Tips tegen eenzaamheid

tips:

iemand opbellen.
16
29%
afspraakje maken.
13
23%
Internetten.
6
11%
iemand uitnodigen.
13
23%
tegen jezelf gaan praten.
0
Geen stemmen
reflecteren en oplossing zoeken.
8
14%
ik heb een andere tips namelijk:
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 56

jvdg

Re: Tips tegen eenzaamheid

Bericht door jvdg »

Jo-Ann schreef:Nog een tip:
schrijf je sores van je af - houd een dagboek bij
Goed idee.
Maar wat ik het meest mis in het lijstje is: bidden.

Ook al lukt het niet, ook al barst het hart van verdriet of vijandschap tegen God, toch doen...
Mss. komt die oude kreet naar boven: Eenzaam, maar met God gemeenzaam.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

jvdg schreef:
Goed idee.

Ook al lukt het niet, ook al barst het hart van verdriet of vijandschap tegen God, toch doen...

Bidden! Dat is de gouden tip...
Ik heb er over nagedacht maar je hebt gelijk.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

vogeltje schreef:
jvdg schreef:
Goed idee.

Nee, het is niet de gouden tip. Het is een ontzettende cliché... Sorry, maar dat vind ik echt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
vogeltje schreef:
jvdg schreef:
Goed idee.

Nee, het is niet de gouden tip. Het is een ontzettende cliché... Sorry, maar dat vind ik echt.
Klopt, maar wel een enorm waardevol en goed cliché!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Je helpt iemand in het algemeen niet met clichés. Maar ja, iedereen wordt natuurlijk geacht braaf 'ja' te knikken bij zo'n opmerking.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Je helpt iemand in het algemeen niet met clichés. Maar ja, iedereen wordt natuurlijk geacht braaf 'ja' te knikken bij zo'n opmerking.
Jammer dat je dat wat er ondergeschreven stond niet in je "veroordeling" hebt meegewogen.
Ik verwacht ook geen jaknikkers, maar refererend aan de topic-titel, meende ik dat dit in het lijstje niet mocht ontbreken.
Alle andere tips zijn ook clichématig.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Je helpt iemand in het algemeen niet met clichés. Maar ja, iedereen wordt natuurlijk geacht braaf 'ja' te knikken bij zo'n opmerking.
Jammer dat je dat wat er ondergeschreven stond niet in je "veroordeling" hebt meegewogen.
Ik verwacht ook geen jaknikkers, maar refererend aan de topic-titel, meende ik dat dit in het lijstje niet mocht ontbreken.
Klopt. Maar die worden dan ook niet betiteld als de 'gouden tip'. En meestal: hoe 'vromer' een tip, hoe vervelende het clichékarakter ervan wordt.
hmprff

Bericht door hmprff »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Klopt. Maar die worden dan ook niet betiteld als de 'gouden tip'. En meestal: hoe 'vromer' een tip, hoe vervelende het clichékarakter ervan wordt.
het klinkt misschien cliché, en het is vaak ook zo dat je dat op het moment zelf echt een dooddoener vind, tot je mag ervaren dat het wel echt waar is. Dat je niet alleen bent, omdat God in je woont. Dat Hij er altijd is om mee te praten. Dat Hij er altijd is om naar je te luisteren, je te helpen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
De kwalificatie "gouden tip" is niet van mij hoor.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
De kwalificatie "gouden tip" is niet van mij hoor.
Die was van mij!
En ik meende wat ik schreef. Eerst wekte 'het gebed' ook irritatie bij mij op.
Maar toen ik over mijn irritatie nadacht schaamde ik me. ( waarom raakte ik gerirriteerd)
Het was hoogmoed.
En soms kies je ervoor om bewust niet te bidden als je je eenzaam voelt. Gewoon uit narrigheid.
De tip van JvdG is een gouden tip :)
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

En? alle eenzaamheid inmiddels opgelost?, en nieuwe vriendschappen gesloten de afgelopen tijd?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Bedankt voor het omhoog halen van dit topic, hier kan ik vast nog veel van leren. Morgen hoop ik er verder naar te kijken. (nee niet alle eenzaamheid is opgelost ;) )
Neeltje Jans, moeder van 4
fmproibido

Bericht door fmproibido »

Het is misschien iets om over na te denken dat eenzaamheid bij kerkleden misschien (in bepaalde situaties) meer zegt over de andere kerkleden dan over de persoon die eenzaam is. Het is de taak van de gemeente van Jezus Christus om de eenzamen op te zoeken en te betrekken in het gemeente-zijn.
En het is de taak van mensen die eenzaam zijn om daar ruimte voor te geven. Maar ik zou zeggen dat de eerste verantwoordelijkheid bij de gemeente ligt.

