Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

J.C. Philpot

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Erasmiaan schreef:En voor hen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan?
Volgens de Dortse Leerregels moet ook hen de evangeliebelofte verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. Ze zullen echter nooit meer tot geloof komen, omdat ze zo ver verhard zijn.
Erasmiaan schreef:Overigens wel apart dat iemand die zich met de nickname van een hypercalvinist tooit (tenminste, van iemand ie wordt verweten dat hij hypercalvinistisch is), het opneemt voor een schrijver van een boek dat met hypercalvinisme af wil rekenen.
Ik heb geen probleem me te identificeren met God's kinderen, al dwalen ze op sommige punten. Niemand is vrij van dwalingen. God is souverein, en bekeert ook arminianen en hypercalvinisten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 27 sep 2011, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Je hoort mij niets zeggen over Ian Murray.
Ik ontmasker alleen de titel als een arminiaanse leugen; wie die bedacht heeft, is mij niet bekend.
Ook dat is niet waar. God's evangeliebeloften moeten aan een ieder zonder onderscheid verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. Dat zeggen de Dordtse Leerregels. In die zin is Gods genade in algemene zin echt voor iedereen. Wie dat ontkent is een hypercalvinist, en heeft op dit punt de bijbel en de belijdenisgeschriften tegen zich.
De genade wordt wel iedereen welmenend aangeboden (ofschoon daar over te twisten valt, gezien sommige discussies hier), dat zeggen de Dordtse Leerregels.
Maar de genade is niet voor iedereen, alleen voor de uitverkorenen, tot die allen en die alleen.
Vandaar is de titel dus een arminiaanse leugen, een misleidende slogan, weer uit de hoek van HeartCry.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:
Erasmiaan schreef:En voor hen die de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan?
Volgens de Dortse Leerregels moet ook hen de evangeliebelofte verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof. Ze zullen echter nooit meer tot geloof komen, omdat ze zo ver verhard zijn.
Deze mensen zitten vermoedelijk niet meer onder de prediking. Maar goed, dit was even een zijweggetje.
Jongere

Bericht door Jongere »

Misschien zou het woordje 'er' toegevoegd moeten worden aan de titel?

Dat heeft te maken met beschikbaarheid. Al is de titel ook in deze vorm alsnog zo te lezen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:Ik heb geen probleem me te identificeren met God's kinderen, al dwalen ze op sommige punten. Niemand is vrij van dwalingen. God is souverein, en bekeert ook arminianen en hypercalvinisten.
Laat ik het zo zeggen: je postings ademen niet de geest van Philpot.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik waardeer je postings altijd zeer, Philpot. ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En ik de jouwe, Jongere. :)
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:Gezien de titel al een arminiaanse leugen is, heb ik niet veel vertrouwen in dit boek (of in ieder geval de Nederlandse vertaling ervan).
Titus 2:11 "Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jongere schreef:Misschien zou het woordje 'er' toegevoegd moeten worden aan de titel?

Dat heeft te maken met beschikbaarheid. Al is de titel ook in deze vorm alsnog zo te lezen.
Eens. Ik vind het daarom (zie ook door mij onderstreepte deel) nogal ver gaan om het een arminiaanse leugen te noemen. Ik zou voorzichtiger bewoordingen kiezen, temeer omdat je door de titel af te wijzen, gelijk ook het hele boek een stempel op zet. En misschien is dat niet nodig (ik ken het boek niet, en van de schrijver weet ik te weinig).
J.C. Philpot

eilander schreef:
Jongere schreef:Misschien zou het woordje 'er' toegevoegd moeten worden aan de titel?

Eens. Ik vind het daarom (zie ook door mij onderstreepte deel) nogal ver gaan om het een arminiaanse leugen te noemen. Ik zou voorzichtiger bewoordingen kiezen, temeer omdat je door de titel af te wijzen, gelijk ook het hele boek een stempel op zet. En misschien is dat niet nodig (ik ken het boek niet, en van de schrijver weet ik te weinig).
Eens! :super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:
Tiberius schreef:Gezien de titel al een arminiaanse leugen is, heb ik niet veel vertrouwen in dit boek (of in ieder geval de Nederlandse vertaling ervan).
Titus 2:11 "Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen."
En "verschenen" betekent "hebben"?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:

Niet mee eens.
Door zo'n misleidende titel te gebruiken zet men juist (al dan niet bewust) een arminiaans stempel op dat boek. Voor mij een reden om het links (sorry) te laten liggen. Ondanks dat de rest van de vertaling wellicht wel recht doet aan het origineel.
BJD

Bericht door BJD »

Is het boek ook in de boekwinkel te bestellen of alleen via de site van heartcry?
Lijkt me wel een interessant boek.

Titel moet mi gezien worden dat de genade van God is verschenen aan alle mensen.. (dus dat niemand te verontschulduigen is)
Willem

Bericht door Willem »

Hoe luidt de oorspronkelijke titel?
J.C. Philpot

Willem schreef:Hoe luidt de oorspronkelijke titel?
Ik weet het niet zeker, maar denk dat het de vertaling is van: Spurgeon versus Hyper-Calvinism: The Battle for Gospel Preaching.

George Whitefield
Gesloten