Fjodor schreef:memento schreef:Fjodor schreef:Luister maar eens een paar preken van Paul Washer.
Wat ik van Washer gehoord heb, is goed gereformeerd. Bij hem kom ik genoemde eenzijdigheid niet tegen. Ik veroordeel dus niet iedereen die (in het verleden) bij HC gesproken heeft.
Echter, ds. Maritz en dhr. Baan (die m.i. toonaangevend zijn voor HC) spreken wel heel uitgesproken over het "overwinningsleven", waarbij het "ik ellendig mens" niet de grondtoon vormt.
Volgens mij doe je nu aan klankexegese van Washer's preken. Want hij spreekt inderdaad heel nadrukkelijk over de ellendigheid van de mens, maar hij spreekt ook heel nadrukkelijk op het wezenlijk anders zijn en op het wezenlijk minder zondaar zijn van de wedergeboren mens.
De wedergeborene kan volgens hem in zonde vallen, maar er niet in leven. Dat is het onderscheid dat Washer expliciet maakt en wat ik meer terugzie bij Heartcry dan in de reformatorische kerken. Dus ik denk dat je Washer niet uit het 'Heartcry kamp' kan trekken en doen alsof hij 'gewoon' reformatorisch is.
Exact. Luister eens 20 preken van Paul Washer en als er iemand is die afrekent het aan de hand houden van (bewuste) zonden is hij het wel. Hij leert absoluut dat er 'victory over sin' is (over bewuste zonden) en daarnaast 'growing in holiness'. Sterker nog: hij twijfelt zelfs aan een bekering van iemand die zegt dat hij wederom geboren is terwijl die mens gewoon in zijn oude zondige levenspatroon doorleeft. En dat is de boodschap die ik Heartcry doorgeeft en het punt dat ze maken. Zonder daar gelijk een hele theologie en theorie aan op te hangen. Dat maken buitenstaanders er van. Er wordt helemaal niet geleerd dat je zondeloos wordt of volmaakt wordt. Juist dan ga je je zwakheid, beperktheid en zondigheid zien. Hoe meer je in het Licht komt hoe meer je je eigen duisternis gaat inzien. Maar dit zijn elementen die juist ook door HeartCry onderwezen worden.
Heartcry wijst het perfectionisme letterlijk zelfs af. Maar dat wil niet zeggen dat het daarmee ook normaal is dat je vast houdt aan bewuste zondige patronen? Die macht/kracht is juist gebroken door het kruis. Romeinen 8 leert dan ook dat het door de wet van de Geest niet meer
verplicht is om de zonde te doen. Van nature is er een wet in ons die ons verplicht tot zondigen. Die wet is wordt door de wet des Geestes verbroken. De vraag is: laat je je leiden door die Geest of door je zondige vlees? Maar het aspect blijft volledig staan: minder zonden doen, groter zondaar worden. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Dat wordt ook niet ontkend door HcrY
Wij betrekken het werk van het kruis vaak enkel en alleen tot de vergeving van onze schuld, maar er is veel meer gebeurt op het kruis. Het is (1)Christus vóór ons gekruisigd, wij (onze oude mens) (2)met Christus gekruisigd, wij (3)met Christus opgestaan in een nieuwe werkelijkheid/leven en (4)Christus in ons komen wonen door Zijn Geest.
En ik denk dat we eerlijk zijn dat heel veel preken in onze gezindte gaan over (1). maar 2 3 en 4 zijn ook een (natuurlijk gebroken en nog onvolmaakt) werkelijk hier op aarde.
Gezond geestelijk leven is leven vanuit de overwinning die Christus behaald heeft en daar volledig op
vertrouwen, uit leven en in rusten. Het kan niet anders of dat heeft invloed op je houding t.o.v. de zonden in je leven.