Misbruik

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Misbruik

Bericht door Lourens »

dennis schreef:
Lourens schreef:
memento schreef:
Jongere schreef:Even iets anders, maar wel gerelateerd aan een mogelijk terughoudende houding van een ambtsdrager: het komt ook wel voor dat er mensen bij je komen die zo'n verhaal wél verzinnen. Ik heb dat wel eens gehoord over een leraar die deze beschuldiging van leerlingen kreeg. Hij was totaal onschuldig, maar stond voor zijn gevoel direct gebrandmerkt als schuldigen. Ook toen duidelijk was gemaakt dat hij onschuldig was, bleef dat gevoel. Ik weet dat ook dit voorbeeld geen uitzondering is, ook dit gebeurt.

Dat is natuurlijk op geen enkele manier een goed praten van de totaal verkeerde houding van deze ouderling. Maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is... Welke keuze moet je maken als ambtsdrager? Voorop staat dat deze reactie hoe dan ook fout is. Maar geloof je de kinderen op hun woord en schakel je de politie in (met bij verkeerd bericht de 'brandmerking')? Of neem je eerst contact op met de betrokkenen zelf (met alle mogelijke erge gevolgen van dien)? Het lijkt me allebei niet direct begaanbaar.
Of ziet iemand nog een andere weg?
Ik zou zeggen: Niet zelf gaan hobbyen, maar overlaten aan professionals. De afdeling zeden van de politie is erin getraind om een eventueel liegend "slachtoffer" te herkennen. Zo'n onderzoek door zeden kan heel discreet, zeker zolang het misbruik nog niet vaststaat.

Daarbij komt: Weten van misbruik, maar geen aangifte doen terwijl het slachtoffer mogelijk nog wel gevaar loopt, is strafbaar. Ook voor ambtsdragers.
Helemaal mee eens. En het is een feit dat er vaak een valse aangifte gedaan wordt.
Ook bijv van verkrachting. Meisje is stiekum nacht weg gebleven of te laat thuis gekomen en verzint dan zo'n verhaal.
Of uit wraak tegen ex of inderdaad docenten
Dit is m.i. toch een veel te simplistische voorstelling van zaken. Het komt heus wel eens voor dat er een valse aangifte plaatsvind. - Of dat vaak gebeurd waag ik te betwijfelen - maar dat mag NOOIT leiden tot twijfel aan iemand die - misschien na veel strijd - vertelt dat zij (of hij) misbruikt is.
Het is vreselijk als mensen eindelijk die stap kunnen maken, en dan niet geloofd worden.
Die twijfel komt pas na het aanhoren van het verhaal. En ik spreek over profesionnele hulp. Ik maak het vaak genoeg mee. Het percentage valse ligt hoger dan werkelijke.
.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Misbruik

Bericht door dennis »

Dat is natuurlijk op geen enkele manier een goed praten van de totaal verkeerde houding van deze ouderling. Maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is... Welke keuze moet je maken als ambtsdrager? Voorop staat dat deze reactie hoe dan ook fout is. Maar geloof je de kinderen op hun woord en schakel je de politie in (met bij verkeerd bericht de 'brandmerking')? Of neem je eerst contact op met de betrokkenen zelf (met alle mogelijke erge gevolgen van dien)? Het lijkt me allebei niet direct begaanbaar.
Of ziet iemand nog een andere weg?[/quote]
Ik zou zeggen: Niet zelf gaan hobbyen, maar overlaten aan professionals. De afdeling zeden van de politie is erin getraind om een eventueel liegend "slachtoffer" te herkennen. Zo'n onderzoek door zeden kan heel discreet, zeker zolang het misbruik nog niet vaststaat.

Daarbij komt: Weten van misbruik, maar geen aangifte doen terwijl het slachtoffer mogelijk nog wel gevaar loopt, is strafbaar. Ook voor ambtsdragers.[/quote]

Helemaal mee eens. En het is een feit dat er vaak een valse aangifte gedaan wordt.
Ook bijv van verkrachting. Meisje is stiekum nacht weg gebleven of te laat thuis gekomen en verzint dan zo'n verhaal.
Of uit wraak tegen ex of inderdaad docenten[/quote]

Dit is m.i. toch een veel te simplistische voorstelling van zaken. Het komt heus wel eens voor dat er een valse aangifte plaatsvind. - Of dat vaak gebeurd waag ik te betwijfelen - maar dat mag NOOIT leiden tot twijfel aan iemand die - misschien na veel strijd - vertelt dat zij (of hij) misbruikt is.
Het is vreselijk als mensen eindelijk die stap kunnen maken, en dan niet geloofd worden.[/quote]

Die twijfel komt pas na het aanhoren van het verhaal. En ik spreek over profesionnele hulp. Ik maak het vaak genoeg mee. Het percentage valse ligt hoger dan werkelijke.
.[/quote]

Daar wil ik niet over redetwisten, al staven de boeken en onderzoeken waarmee ik op de hoogte ben dit niet. Voor mij blijft overeind staan dat iemand die zich als slachtoffer 'meldt' in eerste instantie ALTIJD serieus moet worden genomen. Het is een verschrikkelijke zaak als een slachtoffer ook nog eens het slachtoffer van ontkenning etc wordt. En dat gebeurt dus wel...
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Misbruik

Bericht door Eveline de Pater »

Een goed artikel in het RD:

http://www.refdag.nl/achtergrond/onderw ... e_1_623938.

Positief dat ds. Silfhout zegt dat we bereid moeten zijn om gesprekken aan te gaan op radio en televisie. Laten we dit probleem als gezindte goed oppakken!
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Misbruik

Bericht door jakobmarin »

BJD schreef:Over misbruik in orthodoxe kring.. kijk de uitzending bij de eo, programma de vijfde dag, uitzending 16 febr.. schokkend....
Dit is de URL: http://gemi.st/13815182
inderdaad afschuwelijk!!
Niet meer zwijgen, maar open gooien die boel!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Misbruik

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
BJD schreef:Over misbruik in orthodoxe kring.. kijk de uitzending bij de eo, programma de vijfde dag, uitzending 16 febr.. schokkend....
Dit is de URL: http://gemi.st/13815182
inderdaad afschuwelijk!!
Niet meer zwijgen, maar open gooien die boel!
Wat bedoel je precies met "open gooien die boel"?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Misbruik

Bericht door JolandaOudshoorn »

jakobmarin schreef:
BJD schreef:Over misbruik in orthodoxe kring.. kijk de uitzending bij de eo, programma de vijfde dag, uitzending 16 febr.. schokkend....
Dit is de URL: http://gemi.st/13815182
inderdaad afschuwelijk!!
Niet meer zwijgen, maar open gooien die boel!
Het verhaal van Lena vind ik wel mooi. Ik denk wel dat er steeds meer openheid komt wat betreft dit onderwerp. Open gooien die boel, vind ik een wat platte en ongepaste uitdrukking. Het lijkt een verwijt naar de slachtoffers toe dat ze hun mond houden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: Misbruik

Bericht door Barmhartigheid »

JolandaOudshoorn schreef:
jakobmarin schreef:
BJD schreef:Over misbruik in orthodoxe kring.. kijk de uitzending bij de eo, programma de vijfde dag, uitzending 16 febr.. schokkend....
Dit is de URL: http://gemi.st/13815182
inderdaad afschuwelijk!!
Niet meer zwijgen, maar open gooien die boel!
Het verhaal van Lena vind ik wel mooi. Ik denk wel dat er steeds meer openheid komt wat betreft dit onderwerp. Open gooien die boel, vind ik een wat platte en ongepaste uitdrukking. Het lijkt een verwijt naar de slachtoffers toe dat ze hun mond houden.

Helaas, met Kliksafe is de uitzending niet na te zie :deg
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Misbruik

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:Wat bedoel je precies met "open gooien die boel"?
JolandaOudshoorn schreef:Open gooien die boel, vind ik een wat platte en ongepaste uitdrukking. Het lijkt een verwijt naar de slachtoffers toe dat ze hun mond houden.
Ik heb me inderdaad niet helemaal duidelijk uitgedrukt, excuus.
Het gaat mij erom dat de slachtoffers de ruimte krijgen om dit kenbaar te maken. Als een moeder (of wie dan ook) reageert "zo moet je niet over je vader praten", is de "boel nog niet open".

Helaas ken ik van dichtbij enkele misbruik-gevallen, en zie dan dat mensen, die het weten, zo gemakkelijk een andere kant opkijken en het zgn. 'niet wisten'.
Ik vind het zo verschrikkelijk dat mensen naar een 'zwaar protestantse' kerk gaan, iedere dag (met hun kinderen, neefjes, nichtjes) lezen en bidden en ondertussen deze afschuwelijke, verwerpelijke praktijken uitvoeren. En het zelfs nog met bijbalteksten proberen te verzachten na de aangifte.
Bij de oppas tijdens de kerkdienst of als iedereen op zondag 's middags slaapt, is het voor sommige kinderen echt geen rustdag, maar een hel.
De slachtoffers wordt vaak na de bekendwording opgelegd om maar in liefde te vergeven en het maar te vergeten.

Dat mag dus echt niet.

Ik vind het ook positief hoe bijv. ds. Silfhout hierop reageert.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie