Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Erasmiaan

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:3 x leesdienst ivm de vrije zondag van de dominee

Morgendienst
preek van ds. Johannes Beukelman
over
HANDELINGEN 16 vers 30
De bekering van de stokbewaarder te Filippi
- De allermeest nodige vraag voor de stokbewaarder
- Hetgeen aan de vraag vooraf is gegaan
- De vraag zelf

Middagdienst
preek van oef. Wulfert Floor
over
KLAAGLIEDEREN 5 vers 21
BEKEER ONS
Er word gesproken over:
a. Bekering'
b. Van God gebeden
c. Om een algemene bekering
d. Wat het betekent dat er met nadruk gesproken wordt
over bekeer ONS

Avonddienst
preek van ds. A. Hoogerland
over
JESAJA 50 vers 10
GODS ERFGENAMEN
* De vraag die aan die erfgenamen gesteld wordt
* Wat de Heere van de erfgenamen zegt
* Het bevel dat aan die erfgenamen wordt gegeven

Dat waren dan preken op uit 3 eeuwen op 1 dag:
De 18e, 19e en 20e eeuw!
Maar allemaal zeer actueel!
Mooi dat het oude goud nog gelezen wordt!
Desiree

Bericht door Desiree »

's Morgens thuis: trof me vooral punt 2, de geopende Hemel, door de Heere Jezus. preek geluisterd van ds. Kloosterman uit Ridderkerk. Kreeg het niet helemaal mee, maar dat wel.

's Middags: onze eigen predikant: zondag 11. Waarom wordt Jezus, dat is Zaligmaker genoemd? Schitterend uitgelegd. Word je helemaal blij van.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Marieke

Bericht door Marieke »

De preek van vanavond ging over 2 kronieken 31. Nog nooit een preek over gehoord. Was een leerzame, zeer bestudeerde preek met mooie lessen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:De preek van vanavond ging over 2 kronieken 31. Nog nooit een preek over gehoord. Was een leerzame, zeer bestudeerde preek met mooie lessen.
Kun je er kort wat van delen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Marieke schreef:De preek van vanavond ging over 2 kronieken 31. Nog nooit een preek over gehoord. Was een leerzame, zeer bestudeerde preek met mooie lessen.
Kun je er kort wat van delen?
Het was een preek uit een bijbellezingserie over kronieken. En aangezien ik deze keer het eerst in deze gemeente was bij een bijbellezing heb ik wel wat verbanden gemist, maar het was echt mooi.
Het ging er met name over dat Hizkia na de herstelling van de godsdienst en na de viering van het paasfeest (hfd. 29 en 30) alle zonden gingen uitroeien (vers 1). Dat de bossen afgehouwen werden, wilde niet zeggen dat er tegen een bos op zichzelf wat was, maar vanwege het feit dat daar vreselijke (onzedelijke) zonden bedreven werden. Dat met name de zonden tegen het eerste en tweede gebod hier uitgeroeid werden. Dat dit ook zulke belangrijke geboden zijn omdat dat met name om de eer van God gaat. En dat geldt voor nu ook nog, als een mens met z'n ene hand godsdienstig gaat leven en in z'n andere hand de zonden vasthoudt, dan klopt het niet.
En dat daar nou alle Israëlieten aan meededen. Hoe ver is Nederland dan afgedwaald! Gebed voor onze regering is dan ook zo nodig.
Daarna werd dus de orde en regel binnen de dienst des Heere behandeld, zoals Hizkia dat regelt. Dat ook bij ons een geordend kerkelijk leven zo belangrijk is. De Heere heeft dit niet voor niets zo uitvoerig laten opschrijven, zo moet ons kerkelijk leven ook in alle dingen geordend zijn.
Dit alles werd gedaan door Hizkia met zijn ganse hart om God te zoeken! En hij had voorspoed. En wij? Een zich met alle krachten inzetten voor de dienst des Heeren is goed en is belangrijk, maar hoe doen wij het? om eigen eer of om God te zoeken?
Er is uiteraard nog veel meer gezegd, maar dit even in het kort.
huisman

Bericht door huisman »

Morgendienst: En Henoch wandelde met God
Middagdienst: Gedenk aan de vrouw van Lot
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Omdat in mijn woonplaats en landstreek geen kerkgang mogelijk is, lezen wij thuis een preek.
Gelezen is een preek van Ds. Coenraad Mel over 1 Korinthe 6:43b "Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht" De leerrede had als titel: De tranen-zaaing en de vreugde-oogst.
Na de preek de hoofdlijnen nabesproken met elkaar.

(N.B. ik ben een nieuw forumlid, en heb nog nooit eerder gereageerd).
Ik zal maar zeggen dat je heel goed ds. Coeneaad Mel kan lezen. Die helderder dan vele
hedendaagse predikers...

Wij hadden in de morgendienst een ernstige preek. Ds. voelde zich gedrongen om te speken over
NUMERI 16:48
En hij stond tussen de doden en tussen de levenden; alzo werd de plaag opgehouden.
Als thema had hij:
AÄRON TUSSEN DE DODEN EN TUSSEN DE LEVENDEN
3 punten:
* Door Israël verzondigd
* Door Mozes geëist
* Door Aäron vervuld

Door de vele sterfgevallen in de gemeente werd de dominee gedrongen om bij deze tekst
stil te staan.

In de middagdienst een leespreek van wijlen ds. A. Verhagen
over
HANDELINGEN 12 : 7
Het gedeelte ging over de bevrijding van Petrus uit de gevangenis.
Het thema van de preek luidde:
DE ZEGEN VAN DE GEVOUWEN HANDEN
3 punten:
* Een redding uit nijpende nood
* Een redding langs een wonderlijke weg
* Een redding met de meest gezegende vrucht

In de avonddienst een preek uit de Catechismus:
ZONDAG 40 vraag en antwoord 108 en 109
Over het zevende gebod
als thema had de dominee nu:
GODS HEILIGING VAN HET HUWELIJK
1. Een gegeven huwelijk
2. Een heilig huwelijk
3. Een aangetast huwelijk
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
*girly*

Bericht door *girly* »

huisman schreef: Middagdienst: Gedenk aan de vrouw van Lot

Daar is bij ons een tijdje terug ook een preek over geweest, was erg leerzaam..
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
SecorDabar

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door SecorDabar »

Op zondag 23 oktober 2011 is er in onze samenkomst een preek gelezen en nabesproken van de duitse hofprediker Ds. Coenraad Mel (1666- 1733) over Johannes 14:6
Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven.
Twee citaten die mij aanspraken:
Levendige Christenen zijn zo teer van geweten, dat ook zelfs de allerminste zonde, daar ze uit zwakheid of verrassing in komen te vallen, hen bedroefd maakt.

In de duistere nacht van droefheid zal de genadige God u altijd een sterretje van Zijn troost laten schijnen. Jezus zal u de hand toereiken zoals aan Petrus, opdat gij in de tranenzee niet verzinken mocht. En eindelijk, als gij de weg van uw pelgrimsschap in geloof, geduld en in een heilige wandel zult afgelegd hebben, en gij dan komt aan de zee van de eeuwigheid, waar de wegen van een mens eindigen en ophouden, en waar geen sterveling u verder helpen kan, zo houdt u vast aan de getrouwe Leidsman Jezus, Die Zelf de Weg is, Deze Jezus zal u brengen en geleiden door het duistere dal des doods, tot in Zijns Vaders huis, daar vele woningen zijn, en aan die plaats, alwaar verzadiging is van vreugde en liefelijkheid aan Zijn Rechterhand altoos en voor eeuwig.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
vlinder

Bericht door vlinder »

Ochtenddienst: geen idee, ik was aan 't werk.
Avonddienst over Jesaja 54 vers 10: De bergen zullen wijken en heuvels zullen wankelen, maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer.

Thema: De Heere toont ons de diepte van het genadeverbond

Punten:
Het verbond kent een
- stellige zekerheid
- een rijke inhoud
- een gegarandeerde zegen.

Het was een prachtige dienst. Zo troostvol. Alleen al de zekerheid. Staat er iets vaster dan een berg? Je mag ook vertalen: eerder nog zullen bergen wijken en heuvels wankelen, dan Mijn goedertierenheid van u zal wijken (...). En dan het wonder van Wie het zegt. De HEERE uw Ontfermer! Wat een God en HEERE hebben wij!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
henriët

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Ochtenddienst: geen idee, ik was aan 't werk.
Avonddienst over Jesaja 54 vers 10: De bergen zullen wijken en heuvels zullen wankelen, maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer.

Thema: De Heere toont ons de diepte van het genadeverbond

Punten:
Het verbond kent een
- stellige zekerheid
- een rijke inhoud
- een gegarandeerde zegen.

Het was een prachtige dienst. Zo troostvol. Alleen al de zekerheid. Staat er iets vaster dan een berg? Je mag ook vertalen: eerder nog zullen bergen wijken en heuvels wankelen, dan Mijn goedertierenheid van u zal wijken (...). En dan het wonder van Wie het zegt. De HEERE uw Ontfermer! Wat een God en HEERE hebben wij!
Wat mooi en bemoedigend.
Wat een diepte en rijkdom ligt er in Zijn verbond.
Zijn goedertierenheid, Zijn trouw.. voor trouwelozen. Bijzonder!
Genade als je dat zo mocht ervaren vlinder!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik las net in NRCNext dat afgelopen zondagochtend in iedere kerk op Urk gepreekt werd over verslaving, met name alcoholverslaving. Mooi initiatief! ds Korving preekte over Efeze 5: word niet dronken in wijn.
refo

Bericht door refo »

Zita schreef:Ik las net in NRCNext dat afgelopen zondagochtend in iedere kerk op Urk gepreekt werd over verslaving, met name alcoholverslaving. Mooi initiatief! ds Korving preekte over Efeze 5: word niet dronken in wijn.
Stond vorige week iets over in het RD.
Dat was wel een oproep, maar diverse predikanten hadden er geen zin in.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef:
Zita schreef:Ik las net in NRCNext dat afgelopen zondagochtend in iedere kerk op Urk gepreekt werd over verslaving, met name alcoholverslaving. Mooi initiatief! ds Korving preekte over Efeze 5: word niet dronken in wijn.
NRC beweerde dat iedere kerk meedeed. Zo zie je maar weer dat kranten volgeschreven staan met leugen en bedrog. Maar goed, bij ds Korving waren ze erbij, ze schreven vol verbazing over de zestien plechtige mannen in zwart pak die de kerk binnenschreden en ze citeerden wat zinnen uit de preek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Beetje vreemd ook, een preek over alcoholverslaving.
Alsof een preek daarover moet gaan.
Alsof dat probleem alleen in Urk speelt.
Gesloten