Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Oude-Waarheid »

-DIA- schreef:
Johann schreef:Ds. J. Roos: Uit de Pastorie deel 5

Afbeelding
Die boeken staan ook nog op mijn wenslijstje.
Hoop dat deze wens gauw in vervulling mag gaan voor jou :slurp
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:
vlinder schreef:
Marnix schreef:Goed, ik ben nu begonnen in het boek van Tim Keller, de vrijgevige God, waarin hij ingaat op de gelijkenis van de twee verloren zonen en dat goed uitwerkt, dingen naar boven haalt die in sommige kringen onderbelicht zijn enzo. Het gaat om twee verloren zonen, die beiden hun vader diep beledigen, waarbij de een die zijn heil zoekt in allerlei vermaak en de ander "moralisme, netjes leven enzo". Basiskennis voor iedere christen en dus een aanrader.
Door verschillende mensen al aangeraden, staat nog op mijn verlanglijstje.
Heb van Tim Keller wel: namaakgoden gelezen en dat vond ik ook een goed boek. Ook een eye-opener.
Die ga ik hierna lezen, heb tot nu toe alleen "in alle redelijkheid" gelezen, goed boek om sceptische geïnteresseerden te laten lezen.
Is Tim Keller familie van W. Keller (de Bijbel heeft toch gelijk?)
Nee, Tim Keller is Amerikaan, Werner Keller was een Duitser
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Geduld »

Shushaku Endo. Silence. Het thema van het boek is: wat als God stil blijft? Dat lijkt godslasterlijk, maar zo kunnen
we het wel ervaren en de hoofdpersoon in dit boek zeker. Je bid, je zoekt God ernstig maar er veranderd niets en je merkt
ook Zijn nabijheid niet. Geen kracht om te dragen of troost of wat dan ook. alleen maar de stilte. Het thema wordt in roman vorm uitgewerkt. Een priester die in de 17e eeuw naar Japan gaat om de zwaar vervolgde kerk te ondersteunen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Zita »

Geduld schreef:Shushaku Endo. Silence. Het thema van het boek is: wat als God stil blijft? Dat lijkt godslasterlijk, maar zo kunnen
we het wel ervaren en de hoofdpersoon in dit boek zeker. Je bid, je zoekt God ernstig maar er veranderd niets en je merkt
ook Zijn nabijheid niet. Geen kracht om te dragen of troost of wat dan ook. alleen maar de stilte. Het thema wordt in roman vorm uitgewerkt. Een priester die in de 17e eeuw naar Japan gaat om de zwaar vervolgde kerk te ondersteunen.
Is dit boek ook vertaald in het Nederlands?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door albion »

Zita schreef:
Geduld schreef:Shushaku Endo. Silence. Het thema van het boek is: wat als God stil blijft? Dat lijkt godslasterlijk, maar zo kunnen
we het wel ervaren en de hoofdpersoon in dit boek zeker. Je bid, je zoekt God ernstig maar er veranderd niets en je merkt
ook Zijn nabijheid niet. Geen kracht om te dragen of troost of wat dan ook. alleen maar de stilte. Het thema wordt in roman vorm uitgewerkt. Een priester die in de 17e eeuw naar Japan gaat om de zwaar vervolgde kerk te ondersteunen.
Is dit boek ook vertaald in het Nederlands?
Afbeelding

Is dit boek nog te koop, zo ja waar?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Zita »

albion schreef:
Zita schreef:
Geduld schreef:Shushaku Endo. Silence. Het thema van het boek is: wat als God stil blijft? Dat lijkt godslasterlijk, maar zo kunnen
we het wel ervaren en de hoofdpersoon in dit boek zeker. Je bid, je zoekt God ernstig maar er veranderd niets en je merkt
ook Zijn nabijheid niet. Geen kracht om te dragen of troost of wat dan ook. alleen maar de stilte. Het thema wordt in roman vorm uitgewerkt. Een priester die in de 17e eeuw naar Japan gaat om de zwaar vervolgde kerk te ondersteunen.
Is dit boek ook vertaald in het Nederlands?
Afbeelding

Is dit boek nog te koop, zo ja waar?
bol.com heeft er genoeg in het Engels.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Geduld »

Ja, het is vertaald, maar er is heel moeilijk aan te komen. Ik heb even voor je gezocht, maar de enige verwijzing die
ik vond was iemand die hem bij een antiquariaat had gevonden. Ik had hem voor mijn verjaardag gevraagd van mijn ouders en
die konden hem ook nergens in het Nederlands vinden. Vandaar ook dat ik hem in het Engels heb gelezen. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ik vond het meevallen.

Het verhaal van `stilte’ is op historische feiten gebaseerd en speelt zich af rond 1640, toen missionarissen pogingen deden om Japan te bekeren. Na een aanvankelijke bloeiperiode komt aan de opkomst van het rooms-katholicisme een eind door een zeer wrede en drastische vervolging van priesters en gelovigen. Dan begeeft de Portugese priester Sebastian Rodrigo zich op een levensgevaarlijke speurtocht naar zijn oude leermeester Ferreira, die naar verluidt zijn geloof heeft afgezworen. De ontmoetingen met Japanse christenen en hun nietsontziende vervolgers hebben ingrijpende gevolgen voor het leven van de jonge priester.

Het kwaad is bij Endo ongrijpbaar, verlossing feitelijk onbereikbaar. Het geloof is altijd een worsteling, God lijkt vaker het probleem dan de oplossing. Het lijden roept de vraag op waar God in dat alles is. Endo schrijft confronterend en indringend, het verhaal grijpt je naar de keel en doet je bijna in vertwijfeling je geloof afzweren. En dat maakt het zo’n meesterwerk: zo moet het voelen als je zoveel onrecht meemaakt, zoveel feiten ziet die wat je gelooft ondermijnen. Altijd is het ongeloof, de ontkenning, dichtbij. Geloofshelden zijn geen ongrijpbare heiligen die nooit twijfelen, geloofshelden zijn zij die ondanks alles hun geloof niet zijn kwijtgeraakt.

Je zou de Slegte kunnen proberen. Hoe dan ook het heeft veel voor mijn leven met God betekend.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Aty
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jul 2011, 15:47

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Aty »

De mandolinespeler.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door MarthaMartha »

over bengeltjes, bidden en boodschappen doen

een boekje van een moeder over haar belevenissen, schitterend, ernstig en met een dosis humor.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door dennis »

Geduld schreef:Shushaku Endo. Silence. Het thema van het boek is: wat als God stil blijft? Dat lijkt godslasterlijk, maar zo kunnen
we het wel ervaren en de hoofdpersoon in dit boek zeker. Je bid, je zoekt God ernstig maar er veranderd niets en je merkt
ook Zijn nabijheid niet. Geen kracht om te dragen of troost of wat dan ook. alleen maar de stilte. Het thema wordt in roman vorm uitgewerkt. Een priester die in de 17e eeuw naar Japan gaat om de zwaar vervolgde kerk te ondersteunen.

Ik heb dit boek een paar jaar geleden gelezen (het is er in het Nederlands) en ik hoewel het een zeer knap geschreven roman is, heb ik toch grote moeite met de subtiele boodschap die er in verborgen zit
Is dit wel een christelijk boek?
Ik ben geneigd om te zeggen: nee, al gaat het over Christenen. Ik ben benieuwd naar wat vervolgende Christen in Noord Korea, China of elders van deze boodschap zouden vinden, maar ik denk dat ze die radicaal zouden afwijzen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door memento »

Lewis Bayly, The practice of Piety. Eén van de meest gelezen en invloedrijkste geschriften in onze bevindelijk-gereformeerde traditie. Het mooie aan dit boek vind ik, dat het concrete handvatten geeft, hoe je vroomheid in de praktijk vorm kunt geven.

Er is ook een Nederlandse uitgave onder de titel De praktijk der godzaligheid: http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789088650390
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

memento schreef:Lewis Bayly, The practice of Piety. Eén van de meest gelezen en invloedrijkste geschriften in onze bevindelijk-gereformeerde traditie. Het mooie aan dit boek vind ik, dat het concrete handvatten geeft, hoe je vroomheid in de praktijk vorm kunt geven.

Er is ook een Nederlandse uitgave onder de titel De praktijk der godzaligheid: http://www.hertog.nl/artikel.aspx?EAN=9789088650390
Aanbevolen !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Ander »

Kruisgezant in de valleien, uit het leven van James Renwick.
Prediking en verkiezing, Dertien preken over de onverdiende verkiezing van Jakob en de verwerping van Ezau, van Johannes Calvijn.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Wilhelm »

Verachtering in de genade van Dr. J.R. Beeke.
Wist van het bestaan van dit boekje niet af. Scherp maar eerlijk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:Verachtering in de genade van Dr. J.R. Beeke.
Wist van het bestaan van dit boekje niet af. Scherp maar eerlijk.
Dat is toch al best een 'oud' boekje
wij hebben op vakantie wat lezingen geluisterd van ds Beeke
o.a. over de huisgodsdienst. Ook de moeite waard; heel opscherpend.
Gesloten