Kerknieuws

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerknieuws

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Ik begrijp die laatste opmerking niet `hoe linkser hoe meer er naar elkaar wordt omgezien. Waar slaat dat op? Omdat men in die gemeente echt gemeente is?
Wij hebben een maandelijks wijkgemeentelijk kerkblad (met berichten uit de centrale gemeente) en op zondagmorgen wordt er een weekbrief uitgereikt met o.a. het `kinderlied`dat iedereen mee kan zingen. En - uiteraard - welke zieken er zijn waar voorbede wordt gevraagd.
En `links`is onze gemeente bepaald niet!
Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen. Opvallend is ook hoe in deze gemeenten geëxperimenteerd wordt met de liturgie, en waar zelfs niet-christelijke elementen worden overgenomen. Popmuziek-geweld is er niet vreemd, evenals film. video, drama... Nee dat vind ik echt kerk-onwaardig. Zelf kan ik niet anders zien dan dat deze geloofsgemeenshappen de naam Kerk niet meer waard zijn.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Kerknieuws

Bericht door Lourens »

Wij hebben een gemeenteblaadje die om de week verschijnt.
Hierin een meditatie van een predikant, gemeentenieuws (diensten, kerkelijke stand etc.)
Verder schrijft iedere predikant over hun eigen wijk waarin ook de zorgen en verheugende dingen worden meegenomen.
Verenigingsnieuws, activiteiten etc.

Hiernaast hebben wij een jeugdblad wat een paar keer per jaar uitkomt.
Stukjes van en over de verenigingen, stukjes om over na te denken enzovoort.

Een website die naar mijn mening niet ten volle benut wordt.
Via kerkomroep kan tenslotte die diensten worden beluisterd.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerknieuws

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen. Opvallend is ook hoe in deze gemeenten geëxperimenteerd wordt met de liturgie, en waar zelfs niet-christelijke elementen worden overgenomen. Popmuziek-geweld is er niet vreemd, evenals film. video, drama... Nee dat vind ik echt kerk-onwaardig. Zelf kan ik niet anders zien dan dat deze geloofsgemeenshappen de naam Kerk niet meer waard zijn.
Zo mag je niet oordelen. Of je het er nou mee eens bent of niet, daar waar mensen in georganiseerd verband bijeen komen rondom Gods woord is sprake van een kerkelijke gemeenschap.
Als je zo hoogmoedig bent om dat geen kerk meer te willen noemen, enkel omdat ze bepaalde liturgische gewoonten hebben die de jouwe niet zijn, dan ben je verkeerd bezig. Je vormt je eigen definitie van kerk en schrijft iedereen af die niet aan jóuw invulling van het begrip kerk voldoet. Als je consequent wilt zijn, schrijf dan ook de zendingsposten van je kerkverband maar af, want daar zingen ze bij trommels en handgeklap.
Het beschuldigende vingertje uitsteken naar iedereen die een beetje anders gelooft dan jij, is een praktijk die beter achterwege kan blijven.
~~Soli Deo Gloria~~
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Kerknieuws

Bericht door albion »

albion schreef:
Mara schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Ik begrijp die laatste opmerking niet `hoe linkser hoe meer er naar elkaar wordt omgezien. Waar slaat dat op? Omdat men in die gemeente echt gemeente is?
Wij hebben een maandelijks wijkgemeentelijk kerkblad (met berichten uit de centrale gemeente) en op zondagmorgen wordt er een weekbrief uitgereikt met o.a. het `kinderlied`dat iedereen mee kan zingen. En - uiteraard - welke zieken er zijn waar voorbede wordt gevraagd.
En `links`is onze gemeente bepaald niet!
Ik hoor het zo links en rechts van mensen. Het kan er nl nogal eens koud aan toegaan. Weinig omzien naar elkaar.
Ik heb 2 evangelische vriendinnen, maar de naastenliefde is in die gemeentes heel erg belangrijk !
Het is al eerder besproken hier. Wanneer iemand ziek is, tijdelijk hulp nodig heeft, is er vaak teleurstellend weinig aanbod.
Daarom hoop ik op positieve verhalen. :) In de zin van: o maar zo is het bij ons niet hoor !
Wij hebben verschillende groepen vrijwilligers.
Zo zijn er vrijwilligers die elke week op een vast afgesproken dag/uur de oude van dagen, de eenzamen bezoeken. Ze komen ook 1x per zoveel maanden bij elkaar en dan krijgen ze een etentje aangeboden met de vrijwilligers. De vrijwilligers hebben wel een vast adres.
Een andere groep zorgt voor gemeenteavonden. De eerste keer hebben we iemand van het rd uitgenodigd die veel weet over hyves, msn, etc en hoe we er mee moeten omgaan. De tweede avond is Kees v.d. Staaij geweest die een lezing gegeven heeft. Allemaal heel gemoedelijk. De derde avond komt er aan, maar ik weet nog niet wat dat worden gaat.
Een andere groep is bezig om een soort creche op te zetten tijdens de diensten, zodat zowel vader en moeder samen naar de kerk kunnen. (dit is voor de OGGiN erg vooruitstrevend, ik weet niet of dit ook plaats heeft in een andere OGGiN).
Er is ook een groepje die met elkaar zorgen voor workshops (creatief)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kerknieuws

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Ik begrijp die laatste opmerking niet `hoe linkser hoe meer er naar elkaar wordt omgezien. Waar slaat dat op? Omdat men in die gemeente echt gemeente is?
Wij hebben een maandelijks wijkgemeentelijk kerkblad (met berichten uit de centrale gemeente) en op zondagmorgen wordt er een weekbrief uitgereikt met o.a. het `kinderlied`dat iedereen mee kan zingen. En - uiteraard - welke zieken er zijn waar voorbede wordt gevraagd.
En `links`is onze gemeente bepaald niet!
Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen.
En jij moet de kern van erediensten / kerk zijn ook niet uit het oog verliezen, beste Dia.

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld.

(dat is behoorlijk sociaal, elkaar dienen.... wat jij "goede werken" noemt)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Kerknieuws

Bericht door Neeltje Jans »

Mara schreef:Een vraag over het wekelijkse of maandelijkse kerkkrantje, blaadje.
Hoe vaak verschijnt het ? Wat moet er in staan ?
Kijken jullie er naar uit, of mag het wat jullie betreft ook via de e mail komen ?
Wij hebben een maandelijkse editie. Er staat altijd een korte meditatie in, een stukje van de voorzitter van de k.r., waarin lief en leed wordt gedeeld. De kerkdiensten, eventueel landelijk nieuws, en een jeugd/kindergedeelte.

Heeft jullie gemeente ook een website, met of zonder besloten gedeelte ?

Ik krijg diverse krantjes van andere gemeentes. Er is echt heel veel verschil ! Sommige gemeentes leggen heel erg de nadruk op de onderlinge band, koffiedrinken na de dienst, dagjes uit, ochtendjes bij elkaar, de bloemen uit de kerk die gebracht worden bij de leden die met verdriet of ziekte te kampen hebben.
Je zou bijna zeggen, hoe linkser, hoe meer er naar elkaar omgezien wordt. Of lijkt dit maar zo :quoi
Ons kerkblaadje komt 1 keer per maand uit, en wordt in de kerk uitgedeeld. Ook is het online beschikbaar, dus digitaal heb ik hem meestal al uit voor ik hem zondag's in handen krijg.
De kerkdiensten van de komende maand staan er in, een meditatie van een andere ds dan onze eigen, het verslag van de kerkenraadsvergadering, een stuk van de dominee, over persoonlijke en gemeentelijke dingen, de preekthemas van de afgelopen maand met de bijbeltekst, een stukje van de diaconie, verjaardagen (niet alleen van ouderen, maar van iedereen!) van de komende maand, nieuwe leden stellen zich voor met een verhaaltje en een foto, stukjes van zondagscholen, jeugdverenigingen, vrouwenvereniging, Bijbelstudiekring, contactdames (die nieuwe mensen, zieken enz bezoeken en alleengaanden en bejaardenuitjes organiseren), een stukje van de commissie toerusting (de bibliotheek), het koor, de bazaarcommissie (eens in de zoveel tijd houden we een bazaar en voor die tijd plus een keer erna staat hierover in het kerkblad te lezen), soms wat 'reclame', deze keer voor psycho pastorale toerusting, cursus pastoraal begeleider worden, de zending/evangelisatiecomitees en een column (behoorlijk prikkelend vaak). O en natuurlijk een financieel verslag, een agenda van komende gebeurtenissen en achterop wat vaste mededelingen over redactie, collectemunten en dergelijke.
We hebben ook een website, met een open en besloten gedeelte. In het besloten gedeelte o.a. het oppasrooster, de digitale kerkbode, en verder weet ik even niet meer, want de site is uit de lucht :) Op het openbare gedeelte staan o.a. de kerkdiensten (agenda), een link naar de live dienst en naar de opgeslagen diensten, iets over de gemeente enz.
Ik vind het een prettige gemeente, waar je je als nieuweling snel thuis voelt door de hartelijkheid waarmee je ontvangen wordt.
e
Neeltje Jans, moeder van 4
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kerknieuws

Bericht door ejvl »

Bij ons in de kerk helaas geen enkele saamhorigheid of band zoals ik het ervaar.

Wel doen ze bepaalde zaken wat vrij uniek is voor de ogg.

- Kerbode.
- 1x per maand een jongeren avond met een "verantwoorde" spreker.
- Af en toe een ouderenmiddag.
- Thuiszorg.
- Receptie bij verjaardag dominee en z'n vrouw.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kerknieuws

Bericht door Desiree »

Mijn man leest ze altijd, ik blader ze door en lees hier en daar wat ik interessant vind voor mezelf. Ik dacht dat wij elke maand een kerkblad krijgen.

De inhoud is ongeveer:

* meditatie
* gemeenteleven
* vanuit de kerkenraad incl. mededelingen (dingen die niet persé in de kerk voor de dienst gezegd hoeven te worden.)
* Kerkdiensten en collecten en verantwoording etc.
* Groet van de dominee
* Voor de kinderen een apart stukje geschreven
* gedicht of lied op de achterkant.


Ik vind het wel heel goed dat ze er zijn. Deze lees ik ook het meest. Hoewel we ook veel landelijke kerkbladen hebben, die vindt mijn man erg interessant en ik daardoor ook.

Ik vind het heel goed, het is op papier met elkaar meeleven.. zoals nu een lid ongeneeslijk ziek is en wie weet hoe lang die persoon nog leeft. Dan vind ik het goed om dat te lezen en dan iets voor die persoon te kunnen doen.
Groet van de dominee is ook altijd leuk.. een diendende dominee, maar waar wij wel respect voor hebben vanwege zijn ambt.
De kerktijden zijn ook handig, wij hebben de kerkbode altijd paraat voor de juiste tijd!

Gewoon fijn dat het bestaat en dat door vrijwilligers gemaakt... ik ben ze dankbaar..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerknieuws

Bericht door Orchidee »

Zomaar even een opmerking tussendoor...bij ons staan ook de kerktijden in de kerkbode, maar ons word altijd geadviseerd om zaterdags 's avonds nog even op de website te kijken voor evt veranderingen...en inderdaad is dat weleens nodig, wij hadden het een keer niet gedaan, toen kwamen we een half uur te laat :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kerknieuws

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Zomaar even een opmerking tussendoor...bij ons staan ook de kerktijden in de kerkbode, maar ons word altijd geadviseerd om zaterdags 's avonds nog even op de website te kijken voor evt veranderingen...en inderdaad is dat weleens nodig, wij hadden het een keer niet gedaan, toen kwamen we een half uur te laat :)
da's knap lastig voor degenen die geen internet hebben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerknieuws

Bericht door Orchidee »

Zita schreef:
Orchidee schreef:Zomaar even een opmerking tussendoor...bij ons staan ook de kerktijden in de kerkbode, maar ons word altijd geadviseerd om zaterdags 's avonds nog even op de website te kijken voor evt veranderingen...en inderdaad is dat weleens nodig, wij hadden het een keer niet gedaan, toen kwamen we een half uur te laat :)
da's knap lastig voor degenen die geen internet hebben.
Tja...maar 99% heeft wel internet bij ons hoor ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kerknieuws

Bericht door Afgewezen »

Orchidee schreef:
Zita schreef:
Orchidee schreef:Zomaar even een opmerking tussendoor...bij ons staan ook de kerktijden in de kerkbode, maar ons word altijd geadviseerd om zaterdags 's avonds nog even op de website te kijken voor evt veranderingen...en inderdaad is dat weleens nodig, wij hadden het een keer niet gedaan, toen kwamen we een half uur te laat :)
da's knap lastig voor degenen die geen internet hebben.
Tja...maar 99% heeft wel internet bij ons hoor ;)
Knap lastig voor de 1% die geen internet heeft...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Kerknieuws

Bericht door Marnix »

Die kunnen even informeren bij een gemeentelid die wel internet heeft en zo ben je zelfs in dat soort kleine dingetjes elkaar tot hand en voet. Maar goed, men zou ook een telefoonlijst kunnen maken zodat men elkaar op de hoogte kan stellen als er in de week voor de zondag nog dingen veranderen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kerknieuws

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Ik begrijp die laatste opmerking niet `hoe linkser hoe meer er naar elkaar wordt omgezien. Waar slaat dat op? Omdat men in die gemeente echt gemeente is?
Wij hebben een maandelijks wijkgemeentelijk kerkblad (met berichten uit de centrale gemeente) en op zondagmorgen wordt er een weekbrief uitgereikt met o.a. het `kinderlied`dat iedereen mee kan zingen. En - uiteraard - welke zieken er zijn waar voorbede wordt gevraagd.
En `links`is onze gemeente bepaald niet!
Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen. Opvallend is ook hoe in deze gemeenten geëxperimenteerd wordt met de liturgie, en waar zelfs niet-christelijke elementen worden overgenomen. Popmuziek-geweld is er niet vreemd, evenals film. video, drama... Nee dat vind ik echt kerk-onwaardig. Zelf kan ik niet anders zien dan dat deze geloofsgemeenshappen de naam Kerk niet meer waard zijn.
Ik begrijp wat jij bedoelt te zeggen :) Soms gaat een gemeente allerlei dingen opleuken om maar vooral jongere mensen te trekken. En zodoende worden zaken wereldgelijkvormig gemaakt. Ik vind het een verarming. Het begon al toen ik jong was, ging ook wel eens naar zo'n jeugddienst, maar ik vond het toen al niks. Mijn vriendinnen, die n.b. zelf gereformeerd waren, ook niet !
Maar als het goed is en men leeft vanuit het Woord, moet de naastenliefde niet worden vergeten. En dan gaat het niet om allerlei knutselochtendjes of gourmetavonden, wat op zich best leuk is, maar warme belangstelling, juist voor de mensen die niet meer ter kerke kunnen.
Want deze mensen hebben vaak heel veel te zeggen ! Dan kun je aangename uurtjes hebben met elkaar.
Bij mijn moeder zaten mensen uit allerlei kerken in het zorgcentrum en velen waren behoorlijk eenzaam.
Wel werd er elke week een meditatie gehouden. Grappig was dat bepaalde mensen dan niet kwamen als het de "verkeerde" dominee was. Gelukkig maakte het voor de meesten niet uit uit welke gemeente de dominee kwam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Kerknieuws

Bericht door Lourens »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Het lijkt soms zo ja... De linkse kerken hier zijn meer sociale gemeenschappen dan kerkelijke gemeenten.
Op zich is dat helemaal niet verkeerd. Maar de 'goede werken' moeten toch niet de kern en zo het echte kerk-zijn uit het oog verliezen. Opvallend is ook hoe in deze gemeenten geëxperimenteerd wordt met de liturgie, en waar zelfs niet-christelijke elementen worden overgenomen. Popmuziek-geweld is er niet vreemd, evenals film. video, drama... Nee dat vind ik echt kerk-onwaardig. Zelf kan ik niet anders zien dan dat deze geloofsgemeenshappen de naam Kerk niet meer waard zijn.
Zo mag je niet oordelen. Of je het er nou mee eens bent of niet, daar waar mensen in georganiseerd verband bijeen komen rondom Gods woord is sprake van een kerkelijke gemeenschap.
Als je zo hoogmoedig bent om dat geen kerk meer te willen noemen, enkel omdat ze bepaalde liturgische gewoonten hebben die de jouwe niet zijn, dan ben je verkeerd bezig. Je vormt je eigen definitie van kerk en schrijft iedereen af die niet aan jóuw invulling van het begrip kerk voldoet. Als je consequent wilt zijn, schrijf dan ook de zendingsposten van je kerkverband maar af, want daar zingen ze bij trommels en handgeklap.
Het beschuldigende vingertje uitsteken naar iedereen die een beetje anders gelooft dan jij, is een praktijk die beter achterwege kan blijven.
Zeker als je zegt dat ze de naam van Kerk niet waard zijn.
Dat is geen enkel kerkverband in deze bedeling als je het met een hoofdletter schrijft.

Gelukkig kijkt de Heere door kerkmuren heen en Hij werkt, door Zijn Geest, juist daar waar wij het niet verwachten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gesloten