Huwelijk en sexualiteit.

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:
Mara schreef:
helma schreef:
oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
ja, ik begreep dat wel; ik voedde altijd volledig tot 6 maanden (zonder extra's; dat mocht ten nog)
Nu niet meer dan ? :oO
Jawel hoor, het wordt zelfs geadviseerd....
schijnt de beste kansen te geven om geen exceem, allergieen, astma, bronchitus, adhd en nog veel meer te krijgen....
oh dan is het weer veranderd :huhu
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mariavt »

Dit is het enige wat ik ervan wil zeggen, walgelijk wat een discussie en dat op een reformatorisch forum.
Lees de Bijbel of luister een preek dat is zinvoller dan een topic volkalken met de geheimen van het huwelijk door de Heere Zélf ingesteld om vruchten te mogen voortbrengen, kinderen zijn een zegen van de Heere, Hij weet beter wat goed voor ons is dan wij zelf, als je in afhankelijkheid van Hem mag leven dan mag je Hem vragen naar de weg die Hij wil dat je gaat, en zal Hij, als een kind erbij een kruis zou zijn je kracht geven om te dragen.

1 Corinthiers 7 :
5 Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met [beider] toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
6 Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel.
7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf [ben]; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.
9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mara »

MarthaMartha schreef:
Mara schreef:
helma schreef:
oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
ja, ik begreep dat wel; ik voedde altijd volledig tot 6 maanden (zonder extra's; dat mocht ten nog)
Nu niet meer dan ? :oO
Jawel hoor, het wordt zelfs geadviseerd....
schijnt de beste kansen te geven om geen exceem, allergieen, astma, bronchitus, adhd en nog veel meer te krijgen....
O gelukkig. Destijds kreeg ik bij onze jongste het advies zo lang mogelijk alleen b.v. te geven en dan langzaam (dus 1 groente per week) in te voegen, ivm mogelijk allergische reacties en/of overgevoeligheden. Het consultatiebureau was het daar niet mee eens, ik volgde de kinderarts en heb daar nooit spijt van gekregen :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Rambam »

oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
Dat is pertinent niet waar. Een vrouw is gewoon vruchtbaar wanneer zij borstvoeding geeft. De verloskundige heeft dit met ons meerdere malen besproken na de geboorte van onze kinderen.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Rambam »

Om een punt van Lourens opnieuw onder de aandacht te brengen, sexualiteit is natuurlijk niet enkel bedoeld om te zorgen voor nageslacht, maar het dient ook voor wederzijdse lichamelijk genot.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Bert Mulder »

Rambam schreef:
oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
Dat is pertinent niet waar. Een vrouw is gewoon vruchtbaar wanneer zij borstvoeding geeft. De verloskundige heeft dit met ons meerdere malen besproken na de geboorte van onze kinderen.
dat is, met enige voorwaarden, beslist flauwe kul.

http://www.kellymom.com/bf/normal/fertility.html

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... .html#meer
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Rambam »

Bert Mulder schreef:
dat is, met enige voorwaarden, beslist flauwe kul.
Juist niet, gezien de voorwaarden.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Lassie »

Stel je geeft geen bv (omdat het op een of andere manier niet lukt, geen productie of wat dan ook). Dan ben je al snel weer vruchtbaar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Rambam schreef:
oesterschelpje schreef:Voor alle duidelijkheid, ik had het over volledig zelf voeden, dus geen fruithapje e.d geven.
Natuurlijk komt een zwangerschap dan ook voor, maar vaak zie je dat een vrouw pas weer vruchtbaar wordt als er niet meer volledig zelf wordt gevoed.
Dat is pertinent niet waar. Een vrouw is gewoon vruchtbaar wanneer zij borstvoeding geeft. De verloskundige heeft dit met ons meerdere malen besproken na de geboorte van onze kinderen.
dat is, met enige voorwaarden, beslist flauwe kul.

http://www.kellymom.com/bf/normal/fertility.html

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... .html#meer
De belangrijkste voorwaarde is dat er max 3 uur tussen de voedingen zit, maar zelfs dan is er géén garantie.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef: De belangrijkste voorwaarde is dat er max 3 uur tussen de voedingen zit, maar zelfs dan is er géén garantie.
zo lang de menstruatie wegblijft, is er zekerheid.

Verder geeft geen geboortebeperking methode garantie, behalve komplete abstentie.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Neeltje Jans »

Aan de eerste menstruatie gaat weer een vruchtbare periode vooraf.
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Bert Mulder »

Terwijl het mogelijk is, is het zeldzaam dat een vrouw dan vruchtbaar is (net geleerd)

http://www.kellymom.com/bf/normal/fertility.html

While it is possible for a nursing mom to become pregnant while she is breastfeeding and before she has her first menstrual period, it is rare. Most moms do not get pregnant until after their first period (often referred to as the "warning period"). Even after that, while some can become pregnant the first cycle, others will require months of cycles before pregnancy can occur. Still others (this is quite uncommon) may not be able to become pregnant until complete weaning has occurred.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door gertje »

Mariavt schreef:Dit is het enige wat ik ervan wil zeggen, walgelijk wat een discussie en dat op een reformatorisch forum.
Lees de Bijbel of luister een preek dat is zinvoller dan een topic volkalken met de geheimen van het huwelijk door de Heere Zélf ingesteld om vruchten te mogen voortbrengen, kinderen zijn een zegen van de Heere, Hij weet beter wat goed voor ons is dan wij zelf, als je in afhankelijkheid van Hem mag leven dan mag je Hem vragen naar de weg die Hij wil dat je gaat, en zal Hij, als een kind erbij een kruis zou zijn je kracht geven om te dragen.

1 Corinthiers 7 :
5 Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met [beider] toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
6 Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel.
7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf [ben]; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.
9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

walgelijk :quoi
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Marnix »

Mariavt schreef:Dit is het enige wat ik ervan wil zeggen, walgelijk wat een discussie en dat op een reformatorisch forum.
Lees de Bijbel of luister een preek dat is zinvoller dan een topic volkalken met de geheimen van het huwelijk door de Heere Zélf ingesteld om vruchten te mogen voortbrengen, kinderen zijn een zegen van de Heere, Hij weet beter wat goed voor ons is dan wij zelf, als je in afhankelijkheid van Hem mag leven dan mag je Hem vragen naar de weg die Hij wil dat je gaat, en zal Hij, als een kind erbij een kruis zou zijn je kracht geven om te dragen.

1 Corinthiers 7 :
5 Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met [beider] toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
6 Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel.
7 Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf [ben]; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
8 Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.
9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.
Het is iets te eenvoudig om te zeggen: God weet wel wat goed voor je is. Natuurlijk is dat zo, maar daar is niet alles mee gezegd. Ons handelen heeft vervolgens wel consequenties. Je kan dan niet zeggen: God weet wel of het goed is dat we al kinderen krijgen dus we gebruiken geen voorbehoedsmiddelen en dan zie we dat wel. Net zo min als wanneer je dit zegt als een nieuwe zwangerschap levensbedreigend kan zijn. Dan zegt niemand: invloed uitoefenen is niet nodig want God weet wel of het goed voor je is dus we nemen geen maatregelen. Kortom, dat God weet of iets goed voor je is wil nog niet zeggen dat je vervolgens zelf niets mag / moet doen. En als dat zo is moet je dus eerst bedenken wat Gods wil voor je is en wat je dan doet daar op instellen.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door Mariavt »

Ja er zijn mensen, ook op dit forum die zouden ernaar snakken om een kindje te mogen krijgen van den Heere, en hier wordt geleuterd over geboorte beperking nota bene, ik wordt hier heel verdrietig van hoe laag jullie denken over die grote Majesteit die alles in Zijn hand houdt. Maar leuteren jullie maar door.
Ik bemoei me er verder niet meer mee. Ik weet wel dat je hiermee den Heere naar de kroon steekt.
En over eigen verantwoordelijkheid gesproken, je bent den Heere verantwoording schuldig voor ál je daden, óók als je zelf het lot in eigen hand wil nemen.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie