Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jongere

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Jongere »

helma schreef:Ds Herwig en Ds Lohuis zijn "Refobaptist"
Huh? Herwig is toch de predikant die in Nunspeet in de PKN staat?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

:offtopic
's morgens over de oogst, de arbeiders en de witte velden (er was ambtsdragersbevestiging) => bemoedigend: de oogst is al bepaald.
's avonds het 8e gebod => geef aan God Zijn eigendom terug; je hart.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Zeker weten! En stond vroeger in Wierden (en in Kamerik en geeft ook les aan de EH)
~~Soli Deo Gloria~~
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef:
Zeker weten! En stond vroeger in Wierden (en in Kamerik en geeft ook les aan de EH)
En bestaat dat kerkgenootschap wel in Nederland "Refo-Baptisten" :quoi
Weet wel dat het in Canada bestaat.
helma

Bericht door helma »

Jongere schreef:
ja, sorry, ik was in de war met Ds Ezinga
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef: Het zou te privé worden om dit hier vertrouwelijk en openaar te zeggen...
Laar me mogen volstaan met te zeggen dat we in onze familie nogal eens wat met bettreffende kereraad van doen hebben gehad...
Maar dan lijkt het me een kwalijke zaak dat je daar hier op een openbaar forum vragen over stelt. Dan moet je die vragen in jezelf stellen of die kerkenraad er in zn geheel achterstaat en niet op een forum.
Tja, zegt dat iets over die kerkenraad of over je familie?
Maar goed, volgens mij staat, zit, hangt hier geen enkele kerkenraad achter maar is het particulier initiatief.
Nee, je begrijpt het niet... Misschien weet je het ook wel...
Onze familie heeft in dat dorp gevochten on een zuivere Gereformeede Bondsgemeente te handhaven.
De strijd was steeds tussen de Bonders en de Confessionle vereniging.
Wij kozen vanzelf voor de GB, maar sinds het overlijden van de familie daar, bleef ik niet meer op
de hoogte van het kerkelijke reilen en zeilen daar. En het was enkel uit belangstelling dat ik ernaar
vroeg... Ik bedoelde wat ik hier zag: Dit had onze familie nooit gezocht. ALs je dit dan ziet, dan denk je:
Is dat dan uit diezelfde Bondsgemeente? Daarom was mijn interesse gewekt.
Belangstellend: Hoe staat het er nu voor met het geestelijke leven in die gemeente.
Nog altijd kerken daan neven en nichten van mij, maar die leven op zich, en daar horen we niet wat van...

Nu voldoende ingelicht?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef: Het zou te privé worden om dit hier vertrouwelijk en openaar te zeggen...
Laar me mogen volstaan met te zeggen dat we in onze familie nogal eens wat met bettreffende kereraad van doen hebben gehad...
Maar dan lijkt het me een kwalijke zaak dat je daar hier op een openbaar forum vragen over stelt. Dan moet je die vragen in jezelf stellen of die kerkenraad er in zn geheel achterstaat en niet op een forum.
Tja, zegt dat iets over die kerkenraad of over je familie?
Maar goed, volgens mij staat, zit, hangt hier geen enkele kerkenraad achter maar is het particulier initiatief.
Nee, je begrijpt het niet... Misschien weet je het ook wel...
Onze familie heeft in dat dorp gevochten on een zuivere Gereformeede Bondsgemeente te handhaven.
Wij kozen vanzelf voor de GB, maar sinds het overlijden van de familie daar, bleef ik niet meer op
de hoogte van het kerkelijke reilen en zeilen daar. En het was enkel uit belangstelling dat ik ernaar
vroeg... Ik bedoelde wat ik hier zag: Dit had onze familie nooit gezocht. ALs je dit dan ziet, dan denk je:
Belangstellend: Hoe staat het er nu voor met het geestelijke leven in die gemeente.
Nog altijd kerken daan neven en nichten van mij, maar die leven op zich, en daar horen we niet wat van...
Zeggen ze van jou misschien ook?
Toe, bel ze eens op, wees eens de minste, is goed voor je, en eigenlijk een plicht voor een christen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef: Nee, je begrijpt het niet... Misschien weet je het ook wel...
Zeggen ze van jou misschien ook?
Toe, bel ze eens op, wees eens de minste, is goed voor je, en eigenlijk een plicht voor een christen.
Er ligt niks tussen hoor...
Ik vermoed dat ze niet bepaald om contact verlegen zijn...
Ze weten wel goed dat onze ligging gelijk is aan hun moeder...
Maar goed, of eigenlijk niet goed...
Ik hoop dat het goed overkomt...
en dat er niet meer dieper in familieaangelegenden behoeft te worden gewroet..
Als ze dit lezen weten ze dat ze welkom zijn!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kislev

Bericht door Kislev »

Mag het ook de preek van afgelopen donderdagavond zijn? Hierbij mn aantekeningen die ik gemaakt heb.

