Rabbijn wordt docent op een refoschool
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
En wat doe je dan met andere mensen op school? Die van Veilig Verkeer Nederland komen? Of van het Astmafonds? Ook maar de toegang weigeren? Zijn misschien wel volslagen heidenen! Laten we het maar netjes in eigen kring houden! Later in de wereld kom je ook heus geen joden tegen, of moslims, of ongelovigen. Daar hoef je je ook niet op voor te bereiden. Of een klein beetje. Door mensen uit eigen kring. Maar niet door begeleide confrontatie. Stel je voor.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
En je antwoord nu, gebaseerd op de Bijbel....Mister schreef:En wat doe je dan met andere mensen op school? Die van Veilig Verkeer Nederland komen? Of van het Astmafonds? Ook maar de toegang weigeren? Zijn misschien wel volslagen heidenen! Laten we het maar netjes in eigen kring houden! Later in de wereld kom je ook heus geen joden tegen, of moslims, of ongelovigen. Daar hoef je je ook niet op voor te bereiden. Of een klein beetje. Door mensen uit eigen kring. Maar niet door begeleide confrontatie. Stel je voor.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Sja... op zich kan ik je redenering wel volgen.Willem schreef:De bureaucratie viert hier een hoogtijdag. Ben je niet in dienst volgens de CAO - ook al geef je les net zo als een leraar die wel in dienst is - dan geld de grondslag even niet.Luther schreef:Hij heeft gevraagd of hij enkele lessen maatschappijleer mocht geven en men heeft dat na rijp beraad in een gastdocentconstructie aanvaard. Hij zou niet mogen beginnen en eindigen etc.Afgewezen schreef:Dat maakt niet zoveel uit. Hij werd niet uitgenodigd voor een discussie, maar 'ingehuurd' om les te geven, althans dat is wat ik begreep.Luther schreef:Vergeet iedereen voor het gemak dat het om een gastdocentschap ging?
Het RD-bericht klopt overigens niet. Maandag gaat-ie beginnen, hoorde ik verluiden....
Er is ook wat te zeggen voor de andere kant, namelijk dat het m.n. voor VWO' ers heel zinvol is als ze wat langer dan 1 lesje geconfronteerd worden met andere tradities etc.
Vanuit dat oogpunt kan ik me voorstellen (bijv. in het kader van begeleide confrontatie) om ook eens een lessenserie apologetiek te laten vullen door een evolutionistisch bioloog.
De klassen die Van de Kamp krijgt, hebben (lees het ND) ook nog een andere maatschappijleerdocent. het is dus niet zo dat ze alleen Van de Kamp horen.
Maar eerliijk is eerlijk: het blijft wringen vanuit de grondslag. Ik lees bijv. dat Van de Kamp in het ND zegt dat hij de grondslag niet hoefde te ondertekenen, maar slechts hoefde te respecteren. Als ik D66'er zou zijn, zou ik in mi'n handen knijpen en zeggen: Hè, hè, eindelijk. Kip, ik heb je! Zie je wel dat jullie best met die formule kunnen leven?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Als het om een godsdienstdocent gaat, ben ik dat geheel met je eens.henriët schreef: Toch ben je als gastdocent ook iemand die 'leert'.
Dus ten diepste kan het niet.
Als het om wiskunde gaat, ligt het al weer een stukje anders. Of je nu reformatorisch bent of atheïst, 1 + 1 blijft altijd 2.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Maar alleen een christen kan uitleggen waarom 1 + 1 toch altijd 2 is...Luther schreef:Als het om een godsdienstdocent gaat, ben ik dat geheel met je eens.henriët schreef: Toch ben je als gastdocent ook iemand die 'leert'.
Dus ten diepste kan het niet.
Als het om wiskunde gaat, ligt het al weer een stukje anders. Of je nu reformatorisch bent of atheïst, 1 + 1 blijft altijd 2.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Onzin.Bert Mulder schreef:Maar alleen een christen kan uitleggen waarom 1 + 1 toch altijd 2 is...Luther schreef:Als het om een godsdienstdocent gaat, ben ik dat geheel met je eens.henriët schreef: Toch ben je als gastdocent ook iemand die 'leert'.
Dus ten diepste kan het niet.
Als het om wiskunde gaat, ligt het al weer een stukje anders. Of je nu reformatorisch bent of atheïst, 1 + 1 blijft altijd 2.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Ja idd, daar zeg je wat... dat heb ik me niet gerealiseerd.Mister schreef:En wat doe je dan met andere mensen op school? Die van Veilig Verkeer Nederland komen? Of van het Astmafonds? Ook maar de toegang weigeren? Zijn misschien wel volslagen heidenen! Laten we het maar netjes in eigen kring houden! Later in de wereld kom je ook heus geen joden tegen, of moslims, of ongelovigen. Daar hoef je je ook niet op voor te bereiden. Of een klein beetje. Door mensen uit eigen kring. Maar niet door begeleide confrontatie. Stel je voor.
t is ingewikkeld geworden...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Het is goed dat ze geconfronteerd worden met andere tradities, maar dat is wat anders dan ze les laten geven vanuit een andere traditie! Dat hier van méér sprake is dan zomaar het uitnodigen van iemand ter 'confrontatie', is het feit dat deze rabbijn wel de grondslag van de school moet respecteren. Idd., zo zaag je als reformatorisch onderwijs aan de tak waar je zelf op zit.Luther schreef:Er is ook wat te zeggen voor de andere kant, namelijk dat het m.n. voor VWO' ers heel zinvol is als ze wat langer dan 1 lesje geconfronteerd worden met andere tradities etc.
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Gevoelsmatig ligt dit inderdaad wel weer anders idd.Luther schreef:Als het om een godsdienstdocent gaat, ben ik dat geheel met je eens.henriët schreef: Toch ben je als gastdocent ook iemand die 'leert'.
