Koninginnedag 2011

Luther
Contacteer:

Re: Koninginnedag 2011

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Toch sta ik wel een beetje te kijken van de anti-houding 'onder ons' aangaande het vorstenhuis.
Ik op mijn beurt sta er altijd weer van te kijken hoe refo's zo volkomen kritiekloos het oranjehuis achterna lopen.
Als men dat bij andere bekende Nederlanders zou doen die per saldo een paar miljard opleveren, bijvoorbeeld zangers of voetballers, dan wordt er ernstig tegen gewaarschuwd, maar deze poppenkast vindt men doorgaans alleszins acceptabel.
Ik wijs de zondige levensstijl van de Oranjes af (dan moet ik overigens eerst de hand in eigen boezem steken), maar ik vind het instituut een mooi gegeven. Koningin bij de gratie Gods, niet bij de gratie van mensen. Een koningshuis met erfopvolging daarin zie je nog een klein restantje, of klein voorbeeldje, van het feit dat zij die over ons gesteld zijn niet zijn aangesteld door mensen, maar door God. En dát is voor mij de meerwaarde van het koningshuis.
Van harte eens met Tiberius.
En @Erasmiaan: Ook onze regering regeert bij de gratie Gods; lees Romeinen 13 maar eens. En de koningin mag dan wellicht op de achtergrond wat adviezen geven, maar tegenhouden kan ze niets.
De veronderstelling die je hiermee bepleit, is dat alleen een zuivere monarchie bijbels kan zijn. Dat lijkt me onjuist. Volgens mij zegt de Bijbel niet zoveel over de staatsvorm, als wel over het gezag van de overheid.

Verder stuit de hele poppenkast er omheen me tegen de borst. Alleen al het feit dat de hoofdredacteur van het RD zich bijna moet verontschuldigen als het RD gewoon als krant het nieuws brengt over een derde buitenechtelijke dochter van prins Bernhard. Dan bellen en mailen er dus honderden refo's in de trant van: 'Moet het RD als christelijke krant ons oranjehuis zo door het slijk halen?'
Wat mij betreft slaat het nergens op.

Deze week hoorde ik een kerkgeschiedeniscollege van prof. Selderhuis over Calvijn. Hij toonde eenvoudig aan dat het typische Nederlandse adagium 'God-Nederland-Oranje' toch wel erg pretentieus is geweest en feitelijk zeer hoogmoedig.

De enige reden om voor het koningshuis te zijn, is wat mij betreft dat een president minstens zoveel geld, zo niet meer kost.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:Toch sta ik wel een beetje te kijken van de anti-houding 'onder ons' aangaande het vorstenhuis.
Ik op mijn beurt sta er altijd weer van te kijken hoe refo's zo volkomen kritiekloos het oranjehuis achterna lopen.
Als men dat bij andere bekende Nederlanders zou doen die per saldo een paar miljard opleveren, bijvoorbeeld zangers of voetballers, dan wordt er ernstig tegen gewaarschuwd, maar deze poppenkast vindt men doorgaans alleszins acceptabel.
Ik wijs de zondige levensstijl van de Oranjes af (dan moet ik overigens eerst de hand in eigen boezem steken), maar ik vind het instituut een mooi gegeven. Koningin bij de gratie Gods, niet bij de gratie van mensen. Een koningshuis met erfopvolging daarin zie je nog een klein restantje, of klein voorbeeldje, van het feit dat zij die over ons gesteld zijn niet zijn aangesteld door mensen, maar door God. En dát is voor mij de meerwaarde van het koningshuis.
Helemaal eens. Ik vind het absoluut niet kunnen dat Tiberiusons koningshuis in één adem noemt met poppenkast (en dat niet één keer, maar meerdere keren). Dat heeft niets te maken met zonden goed praten of kritiekloos zijn. Juist liefde tot / verbondenheid met het huis van Oranje maakt dit des te schrijnender; hen om die reden afschrijven is niet de juiste reactie, naar mijn mening.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Helemaal eens. Ik vind het absoluut niet kunnen dat Tiberius iedere keer ons koningshuis in één adem noemt met poppenkast (en dat niet één keer, maar meerdere keren). Dat heeft niets te maken met zonden goed praten of kritiekloos zijn. Juist liefde tot / verbondenheid met het huis van Oranje maakt dit des te schrijnender; hen om die reden afschrijven is niet de juiste reactie, naar mijn mening.
Volgens mij verbind je nu twee woorden, die Tiberius niet (en ik ook niet) verbonden hebben, namelijk: poppenkast en zonden.

Ik vind die hele show op koninginnedag, dat gezwijmel rond die prinsessen, die emoties rond een fotosessie bij het skigebied, de hele sprookjesachtigheid rond prinsjesdag met zo'n koets en beveiliging van heb ik jou daar, allemaal poppenkast. En dan te bedenken dat de koningin gewoon een tekst van Rutte voorleest.

Bovendien wordt er zomaar veronderstelt dat ik liefde zou moeten hebben of verbondenheid met het koningshuis. Sorry, maar dat heb ik niet. (Misschien heeft het ermee te maken ik me meer Europeaan voel dan Nederlander.)

Overigens ben ik van mening dat ik recht heb op minstens één afwijking...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef: Helemaal eens. Ik vind het absoluut niet kunnen dat Tiberius iedere keer ons koningshuis in één adem noemt met poppenkast (en dat niet één keer, maar meerdere keren). Dat heeft niets te maken met zonden goed praten of kritiekloos zijn. Juist liefde tot / verbondenheid met het huis van Oranje maakt dit des te schrijnender; hen om die reden afschrijven is niet de juiste reactie, naar mijn mening.
Volgens mij verbind je nu twee woorden, die Tiberius niet (en ik ook niet) verbonden hebben, namelijk: poppenkast en zonden.
Dan heb je mij niet begrepen, want ik bedoelde de verbinding: koningshuis en poppenkast.
Luther schreef:Ik vind die hele show op koninginnedag, dat gezwijmel rond die prinsessen, die emoties rond een fotosessie bij het skigebied, de hele sprookjesachtigheid rond prinsjesdag met zo'n koets en beveiliging van heb ik jou daar, allemaal poppenkast. En dan te bedenken dat de koningin gewoon een tekst van Rutte voorleest.

Bovendien wordt er zomaar veronderstelt dat ik liefde zou moeten hebben of verbondenheid met het koningshuis. Sorry, maar dat heb ik niet. (Misschien heeft het ermee te maken ik me meer Europeaan voel dan Nederlander.)

Je hebt geen recht op een afwijking van Gods Woord: wij hebben met eerbied en respect te spreken over hen die over ons gesteld zijn. Daaronder valt (hoe beperkt haar rol ook is) ook de koningin. Hoe kun je dit rijmen met het spreken over poppenkast, gezwijmel, etc? Nu zul je zeggen dat dat meer over het koningshuis als geheel gaat, maar hoe kun je zeggen dat je daar geen verbondenheid mee hebt? Hoe je het ook wendt of keert, het huis van Oranje is nauw verbonden aan de geschiedenis van ons volk. Is het dan niet a-historisch om te zeggen: mwah, ik heb er niets mee?

Dat je je in deze tijd ook nog Europeaan kunt voelen, daar heb ik dan wel weer respect voor.... ;)
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
:garde
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef: Helemaal eens. Ik vind het absoluut niet kunnen dat Tiberius iedere keer ons koningshuis in één adem noemt met poppenkast (en dat niet één keer, maar meerdere keren). Dat heeft niets te maken met zonden goed praten of kritiekloos zijn. Juist liefde tot / verbondenheid met het huis van Oranje maakt dit des te schrijnender; hen om die reden afschrijven is niet de juiste reactie, naar mijn mening.
Dan heb je mij niet begrepen, want ik bedoelde de verbinding: koningshuis en poppenkast.
Luther schreef:Ik vind die hele show op koninginnedag, dat gezwijmel rond die prinsessen, die emoties rond een fotosessie bij het skigebied, de hele sprookjesachtigheid rond prinsjesdag met zo'n koets en beveiliging van heb ik jou daar, allemaal poppenkast. En dan te bedenken dat de koningin gewoon een tekst van Rutte voorleest.

Je hebt geen recht op een afwijking van Gods Woord: wij hebben met eerbied en respect te spreken over hen die over ons gesteld zijn. Daaronder valt (hoe beperkt haar rol ook is) ook de koningin. Hoe kun je dit rijmen met het spreken over poppenkast, gezwijmel, etc? Nu zul je zeggen dat dat meer over het koningshuis als geheel gaat, maar hoe kun je zeggen dat je daar geen verbondenheid mee hebt? Hoe je het ook wendt of keert, het huis van Oranje is nauw verbonden aan de geschiedenis van ons volk. Is het dan niet a-historisch om te zeggen: mwah, ik heb er niets mee?

Dat je je in deze tijd ook nog Europeaan kunt voelen, daar heb ik dan wel weer respect voor.... ;)
Met die ene afwijking zal Luther wel wat anders bedoelen dan je hier voor hem invult.
Zoals ik al eerder zei, maar misschien is het ontgaan, gaat het mij niet zozeer over de koningin als staatshoofd, maar over de hele poppenkast van het Oranjehuis, zoals die zich manifesteert met Koninginnedag, of als men ergens een draadje door mag knippen, of als één of ander vaag neefje met zijn vrouw ergens optreedt en de pers (inclusief het RD!) dat uitgebreid uit meent te moeten meten. Dat soort mensverheerlijking, dat mag voor mijn part per direct afgeschaft worden.

@Marieke: Dan heb ik nog liever een uitgebreide reportage hoe men forumthermometers fabriceert. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Tiberius, jij vindt het misschien een leuk woord, dat "poppenkast", ik vind het ongepast. Zoals ik al eerder zei, maar je gaat er gewoon mee door. En het gaat niet alleen om dit woord, maar om het hele taalgebruik, nu weer bijvoorbeeld: "een of ander vaag neefje".
Ik vind het niet respectvol om op deze manier over ons koningshuis te spreken.
Daarom ::salut
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Los van het woordje poppenkast, waar je kennelijk iets ongepasts mee associeert, waarom zou ik blij worden van dat soort mensverheerlijking?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Van harte eens met Tiberius.
En @Erasmiaan: Ook onze regering regeert bij de gratie Gods; lees Romeinen 13 maar eens. En de koningin mag dan wellicht op de achtergrond wat adviezen geven, maar tegenhouden kan ze niets.
De veronderstelling die je hiermee bepleit, is dat alleen een zuivere monarchie bijbels kan zijn. Dat lijkt me onjuist. Volgens mij zegt de Bijbel niet zoveel over de staatsvorm, als wel over het gezag van de overheid.
Natuurlijk regeert onze regering ook bij de gratie Gods, zeer zeker. Allen die over ons gesteld zijn. Máár..., in de democratische staatsvorm komt juist het menselijke naar voren (ik ga daar nu even niet uitgebreid op in want daar zou veel meer over te zeggen zijn) en in de koninklijke erfopvolging komt het Goddelijke naar voren. Dat moet je met me eens zijn. Dat aspect is bijzonder, zeker in deze tijd.

Dat dat 'regeren' een wassen neus is mag waar zijn (hoewel haar invloed ook niet onderschat mag worden), toch blijft ze een regeringspersoon, een gezagdrager, een ambtsdrager.

En welke staatsvorm de meest bijbelse is? Dat weet ik niet. Zeker als ik in mijn achterhoofd houd de bemoeienis van één van de koning Willems met de Nederlandse Hervormde Kerk/ Gereformeerde Kerk. Alles buiten het paradijs is zondig, bevlekt en onvolmaakt.

En ik sluit me bij Eilander aan dat de historische wortels van het huis van Oranje met Nederland ons wel wat te zeggen hebben.

Rest me nog te vermelden dat ik met die show ook niet zoveel heb, maar vermoedelijk de Oranjes zelf ook niet.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Los van het woordje poppenkast, waar je kennelijk iets ongepasts mee associeert, waarom zou ik blij worden van dat soort mensverheerlijking?
We moeten op dit forum met respect spreken over predikanten die over ons gesteld zijn, zelfs als we het niet met hen eens zijn, en ondanks de poppenkast die domineesland soms ook gewoon is.... waarom dan niet over hen die in politiek opzicht over ons gesteld zijn? Ik denk dat het vijfde gebod al reden genoeg geeft om met respect over ons vorstenhuis te spreken, ondanks hun fouten...

Ik ben het verder van harte eens met de postings van erasmiaan en eilander.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:Los van het woordje poppenkast, waar je kennelijk iets ongepasts mee associeert, waarom zou ik blij worden van dat soort mensverheerlijking?
We moeten op dit forum met respect spreken over predikanten die over ons gesteld zijn, zelfs als we het niet met hen eens zijn, en ondanks de poppenkast die domineesland soms ook gewoon is.... waarom dan niet over hen die in politiek opzicht over ons gesteld zijn? Ik denk dat het vijfde gebod al reden genoeg geeft om met respect over ons vorstenhuis te spreken, ondanks hun fouten...
Een bizarre vergelijking.
Dat de koningin over ons gesteld is, klopt, omdat zij het staatshoofd is. Maar zoals je kan lezen, gaat het daar niet over. Het gaat over al die heisa eromheen.

Om toch in je vergelijk te blijven: dat we met respect over ambtsdragers spreken krachtens het vijfde gebod, ben ik mee eens.
Maar daarom staat toch niet elke keer als een naneefje van een predikant (zelfs niet van de meest vooraanstaande, als die er al zou zijn) een lintje doorknipt een heel relaas in de krant?
Of als de predikantsfamilie een familieuitje heeft, gaat toch ook niet heel Nederland zitten kijken?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:Volgens mij verbind je nu twee woorden, die Tiberius niet (en ik ook niet) verbonden hebben, namelijk: poppenkast en zonden.
Laat ik dit in ieder geval hebben: ik heb respect voor de koningin, maar niet meer dan voor premier Rutte. Poppenkast verbindt ik met het hele decorum, de uitgebreide reportages (ook in het RD!) over de hoedjes van de prinsessen, etc. etc. Zeg maar: alles waar het blad Vorsten op drijft.
eilander schreef:
Je hebt geen recht op een afwijking van Gods Woord: wij hebben met eerbied en respect te spreken over hen die over ons gesteld zijn. Daaronder valt (hoe beperkt haar rol ook is) ook de koningin.
Het woordje 'eerbied' vind ik hier wat ongepast, maar als je goed leest heb ik het over het decorum. Gezwijmel vindt plaats bij de toeschouwers die al uren aan de kant van de weg staan om de koningin een halve minuut de koningin te zien. En dan thuis zeggen: "Ze was mooi, bijzondere hoed, ze zwaaide naar me, etc. etc." Dat noem ik gezwijmel.
En nee, behalve de koningin en onze kroonprins wellicht, is er niemand van de koninklijke familie over ons gesteld.
eilander schreef:Hoe kun je dit rijmen met het spreken over poppenkast, gezwijmel, etc? Nu zul je zeggen dat dat meer over het koningshuis als geheel gaat, maar hoe kun je zeggen dat je daar geen verbondenheid mee hebt? Hoe je het ook wendt of keert, het huis van Oranje is nauw verbonden aan de geschiedenis van ons volk. Is het dan niet a-historisch om te zeggen: mwah, ik heb er niets mee?
Dat klopt, maar als het huis van Oranje dezelfde rol zou vervullen als bij het ontstaan van ons land, dan zou men meer de rol hebben die ons kabinet, onze minister-president thans heeft. Gelukkig is er een stuk minder decorum, en show, of hoe je het ook noemen wilt, als Mark Rutte langs komt lopen, laat staan als zijn vrouw langs loopt en een bijzondere hoed op heeft...
Misschien is dat ook wel de reden dat ik me niet echt verbonden voel met het koninklijk huis: wij bestaan als land nauwelijks meer. Iedereen die denkt dat hij/zij wel zonder Europa kan, is denk ik niet goed op de hoogte. Ook dat hoort bij de geschiedenis van ons land, weliswaar recent, maar toch.
En laat ik dit er nog aan toevoegen: Ik ben blij met het bestaan van de Europese Unie en kan mij vinden in het CDA-gedachtegoed over Europa. (Pro-Europa)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Natuurlijk regeert onze regering ook bij de gratie Gods, zeer zeker. Allen die over ons gesteld zijn. Máár..., in de democratische staatsvorm komt juist het menselijke naar voren (ik ga daar nu even niet uitgebreid op in want daar zou veel meer over te zeggen zijn) en in de koninklijke erfopvolging komt het Goddelijke naar voren. Dat moet je met me eens zijn. Dat aspect is bijzonder, zeker in deze tijd.
Ja, jij kunt wel vinden dat ik dat met je eens moet zijn, maar ik ben dat dus niet met je eens.
Dat dat 'regeren' een wassen neus is mag waar zijn (hoewel haar invloed ook niet onderschat mag worden), toch blijft ze een regeringspersoon, een gezagdrager, een ambtsdrager.
Klopt, en in die hoedanigheid past inderdaad respect. Voor het kleinkind van prinses Margriet heb ik ook respect, maar niet meer dan voor Truus van de buren.
En al helemaal niet voor mensen die zich aan dat kind vergapen en een goede dag beleven als ze haar gezien hebben.
Rest me nog te vermelden dat ik met die show ook niet zoveel heb, maar vermoedelijk de Oranjes zelf ook niet.
Volgens mij zijn we het dan eens, want juist dat stellen Tiberius en ik aan de orde. Die laatste zin klopt denk ik niet, want als je daar geen zin in hebt, dan zeg je: Jongens, daar stoppen we mee. We doen ons werk inhoudelijk, en verder doen we gewoon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Luther: Mark Rutte heeft geen vrouw, zover bekend is.
Verder helemaal met je eens (behalve dat deel over Europa).
Het verbaast me altijd echt, dat reformatorische christenen zo kritiekloos met deze mensverheerlijking meedoen.
Terri

Bericht door Terri »

Mark Rutte z'n vrouw..... hahaha dit is een zeer vooruitziende blik :modo

of ik heb iets gemist binnen die "poppenkast"
Plaats reactie