Plaats van de wet voor gelovigen

Gian

Re: Stichting Heartcry

Bericht door Gian »

Mister schreef: Een wet kun je zeker wel houden uit dankbaarheid zonder dat het slaafs is. Als je het woord 'wet' als een negatief woord ziet, dan zit daar misschien de kneep.
Hebr. 7vs18 Want de vernietiging van het voorgaande gebod geschiedt om deszelfs zwakheids en onprofijtelijkheids wil;
19 Want de wet heeft geen ding volmaakt, maar de aanleiding van een betere hoop, door welke wij tot God genaken.

Hier noemt de bijbel zelf de mozaische wet onprofijtelijk. Het hoorde bij het oude verbond, evenals de vele inzettingen.

Gal. 3 vs 24 Zo is de Wet onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij door het geloof zouden rechtvaardig worden.
25 Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester. 26 Want gij zijt allen kinderen van God door het geloof in Christus Jezus. 27 Want zovelen er van u in Christus gedoopt zijn, die hebben Christus aangetrokken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Germanicus schreef: Waar ik tegen ageer is dat je de wet en de vervulling helemaal tegen elkaar uit lijkt te spelen (toch?). Voor een wedergeboren christen zou dat 'Gij zult' helemaal geen probleem moeten zijn, omdat hij of zij de wet uit liefde vervult (de praktijk van het leven is dikwijls anders, is mijn ervaring). Maar daarmee blijft de wet an Sich nog wel staan. Zie de psalmen er op na (o.a. de post van Huisman). Juist door de liefde krijgt Gods wet een verdieping!
Het gaat me vooral om het 'gij zult' als tuchtmeester voor de gelovige. Hoevelen gaan alsnog hun best doen door het vlees op te knappen adv de 10 geboden? Zogenaamd uit dankbaarheid? Dat lukt niet, en werkt alleen maar donkerheid en ongeloof.
Het is mi van wezenlijk belang dat we vanuit ons nieuwe leven zouden leven, en het vlees voor dood houden. Ons vlees is gekruisigd en daarom vrij van de wet. Zodra we weer terugvallen in het vlees, wordt de wet ook weer realiteit. Dat is de werking van de wet die goed is. Dat blijkt ook uit Rom. 7 vs 25. Alleen als het wandelen door de Geest norm is voor Gods kind, waarom zou het 'gij zult' dan nog gepredikt worden?
Zolang we de 10 geboden gaan onderhouden, doen we net alsof het vlees nog niet gekruisigd is. Dat geeft een instabiel geestelijk leven omdat de christen na de wedergeboorte weer teug gaat naar de berg Sinai.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

huisman schreef:
Die dichter van Psalm 119 hield de wet uit liefde voor de Wetgever en uit dankbaarheid. (Een korte compilatie uit Ps 119)
Welgelukzalig zijn de oprechten van wandel , die in de wet des HEEREN gaan

HEERE! Gij hebt geboden, dat men Uw bevelen zeer bewaren zal.
Och, dat mijn wegen gericht werden, om Uw inzettingen te bewaren!

Ontdek mijn ogen, dat ik aanschouwe de wonderen van Uw wet

Ik zal den weg Uwer geboden lopen, als Gij mijn hart verwijd zult hebben.

Zo zal ik Uw wet steeds onderhouden, eeuwiglijk en altoos.
En ik zal wandelen in de ruimte, omdat ik Uw bevelen gezocht heb.

En ik zal mij vermaken in Uw geboden, die ik liefheb.
En ik zal mijn handen opheffen naar Uw geboden, die ik liefheb, en ik zal Uw inzettingen betrachten.

Indien Uw wet niet ware geweest al mijn vermaking, ik ware in mijn druk al lang vergaan .

Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag
De wet in deze psalm omvat alle boeken van Mozes, dus ook de ceremoniele wet. Feitelijk gold ook voor de dichter van deze psalm dat liefde tot God geen 'gij zult' nodig had.

Daarbij opgemerkt dat de Bijbel überhaupt nergens onderscheid maakt tussen de zedelijke en de ceremoniele wet.
Want ook de offeranden zijn voor onze geestelijk geworden en daarmee vervuld als we naar de Geest wandelen.
huisman

Bericht door huisman »

