Nee, God heeft alles goed geschapen, dat het niet meer goed is komt door ons, niet door Hem. We kunnen God niet de schuld geven van alle ellende en gebrokenheid die we zelf veroorzaakt hebben.Zita schreef:Ongelijk verdeeld, of onbegrijpelijk verdeeld. Maar oneerlijk doet twijfelen aan de eerlijkheid van de Verdeler. Al moet ik bekennen dat ik het ook weleens zeg.
Het grote WEERTOPIC
Re: Het grote WEERTOPIC
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ah, het is toch altijd best leuk. Ik stond als kind wel eens in Elst aan de weg en dan was het de kunst om zoveel mogelijk stickers, speldjes en andere dingen van militairen enzo te verzamelen. Erg leuk en gezellig altijd. En ja, het is wel fijn voor ze dat het geen zwemvierdaagse is geworden.Hendrikus schreef:Fijn voor de 42.812 deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse.Marnix schreef:Einde aan extreem natte periode
Goed nieuws voor de vakantievierders in Nederland. Er is een einde gekomen aan het extreem natte weer in Nederland. Die conclusie kunnen we trekken als we de weerkaarten voor de komende dagen bekijken. Zomers warm wordt het nog niet, maar met slechts een enkele bui en dagelijks ook zon ziet het weerbeeld er de komende dagen veel aangenamer uit.
´t Kon me nooit erg boeien, maar als er een van je kinderen meeloopt ga je er toch anders tegenaan kijken....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
En Zondag 10 HC dan? Ook regen en droogte komt ons toe uit Zijn Vaderlijke hand.Marnix schreef:Nee, God heeft alles goed geschapen, dat het niet meer goed is komt door ons, niet door Hem. We kunnen God niet de schuld geven van alle ellende en gebrokenheid die we zelf veroorzaakt hebben.Zita schreef:Ongelijk verdeeld, of onbegrijpelijk verdeeld. Maar oneerlijk doet twijfelen aan de eerlijkheid van de Verdeler. Al moet ik bekennen dat ik het ook weleens zeg.
God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Dus...? Wie heeft het nu verdeeld, de mens of God? Tegen wie moeten we zeggen dat het oneerlijk is?Marnix schreef:God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Probleem is dat het nogal moeilijk is om te zeggen dat de droogte in Afrika, waardoor dagelijks tienduizenden mensen omkomen, God’s schuld is, terwijl de mens zelf voor nogal wat oorzaken van de hongersnood heeft gezorgd. Dan geef ik liever de mens de schuld dan God.Erasmiaan schreef:Dus...? Wie heeft het nu verdeeld, de mens of God? Tegen wie moeten we zeggen dat het oneerlijk is?Marnix schreef:God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Maar wie praat hier over schuld? Wie durft dat zelfs maar?ZWP schreef:Probleem is dat het nogal moeilijk is om te zeggen dat de droogte in Afrika, waardoor dagelijks tienduizenden mensen omkomen, God’s schuld is, terwijl de mens zelf voor nogal wat oorzaken van de hongersnood heeft gezorgd. Dan geef ik liever de mens de schuld dan God.Erasmiaan schreef:Dus...? Wie heeft het nu verdeeld, de mens of God? Tegen wie moeten we zeggen dat het oneerlijk is?Marnix schreef:God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Nouja schuld, maar als we zeggen dat deze droogte van God komt, dan komt het gevolg, de hongersnood ook van God.Erasmiaan schreef:Maar wie praat hier over schuld? Wie durft dat zelfs maar?ZWP schreef:Probleem is dat het nogal moeilijk is om te zeggen dat de droogte in Afrika, waardoor dagelijks tienduizenden mensen omkomen, God’s schuld is, terwijl de mens zelf voor nogal wat oorzaken van de hongersnood heeft gezorgd. Dan geef ik liever de mens de schuld dan God.Erasmiaan schreef:Dus...? Wie heeft het nu verdeeld, de mens of God? Tegen wie moeten we zeggen dat het oneerlijk is?Marnix schreef:God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Ik vind het lastig te duiden: misschien moeten we zeggen dat God regen/droogte geeft en dat het onze schuld is dat er honger is.
Aan de andere kant: weer/klimaat zijn natuurverschijnselen. Verschijnselen die normaal gesproken niet door God beinvloed worden, want dan spreken van een wonder namelijk. Dus als God niet ingrijpt door middel van een wonder, is regen en droogte, storm, hitte en kou simpelweg het gevolg van meteorologische processen. M.a.w. God laat het niet bewust regenen op een plek en Hij stuurt geen storm naar een andere tenzij daar bijzonderen redenen voor zijn.
Zo zeggen de gereformeerden het inderdaad.ZWP schreef:Nouja schuld, maar als we zeggen dat deze droogte van God komt, dan komt het gevolg, de hongersnood ook van God.
Ik vind het lastig te duiden: misschien moeten we zeggen dat God regen/droogte geeft en dat het onze schuld is dat er honger is.
Dit snap ik niet. Beweer jij dat het weer en klimaat niet onder Gods voorzienigheid valt? Vind jij daar grond voor in de Bijbel?Aan de andere kant: weer/klimaat zijn natuurverschijnselen. Verschijnselen die normaal gesproken niet door God beinvloed worden, want dan spreken van een wonder namelijk. Dus als God niet ingrijpt door middel van een wonder, is regen en droogte, storm, hitte en kou simpelweg het gevolg van meteorologische processen. M.a.w. God laat het niet bewust regenen op een plek en Hij stuurt geen storm naar een andere tenzij daar bijzonderen redenen voor zijn.
God geeft regen en droogte.... omdat de mens de zonde in de wereld heeft gebracht is er teveel regen en te weinig. Tegen Hem kunnen we niet zeggen dat het oneerlijk is want Hij maakte alles goed en dat dit niet meer zo is is onze schuld. (en ja, dan kunnen we gerust van schuld spreken)Erasmiaan schreef:Dus...? Wie heeft het nu verdeeld, de mens of God? Tegen wie moeten we zeggen dat het oneerlijk is?Marnix schreef:God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Gelukkig, je neemt je uitspraak: 'oneerlijk verdeeld' dus terug. Daar ging het Zita en mij om.Marnix schreef:God geeft regen en droogte.... omdat de mens de zonde in de wereld heeft gebracht is er teveel regen en te weinig. Tegen Hem kunnen we niet zeggen dat het oneerlijk is want Hij maakte alles goed en dat dit niet meer zo is is onze schuld. (en ja, dan kunnen we gerust van schuld spreken)Erasmiaan schreef:Dus...? Wie heeft het nu verdeeld, de mens of God? Tegen wie moeten we zeggen dat het oneerlijk is?Marnix schreef:God bestuurt en regeert.... Maar als de mens niet in zonde was gevallen was er nooit droogte en honger geweest.
Wat ik bedoel is dat de normale gang van zaken qua weer gaat volgens de natuurwetten zoals we die kennen: hoge en lage drukgebieden, wind en temperatuur, de waterkringloop etc etc. Hoewel dit allemaal is ‘ontworpen’ door de Heere en wordt onderhouden door Hem, gaat het weer en het klimaat zijn gewone gang, tenzij er een wonder geschiedt (zon staat stil, of regen uit een wolkenloze hemel etc).Erasmiaan schreef:Dit snap ik niet. Beweer jij dat het weer en klimaat niet onder Gods voorzienigheid valt? Vind jij daar grond voor in de Bijbel?ZWP schreef:Aan de andere kant: weer/klimaat zijn natuurverschijnselen. Verschijnselen die normaal gesproken niet door God beinvloed worden, want dan spreken van een wonder namelijk. Dus als God niet ingrijpt door middel van een wonder, is regen en droogte, storm, hitte en kou simpelweg het gevolg van meteorologische processen. M.a.w. God laat het niet bewust regenen op een plek en Hij stuurt geen storm naar een andere tenzij daar bijzondere redenen voor zijn.
Dit houdt wel in dat we niet kunnen zeggen dat de Heere ervoor zorgt dat het nu in de Hoorn van Afrika bijzonder droog is. Het is daar immers elk jaar behoorlijk droog omdat er daar een droog klimaat heerst en het ene jaar is het droger dan het andere jaar.
Onze belijdenis spreekt anders en Bijbelser (let op het rode citaat)ZWP schreef:Wat ik bedoel is dat de normale gang van zaken qua weer gaat volgens de natuurwetten zoals we die kennen: hoge en lage drukgebieden, wind en temperatuur, de waterkringloop etc etc. Hoewel dit allemaal is ‘ontworpen’ door de Heere en wordt onderhouden door Hem, gaat het weer en het klimaat zijn gewone gang, tenzij er een wonder geschiedt (zon staat stil, of regen uit een wolkenloze hemel etc).Erasmiaan schreef:Dit snap ik niet. Beweer jij dat het weer en klimaat niet onder Gods voorzienigheid valt? Vind jij daar grond voor in de Bijbel?ZWP schreef:Aan de andere kant: weer/klimaat zijn natuurverschijnselen. Verschijnselen die normaal gesproken niet door God beinvloed worden, want dan spreken van een wonder namelijk. Dus als God niet ingrijpt door middel van een wonder, is regen en droogte, storm, hitte en kou simpelweg het gevolg van meteorologische processen. M.a.w. God laat het niet bewust regenen op een plek en Hij stuurt geen storm naar een andere tenzij daar bijzondere redenen voor zijn.
Dit houdt wel in dat we niet kunnen zeggen dat de Heere ervoor zorgt dat het nu in de Hoorn van Afrika bijzonder droog is. Het is daar immers elk jaar behoorlijk droog omdat er daar een droog klimaat heerst en het ene jaar is het droger dan het andere jaar.
NGB schreef:Artikel 13. Van de voorzienigheid Gods en regering aller dingen.
Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk* onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden. Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd ( want die zijn alle geteld ) , ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen. En hierin verwerpen wij de verdoemelijke dwaling der epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bij geval laat geschieden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan snap ik het nog niet hoor. Alle dingen liggen onder zijn leiding en besturing, het is een dwaling te denken dat natuurprocessen hun gewone gang gaan.ZWP schreef:Wat ik bedoel is dat de normale gang van zaken qua weer gaat volgens de natuurwetten zoals we die kennen: hoge en lage drukgebieden, wind en temperatuur, de waterkringloop etc etc. Hoewel dit allemaal is ‘ontworpen’ door de Heere en wordt onderhouden door Hem, gaat het weer en het klimaat zijn gewone gang, tenzij er een wonder geschiedt (zon staat stil, of regen uit een wolkenloze hemel etc).Erasmiaan schreef:Dit snap ik niet. Beweer jij dat het weer en klimaat niet onder Gods voorzienigheid valt? Vind jij daar grond voor in de Bijbel?ZWP schreef:Aan de andere kant: weer/klimaat zijn natuurverschijnselen. Verschijnselen die normaal gesproken niet door God beinvloed worden, want dan spreken van een wonder namelijk. Dus als God niet ingrijpt door middel van een wonder, is regen en droogte, storm, hitte en kou simpelweg het gevolg van meteorologische processen. M.a.w. God laat het niet bewust regenen op een plek en Hij stuurt geen storm naar een andere tenzij daar bijzondere redenen voor zijn.
Er valt zelfs geen haar van je hoofd zonder de wil van de hemelse Vader. Terwijl dat toch een proces is, dat op een gegeven moment haren van het hoofd vallen.
Zucht.... Het is WEL oneerlijk verdeeld. Wij hebben eten in overvloed, regen te veel.... en in andere landen hebben ze geen eten, geen regen. Dat is niet een verwijt aan God maar een verwijt aan ons. Als wij niet voor de zonde hadden gekozen was er ook geen honger in Afrika geweest. Dat God alles in Zijn hand houdt wil niet zeggen dat het geen gevolgen van de zondeval zijn, dat er helemaal geen gebrokenheid is. Waarom zouden we anders geld geven als het eerlijk verdeeld is, naar God plan. Waarom roept de Bijbel ons op mensen die niks hebben te geven van wat we hebben, als toch allemaal in Gods hand is? Wil je dan zeggen dat het qua regen enzo eerlijk verdeeld is? Dat is het niet.