Het gaat alleen om interkerkelijke organisaties, die een spreker vragen vanuit een kerkverband, en daarvoor een kerkgebouw afhuren. Daar is weinig toenadering voor nodig.Tiberius schreef:Juist wel.freek schreef:Daarom is dit ook géén voorbeeld van interkerkelijke samenwerking.
Maar niet van kanselruil.
Kanselruil HHK/CGK
Re: Kanselruil HHK/CGK
- FlyingEagle
Daarom wordt dat ook gedaan, juist omdat er weinig voor nodig is.freek schreef:Het gaat alleen om interkerkelijke organisaties, die een spreker vragen vanuit een kerkverband, en daarvoor een kerkgebouw afhuren. Daar is weinig toenadering voor nodig.Tiberius schreef:Juist wel.freek schreef:Daarom is dit ook géén voorbeeld van interkerkelijke samenwerking.

Ja, daarom ben ik daar een beetje sceptisch over.FlyingEagle schreef:Daarom wordt dat ook gedaan, juist omdat er weinig voor nodig is.freek schreef:Het gaat alleen om interkerkelijke organisaties, die een spreker vragen vanuit een kerkverband, en daarvoor een kerkgebouw afhuren. Daar is weinig toenadering voor nodig.Tiberius schreef:Juist wel.freek schreef:Daarom is dit ook géén voorbeeld van interkerkelijke samenwerking.
Als je daar al sceptisch over bent...freek schreef:Ja, daarom ben ik daar een beetje sceptisch over.
Niet over feit dat deze diensten er zijn, maar wel over de waardering als zou het toenadering zijn. Dat is het namelijk niet.Tiberius schreef:Als je daar al sceptisch over bent...freek schreef:Ja, daarom ben ik daar een beetje sceptisch over.
Je moet de kerkelijke vergaderingen nou ook weer niet overvragen.freek schreef:Niet over feit dat deze diensten er zijn, maar wel over de waardering als zou het toenadering zijn. Dat is het namelijk niet.Tiberius schreef:Als je daar al sceptisch over bent...freek schreef:Ja, daarom ben ik daar een beetje sceptisch over.
Een wolkje als eens mans hand is ook een wolkje.
Dat is wel erg kort door de bocht!huisman schreef:CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.-DIA- schreef:Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
* Als een predikant niet in BhP wil schrijven, omdat hij er voor het geheel van de kerken wil zijn, dan is hij niet direct 'modern gereformeerd'! (Bovendien: je dient dan wel eerst aan te geven wat je onder modern gereformeerd verstaat en waarom dat onbijbels zou zijn.)
* Er zijn ook CGK-predikanten die wel in BhP zouden kunnen schrijven, maar het domweg niet doen. De rechte gereformeerde prediking is in de CGK breder te vinden dan onder de 4 predikanten die geregeld in BhP schrijven en de andere 10-15 die 2x per jaar een meditatie aanleveren.
(Het zou duidelijker zijn als ik namen mocht noemen....)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dit zeg ik toch. Er zijn predikanten CG zoals CG oorspronkelijk was en dat is idd breder dan BhP. De rest is modern gereformeerd.Luther schreef:Dat is wel erg kort door de bocht!huisman schreef:CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.-DIA- schreef:Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
1. Als een predikant niet in BhP wil schrijven, omdat hij er voor het geheel van de kerken wil zijn, dan is hij niet direct 'modern gereformeerd'! (Bovendien: je dient dan wel eerst aan te geven wat je onder modern gereformeerd verstaat en waarom dat onbijbels zou zijn.)
2. Er zijn ook CGK-predikanten die wel in BhP zouden kunnen schrijven, maar het domweg niet doen. De rechte gereformeerde prediking is in de CGK breder te vinden dan onder de 4 predikanten die geregeld in BhP schrijven en de andere 10-15 die 2x per jaar een meditatie aanleveren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Er is geen kerkverband meer 'zoals zij oorspronkelijk was'. Zelfs de Ger.Gem in Ned. niet. En dat is maar goed ook.huisman schreef:Dit zeg ik toch. Er zijn predikanten CG zoals CG oorspronkelijk was en dat is idd breder dan BhP. De rest is modern gereformeerd.Luther schreef:Dat is wel erg kort door de bocht!huisman schreef:CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.-DIA- schreef:Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
1. Als een predikant niet in BhP wil schrijven, omdat hij er voor het geheel van de kerken wil zijn, dan is hij niet direct 'modern gereformeerd'! (Bovendien: je dient dan wel eerst aan te geven wat je onder modern gereformeerd verstaat en waarom dat onbijbels zou zijn.)
2. Er zijn ook CGK-predikanten die wel in BhP zouden kunnen schrijven, maar het domweg niet doen. De rechte gereformeerde prediking is in de CGK breder te vinden dan onder de 4 predikanten die geregeld in BhP schrijven en de andere 10-15 die 2x per jaar een meditatie aanleveren.
