Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Begrijp ik. Zondag was moeilijk maar woensdagavond ging ik vol goede moed. Helaas, ik was zo verschrikkelijk moe dat het niet lukte om te luisteren. Pepermunt, van alles geprobeerd. Het valt wel eens weg, moe zijn, maar ook weleens niet. Ik begrijp dan je verlangen, daarom heb ik nu reformatorische omroep aanstaan.. tenminste iets!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
[quote="henriët"]Afgelopen week had ik ' s ochtends chreche-oppas.. kwam ik om kwart over 9 achter... dus ik moest even omschakelen.
Zie nu erg uit naar zondag.. Voedsel om te overleven..
Heb jij dan echt het zondagse voedsel nodig om te overleven??
Het enige wat ik fijn vind aan de kerkdienst is om elkaar te ontmoeten, dat is iets wat ik thuis niet kan.
Maar het woord door de weeks thuis uit mijn computter geeft meer voedsel dan de zondagse dienst,
Dit telt ook voor het gebed. het gebed in de kerk is vaak zo oppervlakkig.......
Dit telt ook voor het zingen van psalmen, hoeveel mensen beseffen wat ze aan het doen zijn tijdens het zingen? en dan vooral de psalm voor de prediking waarbij halverwege de rol snoep al door de bank moet gaan, en dit telt ook voor de laatste psalm, halverwege word alles al opgeruimd en de jassen al aangedaan.
Nee laat mij maar lekker thuis om God te aanbidden in mijn psalmen....
Zo blijft er eigenlijk dus alleen het samenkomen over.....( ik blijf dit goed vinden hoor en vooral ook bijbels maar om te zeggen dat het voedsel geeft.........
Het enige wat ik fijn vind aan de kerkdienst is om elkaar te ontmoeten, dat is iets wat ik thuis niet kan.
Maar het woord door de weeks thuis uit mijn computter geeft meer voedsel dan de zondagse dienst,
Dit telt ook voor het gebed. het gebed in de kerk is vaak zo oppervlakkig.......
Dit telt ook voor het zingen van psalmen, hoeveel mensen beseffen wat ze aan het doen zijn tijdens het zingen? en dan vooral de psalm voor de prediking waarbij halverwege de rol snoep al door de bank moet gaan, en dit telt ook voor de laatste psalm, halverwege word alles al opgeruimd en de jassen al aangedaan.
Zo blijft er eigenlijk dus alleen het samenkomen over.....( ik blijf dit goed vinden hoor en vooral ook bijbels maar om te zeggen dat het voedsel geeft.........

Er zijn zondagse erediensten genoeg in Nederland waar hongerige zielen voedsel mogen krijgen....maar hebben wij honger?September schreef:henriët schreef:Afgelopen week had ik ' s ochtends chreche-oppas.. kwam ik om kwart over 9 achter... dus ik moest even omschakelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@ september: Nee aan alleen het zondagse woord heb ik niet voldoende.huisman schreef:Er zijn zondagse erediensten genoeg in Nederland waar hongerige zielen voedsel mogen krijgen....maar hebben wij honger?September schreef:henriët schreef:Afgelopen week had ik ' s ochtends chreche-oppas.. kwam ik om kwart over 9 achter... dus ik moest even omschakelen.
Dagelijks manna.. net als in de woestijn.
De genadedeur staat altijd open, maar op zondag staat hij wijd open.
@huisman: ik denk dat dat een persoonlijke vraag is, en dat je de ene keer misschien wel meer behoefte aan voedsel hebt dan een andere keer.
Maar als je Hem hebt leren kennen, mag er een honger zijn naar meer en meer kennis van Hem.
Toch?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- aboricultura
Zo September! Jij zegt wat! Ik dacht dat ik als enige 'zielig' was. Maar ik ben niet 'zielig' hoor... Welnee, we zijn op aarde.. dat merk ik wel aan mijn menszijn zeg maar. Maar dat van jou vind ik behoorlijk 'heftig'. Dat kan toch niet waar zijn? Je mag toch ook wel 'genieten' van 'Gods' stem in de kerk? En zijn de mensen echt zo 'leeg'? Mensen verwachten van mij ook niet zo 1,2,3, dat ik een kind van God ben, maar dan moet ik soms toch ook een beetje glimlachen. Soms moet je toch door iets heenprikken. Kijk uit met hetzelfde te doen, als ze met jou doen. September, maar dan heb je een fantastische taak.. Uh.. ikke ook. Dan kan jij laten zien, hoe jij het ziet en bidden! Ken je die psalm, dat op uw klacht de hemel scheure? Vergeet mij ook niet, want ik ben altijd zo'n rare, zeg maar. Ik vecht altijd met mijn eigen ik! Ik weet het beter dan een Ds., ik zou de preek zo en zo aanpakken, tja, je begrijpt, dat is het ook niet. Sterkte met deze weg... !
Nog preek Ds. van de Belt niet geluisterd, alweer 10 over 10...
Vrouw van aboricultura, Desiree
Huisman
Eet jij elke dag hetzelfde, terwijl je keus hebt uit 30 soorten groente, die kunt wokken, koken, roerbakken, rauw kunt eten... etc. Ik ben van de grote kookboeken. Mijn man wil graag een beschrijving erbij voor de uitvoering. Van mij hoeft dat niet perse maar begrijp dat wel.
Huisman
Eet jij elke dag hetzelfde, terwijl je keus hebt uit 30 soorten groente, die kunt wokken, koken, roerbakken, rauw kunt eten... etc. Ik ben van de grote kookboeken. Mijn man wil graag een beschrijving erbij voor de uitvoering. Van mij hoeft dat niet perse maar begrijp dat wel.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Nee ik eet niet elke dag hetzelfde en ook niet elke zondag...daar is Gods Woord te breed en te diep voor. Maar ik ga altijd weer graag aan tafel.aboricultura schreef:Zo September! Jij zegt wat! Ik dacht dat ik als enige 'zielig' was. Maar ik ben niet 'zielig' hoor... Welnee, we zijn op aarde.. dat merk ik wel aan mijn menszijn zeg maar. Maar dat van jou vind ik behoorlijk 'heftig'. Dat kan toch niet waar zijn? Je mag toch ook wel 'genieten' van 'Gods' stem in de kerk? En zijn de mensen echt zo 'leeg'? Mensen verwachten van mij ook niet zo 1,2,3, dat ik een kind van God ben, maar dan moet ik soms toch ook een beetje glimlachen. Soms moet je toch door iets heenprikken. Kijk uit met hetzelfde te doen, als ze met jou doen. September, maar dan heb je een fantastische taak.. Uh.. ikke ook. Dan kan jij laten zien, hoe jij het ziet en bidden! Ken je die psalm, dat op uw klacht de hemel scheure? Vergeet mij ook niet, want ik ben altijd zo'n rare, zeg maar. Ik vecht altijd met mijn eigen ik! Ik weet het beter dan een Ds., ik zou de preek zo en zo aanpakken, tja, je begrijpt, dat is het ook niet. Sterkte met deze weg... !
Huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Een indringende preek over "Ik ben het Die met u spreekt".
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- SecorDabar
Omdat in mijn woonplaats en landstreek geen kerkgang mogelijk is, lezen wij thuis een preek.
Gelezen is een preek van Ds. Coenraad Mel over 1 Korinthe 6:43b "Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht" De leerrede had als titel: De tranen-zaaing en de vreugde-oogst.
Na de preek de hoofdlijnen nabesproken met elkaar.
(N.B. ik ben een nieuw forumlid, en heb nog nooit eerder gereageerd).
Gelezen is een preek van Ds. Coenraad Mel over 1 Korinthe 6:43b "Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht" De leerrede had als titel: De tranen-zaaing en de vreugde-oogst.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Hartelijk welkom!SecorDabar schreef:Omdat in mijn woonplaats en landstreek geen kerkgang mogelijk is, lezen wij thuis een preek.
- J.C. Philpot
Welkom! Waar woon je ergen in het land, dat daar kerkgang mogelijk is?SecorDabar schreef:Omdat in mijn woonplaats en landstreek geen kerkgang mogelijk is, lezen wij thuis een preek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- SecorDabar
Ik begrijp uw belangstelling van mijn landstreek, dat laat ik maar voor wat het is, maar in ieder geval te ver, zal het reizen voor mij zijn, om een bijbelgetrouwe preek te beluisteren.J.C. Philpot schreef:Welkom! Waar woon je ergen in het land, dat daar kerkgang mogelijk is?SecorDabar schreef:Omdat in mijn woonplaats en landstreek geen kerkgang mogelijk is, lezen wij thuis een preek.
Secor Dabar betekent: Gedenkt het Woord n.a.v. Psalm 119:49a
Geweldig, de berijmde psalm ging vandaag nog door me heen, nav van Korinthe.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
3 x leesdienst ivm de vrije zondag van de dominee
Morgendienst
preek van ds. Johannes Beukelman
over
HANDELINGEN 16 vers 30
De bekering van de stokbewaarder te Filippi
- De allermeest nodige vraag voor de stokbewaarder
- Hetgeen aan de vraag vooraf is gegaan
- De vraag zelf
Middagdienst
preek van oef. Wulfert Floor
over
KLAAGLIEDEREN 5 vers 21
BEKEER ONS
Er word gesproken over:
a. Bekering'
b. Van God gebeden
c. Om een algemene bekering
d. Wat het betekent dat er met nadruk gesproken wordt
over bekeer ONS
Avonddienst
preek van ds. A. Hoogerland
over
JESAJA 50 vers 10
GODS ERFGENAMEN
* De vraag die aan die erfgenamen gesteld wordt
* Wat de Heere van de erfgenamen zegt
* Het bevel dat aan die erfgenamen wordt gegeven
Dat waren dan preken op uit 3 eeuwen op 1 dag:
De 18e, 19e en 20e eeuw!
Maar allemaal zeer actueel!
Morgendienst
preek van ds. Johannes Beukelman
over
HANDELINGEN 16 vers 30
De bekering van de stokbewaarder te Filippi
- De allermeest nodige vraag voor de stokbewaarder
- Hetgeen aan de vraag vooraf is gegaan
- De vraag zelf
Middagdienst
preek van oef. Wulfert Floor
over
KLAAGLIEDEREN 5 vers 21
BEKEER ONS
Er word gesproken over:
a. Bekering'
b. Van God gebeden
c. Om een algemene bekering
d. Wat het betekent dat er met nadruk gesproken wordt
over bekeer ONS
Avonddienst
preek van ds. A. Hoogerland
over
JESAJA 50 vers 10
GODS ERFGENAMEN
* De vraag die aan die erfgenamen gesteld wordt
* Wat de Heere van de erfgenamen zegt
* Het bevel dat aan die erfgenamen wordt gegeven
Dat waren dan preken op uit 3 eeuwen op 1 dag:
De 18e, 19e en 20e eeuw!
Maar allemaal zeer actueel!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De gelijkenis van de schat in de akker.
- De schat is in de akker gelegd, wat je op verschillende manieren kunt opvatten: het evangelie is in Nederland verkondigd, je bent gedoopt etc.
- Zolang de schat in de akker ligt en niet van jou is, heb je er totaal niets aan.
- Om de schat te krijgen, moet je je oude leven volledig opgeven. Alles moet je in Gods handen overgeven. Maar je krijgt dan niet alleen de schat, maar ook je leven, in geheiligde staat weer terug. De man kreeg niet alleen de schat, maar ook de akker, waarop hij werkte.
De preek zat vol doordenkers. Het gebeurt weinig, maar ik geloof toch echt dat ik 'm nog eens ga naluisteren.
- De schat is in de akker gelegd, wat je op verschillende manieren kunt opvatten: het evangelie is in Nederland verkondigd, je bent gedoopt etc.
- Zolang de schat in de akker ligt en niet van jou is, heb je er totaal niets aan.
- Om de schat te krijgen, moet je je oude leven volledig opgeven. Alles moet je in Gods handen overgeven. Maar je krijgt dan niet alleen de schat, maar ook je leven, in geheiligde staat weer terug. De man kreeg niet alleen de schat, maar ook de akker, waarop hij werkte.
De preek zat vol doordenkers. Het gebeurt weinig, maar ik geloof toch echt dat ik 'm nog eens ga naluisteren.
- JolandaOudshoorn
"Die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria" Bijzonder mooie preek in een fijne dienst van onze vakantiegemeente in Tongeren.
Ik weet, mijn Verlosser leeft