Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.
Re: Internet: Grootste bedreiging christelijke gezinnen.
En toch... Sinds de jaren vijftig... al in het prilste begin van de tv... werd in onder meer de Saambinder al herhaalde malen gewaarschuwd voor de gevaren van televisie. Toen, begin jaren 50 zal men zeker niet voor ogen hebben gehad zoals het nu is... 24 uur per dag uitzendingen, keuze uit soms wel 100 zenders, een veel 'zondiger' karakter dan waar men in die tijd aan dacht...
En als de kerkelijke overheid (die we toch onderwerping en gehoorzaamheid schuldig zijn) het goede voor de gemeenten zoekt... is het het geuigt het dan niet van een minachting/verachtinging om die 'regels' maar aan je laars te lappen?
Ik weet zeker, dat er zijn, die een tv aanschaften met de beste bedoelingen... Maar kan me niet aan de indruk ontworstelen dat toen men dat ding voor het eerst aanzette in eigen huis... dat men niet even dacht aan de kerk(enraad)... en... nee niet aan denken, dat is niet prettig...
En als de kerkelijke overheid (die we toch onderwerping en gehoorzaamheid schuldig zijn) het goede voor de gemeenten zoekt... is het het geuigt het dan niet van een minachting/verachtinging om die 'regels' maar aan je laars te lappen?
Ik weet zeker, dat er zijn, die een tv aanschaften met de beste bedoelingen... Maar kan me niet aan de indruk ontworstelen dat toen men dat ding voor het eerst aanzette in eigen huis... dat men niet even dacht aan de kerk(enraad)... en... nee niet aan denken, dat is niet prettig...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als het je afhoudt van bijbellezen: niet aan beginnen.Orchidee schreef:Ik lees nooit oudvaders, wie kan een goed argument aandragen, waardoor ik ze wel zou gaan lezen?
Mijn ervaring is echter dat oudvaders je over het algemeen dichter bij de Bijbel brengen.
Tsja, en dan te bedenken dat we nu met Internet de hele bibliotheek van de duivel in huis kunnen halen.-DIA- schreef:En toch... Sinds de jaren vijftig... al in het prilste begin van de tv... werd in onder meer de Saambinder al herhaalde malen gewaarschuwd voor de gevaren van televisie. Toen, begin jaren 50 zal men zeker niet voor ogen hebben gehad zoals het nu is... 24 uur per dag uitzendingen, keuze uit soms wel 100 zenders, een veel 'zondiger' karakter dan waar men in die tijd aan dacht...
Wat op TV nog gecensureerd was, of aan tijden gebonden (alleen laat voor veel geweld en bloot) is nu met 1 muisklik te zien,
En toch zitten we er allemaal achter, anders verschenen deze letters niet onmiddellijk op iedereens scherm, om op te reageren.
Hoe dan ook, Kain die Abel doodsloeg of de tientallen miljoenen die afgeslacht zijn tijdens kruistochten, inquisitie, heksen- en ketterverbrandingen enz enz, hadden TV, noch Internet.
Ik zei het al eerder, de aanzet van alle kwaad is onze wil.
Natuurlijk. Wie zegt van niet dan?Afgewezen schreef:Vind ik niet. Het leven bestaat uit meer facetten dan het lezen van oudvaders.Erasmiaan schreef:Ik heb alleen gezegd: die tijd die men aan tv-kijken besteedt kan beter besteed worden om oudvaders te lezen.
Maar als je die tijd die je aan tv-kijken kwijt bent nu eens besteedt aan oudvaders lezen, dat zou een mooie ruil zijn!
Waarom? Waarom jezelf het juk opleggen van 'oudvaders moeten lezen'?Erasmiaan schreef:Natuurlijk. Wie zegt van niet dan?Afgewezen schreef:Vind ik niet. Het leven bestaat uit meer facetten dan het lezen van oudvaders.Erasmiaan schreef:Ik heb alleen gezegd: die tijd die men aan tv-kijken besteedt kan beter besteed worden om oudvaders te lezen.
Maar als je die tijd die je aan tv-kijken kwijt bent nu eens besteedt aan oudvaders lezen, dat zou een mooie ruil zijn!
Tja, als je er geen behoefte aan hebt dan moet je dat niet doen, nee. Of eigenlijk toch ook nog wel, want het kan nog gezegend worden (zodat je er weer wel behoefte aan krijgt). Ik noem het maar een zegen, als je graag oudvaders leest, i.p.v. een juk. En lees voor 'oudvaders' gerust alle andere stichtelijke literatuur hoor.Afgewezen schreef:Waarom? Waarom jezelf het juk opleggen van 'oudvaders moeten lezen'?Erasmiaan schreef:Natuurlijk. Wie zegt van niet dan?Afgewezen schreef:Vind ik niet. Het leven bestaat uit meer facetten dan het lezen van oudvaders.Erasmiaan schreef:Ik heb alleen gezegd: die tijd die men aan tv-kijken besteedt kan beter besteed worden om oudvaders te lezen.
Dat laatste is ook waar, maar vergeet niet dat de Bijbel ook zegt ... "Alsdan zullen zij u overleveren in verdrukking, en zullen u doden, en gij zult gehaat worden van alle volken, om Mijns Naams wil. En dan zullen er velen geërgerd worden, en zullen elkander overleveren, en elkander haten. En vele valse profeten zullen opstaan, en zullen er velen verleiden. En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden , zo zal de liefde van velen verkouden. Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen."Hansie schreef:Tsja, en dan te bedenken dat we nu met Internet de hele bibliotheek van de duivel in huis kunnen halen.-DIA- schreef:En toch... Sinds de jaren vijftig... al in het prilste begin van de tv... werd in onder meer de Saambinder al herhaalde malen gewaarschuwd voor de gevaren van televisie. Toen, begin jaren 50 zal men zeker niet voor ogen hebben gehad zoals het nu is... 24 uur per dag uitzendingen, keuze uit soms wel 100 zenders, een veel 'zondiger' karakter dan waar men in die tijd aan dacht...
Wat op TV nog gecensureerd was, of aan tijden gebonden (alleen laat voor veel geweld en bloot) is nu met 1 muisklik te zien,
En toch zitten we er allemaal achter, anders verschenen deze letters niet onmiddellijk op iedereens scherm, om op te reageren.
Hoe dan ook, Kain die Abel doodsloeg of de tientallen miljoenen die afgeslacht zijn tijdens kruistochten, inquisitie, heksen- en ketterverbrandingen enz enz, hadden TV, noch Internet.
Ik zei het al eerder, de aanzet van alle kwaad is onze wil.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Voor sommigen is dat dus absoluut niet natuurlijk (memento, Afgewezen, Marnix, enz.).huisman schreef:Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
Klopt. Ik doe ook graag nog andere dingen.Erasmiaan schreef:Voor sommigen is dat dus absoluut niet natuurlijk (memento, Afgewezen, Marnix, enz.).huisman schreef:Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
En ik ook.Afgewezen schreef:Klopt. Ik doe ook graag nog andere dingen.Erasmiaan schreef:Voor sommigen is dat dus absoluut niet natuurlijk (memento, Afgewezen, Marnix, enz.).huisman schreef:Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Helemaal eens. En leg jezelf gerust het juk van Schriftonderzoek op (zeg ik -ook- tegen mezelf).huisman schreef:Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
Ik begrijp deze reactie in het geheel niet.Afgewezen schreef:Klopt. Ik doe ook graag nog andere dingen.Erasmiaan schreef:Voor sommigen is dat dus absoluut niet natuurlijk (memento, Afgewezen, Marnix, enz.).huisman schreef:Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
De vraag is: waar kun je je tijd beter aan besteden: bijbelonderzoek of internetsurfen?
Het antwoord van Afgewezen is: ???
Het antwoord "ik doe ook graag nog andere dingen" hoort volgens mij niet bij deze vraag.
Ik denk dat je het antwoord heel goed begrijpt, maar dat je het niet zo goed vindt aansluiten bij de vraag.eilander schreef:Ik begrijp deze reactie in het geheel niet.
De vraag is: waar kun je je tijd beter aan besteden: bijbelonderzoek of internetsurfen?
Het antwoord van Afgewezen is: ???
Het antwoord "ik doe ook graag nog andere dingen" hoort volgens mij niet bij deze vraag.

Mijn antwoord geeft eigenlijk antwoord op de vraag: moet je al je mogelijk beschikbare vrije tijd besteden aan het lezen van oudvaders en wat dies meer zij? Dan zeg ik 'nee, ik doe ook nog graag andere dingen'.
Ik vind dat ge-'je kunt beter.... in plaats van ...' een farizeïstisch element in zich hebben.
Precies. Bijbelstudie doen is heel belangrijk maar het is onzin om bij iedere vorm van vrijetijdsbesteding te zeggen: Je kan je tijd beter besteden aan oudvaders lezen. Als je zo gaat redeneren is immers iedere vorm van vrijetijdsbesteding / ontspanning fout, zouden we überhaupt niet meer aan vrijetijdsbesteding moeten doen. Als daar wel Bijbels gezien ruimte voor is, is het volgen van het nieuws door het lezen van een krant of het kijken van het Journaal niet per definitie fout omdat je in die tijd ook oudvaders zou kunnen lezen.Erasmiaan schreef:Voor sommigen is dat dus absoluut niet natuurlijk (memento, Afgewezen, Marnix, enz.).huisman schreef:Dit is een non-discussie. Natuurlijk kun je je tijd beter besteden met Schriftonderzoek (en daar hoort het lezen van oudvaders ook bij) dan aan werelds-onderzoek (TV kijken /internetsurfen enz. )
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."