Laatst gekochte boeken

huisman

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door huisman »

Nog niet gekocht maar al wel heel wat in gelezen (in de boekhandel)..een prachtige studie van Ds W van Vlastuin.

Afbeelding
Persoonlijke vernieuwing of heiligmaking behoort tot het hart van het christelijke leven. Luisterend naar de Schrift en in gesprek met diverse theologen presenteert de auteur een actueel ontwerp.

Vanuit de geestelijke gemeenschap met Christus wordt ingegaan op de mate van de vernieuwing, de blijvende zondige aard van de gelovige, de functie van de wet, heiliging als positie of proces, Gods Geest en de menselijke geest en de verhouding met het eschaton.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ligt het aan mij, maar er is de laaste tijd wel een steeds groter aanbod over de heiliging/heiligmaking.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:Ligt het aan mij, maar er is de laaste tijd wel een steeds groter aanbod over de heiliging/heiligmaking.
Dat was mij ook opgevallen. Misschien was het ook een wat ondergeschoven thema geworden, vermoed ik.
Daarom is het goed dat hierover het één en het ander verschijnt. Voor het juiste evenwicht ook.
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ligt het aan mij, maar er is de laaste tijd wel een steeds groter aanbod over de heiliging/heiligmaking.
Dat was mij ook opgevallen. Misschien was het ook een wat ondergeschoven thema geworden, vermoed ik.
Daarom is het goed dat hierover het één en het ander verschijnt. Voor het juiste evenwicht ook.
Ik denk dat we van Dr. Vlastuin, docent dogmatiek aan de VU voor de HHK, wel het nodige en juiste evenwicht kunnen verwachten.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

memento schreef:
Mister schreef:
Ik denk dat we van Dr. Vlastuin, docent dogmatiek aan de VU voor de HHK, wel het nodige en juiste evenwicht kunnen verwachten.
Het boek staat op mijn lijstje. ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:
Ja, hartelijk eens.
Ook wat bijv. leespreken betreft. In onze (vacante) gemeente blijkt dat preken over de heiliging toch zeldzaam zijn. Al weet ik wel dat je die dingen niet tegen elkaar hoeft uit te spelen (het geloof in het kruis blijft levenslang nodig én is de heiligmaking), maar tóch.
Er is wel veel behoefte aan een duidelijke visie hierop.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Covenant and Election in the Reformed Tradition
by David J. Engelsma

288 pages
hardcover
ISBN 978-1-936054-02-2

DESCRIPTION
Covenant and election are two of the most prominent and most important truths in Scripture. They run through the Bible like two grand, harmonious themes in symphony. These two doctrines and their relation are the twofold subject of this book.

The author illumines covenant and election from the controversial history of the confession of the teachings and their relation to the Reformed tradition—from John Calvin in the sixteenth-century through the fathers of the Secession churches in the nineteenth-century Netherlands to the twentieth-century theologians Herman Bavinck and Herman Hoeksema.

http://www.rfpa.org/catalog/product_inf ... 7d9143395d

http://www.rfpa.org/catalog/popup_image.php?pID=346
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:Covenant and Election in the Reformed Tradition
Richard Muller schijnt hier ook over geschreven te hebben. Ik ben nog op zoek daarnaar. Dus als iemand mij aan een titel kan helpen, graag!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Bert Mulder schreef:Covenant and Election in the Reformed Tradition
Richard Muller schijnt hier ook over geschreven te hebben. Ik ben nog op zoek daarnaar. Dus als iemand mij aan een titel kan helpen, graag!
Kan zijn dat je dit boek bedoeld, van hetwelk Muller editor was:

http://www.victorshepherd.on.ca/Other%2 ... of_god.htm

Engelsma's boek is gedeeltelijk een antwoord aan dit boek. Lillback, maakt in dit boek de stelling dat Calvijn zaligheid door geloof en werken leert...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Mister schreef:
Dat denk ik ook wel, ja. Ik heb het interview met hem in Terdege gelezen over dit boekje en dat gaf een goede indruk.
(Het is trouwens Van Vlastuin)
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Een deel van de kinderbijbel van Snoek en een boekje voor jonge kinderen over het Heilig Avondmaal (Ada Schouten)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
dennis

Bericht door dennis »

Een boekje over de schrijvers van (Engelse) hymnen, van dr. De Vries.
(was afgeprijsd en lijkt me boeiend).
huisman

Bericht door huisman »

huisman schreef:Nog niet gekocht maar al wel heel wat in gelezen (in de boekhandel)..een prachtige studie van Ds W van Vlastuin.

Afbeelding
Persoonlijke vernieuwing of heiligmaking behoort tot het hart van het christelijke leven. Luisterend naar de Schrift en in gesprek met diverse theologen presenteert de auteur een actueel ontwerp.

Vanuit de geestelijke gemeenschap met Christus wordt ingegaan op de mate van de vernieuwing, de blijvende zondige aard van de gelovige, de functie van de wet, heiliging als positie of proces, Gods Geest en de menselijke geest en de verhouding met het eschaton.
Inmiddels wel gekocht, hopelijk gaan nog meer RF'ers het lezen want het is echt een onderwerp voor een vruchtbare discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere

Bericht door Jongere »

Een paar boeken van Chaim Potok. Ik lees op dit moment voor het eerst een boek van hem: Mijn naam is Asjer Lev. Ik begrijp niet goed dat ik tot nu toe nog niets van hem had gelezen. Ik vind het indrukwekkend.
albion

Bericht door albion »

Jongere schreef:Een paar boeken van Chaim Potok. Ik lees op dit moment voor het eerst een boek van hem: Mijn naam is Asjer Lev. Ik begrijp niet goed dat ik tot nu toe nog niets van hem had gelezen. Ik vind het indrukwekkend.
Dat vind ik een van zijn mooiste boeken. Ik geloof dat er ook een vervolg op is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie