Stichting Heartcry

jakobmarin

Re: Stichting Heartcry

Bericht door jakobmarin »

claus schreef:Die Heere Jezus schenkt Zichzelf weg aan verloren zondaren; niet aan mensen die zichzelf wel kunnen redden en die je zelden hoort over hun gevallen staat, hun zonden en ellenden, maar vaak over Jezus. Een Jezus van 5 letters, zei men dan vroeger wel. Maar, een diep verloren zondaar, die alles kwijt is, aan dezulken schenkt die Middelaar Zich weg, naar Zijn vrijmachtig welbehagen.
Toen Jezus Saulus ontmoette op de weg naar Damascus, had hij dergelijke gestalten geheel niet. Hij had het, om zo te zeggen "zelden (...) over hun gevallen staat, hun zonden en ellenden".
Hetzelfde geldt ook voor Levi en Zacheus. En wie ben jij om te zeggen dat God zich niet schenkt aan mensen die zichzelf wel kunnen redden? Precies Paulus was zo iemand, hij dacht zichzelf te kunnen redden door de wet te onderhouden.
Wij kunnen God niet de weg voorschrijven, maar laten we zijn verscheidenheid in het bekeren van mensen bewonderen en loven!
claus schreef:God is Almachtig, maar ook vrijmachtig. We moeten God God laten en niets zelf ondernemen, maar in diepe ootmoedigheid Hem vragen om Zijn zaligheid.
"Hem vragen om Zijn zaligheid" is toch ook "zelf" wat "ondernemen"?
claus schreef:'t Gaat alleen van Hem uit hoor. 'Niets uit ons, maar AL uit Hem, zo gaat de levend gemaakte Kerk naar het hemels Jeruzalem.
Amen!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
fmproibido

Bericht door fmproibido »

claus schreef:Die Heere Jezus schenkt Zichzelf weg aan verloren zondaren; niet aan mensen die zichzelf wel kunnen redden en die je zelden hoort over hun gevallen staat, hun zonden en ellenden, maar vaak over Jezus. Een Jezus van 5 letters, zei men dan vroeger wel. Maar, een diep verloren zondaar, die alles kwijt is, aan dezulken schenkt die Middelaar Zich weg, naar Zijn vrijmachtig welbehagen. God is Almachtig, maar ook vrijmachtig. We moeten God God laten en niets zelf ondernemn, maar in diepe ootmoedigheid Hem vragen om Zijn zaligheid. 't Gaat alleen van Hem uit hoor. 'Niets uit ons, maar AL uit Hem, zo gaat de [b]levend gemaakte Kerk[/b] naar het hemels Jeruzalem.
En dit slaat op Heartcry? Volgens mij ben je tegen de molens van Don Quichotte aan het strijden.

En trouwens over het punt van het overwinningsleven. Dat zit (bij ds. Maritz) dogmatisch misschien niet al te best in elkaar. Zie de brochure van de CGK. Maar waar het eigenlijk om gaat, en daar gaat de brochure mijns inziens bijzonder karig op in, is de vraag in hoeverre de wedergeboorte invloed heeft op het al dan niet zondigen van mensen. Heartcry zegt dat christenen daadwerkelijk een zeer ander leven (kunnen) gaan leven dan niet christenen. Bij veel gereformeerden lijkt het er vaak op neer te komen dat gelovigen en ongelovigen eigenlijk evengoed zondigen, misschien zelfs wel in dezelfde mate, maar dat gelovigen enkel anders tegen hun zonde aankijken dan ongelovigen.
Ook een uitspraak dat elk mens niets dan zonde is, een uitspraak die in het gereformeerde denken volop opgeld doet, kan vanuit het denken van heartcry niet zomaar gedaan worden. Van nature is elk mens zonde, maar mag er ook over de christen gezegd worden dat hij niets dan zonde is? Nee, volstrekt niet. Tenminste, volgens het denken van heartcry.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
rekcor

Bericht door rekcor »

claus schreef: We moeten God God laten en niets zelf ondernemn, maar in diepe ootmoedigheid Hem vragen om Zijn zaligheid.
Naast dat je jezelf (gelukkig!) tegenspreekt, ben ik het niet met je eens.

Als je in je hart voelt dat je iets wilt ondernemen, dat je tot God wilt bidden 'geef mij een nieuw hart', dat je een heilig leven wilt leiden, m.a.w. dat je je wilt bekeren, dan moet je God ervoor danken en die dingen gewoon gaan doen.

Want dan kun je erop vertrouwen dat God het is, die deze dingen in je werkt. Niet uit verdienste, maar enkel uit genade.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

fmproibido schreef:En dit slaat op Heartcry? Volgens mij ben je tegen de molens van Don Quichotte aan het strijden.

En trouwens over het punt van het overwinningsleven. Dat zit (bij ds. Maritz) dogmatisch misschien niet al te best in elkaar. Zie de brochure van de CGK. Maar waar het eigenlijk om gaat, en daar gaat de brochure mijns inziens bijzonder karig op in, is de vraag in hoeverre de wedergeboorte invloed heeft op het al dan niet zondigen van mensen. Heartcry zegt dat christenen daadwerkelijk een zeer ander leven (kunnen) gaan leven dan niet christenen. Bij veel gereformeerden lijkt het er vaak op neer te komen dat gelovigen en ongelovigen eigenlijk evengoed zondigen, misschien zelfs wel in dezelfde mate, maar dat gelovigen enkel anders tegen hun zonde aankijken dan ongelovigen.
Ook een uitspraak dat elk mens niets dan zonde is, een uitspraak die in het gereformeerde denken volop opgeld doet, kan vanuit het denken van heartcry niet zomaar gedaan worden. Van nature is elk mens zonde, maar mag er ook over de christen gezegd worden dat hij niets dan zonde is? Nee, volstrekt niet. Tenminste, volgens het denken van heartcry.
Het is ook de gereformeerde leer:

Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen a.
a Ro 6:1,4-6 Eph 4:22-24 Col 3:5,6,8-10 1Co 5:7 2Co 7:10

Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden a.

a Ro 8:13 Joe 2:13 Hos 6:1

Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven b.

Dus, een levend christen zal meer en meer de zonde laten, en meer en meer vreugde hebben in God en Zijn dienst. Hoewel het ook waar is, dat het best zijn kan dat hij zich steeds zondiger voelt, omdat hij de zonde steeds beter en duidelijker ziet in zichzelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
fmproibido

Bericht door fmproibido »

Bert Mulder schreef:
fmproibido schreef:En dit slaat op Heartcry? Volgens mij ben je tegen de molens van Don Quichotte aan het strijden.

Het is ook de gereformeerde leer:

Vr.88. In hoeveel stukken bestaat de waarachtige bekering des mensen?
Antw. In twee stukken: in de afsterving des ouden, en in de opstanding des nieuwen mensen a.
a Ro 6:1,4-6 Eph 4:22-24 Col 3:5,6,8-10 1Co 5:7 2Co 7:10

Vr.89. Wat is de afsterving des ouden mensen?
Antw. Het is een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, en die hoe langer hoe meer haten en vlieden a.

a Ro 8:13 Joe 2:13 Hos 6:1

Vr.90. Wat is de opstanding des nieuwen mensen?
Antw. Het is een hartelijke vreugde in God door Christus a, en een ernstige lust en liefde om naar den wille Gods in alle goede werken te leven b.

Dus, een levend christen zal meer en meer de zonde laten, en meer en meer vreugde hebben in God en Zijn dienst. Hoewel het ook waar is, dat het best zijn kan dat hij zich steeds zondiger voelt, omdat hij de zonde steeds beter en duidelijker ziet in zichzelf.
Ja, dat weet ik..

Maar hoe vaak worden er niet dingen gezegd aan het adres van gelovige mensen, dat ze niets dan zonde zijn? Herken je dat niet?

De argumentatie is dan dat de rechtvaardigmaking enkel een rechtvaardigverklaring is. Niet iets in mij, maar iets buiten mij. Op zich klopt dat natuurlijk wel. Maar ik moet in dit verband denken aan een uitspraak van Paul Washer, als hij spreekt over wat hij noemt the lost doctrine of regeneration. Het gaat in het christendom niet enkel over een rechtvaardigverklaring buiten mij en over een bepaalde manier tegen mijn zonden aankijken. Het gaat óók over de nieuwe mens die opstaat en die daadwerkelijk een ander mens is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

fmproibido schreef:Ja, dat weet ik..

Maar hoe vaak worden er niet dingen gezegd aan het adres van gelovige mensen, dat ze niets dan zonde zijn? Herken je dat niet?

De argumentatie is dan dat de rechtvaardigmaking enkel een rechtvaardigverklaring is. Niet iets in mij, maar iets buiten mij. Op zich klopt dat natuurlijk wel. Maar ik moet in dit verband denken aan een uitspraak van Paul Washer, als hij spreekt over wat hij noemt the lost doctrine of regeneration. Het gaat in het christendom niet enkel over een rechtvaardigverklaring buiten mij en over een bepaalde manier tegen mijn zonden aankijken. Het gaat óók over de nieuwe mens die opstaat en die daadwerkelijk een ander mens is.
Men vergeet even de heiligmaking...

Dan mag Ds. Maritz misschien in dat stuk te ver gaan, maar men kan ook de heiligmaking onderschatten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
claus

Bericht door claus »

In het RD van woensdag 27 juli 2011 heb ik een ingezonden stukje gelezen van de predikant van de Ger. Gem. van Nieuw-Beijerland, ds. A. Vermeij, waar ik van harte mee in kan stemmen. Die man slaat de spijker exact op de puur remonstrantse wortel(kop) van Heart Cry. Die Stichting is door en door remonstrants en legt een eigen vermogen in elk mens om de zaligheid zelf te kunnen verwerven. Ook stelt ze een soort heiligmaking zonder rechtvaardigmaking te hebben mogen leren kennen. Nogmaals, ook de brochure van de hoogeleerde heren predikanten drs. De Boer uit Urk en dr. Huijgen uit Genemuiden laat niemand in het onzekere. Dat is klare taal.
Gian

Bericht door Gian »

claus schreef:In het RD van woensdag 27 juli 2011 heb ik een ingezonden stukje gelezen van de predikant van de Ger. Gem. van Nieuw-Beijerland, ds. A. Vermeij, waar ik van harte mee in kan stemmen. Die man slaat de spijker exact op de puur remonstrantse wortel(kop) van Heart Cry. Die Stichting is door en door remonstrants en legt een eigen vermogen in elk mens om de zaligheid zelf te kunnen verwerven. Ook stelt ze een soort heiligmaking zonder rechtvaardigmaking te hebben mogen leren kennen. Nogmaals, ook de brochure van de hoogeleerde heren predikanten drs. De Boer uit Urk en dr. Huijgen uit Genemuiden laat niemand in het onzekere. Dat is klare taal.
Neem dan de moeite om het over te tikken. Dan kunnen we de brief bespreken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hansie

Bericht door Hansie »

claus schreef:In het RD van woensdag 27 juli 2011 heb ik een ingezonden stukje gelezen van de predikant van de Ger. Gem. van Nieuw-Beijerland, ds. A. Vermeij, waar ik van harte mee in kan stemmen. Die man slaat de spijker exact op de puur remonstrantse wortel(kop) van Heart Cry. Die Stichting is door en door remonstrants en legt een eigen vermogen in elk mens om de zaligheid zelf te kunnen verwerven. Ook stelt ze een soort heiligmaking zonder rechtvaardigmaking te hebben mogen leren kennen. Nogmaals, ook de brochure van de hoogeleerde heren predikanten drs. De Boer uit Urk en dr. Huijgen uit Genemuiden laat niemand in het onzekere. Dat is klare taal.
Hooggeleerd is geen argument, natuurlijk. de apostelen waren slechts vissers, en wisten waarschijnlijk minder van de bijbel dan de gemiddelde forummer hier.
Wat dat betreft zijn we de hedendaagse schriftgeleerden.
De apostelen werd ook gevraagd, wat zullen wij doen, mannen broeders?
En Petrus zeide tot hen:
Jullie kunnen zelf niets doen, want dat is remonstrants....
Of staat er iets anders?
Grace

Bericht door Grace »

Er werd gesproken door Maritz over zondekennis als voorwaarde in het komen tot Christus. En dat in het kader van de worsteling van velen die kerkelijk opgevoed zijn en zoekend zijn naar de zekerheid van verlossing door het bloed van Christus. En dan is zondekennis (of in het verband van de lezing) een bepaalde mate van zondekennis niet vereist om tot Christus te komen. En als je dan tot Christus komt ga je vanzelf je zonde zien en je verlorenheid.

Nergens zie je je zonde(n) zo erg als aan het kruis van Golgotha. Zondekennis is geen betaalmiddel in de verzoening. In dat kader werd gezegd dat alleen het geloof in Christus je redt. Er werd niet gezegd dat zondekennis in het geheel geen rol speelt in de weg der verlossing.

Maar in de oproep om naar Christus te komen zijn er geen voorwaarden.

Was zondekennis in het komen tot Christus in het leven van Petrus en Zacheus bijvoorbeeld een voorwaarde of een gevolg van de ontmoeting met de Heere Jezus?

Gr., Grace

Ps. Claus: heb je de preek van Spurgeon (bevel tot geloof) al gelezen inmiddels.
Cantate

Bericht door Cantate »

Ik las het ingezonden stuk gisteravond in het RD en ik vind dit zeer stuitende manier van reageren. Dat een predikant zich tot zulke insinuaties verlaagt als "Kennelijk is ds. Maritz niet op de hoogte van de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15" en "Misschien is het ds. Maritz ontgaan dat...". Ik vind zulke opmerkingen onder de gordel. Ik denk dat Maritz meer bijbelkennis in zijn pink heeft dan vele predikanten in hun hele lijf.

En dan de oproep aan het slot. Over misleiding gesproken...

Ik merk dat ik me kwaad maak. Eigenlijk moet je er heel verdrietig van worden.
refo

Bericht door refo »

Cantate schreef:
Ik las het ingezonden stuk gisteravond in het RD en ik vind dit zeer stuitende manier van reageren. Dat een predikant zich tot zulke insinuaties verlaagt als "Kennelijk is ds. Maritz niet op de hoogte van de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15" en "Misschien is het ds. Maritz ontgaan dat...". Ik vind zulke opmerkingen onder de gordel. Ik denk dat Maritz meer bijbelkennis in zijn pink heeft dan vele predikanten in hun hele lijf.

Op dit forum zou hij daarvoor een ban krijgen....
Jongere

Bericht door Jongere »

Cantate schreef:

Even los van alle inhoudelijke vragen, ben ik het hier mee eens. Ik vind het verdrietig dat er te vaak een dergelijke toon wordt gekozen.
Ik zeg niet: dat men er zo tegen aan kijkt. Dat is uiteraard het recht van iedereen. Maar ook met hele grote, principiele bezwaren, kun je dat op een totaal andere manier verwoorden.

Ik las een tijdje geleden 'Wandelen door de Geest' van Packer. Hij heeft daarin vrij vergaande en belangrijke kritiek op bepaalde heiligingsgedachten. Maar hij weet dat zo waardig en duidelijk te formuleren, zonder enige aanval op intenties of integriteit. En dat maakt de kritiek des te krachtiger.
BJD

Bericht door BJD »

Gian schreef:
Kan iemand die brief hier plaatsen?
Grace

Bericht door Grace »

BJD schreef:
Gian schreef:
Kan iemand die brief hier plaatsen?
Brief? Het waren een paar opmerkingen over het krantenartikel wat in de krant gestaan had. Daar reageerde deze ds. op. Het ging over zondekennis, zie mijn vorige post.
Plaats reactie