Ander schreef:Ik ben een aanhanger van de bevindelijke dr. Steenblok. Tja, dat zegt natuurlijk ook niet zoveel.
En dat is een andere dan de rationele theoloog! De bevinding die dr. Steenblok leerde verschilde zelfs niet of nauwelijks van wat ds. R. Kok preekte. Beide lieten doorklinken dat geloof enkel beleefd wordt in een mens die zichzelf ellendig en dood weet. Het verschil zat in het omgaan met de aanbieding van het heil. Ds. Kok stelde die onafhankelijk van de zielsgestalte van de mens, dr. Steenblok wilde eerst de zielsgestalte van de boetvaardige gelovige tekenen en daaraan de aanbieding verbinden.
Overigens ben ik van mening dat ds. Kok in zijn prediking op het laatst de beloften teveel met de toepassing vereenzelvigde. Dr. Steenblok ging daar zo sterk tegenin dat hij theologisch uitkwam op een belofteprediking voor slechts gelovigen. Dat ondertussen gelovigen in eigen beleving helemaal niet zo gelovig zijn kreeg zodoende in de bevinding een merkwaardige tegenstelling: Om tot geloof te kunnen komen is belofteprediking met persoonlijke adressering noodzakelijk (Calvijn) terwijl theologisch geordend de belofte enkel vervuld wordt in de gelovige. Het niet onderkennen van de juiste samenhang tussen prediking, theologie en bevinding geeft dit soort interne problemen!
Het werkelijke strijdpunt tussen dr. Steenblok en ds. Kok (en wat er tussen zit) is dan niet
alleen de theologie, maar vooral
ook de door angst gedreven motivatie om de schriftuurlijke bevinding volgens Bijbelse normering veilig te stellen. Bij dr. Steenblok ligt het gevaar van het ophouden van bekommerden die niets krijgen om zich aan vast te klemmen, ziende op hun eigen tekorten aan schuldbesef, boetvaardigheid en onbekeerlijkheid, en bij ds. Kok ligt het gevaar op de loer van het aannemen van de belofte zonder dat er echt sprake is van het aannemen van Christus als eigen Borg en Middelaar omdat de belofte niet wordt gezien vanuit een toestand van persoonlijke ellende, vijandschap tegen God, het verzoend moeten worden.
Samengevat: het verschil tussen niet mogen aangrijpen van Christus (Steenblok) en het wel aangrijpen maar feitelijk misgrijpen (Kok).
Beide hadden dit echter niet op het oog, maar in de bevinding is dat wel het bijkomende effect. En juist daarover (gevaar van bijwerkingen) gaat de twist.
Mijns inziens is het verstandig om de spreekwijze van Gods Woord aan te houden en tussen Kok en Steenblok door te pendelen.
![:huhu](./images/smilies/huhu.gif)