Eens met Luther; een heel brede kring CGK-predikanten zijn zeker niet 'modern gereformeerd', al heb ik geen idee wat huisman ermee bedoelt.
- MarthaMartha
Lees nou eens gewoon wat ie zegt, dat is namelijk precies hetzelfde.freek schreef:Er is geen kerkverband meer 'zoals zij oorspronkelijk was'. Zelfs de Ger.Gem in Ned. niet. En dat is maar goed ook.huisman schreef:Dit zeg ik toch. Er zijn predikanten CG zoals CG oorspronkelijk was en dat is idd breder dan BhP. De rest is modern gereformeerd.Luther schreef:Dat is wel erg kort door de bocht!huisman schreef:
CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.
Eens met Luther; een heel brede kring CGK-predikanten zijn zeker niet 'modern gereformeerd', al heb ik geen idee wat huisman ermee bedoelt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Oke, positief Kanselruil HHK/CGK.
Van mij zouden dominees uit andere kerkverbanden ook mogen komen... Ik mag graag ook andere dominees zeer respecteren.. dan maar geen HHK'er.
Van mij zouden dominees uit andere kerkverbanden ook mogen komen... Ik mag graag ook andere dominees zeer respecteren.. dan maar geen HHK'er.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Wacht even, deze opmerking deed je in het kader van de vraag van DIA. En die vraag ging over BhP.huisman schreef:Dit zeg ik toch. Er zijn predikanten CG zoals CG oorspronkelijk was en dat is idd breder dan BhP. De rest is modern gereformeerd.Luther schreef:Dat is wel erg kort door de bocht!huisman schreef:CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.-DIA- schreef:Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
Maar los daarvan: Wat is volgens jou modern gereformeerd.
(Overigens: je mag ook nog reageren op mijn opmerking dat slechts 4 predikanten geregeld in BhP schrijven en de andere 10-15 die slechts 2x per jaar een meditatie aanleveren. Naar mijn bescheiden mening zou het schrijverstal uitgebreid kunnen worden. De Waarheidsvriend is wat dat betreft een goed voorbeeld. Heel veel verschillende schrijvers leveren af en toe een serie aan, of een los artikel. Veelal op verzoek. Jammer dat dat in BhP niet en in de Saambinder weinig gebeurt.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
1. Niet elke predikant is een schrijver
2. Predikanten moeten vaak woekeren met hun tijd en vinden een stukje schrijven niet hun hoogste prioriteit
3. De kring van predikanten die zich verwant weten met het gedachtegoed van BhP is veel breder dan de schrijverskring van BhP.
3. Modern gereformeerd is evangelisch/remonstrants in een gereformeerd jasje... en ja die heb je helaas in onze kerken (CGK)
2. Predikanten moeten vaak woekeren met hun tijd en vinden een stukje schrijven niet hun hoogste prioriteit
3. De kring van predikanten die zich verwant weten met het gedachtegoed van BhP is veel breder dan de schrijverskring van BhP.
3. Modern gereformeerd is evangelisch/remonstrants in een gereformeerd jasje... en ja die heb je helaas in onze kerken (CGK)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Toch vind ik dat die zogenoemde breedte binnen de CGK ook wel eens erg stevig aangezet wordt. Voor mijn huwelijk was ik lid van de CGK. Onze gemeente was wel een soort van "midden" gemeente en vooral in de vacante tijd kwam van helemaal rechts tot helemaal links er preken. Ik moet zeggen aan de buitenkant, zoals woordgebruik zat er behoorlijk wat verschil, maar inhoudelijk vond ik de verschillen erg meevallen. Ook BhP predikanten zijn in zijn algemeenheid bv heel ruim in het aanbod van genade (in de lijn van bv de Erskines), wat dan toch weer duidelijk verschillend is ten opzichte van bv rechts GG, OGG en GGIN. Ook op de een jaar gevolgde vormingscursus hoorde je een heel eenduidig evenwichtig bijbels geluid. (Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik "mijn oude kerkverband" nog wel mis.)
Ad 1: Dat kan, hoewel ze allen een universitaire opleiding hebben.huisman schreef:1. Niet elke predikant is een schrijver
Ad 2: Dat is jammer, want op die manier bereiken ze wel erg veel mensen. Bovendien: hoe meer predikanten meedoen, hoe minder de last voor degenen die meedoen.
Ad 3: Dat mag ik hopen, ja.

Ad 4: Helder. Nog wel even deze opmerking, en die sluit aan bij de posting van hazelaar, je kunt wel merken (of het nu om BhP gaat of om modern gereformeerd) dat ze een goede, diepgravende, degelijke universitaire opleiding hebben genoten. Dan zoom ik vooral in op de gedachtenvariëteit rond een tekst.