Je blijft steeds hetzelfde zeggen, zonder echt inhoudelijk te reageren: wie wedergeboorte vervangt door nieuwe geboorte neemt 'theologisch' afstand van die term. Als ik dan zeg dat er dus een theologisch verschil wordt gesuggereerd, reageer je heel verbaasd: wie zegt dat? Vervolgens ga je weer en weer en weer poneren hoe erg belangrijk het is om het woord wedergeboren vooral te laten staan. Zo blijf je in een kringetje ronddraaien.Tiberius schreef:Precies, dat zei ik ook: taalkundig is het onnodig, maar theologisch neem je afstand van die term.
En dat, zoals Erasmiaan terecht al opmerkt, in een tijd, dat de noodzaak van wedergeboorte door allerlei kerken de facto ontkend wordt.
Vandaar dat deze onnodige wijziging grote vraagtekens oproept.
Maar ik begrijp je denk ik wel: voor jou klinkt 'opnieuw geboren worden' nogal evangelisch, die term wordt door jou dan geassocieerd met kiezen voor Jezus en dergelijke, en dáárom heb je er bezwaar tegen.
Zeg dat dan gewoon. Maar bedenk dan wel meteen, dat dat jouw gevoel is en dat dat beslist niet het Anliegen van de HSV-vertalers hoeft te zijn.