Stichting Heartcry

Erasmiaan

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Erasmiaan »

Och, ik reken mezelf ook maar tot een gemiddeld kerkmens, want zoveel kennis heb ik ook niet. Maar dat er oefeningen van het geloof moeten zijn, vruchten, ach, dat is onze kerken nooit te moeilijk bevonden door de eenvoudigen. En als dat geloof niet in oefening is, na ontvangen genade, door het ongeloof, dan is het geloof nog niet weg. Net als die appelboom die, zonder dat er appels aan hangen toch appelboom blijft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Och, ik reken mezelf ook maar tot een gemiddeld kerkmens, want zoveel kennis heb ik ook niet. Maar dat er oefeningen van het geloof moeten zijn, vruchten, ach, dat is onze kerken nooit te moeilijk bevonden door de eenvoudigen. En als dat geloof niet in oefening is, na ontvangen genade, door het ongeloof, dan is het geloof nog niet weg. Net als die appelboom die, zonder dat er appels aan hangen toch appelboom blijft.
Maar deze manier van spreken over het geloof vind ik in de Bijbel en in de belijdenis, althans in de twee oudste belijdenisgeschriften, niet terug!
En wat zeg jij dan? "Die spreken over het welwezen van het geloof." Tja, dan ben je uitgepraat natuurlijk.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Och, ik reken mezelf ook maar tot een gemiddeld kerkmens, want zoveel kennis heb ik ook niet. Maar dat er oefeningen van het geloof moeten zijn, vruchten, ach, dat is onze kerken nooit te moeilijk bevonden door de eenvoudigen. En als dat geloof niet in oefening is, na ontvangen genade, door het ongeloof, dan is het geloof nog niet weg. Net als die appelboom die, zonder dat er appels aan hangen toch appelboom blijft.
Maar deze manier van spreken over het geloof vind ik in de Bijbel en in de belijdenis, althans in de twee oudste belijdenisgeschriften, niet terug!
En wat zeg jij dan? "Die spreken over het welwezen van het geloof." Tja, dan ben je uitgepraat natuurlijk.
En ik denk dat die gemiddelde kerkmens dan toch ook wel ver onder de maat leeft. Is de Heere dan werkelijk zó'n karig God? En mogen we onze wangestalten blijven goedpraten?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Afgewezen schreef:
En ik denk dat die gemiddelde kerkmens dan toch ook wel ver onder de maat leeft. Is de Heere dan werkelijk zó'n karig God? En mogen we onze wangestalten blijven goedpraten?
Hoe karig? Klaag ik daarover? En niet altijd op de toppen van het geloof leven, is dat nu ineens ver onder de maat leven? Wie praat hier wangestalten goed? Ik word een beetje droevig van al die karikaturen die hier langs blijven komen.
helma

Bericht door helma »

niet altijd op de toppen van het geloof leven is wat anders
Maar er wordt soms meer geklaagd dan goed over de Heere gesproken.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:niet altijd op de toppen van het geloof leven is wat anders
Maar er wordt soms meer geklaagd dan goed over de Heere gesproken.
Dat is niet goed maar nergens heb ik het daar over. Ik vind het dan ook een beetje een vreemde tegenwerping, eerlijk gezegd.
Willem

Bericht door Willem »

Klaagliederen 3 vs 39 zegt: "Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden."
Rochus

Bericht door Rochus »

@Willem, hoe moet ik dan uitleggen wat ik vind in Hebr. 10?

1 WANT de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden die zij alle jaar geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen die daar toegaan.
2 Anderszins zouden zij opgehouden hebben geofferd te worden, omdat degenen die den dienst pleegden, geen consciëntie meer zouden hebben der zonden, eenmaal gereinigd geweest zijnde;
3 Maar nu geschiedt in dezelve alle jaar weder gedachtenis der zonden.
4 Want het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneme.

5 Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;
6 Brandoffers en offer voor de zonde hebben U niet behaagd;
7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God.
8 Als Hij tevoren gezegd had: Slachtoffer en offerande en brandoffers en offer voor de zonde hebt Gij niet gewild, noch hebben U behaagd (dewelke naar de wet geofferd worden),
9 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen.
10 In welken wil wij geheiligd zijn door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied .
11 En een iegelijk priester stond wel allen dag dienende, en dezelfde slachtoffers dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen;
12 Maar Deze, één slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechter hand Gods,
13 Voorts verwachtende totdat Zijn vijanden gesteld worden tot een voetbank Zijner voeten.
14 Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden.
15 En de Heilige Geest getuigt het ons ook.
16 Want nadat Hij tevoren gezegd had: Dit is het verbond dat Ik met hen maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten geven in hun harten, en Ik zal die inschrijven in hun verstanden;
17 En hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik geenszins meer gedenken.
18 Waar nu vergeving derzelve is, daar is geen offerande meer voor de zonde.

[bijbel]Hebr. 10[/bijbel]

Is het blijven klagen na het krachtige offer van Jezus Christus niet het miskennen van het offer?
Volgens de Hebreenschrijver is gedachtenis aan de zonde nodig omdat de zonden nog niet vergeven zijn (vs 3,4)
Nu geldt echter een leven uit de kracht van het offer van Christus, en zijn wij verplicht tot een heilig leven. (zie vervolg van de brief)
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:Klaagliederen 3 vs 39 zegt: "Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden."
Willem het is nooit sterk om één tekst uit zijn verband te citeren. Moeiteloos kun je daar weer een andere tekst tegenover stellen. b.v. Verblijdt u in den Heere te allen tijd ; wederom zeg ik: Verblijdt u. . Dan maken wij van Gods Woord een citatenboek (ook ik maak mij daar schuldig aan) Laten wij maar buigend voor de Schrift zeggen dat Klaagliederen 3:39 en Filippenzen 4:4 beide waar zijn en zelfs niet in tegenspraak met elkaar zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

huisman schreef:
Willem schreef:Klaagliederen 3 vs 39 zegt: "Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden."
Willem het is nooit sterk om één tekst uit zijn verband te citeren. Moeiteloos kun je daar weer een andere tekst tegenover stellen. b.v. Verblijdt u in den Heere te allen tijd ; wederom zeg ik: Verblijdt u. . Dan maken wij van Gods Woord een citatenboek (ook ik maak mij daar schuldig aan) Laten wij maar buigend voor de Schrift zeggen dat Klaagliederen 3:39 en Filippenzen 4:4 beide waar zijn en zelfs niet in tegenspraak met elkaar zijn.
Het is wel opvallend dat er vaak ot teksten tegenover nt teksten gezet worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
huisman

Bericht door huisman »

Gian schreef:
huisman schreef:
Het is wel opvallend dat er vaak ot teksten tegenover nt teksten gezet worden.
Leer maar om ze naast elkaar te zetten. De God van het O.T. is dezelfde als van het N.T.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Gian schreef:Het is wel opvallend dat er vaak ot teksten tegenover nt teksten gezet worden.
Leer maar om ze naast elkaar te zetten. De God van het O.T. is dezelfde als van het N.T.
Dat is waar, maar we moeten niet vergeten dat er qua heilsbedeling wel degelijk een verschil is tussen OT en NT, denk aan wat Paulus schrijft in de Galatenbrief. Daarin heeft Gian wel een punt, al ben ik van mening dat hij een beetje naar de andere kant doorslaat.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: ...al ben ik van mening dat hij een beetje naar de andere kant doorslaat.
Je zal verrast zijn hoeveel overeenkomsten ik wel zie, waar de meeste disp. ze niet willen zien. Maar inderdaad, voor de discussie is het wel eens goed om buiten het bekende bootje te hangen. Over de overeenkomsten zie je me inderdaad niet posten, daar is al genoeg van hier ;)
Ik vind het echt erg dat er door velen amper verschil wordt gemaakt tussen oude of nieuwe verbond, Israel en Gemeente, wet en genade, aardse of hemelse roeping/zegeningen/erfenis ect.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
helma

Bericht door helma »

@ Claus, je kan hier verder posten!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:@ Claus, je kan hier verder posten!

Ik denk dat ik al weet wat er gaat komen....
Misschien kun je topic beter gesloten houden.
Plaats reactie