Marieke schreef:Grace schreef:parsifal schreef:claus schreef:In de classis Middelburg van de GG is grote onrust ontstaan over mensen die in Meliskerke op zondagavond bijeenkomsten van Heart Cry bezoeken. (zie classisverslag in 'De Saambinder' van 16 oktober jl.) Als jongeren daar nu belijdenis willen doen, kan dat niet als ze óók Heart Cry-bijeenkomsten blijven bezoeken. Dat moeten ze achterwege laten; anders dienen ze de belijdeniscatechisatie te verlaten. Je kunt niet op twee geestelijke 'paarden' tegelijk wedden, zo is de achterliggende redenering.
Dit vind ik toch wel heel schokkend
Dit heb ik al eerder gehoord. Is het dan vreemd dat dergelijke jongeren en ouderen overgaan naar de PKN of HHK of een andere gemeente gaan bezoeken?
Nu draai je het om, dat is vermoedelijk niet de reden dat ze overgaan.
Als die jongeren al Heart-cry-avonden bezoeken, is al een teken dat ze de leer zoals die in de GG geleerd wordt, niet onderschrijven. Ik kan me niet voorstellen dat je én de leer van de GG belijdt én ondertussen de leer zoals die door Heart-Cry uitgedragen wordt, aanhangt of je daar thuisvoelt.
Ik ben het Marieke eens, daar hoef ik, (hoewel ik geen lid ben van de geref.gemeenten)
niet aan te twijfelen.
Het doen van openbare belijdenis is geen kleinigheid of bijkomstigheid.
Je doet dat jawoord voor Gods aangezicht en Zijn gemeente.
Dat is de ernst van het belijdenis doen.
Op dit jawoord zal de Heere terugkomen: uw ja zij ja, en uw nee zij nee! zo lezen wij in de Schrift.
De Heere heeft in Zijn Woord de ambten ingesteld als ambtelijke bediening in de zondagse erediensten.
Het gaat mij niet om de inhoudelijke kant te beoordelen van Stichting Heartcry,
maar dit antwoord wil ik geven om meer kerkelijk besef!
Op Gods dag behoor je als belijdend lid trouw op te gaan naar je kerkelijke gemeente, en de verdere zondagstijd te heiligen in overdenking wat je deze dag gehoord hebt in de prediking.
Stichting Heartcry handelt niet naar Gods Woord, alleen al voor de eerbied voor de instelling van de ambten in de kerken, om op zondagavond bijeenkomsten te beleggen. God is een God van orde, en niet van wanorde!
Heb eerbied voor de kerkelijke instellingen!
Zeker als daar nog een gemeente is ter plaatse waar de 3 kenmerken van de Kerk te vinden zijn: zie alleen al artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.
Alles wat niet naar Gods Woord is, zal geen dageraad hebben.