En over het idee dat het advies van het bidden een cliché is (vanwege het ongewone karakter van die opmerking): misschien wordt bidden cliché als het als wondermiddeltje gebruikt wordt. Nee, bidden vraagt ook iets van de bidder. Ik moet denken aan de Heidelberger Catechismus, zondag 49: Vr.124. Welke is de derde bede?
Antw. Uw wil geschiede gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde. Dat is: Geef dat wij en alle mensen onzen eigen wil verzaken a, en Uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn b; opdat alzo een iegelijk zijn ambt en beroep zo gewilliglijk en getrouwelijk moge bedienen en uitvoeren c, als de engelen in den hemel doen d.

En ik denk dat we het bidden allemaal van nature graag als wondermiddel gebruiken. Dat is misschien zo in gevallen waarin de dingen moeilijk zijn te duiden of te begrijpen, zoals bij eenzaamheid, maar dat is ook zo als het gaat om zaken als het nalaten van de zonde en het doen van de wil van God. We laten onze zonde voor wat het is, maar bidden wel of de Heere ons wil helpen om tegen de zonde en de duivel te strijden. Zo gaat het bij mij maar al te vaak.. En dan wordt bidden inderdaad cliché.. :s
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Ria

Bericht door Ria »

-Ga een cursus volgen die je leuk vindt, en ontmoet nieuwe mensen!

-Ga is internetten en ontmoet leuke mensen. (zoals hier op RF) en maak er is een afspraak mee!
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Mara

Bericht door Mara »

fmproibido schreef:Het is misschien iets om over na te denken dat eenzaamheid bij kerkleden misschien (in bepaalde situaties) meer zegt over de andere kerkleden dan over de persoon die eenzaam is. Het is de taak van de gemeente van Jezus Christus om de eenzamen op te zoeken en te betrekken in het gemeente-zijn.
En het is de taak van mensen die eenzaam zijn om daar ruimte voor te geven. Maar ik zou zeggen dat de eerste verantwoordelijkheid bij de gemeente ligt.

En over het idee dat het advies van het bidden een cliché is (vanwege het ongewone karakter van die opmerking): misschien wordt bidden cliché als het als wondermiddeltje gebruikt wordt. Nee, bidden vraagt ook iets van de bidder. Ik moet denken aan de Heidelberger Catechismus, zondag 49: Vr.124. Welke is de derde bede?
Antw. Uw wil geschiede gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde. Dat is: Geef dat wij en alle mensen onzen eigen wil verzaken a, en Uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn b; opdat alzo een iegelijk zijn ambt en beroep zo gewilliglijk en getrouwelijk moge bedienen en uitvoeren c, als de engelen in den hemel doen d.

En ik denk dat we het bidden allemaal van nature graag als wondermiddel gebruiken. Dat is misschien zo in gevallen waarin de dingen moeilijk zijn te duiden of te begrijpen, zoals bij eenzaamheid, maar dat is ook zo als het gaat om zaken als het nalaten van de zonde en het doen van de wil van God. We laten onze zonde voor wat het is, maar bidden wel of de Heere ons wil helpen om tegen de zonde en de duivel te strijden. Zo gaat het bij mij maar al te vaak.. En dan wordt bidden inderdaad cliché.. :s
Eenzaamheid zit van binnen ! Je kunt je in een ruimte, gevuld met allerlei mensen, ontzettend eenzaam voelen. Ik bezoek wel eens oudere mensen, die strikt genomen eenzaam zijn, maar dat helemaal niet zo ervaren ! Anderzijds ken ik mensen met een grote familie, veel kennissen, maar zich zo alleen voelen.
Het gaat erom of je met iemand van hart-tot-hart kunt spreken. Of je een band met iemand gevoelt.
Dus dan is een bezoeker wel leuk, je hebt een gesprekje, maar daarna ?? Ik heb zelf een beetje de indruk dat eenzaamheid vaker voorkomt dan pakweg 3 generaties geleden. Nu kunnen er mensen maandenlang dood in hun huis liggen. Soms verkiezen mensen zelf in afzondering te leven. Ik denk dat er vroeger meer sociale controle was. Het is allemaal veel individueler geworden. IK. Als IK het maar leuk heb. Gelukkig denkt niet iedereen zo.
Maar algemene tips tegen eenzaamheid, dus die voor iedereen kunnen helpen, zijn er helaas niet :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie