Fjodor schreef:Wat is semi-ad-hominem?
Half en half op de persoon spelen ("dat doe jij ook", etc).
Fjodor schreef:Maar ok. Het gaat hier over de positie van de belijdenisgeschriften. Het bediscussieerde standpunt is het idee dat de belijdenis als systeem van piketpaaltjes niet werkt.
Ik wil daar wel over discussiëren, maar dat was in ieder geval niet mijn vraag om onderbouwing aan Dolf. Maar goed.
Fjodor schreef:Jij geeft aan dat het wel werkt door op de kerkgeschiedenis te wijzen. Daarin noem je oa 1931, 1953 en 2007 (naar ik aanneem, en van '31 en '53 onderhand wel weet, leeruitspraken van de GG).
Het komt een beetje stuitend op mij over als jij deze leeruitspraken noemt in een discussie waarin het onderscheid tussen het belijden van de waarheid en ketterij besproken wordt.* Ik neem aan dat je geen enige ware kerk idee betreffende de GG aanhangt..
Enige ware kerk niet, nee. Maar wel een openbaringsvorm daarvan. En daarbinnen constateer ik dat de belijdenisgeschriften geen statische eenheden zijn, maar dat er voortdurend accentueringen, toelichtingen, onderstrepingen, etc. plaatsvinden.
Ik noemde al het verweer tegen evangelische invloeden. Maar ook remonstrantse ideeën die binnen de kerk steeds weer de kop opsteken, worden daardoor bestreden.
Voor andere kerkverbanden zal iets dergelijks gelden, mag ik hopen.
Fjodor schreef:Waar het mij hierin om gaat is dat de bepaling van het onderscheid tussen ketterij en waarheid in onze traditie sinds 1620 gestopt is.** Die belijdenis heeft klaarblijkelijk niet (genoeg) geholpen als onderscheidend tussen de ware en valse kerk. Alle kerkscheuringen bewijzen dat.
Juist niet. Even los van die kerkscheuringen, wat een gevolg is van het constateren van een al dan niet reële dwaling.
Fjodor schreef:En het lijkt me stug dat jij zal zeggen dat die kerkscheuringen telkens 1 op 1 de valse kerk van de ware kerk hebben gescheiden.
Ik zal dat niet zo gauw zeggen, nee.
Maar degenen die aan de wieg stonden van zo'n kerkscheuring vonden dat eigenlijk altijd wel het geval.
Fjodor schreef:*
Tiberius schreef:De ondergenoemde voorbeelden bewijzen het tegendeel. Althans: je kan gedachten aantonen, dat het dwalingen zijn en dan bestrijden. Vervolgens zijn er natuurlijk verschillende mogelijkheden: de ketter kan zijn dwaling loslaten, hij kan de kerk verlaten, etc.
**Mijns inziens is dat zelfs tot 1620 niet gelukt. Veel kerken die niet met alles van onze 3 FvE meegaan zullen we niet ketters noemen.
Het hangt er maar net van af met welke delen van de belijdenis men niet mee wil.