Welke muziek beluister je nu? [7]

J.C. Philpot

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door J.C. Philpot »

[youtube]Za1-e9zuGV0[/youtube]
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Uit het nachtofficie: psalm 119, 57-80
t.psalm 119 (Naardense bijbel), m.Jelle Stellingwerf/Euwe de Jong
Cantori Davidici - Elbert de Jong - Euwe de Jong, orgel

Dit is pas muziek waar de tekst centraal staat! Al is de uitspraak soms niet zo geweldig, ken-nus, blaif. En ik moet wennen aan het 'jij'.
J.C. Philpot

[youtube]wcMeUqPDypo[/youtube]

Op de entourage na erg mooi.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jongere

Bericht door Jongere »

http://www.youtube.com/watch?v=ZiCEEgPA ... re=related

Tjonge, nooit geweten dat een harmonium zo kon klinken.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:http://www.youtube.com/watch?v=ZiCEEgPA ... re=related

Tjonge, nooit geweten dat een harmonium zo kon klinken.
Gaaf! Al vraag ik me bij dit soort muziek (Totentanz) weleens af of het geoorloofd is het te luisteren. Idem voor Requiems.
September

Bericht door September »

helma

Bericht door helma »

dan heb ik niet dezelfde smaak als jij :huhu
September

Bericht door September »

dan heb ik niet dezelfde smaak als jij :huhu[/quote]

Dat geeft toch ook niet, het gaat er om of we God groot maken met onze muziek, en of dit nu psalmen op hele noten zijn, of opwekking nummers zingen, het is al tot eer en glorie van onze God!
Terri

Bericht door Terri »

helma schreef:

dan heb ik niet dezelfde smaak als jij :huhu

Weet je, even los van of het wel of niet onze smaak is, ik vind het zo op een dreun, zo weinig muzikaal( wel klinkend) ik begrijp dan de combinatie van( overigens is de tekst best mooi) de woorden en de eentonigheid niet.
Ligt dit dan aan je smaak, of muzikaal gevoel of.......
Ik houd erg van muziek, in allerlei vormen, maar dit is zo "vlak"
Misschien kan een "kenner" er wat over zeggen?
En ben ik nu erg off-topic? :sweat
J.C. Philpot

September schreef:Dat geeft toch ook niet, het gaat er om of we God groot maken met onze muziek, en of dit nu psalmen op hele noten zijn, of opwekking nummers zingen, het is al tot eer en glorie van onze God!
Ik mis in nummers zoals dit vaak het verzoenend werk van Christus, waardoor we alleen tot God kunnen naderen. In dit nummer komt dit ook niet voor, terwijl Christus het enige en noodzakelijke middelpunt is waar het ware geloof zich op richt.

George Whitefield
Terri

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
September schreef:Dat geeft toch ook niet, het gaat er om of we God groot maken met onze muziek, en of dit nu psalmen op hele noten zijn, of opwekking nummers zingen, het is al tot eer en glorie van onze God!
Ik mis in nummers zoals dit vaak het verzoenend werk van Christus, waardoor we alleen tot God kunnen naderen. In dit nummer komt dit ook niet voor, terwijl Christus het enige en noodzakelijke middelpunt is waar het ware geloof zich op richt.
soms mis ik dat ook wel eens in de psalmen, het is er dan in "verborgen" zeg maar, kun je dat vergelijken?
September

Bericht door September »

Gelukkig zit er zoveel diepgang in de psalmen dat er een heleboel mensen zijn die niet weten wat ze zingen... :quoi .
J.C. Philpot

September schreef:Gelukkig zit er zoveel diepgang in de psalmen dat er een heleboel mensen zijn die niet weten wat ze zingen... :quoi .
Dat kan te maken hebben met de ouderwetse taal van een bepaalde berijming, of dat men de geestelijke zaken die vetolkt worden in de psalmen niet verstaan word. Omdat de psalmen geinspireerd zijn, zijn ze wel de meest uitgebalanceerde gezangenbundel die er bestaat. Daarmee steekt bijvoorbeeld de opwekkingsbunden wel erg geeltjes af. Niet dat ik nooit een opwekkingslied zing overigens.

George Whitefield
September

Bericht door September »

De meeste opwekkingmuziek die er is is geinspireerd of vaak geciteerd uit de bijbel, alleen dan wel gewoon zo dat iedereen verstaat wat hij zingt.

Hoe kunnen wij God loven en aanbidden ( dat doe je toch wanneer je zingt???) als we zelf niet eens verstaan wat we zingen omdat de taal zo ouderwets is.

Het is natuurlijk anders als we in tongen gaan zingen maar die moeten dan wel geinspireerd zijn door de Geest,
J.C. Philpot

September schreef:De meeste opwekkingmuziek die er is is geinspireerd of vaak geciteerd uit de bijbel, alleen dan wel gewoon zo dat iedereen verstaat wat hij zingt.
Opwekkingsnummers zijn vaak heel eenzeidig qua genre, terwijl de psalmen een veel uitgebalanceerder en breder geestelijk dieet bieden qua genres.

Daarnaast zijn er inderdaad opwekkingsliederen die op de bijbelgedeelte gebaseerd zijn, maar dan word er wel 1 tekst uit een heel gedeelte getrokken en geisoleerd, waar dan een lied van word gemaakt.

En inderdaad kan de taalkloof een probleem zijn in oudere berijmingen. Dat is heel jammer, want dat beperkt de toegankelijkheid van de geestelijke rijkdommen die hierin liggen opgeslagen.

George Whitefield
Gesloten