Uiterlijkheden

de Paus

Bericht door de Paus »

Wij brachten vorige week zaterdagavond een bezoekje aan HET Staphorst, langs de discotheek daar, en krijgen we not bene te horen van de uitsmijter(die zelf ook 7 jaar tehologie gestudeerd had) dat 90% van de bezoekers van deze discotheek uit de 'zware' kerken komt. Dan weet je toch niet wat je hoort!
Eerlijk gezegd verbaasd het me niet als ik denk aan de prediking die ze zondag aan zondag horen. Ik zie daar een regelrecht verband tussen: prediking en dit gedrag rondom discotheken.
de Paus

Bericht door de Paus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door de Paus
Wij brachten vorige week zaterdagavond een bezoekje aan HET Staphorst, langs de discotheek daar, en krijgen we not bene te horen van de uitsmijter(die zelf ook 7 jaar tehologie gestudeerd had) dat 90% van de bezoekers van deze discotheek uit de 'zware' kerken komt. Dan weet je toch niet wat je hoort!
Eerlijk gezegd verbaasd het me niet als ik denk aan de prediking die ze zondag aan zondag horen. Ik zie daar een regelrecht verband tussen: prediking en dit gedrag rondom discotheken.
Inderdaad, disco's worden alleen door refo's bezocht. In alle kerken links darvan wordt daar tenminste nog tegen gewaarschuwd...........

Wat een domme, vooral ook onbeschofte posting Paus. Blijkbaar is het erg moeilijk voor je om je vijandschap tegen de waarheid te verhullen. Ligt voor jouw rekening.
"Het moet je gegeven worden. Als God me heeft uitverkoren, dan haalt hij me wel uit deze disco" Zo praten de jongeren daar. En die praat hebben ze niet van zichzelf, maar dat hebben ze geleerd in en van de kerk.

Beste Adrianus, ik heb ook bij die disco gestaan.... mensen aangesproken, folders uitgedeeld....

[Aangepast op 11/8/04 door de Paus]
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Daarom Paus is een evenwichtige prediking ook zo belangrijk.

Of het nu gaat om een afwijking aan de éne kant of aan de andere kant dat maakt niet uit! De hel zal geen speciale plaatsen hebben voor links of rechts.

Aan de ene kant vinden we helaas een prediking die zonder de inhoud van het Evangelie is, aan de andere kant vinden we een prediking waar de vruchten niet zo noodzakelijk zijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
wim314

Bericht door wim314 »

waarom altijd die focus op prediking? Volgens mij bestaat het leven van een christen en het zoeken naar de waarheid uit meer...voorbeelden van anderen bijvoorbeeld...alternatieven, liefst origineler... het gaat niet om de leer maar om de Heer hoorde ik pas...kan wel wat geralitiveerd worden...maar levenswijze komt denk ik in dit geval meer voort uit gedachtengoed dan alleen de prediking... al ben ik het er mee eens dat het "och mocht het eens gebeuren" een prima smoes is en soms ook werkelijk zo beleefd wordt...
henriët

Re:

Bericht door henriët »

Lecram schreef:
Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Sommigen willen je laten geloven dat dan donkerblauw je lievelingskleur wordt, dat je dan korte broeken niet meer lekker vind zitten en dat je niet meer van zwemmen en schaatsen houdt...
En je gezicht op half zeven staat en je spreektoon anders wordt als je over geloofszaken spreekt. :(:(:(:(:(
Het gaat hier om een posting van jaren terug.
Toch is herkenbaar en zie je steeds meer dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gaat.
Is er nog verandering mogelijk? Op welke manier?
Reformatie.. Trug naar de Schrift en elkaar niet de maat meten/ niet veroordelen. In Zijn voetsporen wandelen.

Ik hoop het.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ad Anker
Moderator

Re: Re:

Bericht door Ad Anker »

henriët schreef:
Lecram schreef:
Sommigen willen je laten geloven dat dan donkerblauw je lievelingskleur wordt, dat je dan korte broeken niet meer lekker vind zitten en dat je niet meer van zwemmen en schaatsen houdt...
En je gezicht op half zeven staat en je spreektoon anders wordt als je over geloofszaken spreekt. :(:(:(:(:(
Toch is herkenbaar en zie je steeds meer dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gaat.
Reformatie.. Trug naar de Schrift en elkaar niet de maat meten/ niet veroordelen. In Zijn voetsporen wandelen.

Ik hoop het.
Tja, elkaar de maat nemen, dat wordt nu wel snel gezegd.
Wanneer je wordt aangesproken op iets uiterlijks dan wordt direct geroepen: terug naar de Schrift, elkaar niet de maat nemen, elkaar niet veroordelen.

Natuurlijk, uiterlijkheden zijn soms onevenredig belangrijk. Wees vooral jezelf. Anderzijds is het ook wel weer zo dt je niet wil dat je anderen tot ergenis/aanstoot bent.

Kortom, hier kom je nooit uit. Een ding is duidelijk: als je zondaar voor God wordt, verbleekt alles van de wereld en dat wordt zichtbaar in iemands levenswandel. En dat kan je negatief duiden met: donkerblauw als lievelingskleur, niet meer van zwemmen en schaatsen houden maar dat is natuurlijk je reinste flauwekul.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:Tja, elkaar de maat nemen, dat wordt nu wel snel gezegd.
Wanneer je wordt aangesproken op iets uiterlijks dan wordt direct geroepen: terug naar de Schrift, elkaar niet de maat nemen, elkaar niet veroordelen.