@Gian Jammer dat je niet ingaat op de liefde tot Gods wet die de dichter van Ps119 bezingt. Hij houdt Gods wet uit liefde en uit dankbaarheid. Of is dat alleen maar oudtestamentisch ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:@Gian Jammer dat je niet ingaat op de liefde tot Gods wet die de dichter van Ps119 bezingt. Hij houdt Gods wet uit liefde en uit dankbaarheid. Of is dat alleen maar oudtestamentisch ?
Volgens mij gaat Gian er wel op in. Maar ga jij wel in op wat Gian zegt? ;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gian schreef:
Germanicus schreef: Waar ik tegen ageer is dat je de wet en de vervulling helemaal tegen elkaar uit lijkt te spelen (toch?). Voor een wedergeboren christen zou dat 'Gij zult' helemaal geen probleem moeten zijn, omdat hij of zij de wet uit liefde vervult (de praktijk van het leven is dikwijls anders, is mijn ervaring). Maar daarmee blijft de wet an Sich nog wel staan. Zie de psalmen er op na (o.a. de post van Huisman). Juist door de liefde krijgt Gods wet een verdieping!
Het gaat me vooral om het 'gij zult' als tuchtmeester voor de gelovige. Hoevelen gaan alsnog hun best doen door het vlees op te knappen adv de 10 geboden? Zogenaamd uit dankbaarheid? Dat lukt niet, en werkt alleen maar donkerheid en ongeloof.
Het is mi van wezenlijk belang dat we vanuit ons nieuwe leven zouden leven, en het vlees voor dood houden. Ons vlees is gekruisigd en daarom vrij van de wet. Zodra we weer terugvallen in het vlees, wordt de wet ook weer realiteit. Dat is de werking van de wet die goed is. Dat blijkt ook uit Rom. 7 vs 25. Alleen als het wandelen door de Geest norm is voor Gods kind, waarom zou het 'gij zult' dan nog gepredikt worden?
Zolang we de 10 geboden gaan onderhouden, doen we net alsof het vlees nog niet gekruisigd is. Dat geeft een instabiel geestelijk leven omdat de christen na de wedergeboorte weer teug gaat naar de berg Sinai.
Wat wil je nu concreet? Lezing van de wet afschaffen in de kerk?
Trouwens, een kind van God heeft evengoed een vermaning nodig in de zin van 'gij zult niet'. Of je moet er van uit gaan dat na ontvangen genade de zonden van je geweken zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Gian schreef:
Als van Christus gezegd wordt (Ps40) "Uw wet is in het midden mijns ingewands." zou diezelfde wet bij de Zijnen ook niet in hun hart zijn? Zie b.v Jes 51:7
Hoort naar Mij, gijlieden, die de gerechtigheid kent, gij volk, in welks hart Mijn wet is! vreest niet de smaadheid van den mens, en voor hun smaadredenen ontzet u niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gian

Bericht door Gian »

huisman schreef: Als van Christus gezegd wordt (Ps40) "Uw wet is in het midden mijns ingewands."...
Inderdaad, en omdat Christus de vervulling van de wet is, zijn wij er van verlost.
Hansie

Bericht door Hansie »

Gian schreef:
huisman schreef: Als van Christus gezegd wordt (Ps40) "Uw wet is in het midden mijns ingewands."...
Inderdaad, en omdat Christus de vervulling van de wet is, zijn wij er van verlost.
de zonden worden de bekeerde niet langer aangerekend, staat er toch?
huisman

Bericht door huisman »

Gian schreef:

Jij gaat wel erg kort door de bocht, wij zijn verlost van de verdoemende kracht van de wet maar Gods wet weerspiegelt Gods wil en daar wil je toch niet verlost van zijn ? Mogen Gods kinderen dan wel doden,stelen, vals getuigenis spreken enz. ?
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
Gian schreef:

Jij gaat wel erg kort door de bocht, wij zijn verlost van de verdoemende kracht van de wet maar Gods wet weerspiegelt Gods wil en daar wil je toch niet verlost van zijn ? Mogen Gods kinderen dan wel doden,stelen, vals getuigenis spreken enz. ?
En als ze dan allemaal niet doen, houden ze dan de wet?
Hansie

Bericht door Hansie »

huisman schreef:
Gian schreef:

Ik snap niet hoe het in je op komt, dat Gods kinderen zoiets zouden WILLEN doen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hansie schreef:
huisman schreef:
Gian schreef:

Ik snap niet hoe het in je op komt, dat Gods kinderen zoiets zouden WILLEN doen.
Nee? David wilde Uria niet (laten) vermoorden?
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef: Nee? David wilde Uria niet (laten) vermoorden?
Precies, wat begrijpen we nog van Paulus verzuchting. (Hij had ook een vermaak in Gods wet)
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods , naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:
Van de vloek van de wet, ja.

Maar ook Paulus hield de wet:

21 Degenen, die zonder de wet zijn,45 ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet),46 opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou. 46 Dit voegt hij daarbij, opdat niemand zou misduiden, hetgeen hij tevoren gezegd had, dat hij geweest was als zonder wet, dewijl hij in alles wat hij deed de wet en geboden van Christus in het duiden der zwakken en in het vlieden van ergernissen altijd voor ogen had; Gal. 6:2.

2 Draagt elkanders9 lasten, en10 vervult alzo11 de wet van Christus.12
Plaats reactie