Bevestiging ambtsdragers

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Bevestiging ambstdragers

Bericht door Bert Mulder »

ejvl schreef:Misschien enigsinds offtopic maar:

Bij ons in de kerk worden ambtsdragers (ouderlingen en diakenen) voor het leven gekozen, dus als zij eenmaal bevestigd zijn, blijven ze de rest van hun leven zitten normaal gesproken.
In andere kerken zie ik een herkiezing na 2 of 4 jaar, ook lijkt dit terug te komen in de Dortse synode.

Iemand een idee waarom dit zo is?
wat voor een kerk is dit? Dit is namelijk gebruikelijk in de kerken die de 'Westminster standards' volgen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
ejvl

Bericht door ejvl »

Vrije oud ger gem.
En ik weet dat het in de gemeente van de oude ds van der Meer ook zo was, met Zwartbol is het weer veranderd.
vlinder

Bericht door vlinder »

Dat is in veel GG's ook zo, zij het dan niet officieel. In Barneveld hebben 2 ouderlingen een lintje gekregen omdat ze meer dan 40 jaar ouderling zijn.
Daarnaast is het een beetje een ongeschreven regel dat diaken een opstapje is voor ouderling....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Guppy3

Bericht door Guppy3 »

nederlander schreef:Mag en kan DS A.P Van der Meer ambstdragers bevestigen buiten zijn eigen kerkverband?
Het is n.l zo dat dit gaat gebeuren in Veenendaal.
Daar zijn twee ouderlingen en een diaken door de leden gekozen,en dezen zullen bevestigd worden door DS Van der Meer.
Nu is mijn vraag eingelijk is het wel mogelijk en niet buiten de kerkorde om dat hij dat doet
En zijn daar nog meer ambstdragers als deze DS(die toch al niet zo sterk is)wegvalt,wat niet te wensen is voor dat kerkverband
Ja, hij mag dat doen, maar het is wel buiten de kerkorde om. Historisch zijn er best vergelijkbare gevallen te vinden. Anders hadden veel andere vrije gemeenten ook een probleem. Wees dan blij dat nu met ouderlingen eea wat beter gestructureerd is, bijv dat de ouderling ook een vrij gebed zal doen, in tegen stelling tot de afgelopen periode waarin men een formuliergebed las.
Hetzelfde voor de doop. Als ds Van der Meer in Veenendaal kinderen doopt wordt deze doop gewoon overgenomen wanneer men overgaat naar een ander verband, bijv. GGiN binnen verband.
Ds. Roos heeft dat bevestigd op de avond die indertijd gehouden is in Barneveld voor verontruste leden vanuit de buiten verband gemeente.

Wat mensen als blokkade zien: als je als predikant bevestigd wordt geef je een bevestigend antwoord op de vraag of je je onderwerpt aan de tucht.
Ds Van der Meer was geschorst, en heeft geen beslissing van de synode afgewacht.

Als je met dit soort punten geen probleem hebt, is ook de bevestiging en doop geen probleem.
huisman

Bericht door huisman »

vlinder schreef:Dat is in veel GG's ook zo, zij het dan niet officieel. In Barneveld hebben 2 ouderlingen een lintje gekregen omdat ze meer dan 40 jaar ouderling zijn.
Daarnaast is het een beetje een ongeschreven regel dat diaken een opstapje is voor ouderling....
Dit is toch anders dan in ejvl zijn kerk. In veel GG's worden de ambtsdragers steeds weer herkiesbaar gesteld. In ejvl zijn kerk worden ze nooit meer herkozen maar geacht ambtsdrager te zijn voor het leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
vlinder schreef:Dat is in veel GG's ook zo, zij het dan niet officieel. In Barneveld hebben 2 ouderlingen een lintje gekregen omdat ze meer dan 40 jaar ouderling zijn.
Dit is toch anders dan in ejvl zijn kerk. In veel GG's worden de ambtsdragers steeds weer herkiesbaar gesteld. In ejvl zijn kerk worden ze nooit meer herkozen maar geacht ambtsdrager te zijn voor het leven.
Ik denk niet in veel GG's, maar in alle GG's.
Iedere 3 jaar (meen ik) is een ambtsdrager herkiesbaar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Toch nog maar eens goed de kerkorde lezen dan...
Auto

Bericht door Auto »

Mister schreef:
Die hanteren ze. Zolang de kerkenraad deze mannen opnieuw op tal zet en de gemeente deze ouderlingen herverkiest dan blijft het zo.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:
Ach, ik vind dat er altijd een hoop koude drukte wordt gemaakt rond deze zaak. Heb er nu al zo vaak mensen op horen mopperen dat die en die 'al zo lang in het ambt is'.

Ik vraag me af waar de DKO zich op baseert. In de bijbel lees ik niet van aftredende ambtsdragers omdat de paar-jarige termijn vol is. Bovendien is ervaring en goede kennis van de gemeente broodnodig in het ambtelijke werk.

In deze zin kan ik Van de Beek wel weer wat beter volgen: Het idee van een roeping rond het ambt is grotendeels verdwenen in de kerk; we werken richting een democratie. Maar dat is fundamenteel niet zoals de kerk hoort te zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Auto schreef:
Mister schreef:
Die hanteren ze. Zolang de kerkenraad deze mannen opnieuw op tal zet en de gemeente deze ouderlingen herverkiest dan blijft het zo.
Inderdaad, en als de gemeente het niet eens is dat dhr Y al zo lang in de KR zit, dan moeten ze hem gewoon niet herkiezen. Overigens, wanneer het anders gaat, dan zie je dat sommige mannen iedere 12 jaar 1 of 2 jaar rust hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

JolandaOudshoorn schreef:
Auto schreef:
Mister schreef:
Inderdaad, en als de gemeente het niet eens is dat dhr Y al zo lang in de KR zit, dan moeten ze hem gewoon niet herkiezen. Overigens, wanneer het anders gaat, dan zie je dat sommige mannen iedere 12 jaar 1 of 2 jaar rust hebben.
Inderdaad. Dat zet een deel van het commentaar op de 40-jarige ambtstermijnen toch in een wat ander licht. Want met een onderbreking van 1 jaar gewoon doorgaan kan toch ook de bedoeling niet zijn, denk ik.
Daarom sluit ik me aan bij de opmerkingen van Jongere.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tot voor kort was het in mijn gemeente zo dat de kerkenraad bij het opstellen van de tweetallen als eerste degene meldde van wie het de bedoeling was dat hij gekozen zou worden. Geen idee hoe de gemeente wist dat men geacht werd op nummer 1 te stemmen, maar het heeft in ieder geval vijfendertig jaar lang zo gewerkt. Zonder uitzondering werd nummer 1 gekozen. Is dit een algemene gang van zaken? Het heeft mij altijd enorm verbaasd.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:In deze zin kan ik Van de Beek wel weer wat beter volgen: Het idee van een roeping rond het ambt is grotendeels verdwenen in de kerk; we werken richting een democratie. Maar dat is fundamenteel niet zoals de kerk hoort te zijn.
Hier zou ik wel eens over willen spreken. Wat is ambtelijke roeping en wat is het gezag van de geroepen ambtsdragers?Van wie en over wie hebben ambtsdragers het gezag ontvangen? De crisis van de kerk heeft m.i. ook te maken met het zicht op de ambten.
De kerk is geen democratisch gestuurde organisatie maar moet naar Gods orde ambtelijk geleid worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zita schreef:Tot voor kort was het in mijn gemeente zo dat de kerkenraad bij het opstellen van de tweetallen als eerste degene meldde van wie het de bedoeling was dat hij gekozen zou worden. Geen idee hoe de gemeente wist dat men geacht werd op nummer 1 te stemmen, maar het heeft in ieder geval vijfendertig jaar lang zo gewerkt. Zonder uitzondering werd nummer 1 gekozen. Is dit een algemene gang van zaken? Het heeft mij altijd enorm verbaasd.
Nee, bij ons is het altijd in alfabetische volgorde. Ik houd niet van "het is de bedoeling dat X gekozen wordt".
Maar het illustreert denk ik wel de moeite die men heeft met het opstellen van tweetallen.
dennis

Bericht door dennis »

Nog even terugkomen op het punt "" opnieuw belijdenis doen"

Volgens mij ligt dit toch genunanceerder. Als iemand vanuit een ander kerkverband toetreedt tot - bijvoorbeeld - de gereformeerde gemeenten, dan is het gebruikelijk dat er gevraagd wordt om - dus eventueel opnieuw - antwoord te geven op de vragen van Voetius.

Dit is niet hetzelfde als opnieuw belijdenis doen! Het gebeurt ook niet in de kerk, maar voor een afgevaardiging van de kerkenraad. En er valt m.i. ook nog iets voor te zeggen ook.
Want in een van deze vragen geef je ook aan hoe je staat t.o.v. je nieuwe gemeente en de boodschap die daar wordt gebracht.
Plaats reactie