Huwelijk en sexualiteit.

vlinder

Re: Huwelijk en sexualiteit.

Bericht door vlinder »

Willem schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Dat zou ook mijn onderbouwing zijn, ook wetende dat uit het zaad der kerk de gemeente wordt gebouwd, Christus' gemeente. Hoe goddeloos is het dan om alleen de lusten van het huwelijk met elkaar te delen maar God voor te rekenen in wanneer en hoeveel kinderen Hij ons geeft.

Het gaat helemaal niet aan om dan goddeloze termen te gaan gebruiken als kinderregen. Walgelijk!
Beetje walgelijk dat jij impliciet kinderen als lasten beschouwd! Of in ieder geval niet als lust!
Dat doet Erasminaan niet maar Marnix. Wel zuiver blijven.
Ik gegreep idd de reactie van Jolanda naar Erasmiaan ook niet, maar nu is het helder.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
Marnix schreef:Het gaat dus meer om tijdstip en hoeveel.
Dat lijkt me nu iets om aan God over te laten:

Vr.27. Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antw. De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, door welke Hij hemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede, en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen f.

Vr.28. Waartoe dient ons dat wij weten dat God alles geschapen heeft en nog door Zijn voorzienigheid onderhoudt?
Antw. Dat wij in allen tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar zijn mogen, en in alles dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzicht hebben op onzen getrouwen God en Vader, dat ons geen schepsel van Zijn liefde scheiden zal, aangezien alle schepselen alzo in Zijn hand zijn, dat zij tegen Zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.

Waarom zou je niet trouwen en je leven in Zijn handen leggen? Het loopt God nooit uit de hand. Hij zorgt voor je. In bovenstaande lees ik nergens: je financieel veilig stellen. Ik lees: met Zijn hand onderhoudt, maar dat zowel rijkdom als armoede uit Zijn hand komt. En ik denk dat je dan inderdaad tevreden moet zijn met een klein huisje en een gezin als God dat geeft, dan vast een (financiële) zekerheid, fors huis en tijd voor kinderen wanneer jij dat bepaald. Geloven we eigenlijk nog wel dat God ons leven leidt? Ja tuurlijk, maar intussen regelen we wel vast alle zekerheden die er in dit leven zijn. Hij geeft nooit meer dan je kunt dragen.

Eerder las ik ook nog (ik dacht van Mriek) dat je soms nog je identiteit moet ontwikkelen. Dat lijkt me niet gezond om te doen in je huwelijk. Ga dan eerst een jaartje op jezelf, werk aan je eigen identiteit dat je beiden weet wie je bent. Ik heb een huwelijk van dichtbij gezien waar de vrouw ook niet stabiel was, ging trouwen, haar eigen identiteit vond en voor de dag kwam als een kenau die erg veel eisend was (haar eigen woorden). Een huwelijk lijkt me dan niet direct de meest geschikte oplossing.

In de Bijbel staat overal: en hij ging tot haar in en zij baarde hem. Nu snap ik dat dit niet letterlijk de eerste gemeenschap hoefde te zijn, maar ik lees nergens dat men aan actieve onthouding deed.
En natuurlijk geloof ik dat je met verstand mag wonen, maar het is de reden waarom. Financieel? Lijkt me niet goed. Hij laat rijkdom en armoede tot ons toekomen, evenals ziekte en gezondheid, maar Hij vraagt wel van ons op een goede manier met ons lichaam om te gaan.
Een financieel aspect uit de kast halen vind ik eigenlijk altijd wat zwak. Je hoort het ook wel eens bij trouwen vs samenwonen.
Het lichamelijk aspect is mi wel anders. Als je van te voren weet dat je door een zwangerschap grote lichamelijke risico's met zich meebrengt, dan moet je heel goed nadenken of je dit wel moet aangaan. Zeker als je meerdere kinderen hebt.
En ook dat kan een kruis zijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

@Jolanda, helemaal met je eens. Maar dat weet je pas nadat je je leven in Zijn hand hebt gelegd en al kinderen hebt mogen ontvangen. Dat weet niet niet als je voor je huwelijk al bepaald eerste te willen werken en op 2 salarissen een hypotheek te nemen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Dat zou ook mijn onderbouwing zijn, ook wetende dat uit het zaad der kerk de gemeente wordt gebouwd, Christus' gemeente. Hoe goddeloos is het dan om alleen de lusten van het huwelijk met elkaar te delen maar God voor te rekenen in wanneer en hoeveel kinderen Hij ons geeft.

Het gaat helemaal niet aan om dan goddeloze termen te gaan gebruiken als kinderregen. Walgelijk!
Beetje walgelijk dat jij impliciet kinderen als lasten beschouwd! Of in ieder geval niet als lust!
Dat doet Erasmiaan niet maar Marnix. Wel zuiver blijven.
Inderdaad.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:@Jolanda, helemaal met je eens. Maar dat weet je pas nadat je je leven in Zijn hand hebt gelegd en al kinderen hebt mogen ontvangen. Dat weet niet niet als je voor je huwelijk al bepaald eerste te willen werken en op 2 salarissen een hypotheek te nemen.
En ik ben het weer helemaal met jou eens!
Ik heb moeite met mensen die zeggen dat ze het finacieel niet kunnen bolwerken, maar ondertussen een huis kopen, uit eten gaan etc. Zolang je iedere dag nog brood kan eten (ook al zou het droog brood zijn) en je hebt een dak boven je hoofd (ook al is het een gehuurd dak) dan ben je al meer bevoorrecht dan vele anderen in deze wereld.

En een kleintje heeft, zeker in het begin maar weinig nodig!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vlinder

Bericht door vlinder »

vlinder schreef:@Jolanda, helemaal met je eens. Maar dat weet je pas nadat je je leven in Zijn hand hebt gelegd en al kinderen hebt mogen ontvangen. Dat weet niet niet als je voor je huwelijk al bepaald eerste te willen werken en op 2 salarissen een hypotheek te nemen.
En ik ben het weer helemaal met jou eens!
Ik heb moeite met mensen die zeggen dat ze het finacieel niet kunnen bolwerken, maar ondertussen een huis kopen, uit eten gaan etc. Zolang je iedere dag nog brood kan eten (ook al zou het droog brood zijn) en je hebt een dak boven je hoofd (ook al is het een gehuurd dak) dan ben je al meer bevoorrecht dan vele anderen in deze wereld.

En een kleintje heeft, zeker in het begin maar weinig nodig!
Tenzij je ervan uitgaat dat een babykamer minimaal 3500 euro MOET kosten. Maar ja, dat is weer het financiële aspect.
Rambam

Bericht door Rambam »

Erasmiaan schreef: Het gaat helemaal niet aan om dan goddeloze termen te gaan gebruiken als kinderregen. Walgelijk!
Wat is er zo goddeloos aan die term? Of is het meer een kwestie van traditie en cultuur? Daarnaast vind ik het vreemd dat indien er wordt gesproken over het gepland krijgen van kinderen de voorzienigheid in het geding zou zijn, terwijl daarvan geen sprake is als er 8 of meer kinderen geboren worden.

In mijn familie zijn een aantal grote gezinnen van meer dan 10 kinderen. Een aantal van die moeders is niet in staat om voor hen te zorgen en leggen de baby's maar zover mogelijk weg van hun eigen bed, om 's nachts niet het gehuil te horen en schakelen de oudere kinderen bij in de opvoeding van de jongere. Dit heeft geresulteerd in het uit huis plaatsen van enkele kinderen, waardoor o.a. mijn vrouw en ik de zorg op ons hebben genomen van een nichtje en een neefje. Met dit praktijkvoorbeeld wil ik maar aangeven dat het schijnbaar onbeperkt krijgen van kinderen ook kan worden opgevat als zijnde niet Gods bedoeling.
Rambam

Bericht door Rambam »

vlinder schreef:Maar dat weet je pas nadat je je leven in Zijn hand hebt gelegd en al kinderen hebt mogen ontvangen. Dat weet niet niet als je voor je huwelijk al bepaald eerste te willen werken en op 2 salarissen een hypotheek te nemen.
In de Randstad kost een eensgezinswoning al snel meer dan € 200.000,00. Je moet dan al meer dan modaal verdienen wil je een hypotheek kunnen bekostigen.

Het is makkelijk praten vanuit je luie stoel over de financiele huishouding van anderen.
memento

Bericht door memento »

Rambam schreef:
vlinder schreef:Maar dat weet je pas nadat je je leven in Zijn hand hebt gelegd en al kinderen hebt mogen ontvangen. Dat weet niet niet als je voor je huwelijk al bepaald eerste te willen werken en op 2 salarissen een hypotheek te nemen.
In de Randstad kost een eensgezinswoning al snel meer dan € 200.000,00. Je moet dan al meer dan modaal verdienen wil je een hypotheek kunnen bekostigen.

Het is makkelijk praten vanuit je luie stoel over de financiele huishouding van anderen.
Mensen die dat niet kunnen betalen, komen in aanmerking voor sociale huur.
Auto

Bericht door Auto »

Rambam schreef:

Inderdaad, ik zou zeggen kom eens uit die luie stoel en luister eens naar de bijbelse argumenten die gegeven worden en daarnaast zijn er heel veel mogelijkheden om gebruik te maken van sociale mogelijkheden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

het spijt me, maar ik vind hier weinig meevoelen met mensen die graag zouden willen maar waar ruimte en financiën werkelijk een probleem zijn (en dus het leven ook zeer sober is ingericht)....

Waar blijft ons -door God gegeven- verstand in deze discussie? Of telt dat niet mee in de gezinsplanning?

Waar in de bijbel vind ik dat je wel je wel je verstand moet gebruiken als het gaat om je gezondheid en niet om andere redenen waarom je het aantal kinderen niet "aan de natuur zelve" overlaat? Kan God die gezondheid dan niet aanpassen? moet je daar niet rekenen op een wonder maar wel in de leefruimte?

Ik vind het selectieve niet eerlijk in deze discussie!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rambam

Bericht door Rambam »

memento schreef: Mensen die dat niet kunnen betalen, komen in aanmerking voor sociale huur.
Een huurwoning is ook niet gratis, en kan een groot beslag leggen op maandelijks inkomen, ongeacht toegekende huursubsidie.

Als begeleider van een diaken in een grote stad ken ik een groot aantal schrijnende gevallen, waarbij het maandelijke inkomen ontoereikend is om alle maandelijkse kosten te kunnen voldoen.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:

Dat doet Erasminaan niet maar Marnix. Wel zuiver blijven.
Denk dat Jolanda hierop doelde...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

Rambam schreef:
memento schreef: Mensen die dat niet kunnen betalen, komen in aanmerking voor sociale huur.
Een huurwoning is ook niet gratis, en kan een groot beslag leggen op maandelijks inkomen, ongeacht toegekende huursubsidie.

Als begeleider van een diaken in een grote stad ken ik een groot aantal schrijnende gevallen, waarbij het maandelijke inkomen ontoereikend is om alle maandelijkse kosten te kunnen voldoen.
Die enkele gevallen zijn er inderdaad. En daarin heeft de diakonie haar taak. Zowel om geld te geven, als ook praktische begeleiding.
Rambam

Bericht door Rambam »

Auto schreef: Inderdaad, ik zou zeggen kom eens uit die luie stoel en luister eens naar de bijbelse argumenten die gegeven worden en daarnaast zijn er heel veel mogelijkheden om gebruik te maken van sociale mogelijkheden.
De financiele steun vanuit de overheid wordt almaar minder c.q. men moet aan strengere eisen voldoen. Ik kan dus heel goed begrijpen dat mensen het niet meer zien zitten bij stijgende kosten en minder ondersteuning en vinden dat het financieel niet verantwoord is om nog meer kinderen te krijgen en daarom gebruik van anticonceptie.
Plaats reactie