"Thuislezen i.p.v. kerkgang zal toenemen."
"Thuislezen i.p.v. kerkgang zal toenemen."
Prof. dr. W.J. op 't Hof in het RD van vandaag:
De hoogleraar ziet in Nederland een tendens dat de godsdienstvrijheid „in snel tempo” wordt ingeperkt. „Als de SGP op termijn gedwongen wordt vrouwen op de kieslijst te plaatsen, is daarna de kerk aan de beurt. Dat is mijn vaste overtuiging. Als we worden verplicht vrouwen in de kerkenraad op te nemen, rest ons niet anders dan het officiële kerkelijke leven op te heffen en verder te gaan als thuislezers.”
a. Ik zie dat niet zomaar gebeuren, dat de staat in de samenstelling van de kerkenraad gaat ingrijpen.
b. Het alternatief zou voor mij nooit thuis-lezen zijn.
Wat vinden jullie?
De hoogleraar ziet in Nederland een tendens dat de godsdienstvrijheid „in snel tempo” wordt ingeperkt. „Als de SGP op termijn gedwongen wordt vrouwen op de kieslijst te plaatsen, is daarna de kerk aan de beurt. Dat is mijn vaste overtuiging. Als we worden verplicht vrouwen in de kerkenraad op te nemen, rest ons niet anders dan het officiële kerkelijke leven op te heffen en verder te gaan als thuislezers.”
a. Ik zie dat niet zomaar gebeuren, dat de staat in de samenstelling van de kerkenraad gaat ingrijpen.
Wat vinden jullie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: "Thuislezen i.p.v. kerkgang zal toenemen."
Een eerste reactie vanuit gevoel.Luther schreef:Prof. dr. W.J. op 't Hof in het RD van vandaag:
Wat vinden jullie?
Geen optie om thuis te lezen.
Waarom voldoen aan vrouwen verplicht in k r? Hoe kan de regering dat opleggen??
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wel eens met de analyse van prof. Op 't Hof. Nog niet met zijn idee over het gevolg.
Al heel lang denk ik dat het in Nederland inderdaad die kant op gaat: "natuurlijk, je krijgt alle vrijheid als politieke partij, als refoschool, als kerkverband/kerkelijke gemeente. Maar: je moet dan wel net zo tolerant zijn als wij: dus homoseksualiteit precies zo behandelen als heteroseksualiteit, vrouwen precies zo behandelen als mannen, enzovoorts."
Als je daar niet aan kan of wil voldoen, wordt je uitgesloten (of eigenlijk doe je dat zelf dan). Het zal nog wel een tijdje duren, maar er is wel een proces gaande.
Als je dus niet wilt voldoen aan de eis dat er ook vrouwen als predikant moeten worden toegelaten (bijvoorbeeld), wat dan? Prof Op 't Hof denkt dat je dan weer huisbijeenkomsten krijgt. Ik weet het nog niet.
Al heel lang denk ik dat het in Nederland inderdaad die kant op gaat: "natuurlijk, je krijgt alle vrijheid als politieke partij, als refoschool, als kerkverband/kerkelijke gemeente. Maar: je moet dan wel net zo tolerant zijn als wij: dus homoseksualiteit precies zo behandelen als heteroseksualiteit, vrouwen precies zo behandelen als mannen, enzovoorts."
Als je daar niet aan kan of wil voldoen, wordt je uitgesloten (of eigenlijk doe je dat zelf dan). Het zal nog wel een tijdje duren, maar er is wel een proces gaande.
Als je dus niet wilt voldoen aan de eis dat er ook vrouwen als predikant moeten worden toegelaten (bijvoorbeeld), wat dan? Prof Op 't Hof denkt dat je dan weer huisbijeenkomsten krijgt. Ik weet het nog niet.
Er zit denk ik nog wel wat tussen.
Wat te denken van huisgemeenten? Zoals het in de vroege kerk begon.
Wat te denken van huisgemeenten? Zoals het in de vroege kerk begon.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch zal de getrouwe geinstutitueerde kerk altijd een kerkenraad hebben van mannelijke ouderlingen. Want God zal Zijn kerk nooit verlaten.11 En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak.
12 En het oefent al de macht van het eerste beest, in tegenwoordigheid van hetzelve, en het maakt, dat de aarde, en die daarin wonen het eerste beest aanbidden, wiens dodelijke wonde genezen was.
13 En het doet grote tekenen, zodat het ook vuur uit den hemel doet afkomen op de aarde, voor de mensen.
14 En verleidt degenen, die op de aarde wonen, door de tekenen, die aan hetzelve toe doen gegeven zijn in de tegenwoordigheid van het beest; zeggende tot degenen, die op de aarde wonen, dat zij het beest, dat de wond des zwaards had, en weder leefde, een beeld zouden maken.
15 En hetzelve werd macht gegeven om het beeld van het beest een geest te geven, opdat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken, dat allen, die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden.
16 En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden;
17 En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft, of den naam van het beest, of het getal zijns naams.
18 Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Maar het gaat hier over de kerk in Nederland. Ik denk wel dat er een tijd kan komen dat de kerk minder zichtbaar moet zijn, ofwel in huisgemeenten bijvoorbeeld samenkomt.Bert Mulder schreef: Toch zal de getrouwe geinstutitueerde kerk altijd een kerkenraad hebben van mannelijke ouderlingen. Want God zal Zijn kerk nooit verlaten.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat zal zeker waar zijn. Daarom ook postte ik dat gedeelte uit Openbaring.eilander schreef:Maar het gaat hier over de kerk in Nederland. Ik denk wel dat er een tijd kan komen dat de kerk minder zichtbaar moet zijn, ofwel in huisgemeenten bijvoorbeeld samenkomt.Bert Mulder schreef: Toch zal de getrouwe geinstutitueerde kerk altijd een kerkenraad hebben van mannelijke ouderlingen. Want God zal Zijn kerk nooit verlaten.
32 Ziet, de ure komt, en is nu gekomen, dat gij zult verstrooid worden, een iegelijk naar het zijne, en gij Mij alleen zult laten; en nochtans ben Ik niet alleen; want de Vader is met Mij.
33 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik geloof niet dat Op 't Hof direct gelijk heeft. Kernprobleem in de kwestie-SGP is de overheidsfinanciering. SGP mag best vrouwen weigeren, maar dan zonder overheidsfinanciering, zo is de gedachte. Wat misschien wel eens afgeschaft zal worden, is de fiscale bevoorrechting. Dat moet dan maar.
Prof. Op 't Hof overdrijft wel vaker.
- J.C. Philpot
De intolerantie van de tolorante postmoderme mens word steeds heviger, dan merk je steeds meer. Niet in het minste in de politiek. Het zou me niets verbazen als we niet bij de overheid geregistreerde reformatorische gemeenten die in huizen samenkomen krijgen in de toekomst, net zoals bij de Initiativniki Baptisten in Rusland was tijdens de Sovjet Unie. Wellicht dat dit mocht het zover komen het geestelijk leven ten goede komt, ik hoop het.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Toch gaat men wel steeds een stapje verder. Kijk maar naar het homohuwelijk. Eerst was het: homohuwelijk en natuurlijk moet er ruimte blijven voor een ambtenaar die dat niet wil bevestigen. Tien jaar later, dezelfde personen: "weigerambtenaar? Nee, dat kan echt niet." Dat hadden we tien jaar geleden ook niet kunnen bedenken. Toch gebeurde het. Ik sta nergens meer van te kijken.freek schreef:Ik geloof niet dat Op 't Hof direct gelijk heeft. Kernprobleem in de kwestie-SGP is de overheidsfinanciering. SGP mag best vrouwen weigeren, maar dan zonder overheidsfinanciering, zo is de gedachte. Wat misschien wel eens afgeschaft zal worden, is de fiscale bevoorrechting. Dat moet dan maar.
Ik las hierover pas nog een interessante mening:
Wanneer we voor een gemeenschap of staat zo verlangen naar een christelijk gevormd klimaat, moeten we [...] niet buiten beschouwing laten, dat de sociale, politieke en kulturele vooruitgang van de moderne mensheid bijna voortdurend onder protest en verzet van de [...] kerkelijke leiders tot stand gebract werd. Vooral wanneer het zogenaamde atheïsme een radikaal humanisme is en wanneer het een uitdrukking is van protest en verzet tegen de traditionele en inhumane, christelijk gekleurde samenlevingsstructuur, mag men stellen dat de door niet-christelijke en anti-kerkelijke groeperingen en partijen gevoerde politiek historisch en moreel beloften inhoudt.
Even verder:
Het geloof streeft naar de laatste vrijheid en de diepste waardigheid van de mens. Maar daarvoor moet de kerk onophoudelijk vechten door gewetensonderzoek, boetvaardigheid en dienende liefde. Zij mag niet de aprioristische pretentie hebben dat de wereld verplicht zou zijn haar voor niets te geven wat zij wenst: te meer omdat de kerk of de kerken de omwentelingen in de geschiedenis en het revolutionair verzet van de armen verwaarloosd hebben en medeschuldig staan tegenover verdrukte bevolkingsgroepen. Ook de onder atheïstische leiding georganiseerde staat kan soms tegenover de traditionele kerken gelijk hebben.
Uit: Evangelie voor atheïsten van Joseph Hromadka, Tsjechisch theoloog. 1967.
Wanneer we voor een gemeenschap of staat zo verlangen naar een christelijk gevormd klimaat, moeten we [...] niet buiten beschouwing laten, dat de sociale, politieke en kulturele vooruitgang van de moderne mensheid bijna voortdurend onder protest en verzet van de [...] kerkelijke leiders tot stand gebract werd. Vooral wanneer het zogenaamde atheïsme een radikaal humanisme is en wanneer het een uitdrukking is van protest en verzet tegen de traditionele en inhumane, christelijk gekleurde samenlevingsstructuur, mag men stellen dat de door niet-christelijke en anti-kerkelijke groeperingen en partijen gevoerde politiek historisch en moreel beloften inhoudt.
Even verder:
Het geloof streeft naar de laatste vrijheid en de diepste waardigheid van de mens. Maar daarvoor moet de kerk onophoudelijk vechten door gewetensonderzoek, boetvaardigheid en dienende liefde. Zij mag niet de aprioristische pretentie hebben dat de wereld verplicht zou zijn haar voor niets te geven wat zij wenst: te meer omdat de kerk of de kerken de omwentelingen in de geschiedenis en het revolutionair verzet van de armen verwaarloosd hebben en medeschuldig staan tegenover verdrukte bevolkingsgroepen. Ook de onder atheïstische leiding georganiseerde staat kan soms tegenover de traditionele kerken gelijk hebben.
Uit: Evangelie voor atheïsten van Joseph Hromadka, Tsjechisch theoloog. 1967.
Ik heb thuislezers gekend, en zeker nooit raar over gedaan.
Zij hebben hun motivatie omdat te doen.. maar net zo goed als een hervormde vader mij waarschuwde voor het eeuwige leven, deed de vader van de thuislezer dat ook. Heb er nog altijd respect voor. Net zo goed weet ik van een andere vader die Bijbelse argumenten had voor een vrouw in het ambt.
Dus ja, wat doet Desiree t.z.t.
Ik vind het niet fijn dat er we wordt gezegd door de Dr. ook al is hij van mijn kerkgenootschap. Ik denk nl dat dát we, nogal eens verschillend uit zal pakken. Wat is onbijbelser op dit ene punt, niet naar de kerk gaan, of een vrouw in het ambt.
Ik begrijp de mensen in de wereld wel een beetje. Wij denken aan onze rechten als christenen. Maar zijn we niet allang in de minderheid? Maar vanuit een christenhart begrijp ik het wel. Graag zou je een stadion vol met mensen willen hebben die allemaal de Heere Jezus nodig zouden hebben. Nu zit het stadion vol met voetbalsupporters... mag wel, maar vergeet niet de schepper in de dagen van uw jeugd.
Zij hebben hun motivatie omdat te doen.. maar net zo goed als een hervormde vader mij waarschuwde voor het eeuwige leven, deed de vader van de thuislezer dat ook. Heb er nog altijd respect voor. Net zo goed weet ik van een andere vader die Bijbelse argumenten had voor een vrouw in het ambt.
Dus ja, wat doet Desiree t.z.t.
Ik vind het niet fijn dat er we wordt gezegd door de Dr. ook al is hij van mijn kerkgenootschap. Ik denk nl dat dát we, nogal eens verschillend uit zal pakken. Wat is onbijbelser op dit ene punt, niet naar de kerk gaan, of een vrouw in het ambt.
Ik begrijp de mensen in de wereld wel een beetje. Wij denken aan onze rechten als christenen. Maar zijn we niet allang in de minderheid? Maar vanuit een christenhart begrijp ik het wel. Graag zou je een stadion vol met mensen willen hebben die allemaal de Heere Jezus nodig zouden hebben. Nu zit het stadion vol met voetbalsupporters... mag wel, maar vergeet niet de schepper in de dagen van uw jeugd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Over dat laatste: zeker wil hij vaker een beetje prikkelen.freek schreef:Ik geloof niet dat Op 't Hof direct gelijk heeft. Kernprobleem in de kwestie-SGP is de overheidsfinanciering. SGP mag best vrouwen weigeren, maar dan zonder overheidsfinanciering, zo is de gedachte. Wat misschien wel eens afgeschaft zal worden, is de fiscale bevoorrechting. Dat moet dan maar.
Maar over het eerste: nu ga je alleen in op de vrouwenkwestie - SGP. Terwijl het gaat om een bredere ontwikkeling die hij ziet; zie jij dat niet zo?
- Bonny
- Contacteer:
Ik denk dat het wel zal meevallen. Het is grondwettelijk vastgelegd dat de staat zich niet met religieuze kwesties mag bemoeien.
The Groom's still waiting at the altar
Dat is te makkelijk geredeneerd, denk ik. Het gaat (zo zal gesteld worden) om een botsing van grondrechten, nl. die van vrijheid van godsdienst en die van gelijke behandeling. Er is m.i. wel degelijk een tendens om de vrijheid van godsdienst niet te laten prevaleren boven andere grondrechten. En ik heb het niet over ontwikkelingen die dit jaar nog zullen plaatsvinden, maar voor de wat langere termijn zie ik zeker iets dergelijks gebeuren, tenzij God dit verhoedt.Bonny schreef:Ik denk dat het wel zal meevallen. Het is grondwettelijk vastgelegd dat de staat zich niet met religieuze kwesties mag bemoeien.