Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Maar even een vraagje tussendoor: wat is jouw reden dat je zo verbeten ingaat tegen de gereformeerde traditie en het zo welbewust opneemt voor een vrijzinnige opvatting?
Ik zie hier niemand ergens verbeten tegenin gaan. Ook zie ik hier geen vrijzinnige opvattingen voorbij komen.
Het enige wat hier gebeurt, is dat kerkelijke gebruiken bevraagd worden. Het is goed om de discussie wat dat betreft zuiver te houden.
De gereformeerde traditie is, dat een sacrament altijd bediend wordt door een ambtsdrager; zie de kerkorde en de formulieren daarvoor opgesteld. Deze traditie is gebaseerd op de Bijbel, en ook bij de kerk in de tijd van de apostelen en apostolische vaders in gebruik.
Tja en dat is het probleem. Iets is een traditie dus het is Bijbels. Punt. Ons redeneren zou andersom moeten zijn
Overigens is met de traditie niets mis (hoewel het in kerkverbanden waar weinig predikanten zijn misschien goed zou zijn om te overwegen of de sacramenten ook door ouderlingen / diakenen mogen worden uitgevoerd, ik heb daar al Bijbelse onderbouwingen voor gegeven vanuit Handelingen 6 ) en ik zeg ook niet dat die traditie moet worden afgeschaft. Maar tegelijkertijd moeten we uitkijken om de Bijbel vanuit onze tradities uit te leggen.... in plaats van andersom. En dan lijkt het me goed om te kijken wat de Bijbel hier over zegt en dat niet gelijk af te doen als "aanval op de traditie". En zo zijn er meer dingen die bij ons gewoonte zijn, wat ook goed is, maar waarbij de Bijbel niet zegt dat dat de enige manier is. We moeten er dan ook voor waken zo'n houding aan te nemen en anderen, anders krijg je al snel hoogmoed en van daaruit veroordeling van anderen enz.
1. Ik zie geen wezenlijk verschil tussen beide sacramenten. Toon maar aan als dat wel zo zou zijn.
Geen goede manier van discussiëren. In het Bijbelgedeelte wordt explicitiet de doop genoemd. Dat staat er. Als jij dat breder wil trekken moet jij dat ook hard maken. Ga niet van mij vragen om te onderbouwen dat dit expliciet over de doop gaat, want dat is wat er staat. Jij wil er wat aan toevoegen en mag dat dan ook aantonen. Want als jij geen verschil ziet, waarom wordt hier dan slechts de doop, en niet het Avondmaal genoemd?
2. De bediening van de sacrament evenals de prediking van het Woord wordt aan geroepen ambtsdragers opgedragen. Hoe zullen zij prediken, indien zij niet geroepen zijn?
De bediening van de doop wordt gekoppeld aan de woordverkondiging. Logisch, waar het Woord verkondigd wordt en mensen dat aannemen, zal de doop ook bediend worden. Maar wat als ik iemand het evangelie vertel en die komt tot geloof? Hoe kan ik prediken als ik niet geroepen ben? Als ik dan geroepen ben, mag ik dan ook dopen volgens deze redenering? Volgens mij wordt de uitleg van het Woord aan een roeping gekoppeld maar is iedereen geroepen om het evangelie door te geven aan anderen.
3. Wat we wel of niet mogen veronderstellen, laat ik maar even buiten beschouwing. Het gaat erom, dat in de Handelingen van de apostelen de breking van het brood, evenals het dopen door geroepen ambtsdragers (apostelen, ouderlingen, evangelisten) wordt gedaan.
Dat is de Bijbelse lijn. Of ik moet iets over het hoofd zien.
In de Handelingen der Apostelen is het logisch dat als het over het avondmaal gaat, de apostelen dit vaak deden. Maar je kan dan niet zeggen: Dus de Bijbel zegt dat het alleen maar zo kan. We lezen in Handelingen dat men tot geloof kwam, samen kwam en het brood brak. Dat wordt dan niet specifiek aan ambten gekoppeld, integendeel:
6 En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten;
Dat gaat over de gemeente.