Het woordje "onvoorwaardelijk" en "welmenend" geeft aan, dat Gods beloftenwoorden waar zijn. Iedereen wordt uitgenodigd naar Hem te gaan, pleitend op de belofte die God zelf geeft, en wordt van Godswege verzekerd dat Hij ook echt zal doen wat Hij beloofd.Willem schreef:Helemaal mee eens. Door het Woord van God worden doden levend. Wat is dan de relevantie om aan deze waarheid - doden worden levend - het woordeke "welmenend" en/of "onvoorwaardelijk" te verbinden zoals in de topic titel gebeurd? Het levendmaken is toch een eenzijdig Godswerk?memento schreef:Precies! Door Gods Woord gebeurt het onmogelijke: Doden horen.
Doden worden niet eerst levendgemaakt voordat er tegen ze gesproken wordt. Nee, door het spreken van des HEEREN Woord worden doden levend.
Daarom volstaan allerlei logische redeneringen, dat doden niet kunnen horen en dat daarom de beloften maar niet aan hun aangeboden moeten worden, ook niet. Logisch beredeneerd klopt het wel. Maar het staat haaks op hoe God - volgens Zijn eigen Woord - werkt.
Een ieder wordt opgeroepen om te komen, en van God alles te ontvangen wat nodig is tot zaligheid. Ook het geloof. Het psalmvers wijst de weg: Opent uwe mond, eist van Mij vrijmoedig, op mijn trouwverbond, alles (ook geloof!) wat u ontbreekt, schenk ik - zo gij t smeekt -, mild en overvloedig.
De bedoeling is duidelijk: Ga tot Hem. Zelf maak je er toch niets van. Maar Hij belooft alles wat je nodig hebt. Je mag tot Hem gaan, met grote zekerheid. Niet zeker in jezelf, maar zeker dat Hij ook doen zal wat Hij belooft heeft. Hij is de betrouwbare, dat is onze enige hoop. Elke reactie die anders is dan vluchten tot Hem, betoont op gruwelijke wijze de haat tegen en zijn ongehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.