Dat hangt ervan af uit welke bron het voort komt. Als het echt met liefde gemengd is, dan zal er een stuk minder geprikkeld op gereageerd worden, denk ik.
Anker schreef:Natuurlijk, uiterlijkheden zijn soms onevenredig belangrijk. Wees vooral jezelf. Anderzijds is het ook wel weer zo dat je niet wil dat je anderen tot ergernis/aanstoot bent.
Daar zit spanning op. Je roept hier op: Wees vooral jezelf! Maar als je nu jezelf bent of wordt en juist daarom geestelijk veroordeeld wordt? Of als je juist dan anderen tot ergernis bent?
Anker schreef:Kortom, hier kom je nooit uit. Een ding is duidelijk: als je zondaar voor God wordt, verbleekt alles van de wereld en dat wordt zichtbaar in iemands levenswandel. En dat kan je negatief duiden met: donkerblauw als lievelingskleur, niet meer van zwemmen en schaatsen houden maar dat is natuurlijk je reinste flauwekul.
Dat weet ik niet, of dat flauwekul is. Ik geloof dat er zeker kinderen van God zijn die echt zondaar voor God zijn geworden en desondanks graag een baantje trekken of een ronde schaatsen. Er zullen er ook zijn die dat niet meer doen. Dat moet men vooral zelf bepalen, lijkt me. Het wordt pas ergerlijk en ongewenst wanneer de niet-zwemmer en niet-schaatser gaat zeggen: Gods volk schaatst en zwemt niet! Daarmee veroordeel je namelijk (geestelijk!) de wel-schaatser en wel-zwemmer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
henriët

Bericht door henriët »

Anker schreef:
henriët schreef:
Lecram schreef:

Ik hoop het.
Tja, elkaar de maat nemen, dat wordt nu wel snel gezegd.

Natuurlijk, uiterlijkheden zijn soms onevenredig belangrijk. Wees vooral jezelf. Anderzijds is het ook wel weer zo dt je niet wil dat je anderen tot ergenis/aanstoot bent.

Kortom, hier kom je nooit uit. Een ding is duidelijk: als je zondaar voor God wordt, verbleekt alles van de wereld en dat wordt zichtbaar in iemands levenswandel. En dat kan je negatief duiden met: donkerblauw als lievelingskleur, niet meer van zwemmen en schaatsen houden maar dat is natuurlijk je reinste flauwekul.
Elkaar de maat nemen: ik versta daaronder wat voor de een nog wel kan en voor de ander niet, dat degene die iets niet meer kan dat de ander niet moet opleggen.
Ten diepste gaat het niet om het uiterlijk maar om het innerlijk. Wie iets van Hem heeft leren kennen zal milder worden en de ander respecteren. En zorgen zelf eerbaar eruit te zien.
En anderzijds zul je een ander niet tot aanstoot willen zijn, maar ook dat is wederzijds.
Mooie stelregel is mi niet tot spot van de wereld en niet tot ergernis van Gods volk.

Zondaar voor God worden en Hem deelachtig worden geeft vrede die alles te boven gaat, dan verbleekt de wereld. (al blijft er strijd tussen de oude/ nieuwe mens) en dan zal de een nog wel kunnen schaatsen en de ander misschien niet. Dan gaat de een Naarden zangavond en de ander niet etc etc. We zijn te verwend hier in nl, daardoor wordt de inhoud zo gauw vergeten,
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Simon

Re: Uiterlijkheden

Bericht door Simon »

Als het in de bijbel over God's volk gaat , is dat altijd het joodse volk (met een enkele uitzondering, natuurlijk)
Jezus heeft het over Zijn Gemeente, (joden EN heidenen, sinds de scheidsmuur is weggebroken) waarom gebruikt iedereen hier nog steeds oudtestamentische benamingen voor hen, die deel zijn van de gemeente, iets nieuws, welke Jezus zei te ZULLEN gaan bouwen..
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Simon schreef:waarom gebruikt iedereen hier nog steeds oudtestamentische benamingen voor hen, die deel zijn van de gemeente, iets nieuws, welke Jezus zei te ZULLEN gaan bouwen..
Welkom bij de doelgroep van dit forum. :garde
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Simon schreef:Als het in de bijbel over God's volk gaat , is dat altijd het joodse volk (met een enkele uitzondering, natuurlijk)
Jezus heeft het over Zijn Gemeente, (joden EN heidenen, sinds de scheidsmuur is weggebroken) waarom gebruikt iedereen hier nog steeds oudtestamentische benamingen voor hen, die deel zijn van de gemeente, iets nieuws, welke Jezus zei te ZULLEN gaan bouwen..
Ik geef toe dat deze term in het nieuwe testament niet frequent gebezigd word, maar Hoséa zegt in het Oute testament bijvoorbeeld al: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was (de heidenen), Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.

En Petrus zegt in zijn brief: Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht; Hij gebruikt hier Oud Testamentische termen voor de gemeente.

Een ieder moge dus in zijn eigen geweten ten volle verzekerd zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie