Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'
- Bert Mulder
- Contacteer:
Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'
Via het Puritanboard http://www.puritanboard.com/f124/exclus ... post888837 is men aan deze website bezig http://exclusivepsalmody.com/ om gemeenten en kerkgenootschappen te identificeren die zich houden aan 'exclusive psalmody'. Nu zijn de gereformeerde kerken niet strict 'exclusive psalmody', maar de DKO regel wordt toch, voor dit doeleinde, als zodanig gezien.
Vriendelijk verzocht om jullie help om een lijstje van Nederlands talige kerken, kerkgenootschappen en zendingsvelden die alleen psalmen (met enige gezangen) gebruiken...
Vriendelijk verzocht om jullie help om een lijstje van Nederlands talige kerken, kerkgenootschappen en zendingsvelden die alleen psalmen (met enige gezangen) gebruiken...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Psalmen en enige gezangen - 'Exclusive Psalmody'
Wat kerkgenootschappen betreft, volgens mij allen (en slechts die) die in de forumregels genoemd worden.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Volgens mij zijn dat HHK, GG, GGiN, OGGN, Vrije groepenBert Mulder schreef:Via het Puritanboard http://www.puritanboard.com/f124/exclus ... post888837 is men aan deze website bezig http://exclusivepsalmody.com/ om gemeenten en kerkgenootschappen te identificeren die zich houden aan 'exclusive psalmody'. Nu zijn de gereformeerde kerken niet strict 'exclusive psalmody', maar de DKO regel wordt toch, voor dit doeleinde, als zodanig gezien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
. de Hersteld Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)
Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband
. de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)
Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
-
Volgens mij is er ook nog een voormalige gereformeerde kerk (binnen PKN) in de buurt van Urk die enkel de SV en de psalmen hanteren.Auto schreef: Binnen de PKN zijn er ook veel Hervormde Gemeenten die alleen de Psalmen zingen.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
- Bert Mulder
- Contacteer:
heeft iemand de plaatsen van die gemeenten, zodat ze in kaart gebracht kunnen worden?Auto schreef: de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Het spijt me, maar ik vind dit een wat 'decadent' initiatief. Hiermee bedoel ik, dat men ergens misschien wel een punt heeft, maar dat er veel belangrijker dingen zijn in het Christelijke leven (lees: evangelisatie).
Nu zal men tegenwerpen dat je niet moet zeggen: 'of dit of dat', maar 'en dit en dat', maar ik zie in de praktijk dat het veel gemakkelijker is om avonden lang met dit soort initiatieven bezig te zijn, dan om 1 buurman te vertellen over de Heere Jezus...
Nu zal men tegenwerpen dat je niet moet zeggen: 'of dit of dat', maar 'en dit en dat', maar ik zie in de praktijk dat het veel gemakkelijker is om avonden lang met dit soort initiatieven bezig te zijn, dan om 1 buurman te vertellen over de Heere Jezus...
Ik weet niet hoe actueel je gegevens dan blijven, want de PKN-GB-gemeenten zijn wat dat betreft best wel hard in ontwikkeling. Ter voorbeeld: drie jaar geleden zong bij ons de ene wijkgemeente ritmisch alleen maar psalmen, de andere wijkgemeente niet-ritmisch alleen maar psalmen. Op de grote feestdagen werden voor de dienst wel een paar gezangen gezongen. Nu zingt de ene wijkgemeente psalmen, gezangen en liedjes, uiteraard ritmisch, en voorafgaand aan die ontwikkeling ging de andere wijkgemeente ritmisch zingen.Bert Mulder schreef:heeft iemand de plaatsen van die gemeenten, zodat ze in kaart gebracht kunnen worden?Auto schreef: de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand (Er zijn er meer, maar bij voorgenoemde weet je het zeker)
- Bert Mulder
- Contacteer:
wist je, dit onderwerp is hier niet gesteld of het een goed idee is of niet.... heb ik ook geen zin daarover te gaan discussieren, ga dus niet daarmee dit onderwerp vervuilen....
of je wilt meehelpen... of niet.
of je wilt meehelpen... of niet.
- JolandaOudshoorn
Bij deze mijn steentje:
Herv Gemeente te Groot Ammers (PKN) zingt alleen psalmen (niet-ritmisch)
Herv Gemeente te Groot Ammers (PKN) zingt alleen psalmen (niet-ritmisch)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Welja, hier nog eentje dan: in de PKN-GB te Apeldoorn worden ook alleen psalmen gezongen (ritmisch).
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
-
PKN-GB - Waarder ook alleen psalmen en gezangen (niet ritmisch)
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
- Bert Mulder
- Contacteer:
dank allen zover. Dat is het soort help dat ik zocht.
-
Hervormd Sommelsdijk: Alleen psalmen en enige gezangen (niet-ritmisch).
Hier beneden is het niet.
Hervormd Boven - Hardinxveld: Alleen psalmen en enige gezangen (niet - ritmisch)