Welke muziek beluister je nu? [7]

Hendrikus

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Nu niet meer gelukkig, maar zojuist beluisterde ik bij oma gemeentezang met bovenstem. Vals. Langzaam. Schreeuwend. Met extreme komma's (die de gemeente niet helemaal doorhad, dus je hoorde nog wat iel gezang tussendoor bij Hij kan,,,,,,, en wil,,,,,,,, en bij door U,,,,,,,,,,,,,,door U alleen). Oma is dovig, dus het stond ook nog es erg hard aan. :bobo
Ja, zó erg kan het zijn....
Toen Calvijn de gemeente weer actief bij de eredienst wilde betrekken, en hij de psalmen liet berijmen en door vakkundige musici op muziek liet zetten, heeft hem dít vast niet voor ogen gestaan.... :sweat
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Zita schreef:Nu niet meer gelukkig, maar zojuist beluisterde ik bij oma gemeentezang met bovenstem. Vals. Langzaam. Schreeuwend. Met extreme komma's (die de gemeente niet helemaal doorhad, dus je hoorde nog wat iel gezang tussendoor bij Hij kan,,,,,,, en wil,,,,,,,, en bij door U,,,,,,,,,,,,,,door U alleen). Oma is dovig, dus het stond ook nog es erg hard aan. :bobo
Toen Calvijn de gemeente weer actief bij de eredienst wilde betrekken, en hij de psalmen liet berijmen en door vakkundige musici op muziek liet zetten, heeft hem dít vast niet voor ogen gestaan.... :sweat
Tja... overigens (misschien had ik de vraag al eerder gesteld) maar pas hoorde ik dat in die tijd er 7 toonladders waren (die je terug ziet in de psalmmelodien). Tegenwoordig zijn dat er nog maar 2. Kan iemand dit toelichten??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef:
Tja... overigens (misschien had ik de vraag al eerder gesteld) maar pas hoorde ik dat in die tijd er 7 toonladders waren (die je terug ziet in de psalmmelodien). Tegenwoordig zijn dat er nog maar 2. Kan iemand dit toelichten??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder

http://maakmuziekenmeer.wordpress.com/t ... onladders/
~~Soli Deo Gloria~~
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef: Ja, zó erg kan het zijn....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder

http://maakmuziekenmeer.wordpress.com/t ... onladders/
Wat ik me wel afvraag: waarom zijn we teruggegaan naar vooral 2 toonladders. En nu begrijp ik ook waarom die "toevallige" verhogingen in zijn gevoerd, ze zijn geswitcht van toonladder.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Wat ik me wel afvraag: waarom zijn we teruggegaan naar vooral 2 toonladders. En nu begrijp ik ook waarom die "toevallige" verhogingen in zijn gevoerd, ze zijn geswitcht van toonladder.
Dat laatste is zeker juist: de melodieën werden onder invloed van het langzame zingen én onder invloed van de veranderde smaak aangepast aan de majeur- en mineurtoonladders.
Opmerkelijk is wel dat die majeur- en mineurtoonladders al in zwang waren toen de psalmmelodieën werden gemaakt. De componisten die destijds voor Calvijn die psalmmelodieën hebben gemaakt, liepen dus niet met de laatste mode mee, maar kozen bewust voor toonladders die eigenlijk al een beetje ouderwets waren. Zo schiepen ze meteen een onderscheid tussen de muziek van de kerk en de muziek van de wereld.
Wel een verschil met een initiatief als dit http://www.youtube.com/watch?v=d-hUq7r455o waar men vervolgens probeert om die oude psalmmelodieën juist wél te laten klnken als actuele muziek. Ik heb zo'n vermoeden dat Maistre Pierre en Louis Bourgeois daar niet blij mee zouden zijn geweest :hum
Waarom we teruggegaan zijn naar slechts 2 toonladders? Veranderde smaak, denk ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Desiree

Bericht door Desiree »

Net naar Sing-in geweest. Vriend Marnix zou blij geweest zijn.. Zijn kerkverband. Het was de moeite waard!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Desiree schreef:Net naar Sing-in geweest. Vriend Marnix zou blij geweest zijn.. Zijn kerkverband. Het was de moeite waard!
Ik heb vast iets gemist, maar Marnix heb ik al een tijd niet meer gezien...
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Schemerlichtje schreef:
Desiree schreef:Net naar Sing-in geweest. Vriend Marnix zou blij geweest zijn.. Zijn kerkverband. Het was de moeite waard!
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ix#p556042

:fouet
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
Schemerlichtje schreef:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ix#p556042

:fouet
Nu zit hij op een recent opgericht, niet onbekend zusterforum. Jammer. ;(
vlinder

Bericht door vlinder »

Kerstmuziek! :yahoo Wordt ik altijd zo heerlijk blij van! De Zaligmaker is geboren.
Helaas, was dit nodig voor onze zonden. Maar toch: zóveel genade!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een symphonie van grote componist: Carl Czerny (1791 - 1857)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
henriët

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Kerstmuziek! :yahoo Wordt ik altijd zo heerlijk blij van! De Zaligmaker is geboren.
Helaas, was dit nodig voor onze zonden. Maar toch: zóveel genade!
Wij oefenden ook kerstmuziek met koor, een kerstcantate.
Het Licht kwam in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen..
aangrijpend.
Maar dat daar dwars door alles heen, ondanks onze duisternis het Licht kwam en wilde wonen in harten van mensen.
Onbegrijpelijk wonder.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

Dit lied raakt mij altijd heel erg:

O Kindeke klein, O Kindeke teer,
Uit hoge hemel daalt Gij neer.
Verlaat uw Vaders heerlijk huis,
Wordt arm en hulploos,
Draagt een kruis,
O kindeke klein, O kindeke teer.

O Kindeke klein, O Kindeke teer,
Gij zijt onz´ uitverkoren Heer.
Ik geef U heel het harte mijn.
Ach, laat mij eeuwig bij u zijn.
O Kindeke klein, O Kindeke teer.
Wormser

Bericht door Wormser »

Afbeelding
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Freut euch des Lebens (02:32)
Hans Georg Nägeli 1773-1836
Hemony Ensemble - Simon Groot, Klaas Trapman, piano

Het bezorgt mij wel een grijns. Voor Willems gemoedsrust zal ik het verder maar niet toelichten.
Gesloten