Jakobus 1, 5-8
En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden. Maar dat hij ze begere in geloof, niet twijfelende; want die twijfelt, is een baar der zee gelijk, die van den wind gedreven en op geworpen en nedergeworpen wordt. Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere. Een dubbelhartig man is ongestadig in al zijn wegen.

Een opwekking om in het gebed in de binnenkamer wijsheid te begeren.
1. Ontbrekende wijsheid
2. De gevende God
3. Gelovig bidden

1. Ontbrekende wijsheid
Wie kent die vraag om wijsheid niet? Wijsheid in de opvoeding van je kinderen, wijsheid rondom allerlei ethische vragen, wijsheid voor de positie van de kerk in de samenleving en wijsheid voor je eigen geestelijke leven. Veel (bijbel)kennis is niet per definitie wijsheid. Wijsheid is als je van die kennis op de juiste manier gebruik weet te maken. De vreze des Heeren is het beginsel van de wijsheid. Heerlijk als je iemand ontmoet die wijsheid heeft in de vreze des Heeren.

Jakobus was een broer van de Heere Jezus (net als de Judas van de Judasbrief). Hij geloofde aanvankelijk niet in Jezus mar kwam tot geloof na de opstanding (zie 1 Korinthe 15). Hij was van grote betekenis voor de kerk in Jeruzalem. Paulus noemt hem een ‘steunpilaar’. Hij was elke dag in de tempel om te bidden voor de bekering van de Joden. Jakobus werd gestenigd bij de machtswisseling van de hogepriester.

Hij laat zich echter nergens op voorstaan. Hij noemt zich ‘een dienstknecht (slaaf) van God en van den Heere Jezus Christus’. Deze Jakobus brief is het oudste document van het Nieuwe Testament. De brief is gericht aan de 12 stammen in de verstrooiing. Daarmee worden bedoeld de gelovige christen uit de Joden, Jodenchristenen. Zij waren om hun geloof in Christus verstrooid over Israel en het buitenland. Ga er maar naast zitten want ook wij zijn vreemdelingen hier beneden, we zijn op doorreis.

De groet ‘zaligheid’ is een gewone alledaagse groet en betekent ‘vreugde’. Dan valt Jakobus gelijk met de deur in huis. Jakobus kent hun nood want de kerk leefde met elkaar mee. ‘Acht het voor grote vreugde (is hetzelfde woord in de grondtekst als ‘zaligheid’) wanneer gij in velerlei verzoeking valt’. Wat was het probleem van deze Joden? Zij vielen in velerlei verzoeking want ze waren vanwege hun geloof van huis en haard verdreven. Ook in hun nieuwe woonomgeving ondervonden ze tegenstand. Opnieuw haat vanwege hun geloof in Christus. Ze werden door de maatschappij niet geaccepteerd.
Overal staat God achter, om je geloof te sterken. Je moet zoveel van jezelf kwijt om te groeien in het geloof. Christus heeft met vreugde het lijden gedragen ziende op het loon.

Jakobus noemt drie vruchten die deze verzoekingen met zich meebrengen: lijdzaamheid (in het Grieks staat er iets als ‘eronder blijven’, ‘standvastig blijven’), volmaakt zijn en geheel oprecht in geen ding gebrekkig. Dat heeft God op het oog.
Je voedt een kind op tot volwassenheid. Het is niet de bedoeling dat het een peuter blijft. Volwassenheid is de bedoeling van de opvoeding. Volmaakt zijn, is dat perfect zijn? Nee, dat is niet de Bijbelse betekenis. Het betekent hier ‘volgroeid’, ‘tot volle wasdom gekomen’.
Oprecht is heiligmaking. In geen ding gebrekkig is in geen ding achterblijven. Dat wil God van zijn kinderen; groeien in het geloof tot geestelijke volwassenheid.

