In zekere zin wel. De besnijdenis was een teken van bloed en stond in het kader van het verbond. Dat zie je de hele Schrift door.Chrisje72 schreef:GJdeBruin, dit hoor ik voor het eerst zo. Komt de 8e dag vaker in de Bijbel voor dan alleen bij de besnijdenis?
Maar de exacte theologisch onderbouwing van de 8e dag als rustdag ken ik niet zo. Ik kwam het onlangs tegen toen ik een polemiek uit de 16/17e eeuw las tussen de engelse puriteinen en de anglicanen. Later waren het oudvaders als Teelinck en Udemans die door hun contacten met engelse vrienden ook in nederland een bezinning op de rustdag tot stand brachten. Daar ergens las ik van diverse meningen waar vooral Gomarus zich tegen de visie van de puriteinen verzette.
http://www.waaromdesabbat.nl/
citaat: De eerste aanduiding voor het vieren van de eerste dag wordt gegeven door Barnabas rond 130 na Christus. Hij zette zich fel af tegen ‘joodse praktijken’, zoals het vieren van de sabbat, omdat deze volgens hem zijn functie had verloren. De christenen vierden volgens hem de ‘achtste dag’, waarop onder andere de opstanding werd herdacht. Justinus de Martelaar schreef omstreeks dezelfde tijd dat christenen op de eerste dag bij elkaar kwamen omdat God op die dag het geordende heelal geschapen had en ook vanwege de opstanding. Hij noemt deze dag afwisselend ‘achtste dag’, ‘eerste dag’ of ‘zondag’.
Zie ook http://vroegekerk.nl/content.php?id=150