fmproibido schreef:Het is misschien iets om over na te denken dat eenzaamheid bij kerkleden misschien (in bepaalde situaties) meer zegt over de andere kerkleden dan over de persoon die eenzaam is. Het is de taak van de gemeente van Jezus Christus om de eenzamen op te zoeken en te betrekken in het gemeente-zijn.
En het is de taak van mensen die eenzaam zijn om daar ruimte voor te geven. Maar ik zou zeggen dat de eerste verantwoordelijkheid bij de gemeente ligt.
En over het idee dat het advies van het bidden een cliché is (vanwege het ongewone karakter van die opmerking): misschien wordt bidden cliché als het als wondermiddeltje gebruikt wordt. Nee, bidden vraagt ook iets van de bidder. Ik moet denken aan de Heidelberger Catechismus, zondag 49: Vr.124. Welke is de derde bede?
Antw. Uw wil geschiede gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde. Dat is: Geef dat wij en alle mensen onzen eigen wil verzaken a, en Uw wil, die alleen goed is, zonder enig tegenspreken gehoorzaam zijn b; opdat alzo een iegelijk zijn ambt en beroep zo gewilliglijk en getrouwelijk moge bedienen en uitvoeren c, als de engelen in den hemel doen d.
En ik denk dat we het bidden allemaal van nature graag als wondermiddel gebruiken. Dat is misschien zo in gevallen waarin de dingen moeilijk zijn te duiden of te begrijpen, zoals bij eenzaamheid, maar dat is ook zo als het gaat om zaken als het nalaten van de zonde en het doen van de wil van God. We laten onze zonde voor wat het is, maar bidden wel of de Heere ons wil helpen om tegen de zonde en de duivel te strijden. Zo gaat het bij mij maar al te vaak.. En dan wordt bidden inderdaad cliché.. :s
Eenzaamheid zit van binnen ! Je kunt je in een ruimte, gevuld met allerlei mensen, ontzettend eenzaam voelen. Ik bezoek wel eens oudere mensen, die strikt genomen eenzaam zijn, maar dat helemaal niet zo ervaren ! Anderzijds ken ik mensen met een grote familie, veel kennissen, maar zich zo alleen voelen.
Het gaat erom of je met iemand van hart-tot-hart kunt spreken. Of je een band met iemand gevoelt.
Dus dan is een bezoeker wel leuk, je hebt een gesprekje, maar daarna ?? Ik heb zelf een beetje de indruk dat eenzaamheid vaker voorkomt dan pakweg 3 generaties geleden. Nu kunnen er mensen maandenlang dood in hun huis liggen. Soms verkiezen mensen zelf in afzondering te leven. Ik denk dat er vroeger meer sociale controle was. Het is allemaal veel individueler geworden. IK. Als IK het maar leuk heb. Gelukkig denkt niet iedereen zo.
Maar algemene tips tegen eenzaamheid, dus die voor iedereen kunnen helpen, zijn er helaas niet