Dan komen er allerlei vragen. In de beproeving vreugde hebben, dat kant toch niet? Bij rouw, ziekte etc. Als je dat wilt begrijpen heb je inderdaad wel wijsheid nodig. Het eigen geloof is vaak zo klein. Jakobus, hoe kun je het zeggen! Deze benodigde wijsheid is verkrijgbaar in het gebed in de binnenkamer. Heeft u de vraag hoe kom ik aan het ware geloof of is mijn geloof wel het ware geloof? Het antwoord kunt u vinden in de binnenkamer.

2. De gevende God
Dat gaat Jakobus uittekenen wie God in de binnenkamer is. Dan mag je daar leren dat er een God is die zoveel geeft. Een gevende God staat er in het Grieks. Weet u wie God is? Hij is zoals hij zich openbaarde aan Mozes; barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid. Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft. Heerlijk hè, zo’n God! Een gezegende gemeente die een predikant heeft die Christus kent maar ook een binnenkamer heeft.
God is een zondaren opzoekende God, niet andersom. Kijk maar bij de val van Adam en Eva, een gevende God die hen opzoekt en de belofte geeft van de komende Christus. Hij biedt u Zijn Zoon aan. Geven is Zijn lust en Zijn leven. Geven is Gods karakter. Die mildelijk (=zonder bijbedoelingen) geeft en die niet verwijt. Hij strooit het uit. Zalig worden is leven van gegeef. Alles wat je nodig hebt ligt in Christus.

3. Gelovig bidden
Mooi hoor wat u preekt maar dat is niet voor mij. Jakobus schrijft ‘Die een iegelijk mildelijk geeft’, kan het ruimer? Bidden is goed maar hoe bid je? Als je honger hebt en je vraagt je moeder om eten verwacht je dat je dat krijgt. Je denkt niet ‘nou maar zien of ik wat krijg’. Zo is het in het gebed helaas vaak wel. We moeten bidden in geloof. Geloof is tot God komen dat je Hem helemaal vertrouwt. Niet ik maar Hij. Altijd met je bijbel open bidden (niet letterlijk hoor) want ons bidden moet gegrond zijn op Gods Woord. Pleitend op Gods beloften. Bidden, kloppend, vragend Bijbel lezen. Dan mag je je in Christus verlustigen. Dan heb je het niet over een groot geloof maar zeg je “ik heb een grote Heere”. Dat is geloof tot volwassenheid omdat je alles van Christus verwacht. Dan ben je volmaakt, oprecht en in geen ding gebrekkig. Dat is nou gelovend bidden.

Niet twijfelen; zal ik het wel of niet van de Heere verwachten. Kent u die strijd, die twijfel? Je wordt hier in Jakobus weggezet als ‘die mens’. Twijfel is geen kenmerk van het geloof. Twijfel is dubbelhartigheid. Een dubbelhartig man is ongestadig in zijn wegen. Die hebben geen koers. Je mag twijfelen… aan jezelf, maar nooit aan de Heere. Geeft God redenen tot twijfel? Nee, twijfel komt voor uit ons boze hart. Wanneer heb je een vaste koers zonder twijfel? Als Christus het roer overneemt en Hij je levensschip leidt. Dan krijg je wat je nodig hebt, niet wat je vraagt. Geef het roer over aan Koning Jezus! Amen
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En van wie was deze preek?
Kislev

Bericht door Kislev »

Ik heb het er bewust niet bijgezet. Doet er toch niet zo toe? En misschien staat die ds. wel helemaal niet achter mijn samenvatting ;-)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Kislev schreef:Ik heb het er bewust niet bijgezet. Doet er toch niet zo toe? En misschien staat die ds. wel helemaal niet achter mijn samenvatting ;-)
Nou ik ben wel benieuwd.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gisterenmorgen een heldere preek over Romeinen 11:26
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Een preek vanuit Mattheus, over de doop van de Heere Jezus
Het "laat nu af" van de Heere Jezus; wat kan een mens de Heere, met eerbied gesproken, in de weg staan en wat moeten we leren onze eigen gronden te verliezen. Ook het "welbehagen in Hem" wat vanuit de hemel klonk over Jezus, als Geliefde Zoon, maar ook het uitroepen van de gelovigen"Ja Heere, in Hem hebben wij ons behagen".
Een troostrijke prediking...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
helma

Bericht door helma »

Gister weer bijzondere zondag
's morgens weer een doopdienst; en weer over het dochtertje van Jaïrus. Erg indrukwekkend (vond ik)
's middags zondag 25.

Rijke diensten....
Gesloten