Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

eilander
Moderator

Re: Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
refo schreef:
Wilhelm schreef:Mooi dat ze zo de twee vertalingen gaan gebruiken. zo zou er ook mee om gegaan moeten worden. Naast elkaar, zonder onheilige strijd.
Op de Driestar gaat men er ook zo mee om. Ik vrees echter dat wat jij 'de onheilige strijders' noemt nog wel proberen te voorkomen dat de HSV algemeen ingang vindt. Ik hoop dat dat ze niet gaat lukken.

Het punt is dat we er ook beter niet over kunnen discusseren. Ook hier niet op een forum. Dat roept alleen maar reacties op. De praktijk is toch anders. Ook in onze gemeente (GG) zie ik in de kerkdiensten steeds meer mensen zowel de SV als de HSV gebruiken. Alleen maar goed denk ik dan.
In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.
Huh, wat gebruikten ze daarvóór dan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Huh, wat gebruikten ze daarvóór dan?
Niets, denk ik.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.
Toen konden ze nog niet goed lezen.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
Erasmiaan schreef:In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.
Toen konden ze nog niet goed lezen.
Kijk- en luisterbijbel wellicht ...
refo

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
refo schreef:
Wilhelm schreef:Mooi dat ze zo de twee vertalingen gaan gebruiken. zo zou er ook mee om gegaan moeten worden. Naast elkaar, zonder onheilige strijd.
Op de Driestar gaat men er ook zo mee om. Ik vrees echter dat wat jij 'de onheilige strijders' noemt nog wel proberen te voorkomen dat de HSV algemeen ingang vindt. Ik hoop dat dat ze niet gaat lukken.

Het punt is dat we er ook beter niet over kunnen discusseren. Ook hier niet op een forum. Dat roept alleen maar reacties op. De praktijk is toch anders. Ook in onze gemeente (GG) zie ik in de kerkdiensten steeds meer mensen zowel de SV als de HSV gebruiken. Alleen maar goed denk ik dan.
In onze gemeente zie ik steeds meer mensen de SV gaan gebruiken, vooral (jonge) jeugd.
Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.
En sponsoring van kerkeraden van het GBS.
Laatst gewijzigd door refo op 28 feb 2012, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Op de Driestar gaat men er ook zo mee om.
Bij ons op kantoor ook, ja. Maar een zondagsschool is wel wat anders dan een kantoor- of leeromgeving.
refo schreef:Ik vrees echter dat wat jij 'de onheilige strijders' noemt nog wel proberen te voorkomen dat de HSV algemeen ingang vindt. Ik hoop dat dat ze niet gaat lukken.
Ik denk het ook, ja.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.
Een soort moderne sabbatslast. In sommige gemeenten sjouwt men graag. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
refo schreef:Ik denk dat je steeds meer jonge mensen zo'n grote kantekeningenbijbel ziet binnensjouwen. Dat zie ik ook. Maar die worden niet 'meer' gebruikt. Dat dient gewoon als bijbel met psalmen, maar dan omvangrijker.
Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreekt :langue
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik merk dat er best wel jongeren zijn die zo'n kanttekeningenbijbel serieus wordt bestuderen.
Een eerder seizoen toen ds. d. W. een reeks bijbellezingen hield over de zendigsreizen van Paulus, zag ik dat kinderen/jongeren het volgden en ook tijdens de preek de kaartjes achterin de Bijbel raadpleegden. Dan denk ik: Gelukkig, die luisteren nog goed!

Of die GBS Bijbels worden gesponsord door kerkenraden kan ik niet bevestigen, maar het lijkt me sterk... Die bijbels zijn best handig, één nadeel: voor slechtzienden zijn de kanttekeningen soms wat lastig te lezen... te klein....
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreekt :langue
ik vind het handig om voor de dienst alvast het hoofdstuk te lezen met de ktt ofzo.
Tegenwoordig neem ik de studiebijbel mee van John MacArthur
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Het visiedocument hinkt wat dat betreft op twee gedachten.

Enerzijds constateert men terecht: "We constateren dat de vertaling als zodanig niet in de volle breedte van onze achterban volledig wordt gedragen." en stelt men: "Uitgangspunt is, dat we niemand iets willen opdringen, ...".
Anderzijds wordt een hele case uitgewerkt (bladzijde 18) waarin men toch wel degelijk die suggestie gewekt wordt.

@Jolanda: De HGJB gaat denk ik zonder meer overstag; die is vanouds veel minder behoudend dan de zondagsscholenbond.
Dat is waar, ik bedoelde eigenlijk meer dat de HGJB overstapt van de NBV naar de HSV. Dat zou voor veel gemeentes een stuk makkelijker zijn. Nu ben je contstant programma's en materialen aan het aanpassen.
Overigens, ik merk wel steeds meer dat de NBV vervangen wordt door de HSV.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
freek

Bericht door freek »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Nee, of de dominee in lijn met de visie van de statenvertalers spreekt :huhu . De dominee die ik nogal eens hoor (GG), wijkt daar overigens wel eens vanaf.
haaf

Bericht door haaf »

freek schreef:
eilander schreef: Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreekt :langue
Nee, of de dominee in lijn met de visie van de statenvertalers spreekt :huhu . De dominee die ik nogal eens hoor (GG), wijkt daar overigens wel eens vanaf.
Maar dan meestal wel met uitleg waarom en vaak in lijn met andere verklaringen.
freek

Bericht door freek »

haaf schreef:
freek schreef:
eilander schreef: Bovendien kun je met die kanttekeningen direct nakijken of die dominee wel de waarheid spreekt :langue
Maar dan meestal wel met uitleg waarom en vaak in lijn met andere verklaringen.
Dat was het punt dus niet.
haaf

Bericht door haaf »

Nee, de kanttekening erbij :huhu ;)
Plaats reactie