Stichting Heartcry

Grace

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef:
Rochus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar het geloof van onze vaderen, dáár hebben de Heartcry-ers mee afgerekend. Dat is mijn probleem met Heartcry.
Precies, en daarom worden op de website preken en artikelen van onderstaande predikanten beschikbaar gesteld:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
(waar ben ik eigenlijk mee bezig, ik ga ze niet allemaal overtypen, je kan beter even zelf een kijkje op de site nemen)
ik begrijp je volgens mij niet :quoi :quoi
Als je dat allemaal eens goed na gaat kijken, dan zul je zien dat het allemaal erg eenzijdig is. Bijv. bij de onderwerpen als heiliging zie je bijna geen artikelen of hoofdstukken van oudvaders. Bij wedergeboorte staat er een stuk van à Brakel, waar het over de verschillende manieren gaat. Als à Brakel de gewone weg gaat beschrijven staat het er niet op. Er staat bijv. ook een preek van ds. J. van Haaren op. Maar wel net die ene waar hij erg nodigend en appellerend is. Enz., enz. Je zou het een soort vorm van eenzijdig citeren kunnen noemen.
Waar gaat dit over.....? :nonnon Jij claimt nu dus even dat je namens 'onze vaderen' spreekt? Ik ben benieuwd wie jouw vaderen zijn. Je kan dat wel claimen maar of dat strookt met de werkelijkheid dat waag ik te betwijfelen. Er zijn er namelijk vandaag de dag meerderen die zich 'beroepen' op de vaderen, maar die toch uit een hele andere hoek komen. En die (domgatisch en of theologisch)totaal niet met elkaar door één deur kunnen. Het beroepen op de zogenaamde vaderen klinkt heel erg gewichtig, maar is één of andere eigen uitdrukking geworden, die totaal verschillend opgevat kan worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef: Als je dat allemaal eens goed na gaat kijken, dan zul je zien dat het allemaal erg eenzijdig is. Bijv. bij de onderwerpen als heiliging zie je bijna geen artikelen of hoofdstukken van oudvaders. Bij wedergeboorte staat er een stuk van à Brakel, waar het over de verschillende manieren gaat. Als à Brakel de gewone weg gaat beschrijven staat het er niet op. Er staat bijv. ook een preek van ds. J. van Haaren op. Maar wel net die ene waar hij erg nodigend en appellerend is. Enz., enz. Je zou het een soort vorm van eenzijdig citeren kunnen noemen.
Waar gaat dit over.....? :nonnon Jij claimt nu dus even dat je namens 'onze vaderen' spreekt? Ik ben benieuwd wie jouw vaderen zijn. Je kan dat wel claimen maar of dat strookt met de werkelijkheid dat waag ik te betwijfelen. Er zijn er namelijk vandaag de dag meerderen die zich 'beroepen' op de vaderen, maar die toch uit een hele andere hoek komen. En die (domgatisch en of theologisch)totaal niet met elkaar door één deur kunnen. Het beroepen op de zogenaamde vaderen klinkt heel erg gewichtig, maar is één of andere eigen uitdrukking geworden, die totaal verschillend opgevat kan worden.
Dat er eenzijdig wordt geciteerd, kan het beste door iemand worden gezegd die goed thuis is in de geschriften van betreffende schrijvers. Erasmiaan noemt als voorbeeld iets van à Brakel. Eenzijdigheid kan dus gewoon aangetoond worden, al vergt het wel meer dan oppervlakkige kennis.
Ik vraag me overigens wel af of HeartCry niet zal erkennen dat ze inderdaad eenzijdig citeren, evenals Blaauwendraad dat in zijn tweede boekje toegeeft: wie een bepaalde ontwikkeling aan de kaak wil stellen, en daarbij gebruik wil maken van schrijvers uit de (Nadere) Reformatie, citeert niet datgene waarover men het eens is, maar juist waarover men het (wellicht) niet eens is. Zo onstaat de eenzijdigheid.
Jongere

Bericht door Jongere »

eilander schreef:Ik vraag me overigens wel af of HeartCry niet zal erkennen dat ze inderdaad eenzijdig citeren, evenals Blaauwendraad dat in zijn tweede boekje toegeeft: wie een bepaalde ontwikkeling aan de kaak wil stellen, en daarbij gebruik wil maken van schrijvers uit de (Nadere) Reformatie, citeert niet datgene waarover men het eens is, maar juist waarover men het (wellicht) niet eens is. Zo onstaat de eenzijdigheid.
Inderdaad, goed punt.
Bovendien heb ik ook mijn vragen bij de 'evenwichtigheid' die soms zo wordt geprezen. Zelfs evenwichtig kan soms eenzijdig zijn.
claus

Bericht door claus »

In de classis Middelburg van de GG is grote onrust ontstaan over mensen die in Meliskerke op zondagavond bijeenkomsten van Heart Cry bezoeken. (zie classisverslag in 'De Saambinder' van 16 oktober jl.) Als jongeren daar nu belijdenis willen doen, kan dat niet als ze óók Heart Cry-bijeenkomsten blijven bezoeken. Dat moeten ze achterwege laten; anders dienen ze de belijdeniscatechisatie te verlaten. Je kunt niet op twee geestelijke 'paarden' tegelijk wedden, zo is de achterliggende redenering.
Marieke

Bericht door Marieke »

Jongere schreef:
eilander schreef:Ik vraag me overigens wel af of HeartCry niet zal erkennen dat ze inderdaad eenzijdig citeren, evenals Blaauwendraad dat in zijn tweede boekje toegeeft: wie een bepaalde ontwikkeling aan de kaak wil stellen, en daarbij gebruik wil maken van schrijvers uit de (Nadere) Reformatie, citeert niet datgene waarover men het eens is, maar juist waarover men het (wellicht) niet eens is. Zo onstaat de eenzijdigheid.
Inderdaad, goed punt.
Bovendien heb ik ook mijn vragen bij de 'evenwichtigheid' die soms zo wordt geprezen. Zelfs evenwichtig kan soms eenzijdig zijn.
Licht je vragen eens toe...?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:
Rochus schreef:
Erasmiaan schreef:Maar het geloof van onze vaderen, dáár hebben de Heartcry-ers mee afgerekend. Dat is mijn probleem met Heartcry.
Precies, en daarom worden op de website preken en artikelen van onderstaande predikanten beschikbaar gesteld:

C.H. Spurgeon
J.C. Ryle
R&E Erskine
R.M. McCheyne
W. à Brakel
Th. Boston
W. Guthrie
J. Durham
A. Comrie
Th. van der Groe
B. Smytegelt
Th. Watson
(waar ben ik eigenlijk mee bezig, ik ga ze niet allemaal overtypen, je kan beter even zelf een kijkje op de site nemen)
ik begrijp je volgens mij niet :quoi :quoi
Als je dat allemaal eens goed na gaat kijken, dan zul je zien dat het allemaal erg eenzijdig is. Bijv. bij de onderwerpen als heiliging zie je bijna geen artikelen of hoofdstukken van oudvaders. Bij wedergeboorte staat er een stuk van à Brakel, waar het over de verschillende manieren gaat. Als à Brakel de gewone weg gaat beschrijven staat het er niet op. Er staat bijv. ook een preek van ds. J. van Haaren op. Maar wel net die ene waar hij erg nodigend en appellerend is. Enz., enz. Je zou het een soort vorm van eenzijdig citeren kunnen noemen.
Jij claimt nu dus even dat je namens 'onze vaderen' spreekt? Ik ben benieuwd wie jouw vaderen zijn. Je kan dat wel claimen maar of dat strookt met de werkelijkheid dat waag ik te betwijfelen. Er zijn er namelijk vandaag de dag meerderen die zich 'beroepen' op de vaderen, maar die toch uit een hele andere hoek komen. En die (domgatisch en of theologisch)totaal niet met elkaar door één deur kunnen. Het beroepen op de zogenaamde vaderen klinkt heel erg gewichtig, maar is één of andere eigen uitdrukking geworden, die totaal verschillend opgevat kan worden.
Ik claim helemaal niet dat ik namens de vaderen spreek. Maar Heartcry toont zijn eigen onevenwichtigheid al aan door zich bijv. op deze preek van ds. J. van Haaren te beroepen, die inderdaad zeer mooi is, en die zeker onderdeel uitmaakt van het oeuvre van ds. J. van Haaren, maar die je nu niet exemplarisch kunt noemen voor al zijn preken.

Zo heb ik bijvoorbeeld de Eigenschappen des geloofs van Comrie vermalen, maar ik denk niet dat de meeste van die preken ooit op de site van Heartcry komen. Terwijl ze wel net doen alsof ze zich ook op Comrie beroepen (kijk maar naar hoe graag Rochus Comrie in het rijtje zet). Het is best slim, het lijkt of men het hartelijk met die oudvaders eens is. Maar uiteindelijk is men het slechts met de stukjes die geciteerd worden eens. Maar ondertussen "kun je niets van Heartcry zeggen", want kijk eens naar al die "vaderen" en oudvaders die ze op hun website hebben staan...!

Dan kan Jongere flauw doen over "evenwichtigheid", maar het gaat hier om de vraag of je met de artikelen/ lappen tekst die van "onder ons bekende namen" geciteerd worden recht doet aan het gehele werk van die oudvader.
parsifal

Bericht door parsifal »

claus schreef:In de classis Middelburg van de GG is grote onrust ontstaan over mensen die in Meliskerke op zondagavond bijeenkomsten van Heart Cry bezoeken. (zie classisverslag in 'De Saambinder' van 16 oktober jl.) Als jongeren daar nu belijdenis willen doen, kan dat niet als ze óók Heart Cry-bijeenkomsten blijven bezoeken. Dat moeten ze achterwege laten; anders dienen ze de belijdeniscatechisatie te verlaten. Je kunt niet op twee geestelijke 'paarden' tegelijk wedden, zo is de achterliggende redenering.
Dit vind ik toch wel heel schokkend
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Rochus

Bericht door Rochus »

Erasmiaan schreef:Terwijl ze wel net doen alsof ze zich ook op Comrie beroepen (kijk maar naar hoe graag Rochus Comrie in het rijtje zet).
ik vind het best bijzonder dat jij iets over mij kan zeggen dat ik zelf nog niet wist ::please
Grace

Bericht door Grace »

parsifal schreef:
claus schreef:In de classis Middelburg van de GG is grote onrust ontstaan over mensen die in Meliskerke op zondagavond bijeenkomsten van Heart Cry bezoeken. (zie classisverslag in 'De Saambinder' van 16 oktober jl.) Als jongeren daar nu belijdenis willen doen, kan dat niet als ze óók Heart Cry-bijeenkomsten blijven bezoeken. Dat moeten ze achterwege laten; anders dienen ze de belijdeniscatechisatie te verlaten. Je kunt niet op twee geestelijke 'paarden' tegelijk wedden, zo is de achterliggende redenering.
Dit heb ik al eerder gehoord. Is het dan vreemd dat dergelijke jongeren en ouderen overgaan naar de PKN of HHK of een andere gemeente gaan bezoeken?
Marieke

Bericht door Marieke »

Grace schreef:
parsifal schreef:
Dit heb ik al eerder gehoord. Is het dan vreemd dat dergelijke jongeren en ouderen overgaan naar de PKN of HHK of een andere gemeente gaan bezoeken?
Nu draai je het om, dat is vermoedelijk niet de reden dat ze overgaan.
Als die jongeren al Heart-cry-avonden bezoeken, is al een teken dat ze de leer zoals die in de GG geleerd wordt, niet onderschrijven. Ik kan me niet voorstellen dat je én de leer van de GG belijdt én ondertussen de leer zoals die door Heart-Cry uitgedragen wordt, aanhangt of je daar thuisvoelt.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Marieke schreef:
Grace schreef:
parsifal schreef:
Nu draai je het om, dat is vermoedelijk niet de reden dat ze overgaan.
Als die jongeren al Heart-cry-avonden bezoeken, is al een teken dat ze de leer zoals die in de GG geleerd wordt, niet onderschrijven. Ik kan me niet voorstellen dat je én de leer van de GG belijdt én ondertussen de leer zoals die door Heart-Cry uitgedragen wordt, aanhangt of je daar thuisvoelt.
Ik ben het Marieke eens, daar hoef ik, (hoewel ik geen lid ben van de geref.gemeenten)
niet aan te twijfelen.

Het doen van openbare belijdenis is geen kleinigheid of bijkomstigheid.
Je doet dat jawoord voor Gods aangezicht en Zijn gemeente.
Dat is de ernst van het belijdenis doen.
Op dit jawoord zal de Heere terugkomen: uw ja zij ja, en uw nee zij nee! zo lezen wij in de Schrift.
De Heere heeft in Zijn Woord de ambten ingesteld als ambtelijke bediening in de zondagse erediensten.
Het gaat mij niet om de inhoudelijke kant te beoordelen van Stichting Heartcry,
maar dit antwoord wil ik geven om meer kerkelijk besef!

Op Gods dag behoor je als belijdend lid trouw op te gaan naar je kerkelijke gemeente, en de verdere zondagstijd te heiligen in overdenking wat je deze dag gehoord hebt in de prediking.

Stichting Heartcry handelt niet naar Gods Woord, alleen al voor de eerbied voor de instelling van de ambten in de kerken, om op zondagavond bijeenkomsten te beleggen. God is een God van orde, en niet van wanorde!

Heb eerbied voor de kerkelijke instellingen!
Zeker als daar nog een gemeente is ter plaatse waar de 3 kenmerken van de Kerk te vinden zijn: zie alleen al artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Alles wat niet naar Gods Woord is, zal geen dageraad hebben.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Helemaal eens met SecorDabar; en daarom heb ik heel grote moeite met het feit dat er op zondag (een) bijeenkomst(en) worden belegd. In die zin kan het helemaal volgen.
Ook kan ik volgen dat er bij een inhoudelijke beoordeling heel grote zorgen ontstaan over HeartCry.

Wat ik echter niet kan volgen dat het erop lijkt (maar ik weet niet of het klopt) dat nu het bezoek van een HeartCry-avond als zodanig wordt veroordeeld en wordt gesanctioneerd. Want er zijn ook sprekers die voluit in de gereformeerde traditie staan en een Bijbels geluid laten horen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:Want er zijn ook sprekers die voluit in de gereformeerde traditie staan en een Bijbels geluid laten horen.
Welke sprekers zijn dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Belijdenis doen is noet zomaar wat inderdaad. Dit betekent ook je onder de tucht van de gemeente stellen. Echter ik vraag me af of die tucht hier niet te ver gaat. Hiermee geef je in principe aan dat er niets is wat Heartcry en de gemeente bindt. Dat gaat toch wel heel wat stappen te ver. Juist omdat we als Christenen elkaar nodig hebben.

De beschuldiging dat Heartcry mensen losweekt van de gemeente is op zo'n moment ook moeilijk hard te maken. De mensen die willen leren op de avonden van Heartcry en zich willen inzetten voor de gemeente worden tot een keuze gedwongen. De breuk wordt niet door Heartcry veroorzaakt op zo'n moment, want hier gaat het om mensen die niet uit de gemeente weg willen maar die ook buiten de kerkelijke activiteiten om willen leren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Democritus

Bericht door Democritus »

Luther schreef:
eilander schreef:Want er zijn ook sprekers die voluit in de gereformeerde traditie staan en een Bijbels geluid laten horen.
Welke sprekers zijn dat?
Wat is in jouw opinie 'voluit gereformeerd'?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie