Amerika, Rusland, VN en Europa voor nieuw vredes overleg Isr

Plaats reactie
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Lijdelijk gaan toezien en niks proberen is niet goed. Als we daar naar kijken is het een goede zaak dat men iets wil proberen.

Maar ik ben bang dat het niet zal lukken. Het zal alleen een kans van slagen hebben als zowel Israel als Palestina zich bekeren tot God. Dan weet men dat de vrede in Christus te vinden is en wil men samen God loven en prijzen. Dit zal de beste basis zijn voor vrede. Maar aangezien deze basis bij de meeste niet aanwezig is zal het nooi echt vrede kunnen worden. De godsdiensten staan nu zo haaks op elkaar dat dit al een verschilpunt is.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat deze partijen zelf niets kunnen uitrichten zonder medewerking van Israel en de Palastijnen.
Je kunt natuurlijk wel van alles beleggen en vinden met elkaar maar als de belanghebbende partijen daaraan niet willen meewerken zal het allemaal vruchteloos zijn.
Ik denk dat er in Israel en bij de palastijnen een dui aan de regering moet komen en dan een vredesduif maar zolang er haviken zitten blijft het alleen maar vechten.
Van beiden kanten zal er anders op elkaar gereageerd moeten worden dan nu en misschien dat deze vredesbijeenkomst daar misschien aan kan bijdragen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12217
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Zal geen fluit helpen! Wij zijn geen Israeli's, wij zijn niet bedreigt. Wij Europeanen, Amerikanen en Russen denken even de mitrialleurs onder het gras te stoppen. Zal niet lukken. Echt niet!
Niemand kan in de huid van een Israeli kruipen, en ook niemand in die van een Palestijn. We kunnen kletsen als brugman, politiek voeren als Washinton himself, maar het helpt niet. Eenvoudigweg omdat Israel zich bedreigt voelt en in 2000 diaspora, 100'en jaren progroms, een tiental jaren holocaust, en 50 jaar oorlog met Arabieren een instinkt voor gevaar heeft ontwikkeld, die nergens mee te vergelijken is. Dat kán je niet invoelen, dat kan je niet wegredeneren. Als Israel zichzelf beschermt, dan doet ze het.
Adje

Bericht door Adje »

Ik had het pas met een studiegenootje hierover. Ze zei iets heel treffends:

Hoe kan jij je steun voor Israel rijmen met je Christen-zijn? Gaat het gebod van liefde niet boven die landbelofte uit de Bijbel? Zou je er niet beter aan doen, die landbelofte te laten rusten, en zo de zaak bekijken? Dus misschien de steun aan Israel opzeggen?

Ik stond echt met een mond vol tanden. Nu heb ik dat met haar wel meer (ze is erg intelligent, zodoende), maar toch... Had het niet beter geweest, als de christenen van 60 jaar terug de Israeli's toch maar naar Madagascar hadden laten gaan, en zo de Arabieren niet voor het hoofd hadden gestoten. En is het niet beter, als de christenen van nu de landbelofte laten rusten, in hun argumentatie?

(ik heb hierover wel een mening, maar ik ben eigenlijk eerst benieuwd naar jullie reactie)
Plaats reactie