme Dich uit de Matth. Passion. Ze noemen Bach niet voor niets de 5e evangelist.

Hou het bij de Psalmen.

Plaats reactie