Dus ten diepste kan het niet.
Als het om wiskunde gaat, ligt het al weer een stukje anders. Of je nu reformatorisch bent of atheïst, 1 + 1 blijft altijd 2.
t Is wel eens goed er dieper over na te denken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Wacht maar af; dat komt heus wel.Luther schreef:Maar eerliijk is eerlijk: het blijft wringen vanuit de grondslag. Ik lees bijv. dat Van de Kamp in het ND zegt dat hij de grondslag niet hoefde te ondertekenen, maar slechts hoefde te respecteren. Als ik D66'er zou zijn, zou ik in mi'n handen knijpen en zeggen: Hè, hè, eindelijk. Kip, ik heb je! Zie je wel dat jullie best met die formule kunnen leven?
Ik denk overigens dat ook ouders hiertegen in het geweer komen.
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
.Afgewezen schreef:Het is goed dat ze geconfronteerd worden met andere tradities, maar dat is wat anders dan ze les laten geven vanuit een andere traditie! Dat hier van méér sprake is dan zomaar het uitnodigen van iemand ter 'confrontatie', is het feit dat deze rabbijn wel de grondslag van de school moet respecteren. Idd., zo zaag je als reformatorisch onderwijs aan de tak waar je zelf op zit.Luther schreef:Er is ook wat te zeggen voor de andere kant, namelijk dat het m.n. voor VWO' ers heel zinvol is als ze wat langer dan 1 lesje geconfronteerd worden met andere tradities etc.
"'en zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in hunne plaats zijt ingeent..zo roem niet tegen de takken, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
Wees niet hooggevoelende, maar vrees!
Laatst gewijzigd door Hansie op 07 sep 2011, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Dat heeft er niets, maar dan ook niets mee te maken!Hansie schreef:Nee, je bent hoogmoedig .Afgewezen schreef:Het is goed dat ze geconfronteerd worden met andere tradities, maar dat is wat anders dan ze les laten geven vanuit een andere traditie! Dat hier van méér sprake is dan zomaar het uitnodigen van iemand ter 'confrontatie', is het feit dat deze rabbijn wel de grondslag van de school moet respecteren. Idd., zo zaag je als reformatorisch onderwijs aan de tak waar je zelf op zit.Luther schreef:Er is ook wat te zeggen voor de andere kant, namelijk dat het m.n. voor VWO' ers heel zinvol is als ze wat langer dan 1 lesje geconfronteerd worden met andere tradities etc.
"'en zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in hunne plaats zijt ingeent..zo roem niet tegen de takken, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
Wees niet hooggevoelende, maar vrees!
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Dat zal geen enkele zin hebben.Tiberius schreef:Wacht maar af; dat komt heus wel.Luther schreef:Maar eerliijk is eerlijk: het blijft wringen vanuit de grondslag. Ik lees bijv. dat Van de Kamp in het ND zegt dat hij de grondslag niet hoefde te ondertekenen, maar slechts hoefde te respecteren. Als ik D66'er zou zijn, zou ik in mi'n handen knijpen en zeggen: Hè, hè, eindelijk. Kip, ik heb je! Zie je wel dat jullie best met die formule kunnen leven?
Ik denk overigens dat ook ouders hiertegen in het geweer komen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
De zuil is al half omver, waa zijn we trouwens bang voor?Grondslag is niets, overtuiging is alles.Afgewezen schreef:Het is goed dat ze geconfronteerd worden met andere tradities, maar dat is wat anders dan ze les laten geven vanuit een andere traditie! Dat hier van méér sprake is dan zomaar het uitnodigen van iemand ter 'confrontatie', is het feit dat deze rabbijn wel de grondslag van de school moet respecteren. Idd., zo zaag je als reformatorisch onderwijs aan de tak waar je zelf op zit.Luther schreef:Er is ook wat te zeggen voor de andere kant, namelijk dat het m.n. voor VWO' ers heel zinvol is als ze wat langer dan 1 lesje geconfronteerd worden met andere tradities etc.
Re: Rabbijn wordt docent op een refoschool
Dit was ook een van de eerste gedachten die in mij opkwamen dit lezende, zoals reeds eerder verwoord. Ik zou graag een verantwoordelijke hiervoor willen vragen of en hoe hierover is nagedacht. Mij bekruipt nu het wat moedeloze gevoel dat de achteruitgang van het onderwijs mede wordt veroorzaakt door gebrekkige kennis van het kader en directie v.w.b.t. "oorzaak-gevolg" analyses. Gecombineerd met een ondermaats vermogen om gebeurtenissen aan elkaar te kunnen relateren en een politiek inzicht wat enkel met onvoldoende gewaardeerd kan worden.Luther schreef:Maar eerliijk is eerlijk: het blijft wringen vanuit de grondslag. Ik lees bijv. dat Van de Kamp in het ND zegt dat hij de grondslag niet hoefde te ondertekenen, maar slechts hoefde te respecteren. Als ik D66'er zou zijn, zou ik in mi'n handen knijpen en zeggen: Hè, hè, eindelijk. Kip, ik heb je! Zie je wel dat jullie best met die formule kunnen leven?
En juist deze "competenties" zijn zo hard nodig om de juiste oorzaken van de leerachterstanden op te sporen en op te lossen.

En als het straks zover is - en de SP, GL en D66 - gebruiken dit argument tegen het RF onderwijs dan kijkt men sip. Klaagt wat over de inperkingen - eventueel aangedikt met "christenvervolging" en meld "en passant" in de refo bladen dat het "toch wel zo ver gekomen zou zijn" indien iemand de moed zou hebben om aan te geven dat er toch wel van "uitlokking" sprake is geweest.