DIA, je beschuldiging van nieuwerwetse gedachten is niet terecht. Dat zou geen recht doen, aan de theologische onenigheid die ook de oudvaders zelf gevoeld hebben. Calvijn dacht echt anders over het avondmaal dan Luther, en Brakel dacht echt anders over het 1000-jarige vrederijk dan Calvijn, en de late Nadere Reformatoren dachten echt anders over wedergeboorte dan een vroege Nadere Reformator als Teelinck.-DIA- schreef:Dit zijn nieuwerwetse gedachten van mensen die de kerkgeshiedenis anders zouden willen uitlegen dan ze is. Want zeg me eens (als dat mogelijk was) of er verschillen zijn (en dan bedoel ik WEZENLIJKE VERSCHILLEN) tussen de vroege kerk, de Reformatie en de Nadere Reformatie.memento schreef:Het jammere is eigenlijk, dat het eigenlijk nooit verder komt dan citaten op een hoop gooien. Dat doet geen recht aan de verschillen in theologie. De theologie van Luther is op sommige punten wezenlijk anders dan die van Calvijn. En de (2e generatie) NR wijkt ten opzichte van de Reformatie af op een aantal theologische punten, en ook het Puritanisme heeft weer haar eigen theologie. Etc
Ik denk dat het wel eens verhelderend zou werken, als het denken over het aanbod eens in de context van de verschillende theologiën gezet zou worden. Door middel van vergelijking zou dan inzichtelijk kunnen worden, of er overeenkomsten zijn tussen de theologiën die een aanbod afwijzen enerzijds, en de theologiën die een aanbod voorstaan anderzijds. Ook wordt dan inzichtelijk wat de invloed is van bepaalde theologische visies en nuances, op het spreken over het aanbod. Ik denk aan dingen als: Welke invloed heeft de visie op het verbond op het denken over het aanbod. Heeft de visie op hoe je de Schrift moet exegetiseren invloed op het denken op het aanbod. Welke invloed heeft het, als een theologie sterk de predestinatie benadrukt. Wat is de invloed van het al dan niet kennen van het onderscheid tussen de geopenbaarde en verborgen wil van God in de theologie. Etc.
Ik vermoed namelijk, dat de visie op het aanbod van genade een logisch gevolg is van andere theologische standpunten.
Zover ik het kan bezien niet, maar ik ben ook geen theoloog, ik heb slechts lagere school (voorloper van de basisschool) en lts (voorloper van vmbo) meer niet....
Zulke verschillen hebben hun uitwerking ook in de prediking. Leg een preek van Calvijn eens naast een preek van een late Nadere Reformator, en zie het verschil. Of leg die preek van Calvijn eens naast een preek van Spurgeon, of naast een preek van Philpot. Dan zie je toch hele grote verschillen.
Ik denk, dat er een grote theologische continuïteit is. De verschillen zitten in de details. Maar tegelijkertijd is wel mijn stelling, dat die details grote uitwerking hebben, juist voor de praktijk van de prediking en zaken als het aanbod van genade. Mijn stelling is dan ook: We moeten iemands aanhangen of afwijzen van het aanbod bezien binnen zijn totale theologie.