dr. A. Noordegraaf overleden

Plaats reactie
Hendrikus

dr. A. Noordegraaf overleden

Bericht door Hendrikus »

Gisteren overleed op de leeftijd van 78 jaar dr. Ab Noordegraaf, hervormd emeritus predikant. Een veelzijdig en actief man, nieuwtestamenticus, docent gemeenteopbouw. Hij diende de gemeenten van Daarle (1959), Oldebroek (1963), Ede (1968) en Utrecht (1973). Daarna werd hij docent aan de Gereformeerde Sociale Academie De Vijverberg in Ede. Van 1985 tot 1998 doceerde hij praktische theologie aan de hervormde kerkelijke opleiding aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Dr. Noordegraaf was onder meer voorzitter van de IZB, de vereniging voor zending in Nederland binnen de PKN. Ook was hij lid van een van de redactionele werkgroepen die het Liedboek-2012 hebben voorbereid. Hij had zitting in de redactie van Wapenveld, Theologia Reformata en Centraal Weekbald en was medewerker van De Waarheidsvriend. Diverse publicaties staan op zijn naam. Binnen de Nederlandse Hervormde kerk werd hij gezien als een ‘linkse bonder’, iemand die behoorde bij de Gereformeerde Bond maar tegelijk open stond voor de rest van de kerk. Zo heb ik Ab ook leren kennen tijdens diverse vergaderingen waar we elkaar ontmoetten. Als we samen overlegden om tot een eensluidend standpunt te komen, waren zijn wijsheid en tegelijkertijd zijn ruime blik op de volle breedte van de kerk van grote waarde. Met diep respect wil ik hem in gedachtenis houden, een dienaar van het Goddelijk Woord die zich niet liet belemmeren door kerkmuren of hokjesgeest. Vrijdag om 13.00 uur is de dienst van Woord en gebed in de Nieuwe kerk in Ede.
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Re: dr. A. Noordegraaf overleden

Bericht door Eppo Gremdaat »

Aan de - toen nog GSA `De Vijverberg`geheten - heb ik les gehad van deze begaafde en bekwame theoloog die wel wat te zeggen had en geen platgetreden paadjes betrad. Er is een bundel met interviews met herv.geref. emeriti waarin ook deze predikant een plaats had.
refo

Bericht door refo »

Gisteravond zat ik nog een boekje van hem te lezen. "Leven voor Gods aangezicht", uit de serie Bijtijds Geloven.
Inderdaad veelzeggend en niet over de platgetreden paadjes.

Hij toont aan dat die platgetreden paadjes weliswaar prettig lopen en bekend zijn, maar af en toe een eindweegs naast De Weg lopen. En de kerk en daardoor de Kerk schade aan hebben gedaan.
albion

Bericht door albion »

refo schreef: Hij toont aan dat die platgetreden paadjes weliswaar prettig lopen en bekend zijn, maar af en toe een eindweegs naast De Weg lopen. En de kerk en daardoor de Kerk schade aan hebben gedaan.
Dat las ik ook in Bunyan (de Christenreis).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie