Prekenseries

Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prekenseries.

Bericht door Jongere »

Democritus schreef:
Ik ben er ook niet zo voor om in 52 zondagen de 52 zondagen van de H.C. te bepreken. Dan moet je veel onbepreekt laten.
(Gelukkig doet ds Heemskerk in zijn nieuwe catechismusverklaring ook meerdere preken over één zondag. )
Dat hangt denk ik heel sterk van de predikant af. De HC is niet voor niets ingedeeld naar 52 zondagen. Volgens mij gaat het erom dat de Bijbelse leer omtrent een bepaald onderwerp (desbetreffende zondag) behandeld wordt om daardoor de gemeenteleden kennis bij te brengen. Het gevaar is (uit eigen ervaring) dat als vraag voor vraag wordt gepreekt en soms meerdere preken over één vraag dat het verband volledig zoek is. Dat preken veel overlap krijgen en het herhaling van de vorige keer is of een vooruitgrijpen naar de volgende vraag.

Als dan de vraag wordt gesteld wat leert de kerk omtrent v.b. het Avondmaal dat het antwoord schuldig blijft....terwijl juist de HC was bedoeld om kennis over te brengen.

Als een ds het goed kan om vraag voor vraag te preken dan moet deze het zeker niet laten. Maar als hij dat niet beheerst dan doet deze er goed aan om de gewoon de indeling van de HC te volgen en de luisteraars herhaling, kromme tenen en zelfs weerzin tegen HC (overigens niet goed te praten) te besparen.
Bovendien moeten we ook wel voor ogen houden dat de HC uiteindelijk niet bedoeld is om 'bepreekt' te worden, maar om geleerd te worden. Wel in de kerk, maar ik bedoel dat het hier ook niet om woordexegese oid gaat. Het gaat erom dat de gemeente leert wat er geleerd moet worden en dat het woord van God bepreekt moet worden.
De gewoonte om in de HC-prediking een bijbeltekst als uitgangspunt te nemen, vind ik dan ook wel goed. Al is dat voor mij ook weer niet verplicht.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Prekenseries.

Bericht door Zita »

Jongere schreef:
Democritus schreef:
Ik ben er ook niet zo voor om in 52 zondagen de 52 zondagen van de H.C. te bepreken. Dan moet je veel onbepreekt laten.
(Gelukkig doet ds Heemskerk in zijn nieuwe catechismusverklaring ook meerdere preken over één zondag. )
Dat hangt denk ik heel sterk van de predikant af. De HC is niet voor niets ingedeeld naar 52 zondagen. Volgens mij gaat het erom dat de Bijbelse leer omtrent een bepaald onderwerp (desbetreffende zondag) behandeld wordt om daardoor de gemeenteleden kennis bij te brengen. Het gevaar is (uit eigen ervaring) dat als vraag voor vraag wordt gepreekt en soms meerdere preken over één vraag dat het verband volledig zoek is. Dat preken veel overlap krijgen en het herhaling van de vorige keer is of een vooruitgrijpen naar de volgende vraag.

Als dan de vraag wordt gesteld wat leert de kerk omtrent v.b. het Avondmaal dat het antwoord schuldig blijft....terwijl juist de HC was bedoeld om kennis over te brengen.

Als een ds het goed kan om vraag voor vraag te preken dan moet deze het zeker niet laten. Maar als hij dat niet beheerst dan doet deze er goed aan om de gewoon de indeling van de HC te volgen en de luisteraars herhaling, kromme tenen en zelfs weerzin tegen HC (overigens niet goed te praten) te besparen.
Bovendien moeten we ook wel voor ogen houden dat de HC uiteindelijk niet bedoeld is om 'bepreekt' te worden, maar om geleerd te worden. Wel in de kerk, maar ik bedoel dat het hier ook niet om woordexegese oid gaat. Het gaat erom dat de gemeente leert wat er geleerd moet worden en dat het woord van God bepreekt moet worden.
De gewoonte om in de HC-prediking een bijbeltekst als uitgangspunt te nemen, vind ik dan ook wel goed. Al is dat voor mij ook weer niet verplicht.
Inderdaad. De catechismuspreken die ik meestal hoor, nemen de tekst van de catechismus als uitgangspunt. Dat lijkt me niet juist. De catechismus draagt de onderwerpen en eventueel punten of grote lijnen aan, maar laat de inhoud rechtstreeks vanuit het Woord komen! Overigens heb ik wat dat betreft goede herinneringen aan preken van ds P. den Butter.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Prekenseries

Bericht door Tom A Hawk »

2 predikanten die heel origineel zijn in het preken in series, zijn ds. A. van Ek (CGK Spijkenisse) en Ds C.J. Droger (CGK Vlaardingen).

Ds. van Ek preekte o.a. series over De Gaven van de Geest, Bergen in de Bijbel, De Natuur, Johannes de Doper, Lot
Ds. Droger over Onbekende Schriftgedeelten, alle geloofsbelijdenissen (ook de kleine), alle liturgische formulieren (incl. Afsnijding en Wederopneming).

Ds R van Kooten van de HHK preekt vaak hele Bijbelboeken door: Filippenzen, Filemon, Efeze, 1 Korinthe. Alleen doet hij dat vaak met tussenpozen.

Ik vind dat altijd mooi, omdat zo ook teksten aan de orde komen waar een dominee zelf niet zo gauw aan zou denken. Het bewaart ook voor eenzijdigheid als je hele boeken bepreekt.

Zou het geen idee zijn om ook in gemeente met veel leesdiensten af te spreken prekensieries te lezen? Dat je (net als bij de HC) om de beurt een preek uit één bundel leest?
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prekenseries

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het bindt de mensen ook om de middagdiensten te blijven bezoeken, want het is soms bedroevend dat de middagdiensten zo matig worden bezocht...
Nu moeten we wel opmerken dat er bij ons 3 diensten per zondag zijn...
Wát bindt de mensen om de middagdiensten te blijven bezoeken, als je tegelijkertijd en terecht stelt dat het bedroevend is hoe weinig mensen er komen?

Prekenseries kunnen heel mooi zijn, maar kunnen ook een beproeving worden. Ik herinner me series over Ruth en over de tabernakel waarin op zodanige wijze alles vergeestelijkt werd, dat het meer inlegkunde dan exegese werd. En als zo'n serie dan nog een hele poos doorgaat.... :nonnon
Een lieve positieve Hendrikiaanse opmerking weer :)
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Prekenseries

Bericht door huisman »

Op link http://downloadpreken.nl/preken/series_nl kun je deze prekenseries beluisteren.
1 1 Petrus A Abraham B Bartimeüs Bekering Bijbelkring - 1 Petrus Bijbelstudie Hebreen 11 Bileam Brieven aan de gemeenten in Klein-Azië Brieven aan Klein-Azië D Daniël De blindgeborene De brief aan Filemon De Christenreis - John Bunyan De Christinnereis De Christinnereis - John Bunyan De Emmaüsgangers De geschiedenis van Noach De Heilige Geest De Heilige Oorlog De Heilige Oorlog - John Bunyan De Kerk des Heeren De liederen Hamaäloth De Samaritaanse vrouw De tweede zendingsreis De verheerlijking De verloren zoon De waarachtige bekering D - vervolg De wijzen De zaaier De zeven kruiswoorden Dopen en belijden E Elia Elisa Ezechiël Ezechiel 47 F Filemon H Haamstede Het dochtertje van Jaïrus Het heilig avondmaal Het leven van Abram HHJO - Lezingen Hizkia J Jakob Jezus aan de zee van Tiberias Johannes de Doper Johannes en Jezus Josafat Jozef K Koninkrijk der Hemelen - gelijkenissen L Leef een Christusverheerlijkend leven! Levend geloof M Martha, Maria en Lazarus Mozes N Naäman N - vervolg Nehemia O Ontmoetingen met Jezus Openbaring P Paulus en zijn metgezellen Paulus in Athene en Korinthe Paulus' reis naar Rome Psalm 110 Psalm 23 - De Heere is mijn Herder Psalm 68 Psalm 68 - Gods goedertierenheid Psalm 84 - Het pelgrimslied R Rachab Rehabeam Richteren Ruth S Simson Strijd des geloofs V Verkiezing - Verzoening - Volharding Vruchten van de Geest W Wat is bevinding? Wederkomst en verwachting Z Zacharia Zalig zij,… Zaligsprekingen Zaligsprekingen uit Openbaring Zendingsreis van Paulus Zonen van Jakob
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Prekenseries.

Bericht door DWW »

Wilhelm schreef:
Jongere schreef:Maar hoeveel mensen hebben een prekenserie over Galaten of Romeinen gehoord?
"Gewoon" de basis van het christelijk geloof?
Dat hoor je inderdaad heel weinig. Dat is eigenlijk wel verwonderlijk, want juist in deze boeken wordt de geloofsleer verklaard. Zowel Schriftuurlijk als bevindelijk.
http://preken.dewoesteweg.nl/index.php? ... 0apostelen
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Prekenseries

Bericht door Johann »

Ik heb prekenseries of prekenseries gehoord over:

- Ruth
- Gelijkenissen
- Zaligsprekingen
- Abrahams pelgrimsreis
- De woestijnreis
- Hooglied
- Esther
- Jakobs zegen op Juda
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Plaats reactie