Er staat in de HC niet 'dat leert Christus de zondaar bevindelijk door de wet...' of iets van die strekking. Je moet niet méér in lezen dan er staat.Luther schreef:Dat weet ik wel, maar daarin was en ben ik het niet met je eens. Kennelijk wordt door de Heere Jezus ook rond het Wetswerk het e.e.a. geleerd. De Wet zelf, zonder Christus, leert ons niets!Afgewezen schreef:Hier is al eerder een uitgebreide discussie over geweest. Het 'dat leert ons Christus' heeft gewoon betrekking op het feit dat Christus tijdens Zijn omwandeling op aarde een hoofdsom van de wet gegeven heeft. Zoals elders in de HC staat, dat de Twaalf artikelen ons iets in een hoofdsom leren.Luther schreef:Daarom zo mooi dat er in Zondag 2 reeds staat: Wat eist de Wet Gods van ons? Antw.: Dat leert ons Christus......
De wedergeboorte en het ware geloof
Re: De wedergeboorte en het ware geloof
Ik denk dat wanneer de eis van Gods Wet ons gaat drukken, dat het zeker een werk van Christus kan zijn.Afgewezen schreef:Er staat in de HC niet 'dat leert Christus de zondaar bevindelijk door de wet...' of iets van die strekking. Je moet niet méér in lezen dan er staat.Luther schreef:Dat weet ik wel, maar daarin was en ben ik het niet met je eens. Kennelijk wordt door de Heere Jezus ook rond het Wetswerk het e.e.a. geleerd. De Wet zelf, zonder Christus, leert ons niets!Afgewezen schreef:Hier is al eerder een uitgebreide discussie over geweest. Het 'dat leert ons Christus' heeft gewoon betrekking op het feit dat Christus tijdens Zijn omwandeling op aarde een hoofdsom van de wet gegeven heeft. Zoals elders in de HC staat, dat de Twaalf artikelen ons iets in een hoofdsom leren.Luther schreef:Daarom zo mooi dat er in Zondag 2 reeds staat: Wat eist de Wet Gods van ons? Antw.: Dat leert ons Christus......
Ik citeer Kohlbrugge uit een preek van de Reveil-serie, nr. 479:
Met de purperverkoopster is hetzelfde gebeurd als met Zacheüs en Mattheüs en vele anderen, namelijk dat zij begonnen te vragen: hoe kan ik verlost worden van de zonden waarin ik gebonden lig? Ik heb geen kracht om die banden zelf te verscheuren. Deze vraag is altijd de eesrte die opkomt in het hart van degene in wie het waarachtige leven gelegd wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Kohlbrugge was een Lutheraan in zijn denken over wet en evangelie. Calvijn (zie Instituie, boek 3, hoofdstuk 3) denkt daar toch wat anders over.Ik citeer Kohlbrugge
@Luther, de vraag is niet of Christus wel of niet bij het wetswerk in de zondaar is betrokken, maar de vraag is of dat staat waar jij het lezen wilt.
Overigens heb ik dan ook nog wel een citaat van Kohlbrugge (maar nogmaals, in feite gaat het nu om de vraag 'hoe lees je de betreffende HC-vraag?'; jij leest er iets in, wat op zich waar kan zijn, maar wat daar gewoon niet staat):
Overigens heb ik dan ook nog wel een citaat van Kohlbrugge (maar nogmaals, in feite gaat het nu om de vraag 'hoe lees je de betreffende HC-vraag?'; jij leest er iets in, wat op zich waar kan zijn, maar wat daar gewoon niet staat):
Of Kohlbrugge nu gelijk heeft of niet, hij zegt hier in elk geval niet wat jij de HC wilt laten zeggen.Kohlbrugge in brief aan Da Costa schreef:Nergens leert de Schrift verder, dat de Heere in Zijn Profetisch ambt de Wet op stenen tafelen schrijft, nog minder, dat Hij dit als Profeet deed ter veroordeling en ontdekking.
Ik zie het tegenovergestelde Joh. 5: 45, 46, en overal is dit het ambt van de Heilige Geest. Joh. 16: 8. De geestelijkheid van de Wet heeft de Heere als gezaghebbend, als opperste Wetgever gepredikt aan allen vanwege hun ongeloof, en omdat zij Zijn Vader, noch Hem als de Zoon van de Vader, de van de Vader Gezondene, eerden, hen bestraft. Ja, maar tot zelfveroordeling of ontdekking kwamen de Farizeeën en Schriftgeleerden niet, - hiertoe moest de Vader hen trekken, moesten zij uit water en Geest geboren worden, en in dit opzicht was de Heere Jezus als passief. Dit behoort niet tot Zijn Profetisch ambt. Dit beschrijft het Woord ons anders. Bij de Samaritaansche vrouw bijvoorbeeld, begint de Heere met het Evangelie te prediken, Joh. 4: 7, 10-14. Zo ook bij Nikodémus, Joh. 3. Zie ook Lukas 4: 18; Matth. 5: 1-12; Joh. 6: 63; Lukas 24: 19; Jesaja 11: 15; vergelijk Rom. 9:32, 33; 1 Petrus 2: 7, 8; Jesaja 50: 4.
Anders ook dan u erover denkt leert ons de Catechismus Zondag 12; daar heet het: ―onze hoogste Profeet en Leraar, Die ons de verborgen raad en wille Gods van onze verlossing volkomen geopenbaard heeft.
Zondag 2 staat na Zondag 1.Afgewezen schreef:@Luther, de vraag is niet of Christus wel of niet bij het wetswerk in de zondaar is betrokken, maar de vraag is of dat staat waar jij het lezen wilt.
Ik vind dat het er wel staat. Anders had er wel gestaan: "Dat lezen we in..." en niet: "Dat leert ons Christus..."
Maar goed, even goede vrienden hoor.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Waarom? Lees de verklaring in het Schatboek hierbij. En vergelijk maar eens met Vr. en antw. 22. Wat is dan een Christen nodig te geloven?Luther schreef:Zondag 2 staat na Zondag 1.Afgewezen schreef:@Luther, de vraag is niet of Christus wel of niet bij het wetswerk in de zondaar is betrokken, maar de vraag is of dat staat waar jij het lezen wilt.
Ik vind dat het er wel staat. Anders had er wel gestaan: "Dat lezen we in..." en niet: "Dat leert ons Christus..."
Antw. Al wat ons in het Evangelie beloofd wordt, hetwelk ons de Artikelen van ons algemeen en ongetwijfeld Christelijk geloof in een hoofdsom leren.
Precies dezelfde zinswending. Je moet geen inlegkunde bedrijven met de HC.
-
[/quote]@Vragensteller dat gevoel heb ik ook wel eens maar dat gebeurt niet met opzet. Je kunt nu eenmaal niet op elke posting reageren en dan blijven er soms vragen liggen. Dat is het nadeel van een forum.
Oké, gelukkig, dan schrijf ik verder, want de discussie intrigeert me wel.
Ik ben blij met nieuwkomers die inhoudelijk wat te brengen hebben.vragensteller schreef:Oké, gelukkig, dan schrijf ik verder, want de discussie intrigeert me wel.@Vragensteller dat gevoel heb ik ook wel eens maar dat gebeurt niet met opzet. Je kunt nu eenmaal niet op elke posting reageren en dan blijven er soms vragen liggen. Dat is het nadeel van een forum.

- Bert Mulder
- Contacteer:
Instemmend met Vragensteller, op dit vraagstuk antwoorden onze DL ook zeer pastoraal:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
En daar staat ook niet, dat het alles in de volgorde van de Catechismus gebeuren moet....
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
En daar staat ook niet, dat het alles in de volgorde van de Catechismus gebeuren moet....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Het (de 3 stukken) zijn allen nodig ter zaligheid. Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij eerst levendgemaakt is. Zo gaat ook de HC er van uit, dat iemand levend IS.... Zie de eerste vraag: "Wat IS uw enige troost...."
Zoals Christus tot Nicodemus zei, kan men zonder wedergeboorte het niet zien... nog kan men het verstandelijk begrijpen. Hetgeen voor de verstandelijken verborgen is, heeft Hij de kinderen geopenbaard, door Zijn Woord en Geest. Dingen die verborgen zijn voor de niet wedergeboren, omdat de geestelijke dingen alleen geestelijk verstaan (kunnen) worden.
Zoals Christus tot Nicodemus zei, kan men zonder wedergeboorte het niet zien... nog kan men het verstandelijk begrijpen. Hetgeen voor de verstandelijken verborgen is, heeft Hij de kinderen geopenbaard, door Zijn Woord en Geest. Dingen die verborgen zijn voor de niet wedergeboren, omdat de geestelijke dingen alleen geestelijk verstaan (kunnen) worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij daaraan wordt ontdekt!Bert Mulder schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij eerst levendgemaakt is.
Als de bijbel maar dicht blijft kunnen dergelijke uitdrukkingen wel overeindblijven.alias schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij daaraan wordt ontdekt!Bert Mulder schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij eerst levendgemaakt is.
God heeft Zijn gegeven, zodat we Hem kennen. Daar hoeft daarom niets meer bij.
Ik kan iets missen, maar duidelijk bent ú niet, refo!refo schreef:Als de bijbel maar dicht blijft kunnen dergelijke uitdrukkingen wel overeindblijven.alias schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij daaraan wordt ontdekt!Bert Mulder schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij eerst levendgemaakt is.
God heeft Zijn gegeven, zodat we Hem kennen. Daar hoeft daarom niets meer bij.
-
Wat voegt dat toe aan wat Bert zegt?alias schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij daaraan wordt ontdekt!Bert Mulder schreef:...Maar, de mens kan niets kennen, zonder dat hij eerst levendgemaakt is.
Kan een dode zondaar voorafgaande aan de levendmaking ondekkend licht hebben als vrucht van eigen akker?
We kunnen alles op de vierkante millimeter met 'maren' dichttimmeren, maar wat willen we daar dan mee zeggen?
-
Belangrijkste ontbrak in de posting, Reforefo schreef:God heeft Zijn Zoon gegeven, zodat we Hem kennen. Daar hoeft daarom niets meer bij.

Overigens moet er wel iets bij als je uitgaat van een dode zondaar. Er zal geloof bij moeten komen. Het is Woord (God heeft Zijn Zoon gegeven) én Geest (hoe komen wij anders tot geloof en tot de Christus die door het Woord wordt geopenbaard).
Verwerving van het heil én toepassing van het heil.