Dag des Heeren (uit: Goede Vrijdag en de stille week)

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door GJdeBruijn »

Chrisje72 schreef:GJdeBruin, dit hoor ik voor het eerst zo. Komt de 8e dag vaker in de Bijbel voor dan alleen bij de besnijdenis?
In zekere zin wel. De besnijdenis was een teken van bloed en stond in het kader van het verbond. Dat zie je de hele Schrift door.
Maar de exacte theologisch onderbouwing van de 8e dag als rustdag ken ik niet zo. Ik kwam het onlangs tegen toen ik een polemiek uit de 16/17e eeuw las tussen de engelse puriteinen en de anglicanen. Later waren het oudvaders als Teelinck en Udemans die door hun contacten met engelse vrienden ook in nederland een bezinning op de rustdag tot stand brachten. Daar ergens las ik van diverse meningen waar vooral Gomarus zich tegen de visie van de puriteinen verzette.

http://www.waaromdesabbat.nl/
citaat: De eerste aanduiding voor het vieren van de eerste dag wordt gegeven door Barnabas rond 130 na Christus. Hij zette zich fel af tegen ‘joodse praktijken’, zoals het vieren van de sabbat, omdat deze volgens hem zijn functie had verloren. De christenen vierden volgens hem de ‘achtste dag’, waarop onder andere de opstanding werd herdacht. Justinus de Martelaar schreef omstreeks dezelfde tijd dat christenen op de eerste dag bij elkaar kwamen omdat God op die dag het geordende heelal geschapen had en ook vanwege de opstanding. Hij noemt deze dag afwisselend ‘achtste dag’, ‘eerste dag’ of ‘zondag’.

Zie ook http://vroegekerk.nl/content.php?id=150
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Simon »

Jongere schreef:
"Heel veel van wat over die dag gezegd is in het Oude Testament, is ook gerealiseerd in Christus: in het oordeel in zijn kruisdood, maar ook in de behoudenis daarin; in zijn opstanding; in het zenden van Zijn Geest."

Je maakt er nu wel een potje van hoor.Ik snap eigenlijk niet hoe je het bij elkaar getheologiseerd krijgt.
De Oordeelsdag is echt niet van toepassing op God's aangeboden verzoening met de mens middels Zijn Zoon, maar het oordeel over de mensen,wanneer de zonde te groot geworden is, het zal zijn als in de dagen van Noach. De zon zal verduisterd worden en de maan haar glans niet geven, dit staat nog te gebeuren.
Heeft er trouwens iemand al een verwijzing in het OT gevonden, waar de OT-sabbat de dag des Heeren genoemd werd in de bijbel?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Wilsophie »

@Simon, het is een dusdanig "potje" dat ik niet wist hoe ik daarop moest antwoorden.
Echt ongelooflijk.
Nergens in de Bijbel wordt de Dag des Heeren gebruikt in relatie tot de sabbath en nergens in relatie tot de eerste dag der week.
Maar als ik zeg dat daar geen antwoord op wordt gegeven ben ik volgens iemand een leugenaar.
Dus I rest my case.
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bazuin »

Wilsophie schreef:Nergens in de Bijbel wordt de Dag des Heeren gebruikt in relatie tot de sabbath en nergens in relatie tot de eerste dag der week.
Dus de tekst uit Jesaja 58 die ik eerder in dit topic gaf, waarin de Heere de sabbat Zelf "Mijn heiligen dag" noemt heeft geen betrekking op de sabbat? Als de Heere Zelf zegt dat het Zijn dag is, wie zijn wij dan om te zeggen dat het nergens in de Bijbel staat?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jongere »

Simon en Wilsophie, ik zou het waarderen als jullie even goed lezen wat ik echt probeer te zeggen. Jullie slaan allebei in je post de plank mis door te reageren op wat je dénkt dat ik zeg.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jongere »

Simon schreef:Jongere schreef:
"Heel veel van wat over die dag gezegd is in het Oude Testament, is ook gerealiseerd in Christus: in het oordeel in zijn kruisdood, maar ook in de behoudenis daarin; in zijn opstanding; in het zenden van Zijn Geest."

Je maakt er nu wel een potje van hoor.Ik snap eigenlijk niet hoe je het bij elkaar getheologiseerd krijgt.
De Oordeelsdag is echt niet van toepassing op God's aangeboden verzoening met de mens middels Zijn Zoon, maar het oordeel over de mensen,wanneer de zonde te groot geworden is, het zal zijn als in de dagen van Noach. De zon zal verduisterd worden en de maan haar glans niet geven, dit staat nog te gebeuren.
Heeft er trouwens iemand al een verwijzing in het OT gevonden, waar de OT-sabbat de dag des Heeren genoemd werd in de bijbel?
Dus jij wilt beweren dat Petrus er "een potje van stond te maken" toen hij op de Pinksterdag Joël citeerde en zei dat die schriftwoorden vervuld waren?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Simon »

Bazuin schreef:
Wilsophie schreef:Nergens in de Bijbel wordt de Dag des Heeren gebruikt in relatie tot de sabbath en nergens in relatie tot de eerste dag der week.
Dus de tekst uit Jesaja 58 die ik eerder in dit topic gaf, waarin de Heere de sabbat Zelf "Mijn heiligen dag" noemt heeft geen betrekking op de sabbat? Als de Heere Zelf zegt dat het Zijn dag is, wie zijn wij dan om te zeggen dat het nergens in de Bijbel staat?
''Mijn HEILIGE dag'' is een andere benaming als Dag des Heeren.Bovendien wordt er bijgezegd dat het hier om de sabbat gaat.Dat is in alle andere gevallen niet zo, want uit de context blijkt daar ook dat het om de oordeelsdag gaat.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jongere »

Simon schreef:Dat is in alle andere gevallen niet zo, want uit de context blijkt daar ook dat het om de oordeelsdag gaat.
Nogmaals: dit is eenvoudig niet waar. 'Dag des Heeren' heeft een ruimere betekenis.

Neem Joël 2. Het gaat daar in de eerste instantie over een sprinkhanenplaag..
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Simon »

Jongere schreef:
Simon schreef:Jongere schreef:
"Heel veel van wat over die dag gezegd is in het Oude Testament, is ook gerealiseerd in Christus: in het oordeel in zijn kruisdood, maar ook in de behoudenis daarin; in zijn opstanding; in het zenden van Zijn Geest."

Je maakt er nu wel een potje van hoor.Ik snap eigenlijk niet hoe je het bij elkaar getheologiseerd krijgt.
De Oordeelsdag is echt niet van toepassing op God's aangeboden verzoening met de mens middels Zijn Zoon, maar het oordeel over de mensen,wanneer de zonde te groot geworden is, het zal zijn als in de dagen van Noach. De zon zal verduisterd worden en de maan haar glans niet geven, dit staat nog te gebeuren.
Heeft er trouwens iemand al een verwijzing in het OT gevonden, waar de OT-sabbat de dag des Heeren genoemd werd in de bijbel?
Dus jij wilt beweren dat Petrus er "een potje van stond te maken" toen hij op de Pinksterdag Joël citeerde en zei dat die schriftwoorden vervuld waren?
natuurlijk niet, maar die vervulling heeft toch niets te maken met de grote oordeelsdag, waarop de hemelen met gedruis zullen wijken enz?
Het komt er wel gelijk achteraan, maar dit is waar de bedeling stopt, denk ik...de Zijnen namen het niet aan, waardoor er nu een volk uit de heidenen wordt genodigd.vers 31 is die tijdslijn , denk ik.
ook Joel 3 is nog toekomst, toch?
Laatst gewijzigd door Simon op 09 apr 2012, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bazuin »

Simon schreef:
Bazuin schreef:
Wilsophie schreef:Nergens in de Bijbel wordt de Dag des Heeren gebruikt in relatie tot de sabbath en nergens in relatie tot de eerste dag der week.
Dus de tekst uit Jesaja 58 die ik eerder in dit topic gaf, waarin de Heere de sabbat Zelf "Mijn heiligen dag" noemt heeft geen betrekking op de sabbat? Als de Heere Zelf zegt dat het Zijn dag is, wie zijn wij dan om te zeggen dat het nergens in de Bijbel staat?
''Mijn HEILIGE dag'' is een andere benaming als Dag des Heeren.Bovendien wordt er bijgezegd dat het hier om de sabbat gaat.Dat is in alle andere gevallen niet zo, want uit de context blijkt daar ook dat het om de oordeelsdag gaat.
Het woord "heilige" heb ik elders vetgedrukt neergezet om aan te geven dat de Heere zelf benadrukt dat de sabbat Zijn heilige dag is. Als de Heere zegt dat het Zijn dag is, dan mogen wij toch zeggen dat het de dag van de Heere is? Of is dat opeens ongeoorloofd en moeten we het in jouw ogen altijd letterlijk nazeggen?
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jongere »

Simon schreef:
Jongere schreef:
Simon schreef:Jongere schreef:
"Heel veel van wat over die dag gezegd is in het Oude Testament, is ook gerealiseerd in Christus: in het oordeel in zijn kruisdood, maar ook in de behoudenis daarin; in zijn opstanding; in het zenden van Zijn Geest."

Je maakt er nu wel een potje van hoor.Ik snap eigenlijk niet hoe je het bij elkaar getheologiseerd krijgt.
De Oordeelsdag is echt niet van toepassing op God's aangeboden verzoening met de mens middels Zijn Zoon, maar het oordeel over de mensen,wanneer de zonde te groot geworden is, het zal zijn als in de dagen van Noach. De zon zal verduisterd worden en de maan haar glans niet geven, dit staat nog te gebeuren.
Heeft er trouwens iemand al een verwijzing in het OT gevonden, waar de OT-sabbat de dag des Heeren genoemd werd in de bijbel?
Dus jij wilt beweren dat Petrus er "een potje van stond te maken" toen hij op de Pinksterdag Joël citeerde en zei dat die schriftwoorden vervuld waren?
natuurlijk niet, maar die vervulling heeft toch niets te maken met de grote oordeelsdag, waarop de hemelen met gedruis zullen wijken enz?
Het komt er wel gelijk achteraan, maar dit is waar de bedeling stopt, denk ik...de Zijnen namen het niet aan, waardoor er nu een volk uit de heidenen wordt genodigd.vers 31 is die tijdslijn , denk ik.
ook Joel 3 is nog toekomst, toch?
Het punt is dat het állemaal valt binnen wat in Joël de 'dag des Heeren' wordt genoemd. Zowel de sprinkhanenplaag (eerste vervulling in de tijd van Joël zelf) als de pinksterdag (vervulling in de tijd van Christus) als de oordeelsdag (vervulling die nog moet plaatsvinden).
En die verschillende gezichtsvelden zijn er dus vaak als het over de 'dag des Heeren' gaat. Je kunt dat niet zomaar overal 'de oordeelsdag' noemen.

Dat is mijn hele punt. Ik heb daarmee niet gezegd dat het daarom dan de zondag zou zijn (zoals ik ook in mijn eerdere post al zei).
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Simon »

Bazuin schreef:
Simon schreef:
Bazuin schreef:
Wilsophie schreef:Nergens in de Bijbel wordt de Dag des Heeren gebruikt in relatie tot de sabbath en nergens in relatie tot de eerste dag der week.
Dus de tekst uit Jesaja 58 die ik eerder in dit topic gaf, waarin de Heere de sabbat Zelf "Mijn heiligen dag" noemt heeft geen betrekking op de sabbat? Als de Heere Zelf zegt dat het Zijn dag is, wie zijn wij dan om te zeggen dat het nergens in de Bijbel staat?
''Mijn HEILIGE dag'' is een andere benaming als Dag des Heeren.Bovendien wordt er bijgezegd dat het hier om de sabbat gaat.Dat is in alle andere gevallen niet zo, want uit de context blijkt daar ook dat het om de oordeelsdag gaat.
Het woord "heilige" heb ik elders vetgedrukt neergezet om aan te geven dat de Heere zelf benadrukt dat de sabbat Zijn heilige dag is. Als de Heere zegt dat het Zijn dag is, dan mogen wij toch zeggen dat het de dag van de Heere is? Of is dat opeens ongeoorloofd en moeten we het in jouw ogen altijd letterlijk nazeggen?
Uit de contekst is in beide gevallen heel goed te bepalen wat de betekenis is. meestal betekent de dag des Heeren dus de periode van het Oordeel, en in dit geval de apartgezette sabbat.Maar in de traditie denken mensen dat je het over de zondag hebt , en niet de Oordeels dag, en ook niet de zaterdag.
En ja, zoals je aanhaalt legt de Bijbel heel duidelijk uit dat het hier om de sabbath gaat, een soortgelijke uitleg van de apostelen dat de sabbat nu een dag opschuift, ontbreekt volledig.Ook op het apostelconvent in Jeruzalem geen woord hierover.
de context in Openbaring wijst volgens mij overduidelijk in de richting die refo aangaf, de oordeelsdag, daar gaat heel Openbaring tenslotte over, waarvan dit de inleiding is.
Opvallend genoeg ook gaat het over de 7 gemeenten, 7 kandelaren etc..nooit 8.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jongere »

Simon schreef:meestal betekent de dag des Heeren dus de periode van het Oordeel
Dat is dus precies wat ik wilde zeggen. :super
Bazuin
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 feb 2012, 22:47

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bazuin »

Simon schreef:
Bazuin schreef:
Simon schreef:
Bazuin schreef: Dus de tekst uit Jesaja 58 die ik eerder in dit topic gaf, waarin de Heere de sabbat Zelf "Mijn heiligen dag" noemt heeft geen betrekking op de sabbat? Als de Heere Zelf zegt dat het Zijn dag is, wie zijn wij dan om te zeggen dat het nergens in de Bijbel staat?
''Mijn HEILIGE dag'' is een andere benaming als Dag des Heeren.Bovendien wordt er bijgezegd dat het hier om de sabbat gaat.Dat is in alle andere gevallen niet zo, want uit de context blijkt daar ook dat het om de oordeelsdag gaat.
Het woord "heilige" heb ik elders vetgedrukt neergezet om aan te geven dat de Heere zelf benadrukt dat de sabbat Zijn heilige dag is. Als de Heere zegt dat het Zijn dag is, dan mogen wij toch zeggen dat het de dag van de Heere is? Of is dat opeens ongeoorloofd en moeten we het in jouw ogen altijd letterlijk nazeggen?
Uit de contekst is in beide gevallen heel goed te bepalen wat de betekenis is. meestal betekent de dag des Heeren dus de periode van het Oordeel, en in dit geval de apartgezette sabbat.Maar in de traditie denken mensen dat je het over de zondag hebt , en niet de Oordeels dag, en ook niet de zaterdag.
En ja, zoals je aanhaalt legt de Bijbel heel duidelijk uit dat het hier om de sabbath gaat, een soortgelijke uitleg van de apostelen dat de sabbat nu een dag opschuift, ontbreekt volledig.Ook op het apostelconvent in Jeruzalem geen woord hierover.
de context in Openbaring wijst volgens mij overduidelijk in de richting die refo aangaf, de oordeelsdag, daar gaat heel Openbaring tenslotte over, waarvan dit de inleiding is.
Opvallend genoeg ook gaat het over de 7 gemeenten, 7 kandelaren etc..nooit 8.
De hele discussie gaat er in mijn ogen om of het een bijbelse uitdrukking is om van de zondag en/of sabbatdag te zeggen dat het de dag des Heeren is. Zo begonnen we immers enkele pagina's geleden. Ik ben er, gezien de teksten die ik gegeven heb, van overtuigd dat het bijbels is. Natuurlijk zijn er ook teksten waarin met de dag des Heeren de oordeelsdag, of de periode van het oordeel wordt bedoelt, maar ik denk dat meerdere betekenissen van deze uitdrukking in de Bijbel voorkomen en dat deze niet te vangen is onder één specifieke uitleg.

De verborgenheid van het getal 7 in Openbaring 1 wordt in het laatste vers van dat hoofdstuk uitgelegd: "De verborgenheid der zeven sterren, die gij gezien hebt in Mijn rechter hand, en de zeven gouden kandelaren. De zeven sterren zijn de engelen der zeven Gemeenten; en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten." De engelen waarover gesproken wordt zijn de voorgangers in de zeven gemeenten: Efeze, Smyrna, Pergamus, Thyatire, Sardis, Filadelfia en Laodicea. De kanttekenaren geven enkele verwijsteksten die in mijn optiek deze uitleg van het woord "engel" staven. Of er nog meer symboliek in vervat zit durf ik niet te zeggen. Indien dat zo is, wellicht kan iemand ons op weg helpen? :)
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Simon »

Mij ging het meer om de symboliek van het getal 7, want voortdurend voorkomt in de bijbel, in tegenstelling tot 8, waar GJ de bruijn naar verwees.
De achtste dag is volgens mij geen bijbelse verordening.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie