Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Sola Scriptura

Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.

Bericht door Sola Scriptura »

Internet is niet per defenitie van de duivel.
Het internet word ook gebruikt om goede preken te downloaden, en maakt dit refoforum mogenlijk.
Net zoals met alles hebben we onze eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Iets als filternet ofzo helpt denk ik niet, en zelfs dat is te omzeilen. Het gaat om het hart en je motieven.
Je moet niet de kat op het spek binden, jezelf onnodig in verleiding brengen. Net zoals je via de tv gids selectief TV kijkt, kan je ook op een een christelijk verantwoorde manier met het internet omgaan.

Zelf heb ik geen kinderen, dus ik spreek nu voor volwassen christenen die ZELF een eigen verantwoording hebben.
En natuurlijk zie ik het probleem en de gevaren voor een gezin. Sowieso denk ik dat we in deze moderne tijd het veel moeilijker hebben als het aankomt op verleiding en de media. Ben benieuwd wat een Paulus of Calvijn zou zeggen en schrijven tot een kerk anno 2011.....
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Sola Scriptura schreef:Sowieso denk ik dat we in deze moderne tijd het veel moeilijker hebben als het aankomt op verleiding en de media. Ben benieuwd wat een Paulus of Calvijn zou zeggen en schrijven tot een kerk anno 2011.....
Paulus schrijft anno (?), maar is ook geldig voor 2011: Maar gij, o mens Gods, vlied deze dingen (zie het verband: 1 Timotheus 6), en jaag na gerechtigheid, godzaligheid, geloof, liefde, lijdzaamheid, zachtmoedigheid. Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.
Sola Scriptura

Jo-Ann schreef:
Sola Scriptura schreef:Sowieso denk ik dat we in deze moderne tijd het veel moeilijker hebben als het aankomt op verleiding en de media. Ben benieuwd wat een Paulus of Calvijn zou zeggen en schrijven tot een kerk anno 2011.....
Paulus schrijft anno (?), maar is ook geldig voor 2011: Maar gij, o mens Gods, vlied deze dingen (zie het verband: 1 Timotheus 6), en jaag na gerechtigheid, godzaligheid, geloof, liefde, lijdzaamheid, zachtmoedigheid. Strijd den goeden strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij ook geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

Ja, mooie reactie, helemaal mee eens. Er zijn tijdloze principes. De Bijbel is de maatstaaf los van cultuur en tijdsgeest.
Maar zou soms wel eens een Q and A met hem willen hebben over pratise zaken die je niet direct uit de Bijbel kan halen, lol. :)
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Sola Scriptura schreef:
Jo-Ann schreef:

Ja, mooie reactie, helemaal mee eens. Er zijn tijdloze principes. De Bijbel is de maatstaaf los van cultuur en tijdsgeest.
Maar zou soms wel eens een Q and A met hem willen hebben over pratise zaken die je niet direct uit de Bijbel kan halen, lol. :)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt met praktische zaken... kun je dit iets verduidelijken?
De grondhouding hierin lijkt me duidelijk in de Bijbel te staan.
refo

Bericht door refo »

Jo-Ann schreef:
Sola Scriptura schreef:
Jo-Ann schreef:

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt met praktische zaken... kun je dit iets verduidelijken?
Is toch duidelijk?

Voorbeeld van een praktisch iets is de befaamde legging. De één draagt hem onbekommerd, de ander schaart dit onder de zaken die men moet vlieden. Dan zou je Paulus wel eens willen vragen wat je daar nou mee mot.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

refo schreef:
Jo-Ann schreef: Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt met praktische zaken... kun je dit iets verduidelijken?
Is toch duidelijk?

Voorbeeld van een praktisch iets is de befaamde legging. De één draagt hem onbekommerd, de ander schaart dit onder de zaken die men moet vlieden. Dan zou je Paulus wel eens willen vragen wat je daar nou mee mot.
Ik zat meer aan de zaken rond internet te denken. Die befaamde legging kwam geen eens in me op :hum
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef: Voorbeeld van een praktisch iets is de befaamde legging. De één draagt hem onbekommerd, de ander schaart dit onder de zaken die men moet vlieden. Dan zou je Paulus wel eens willen vragen wat je daar nou mee mot.
Het dunkt me dat Paulus zou zeggen..
Ga eerbaar gekleed.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

henriët schreef:
refo schreef: Voorbeeld van een praktisch iets is de befaamde legging. De één draagt hem onbekommerd, de ander schaart dit onder de zaken die men moet vlieden. Dan zou je Paulus wel eens willen vragen wat je daar nou mee mot.
Ga eerbaar gekleed.
Ja. Maar ook: als je een ander ermee ergert, draag hem dan gewoon niet. ;)
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:
henriët schreef:
Ga eerbaar gekleed.
Dat is zo'n geweldige dooddoener geworden.
Als dat een stelregel is kun je niets meer aantrekken. Dan moet je gedwongen thuisblijven.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:
henriët schreef:
Ga eerbaar gekleed.
Dat is zo'n geweldige dooddoener geworden.
Als dat een stelregel is kun je niets meer aantrekken. Dan moet je gedwongen thuisblijven.
Welnee. Ik heb nog nooit iemand gehoord die zich in een christelijke gemeente ergerde aan een fatsoenlijke rok.
Wel zijn er mensen van buiten de gemeente die zich eraan ergeren, maar daar gaat het hier niet over.

Ik zie overigens graag jouw reactie tegemoet over hoe je met de woorden van Paulus om moet gaan. Want volgens mij zegt hij dit wel: we hebben in ons geweten veel vrijheid als christen, maar we zijn gebonden als het gaat over het ergeren van het geweten van een ander. Ik vind het overigens óók lastig om praktisch de grens dan te bepalen, maar bij een onderwerp als dit lijkt het me niet moeilijk.
Ik vind dit onderwerp overigens een heel vervelende, ik zou het liever helemaal niet over de legging hebben.
Sola Scriptura

Jo-Ann schreef:
refo schreef:
Jo-Ann schreef: Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt met praktische zaken... kun je dit iets verduidelijken?
Is toch duidelijk?

Ik zat meer aan de zaken rond internet te denken. Die befaamde legging kwam geen eens in me op :hum
Het praktische voorbeeld van Refo is erg goed. Wel of geen donor zijn, kind wel of niet inenten tegen kinderziekten, wel of geen hoedje op in de kerk voor de vrouwen etc etc dus net als ''de legging'' is internet iets waar paulus niks van weet.
Natuurlijk kunnen we weten welke dingen we wel en niet moeten doen, zoeken of mijden. Niet met begerige ogen naar een vrouw kijken geldt zowel op straat als ok internet, films die we op tv niet kijken ook niet op internet, enz enz.....

Maar hoe bescherm je je kinderen tegen de ''grote boze buitenwereld'' als het via tv en internet in je huis is.
Streng toezicht is de sleutel lijkt me.

Wat ik inderdaad probeerde te zeggen was dat het fijn zou zijn als we een paulus hadden of nog beter Jezus zelf waar we deze specifieke praktische zaken anno 2011 aan konden voorleggen. Natuurlijk weet ik dat de Schrift voldoende licht geeft en de tijdloze universele principes nu ook op. Maar het zou veel strijd en scheiding voorkomen onder de kinderen van God.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Sola Scriptura schreef:
Jo-Ann schreef:
refo schreef:
Is toch duidelijk?

Het praktische voorbeeld van Refo is erg goed. Wel of geen donor zijn, kind wel of niet inenten tegen kinderziekten, wel of geen hoedje op in de kerk voor de vrouwen etc etc dus net als ''de legging'' is internet iets waar paulus niks van weet.
Natuurlijk kunnen we weten welke dingen we wel en niet moeten doen, zoeken of mijden. Niet met begerige ogen naar een vrouw kijken geldt zowel op straat als ok internet, films die we op tv niet kijken ook niet op internet, enz enz.....

Maar hoe bescherm je je kinderen tegen de ''grote boze buitenwereld'' als het via tv en internet in je huis is.
Streng toezicht is de sleutel lijkt me.

Wat ik inderdaad probeerde te zeggen was dat het fijn zou zijn als we een paulus hadden of nog beter Jezus zelf waar we deze specifieke praktische zaken anno 2011 aan konden voorleggen. Natuurlijk weet ik dat de Schrift voldoende licht geeft en de tijdloze universele principes nu ook op. Maar het zou veel strijd en scheiding voorkomen onder de kinderen van God.
Och, een Paulus zouden we dan ook niet volgen, denk ik, als hij zou zeggen dat we internet moeten mijden. Toen volgden al niet de gehele gemeente hem; hij heeft verschillende waarschuwingsbrieven geschreven vanwege afwijkingen.
Wij hebben nu onze predikanten van de Heere gekregen, maar wij weten het ook vaak beter dan zij. Zelfs Paulus volgen we soms niet meer, als hij bijvoorbeeld schrijft dat vrouwen geen kort haar zullen hebben.
Sola Scriptura

Zelfs Paulus volgen we soms niet meer, als hij bijvoorbeeld schrijft dat vrouwen geen kort haar zullen hebben.

Mee eens. al moet je in sommige gevallen ook de historische en culturele context niet vergeten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sola Scriptura schreef:
Zelfs Paulus volgen we soms niet meer, als hij bijvoorbeeld schrijft dat vrouwen geen kort haar zullen hebben.

Mee eens. al moet je in sommige gevallen ook de historische en culturele context niet vergeten.
Maar goed, als je bij zoiets heel duidelijks dat je wel direct uit de Bijbel kan halen al je vraagtekens zet, zou je zijn gezag dan wel bij andere praktische zaken accepteren?
Sola Scriptura

Goede vraag..De christenen aan wie Paulus schreef hadden de volledige canon van het N.T nog niet.
Maar van Paulus zelf, aangezien hij een apostel was direct door Jezus aangesteld..ja zou het zeker aannemen.

Maar snap je punt. doet me denken aan:

lucas 16:

31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’
Plaats reactie