Tienerzwangerschappen
Re: Tienerzwangerschappen
Lijkt me wel, want ik heb wel een paar vragen n.a.v. mijn verwijderde reactie over het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Alleen vraag ik me af of ik die kan stellen en waar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.Marnix schreef:Op zich een prima vraag. Dan heeft hij er namelijk iets van begrepen. En goede vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. De openheid is dus goed en pakt hier ook goed uit... Maar openheid heeft ook een grens, je hoeft niet in details te gaan treden.Erasmiaan schreef:Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
ik ben het inderdaad mee eens, een kind en zelfs een volwassene hoort niet zo over seksualiteit te praten. Dat vraag je als volwassene toch ook niet even aan een bekende. Het is wel heel belangrijk dat er over seksualiteit gepraat word, maar het ligt er wel aan op welke manier.
God geeft je geen makkelijke reis, maar wel een behouden Thuiskomst
Het lijkt me juist om als ouders ook te leren wat wel of niet done vragen zijn. Kinderen kunnen heel confronterend zijn. Als dit jongetje dit echt vanuit zijn oprechtheid dit bedoelde, zou hij bijgestuurd moeten worden.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.Marnix schreef:Op zich een prima vraag. Dan heeft hij er namelijk iets van begrepen. En goede vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. De openheid is dus goed en pakt hier ook goed uit... Maar openheid heeft ook een grens, je hoeft niet in details te gaan treden.Erasmiaan schreef:Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
Als het uit stoerigheid vulgaire praat is zeg maar, ligt er weer een andere taak voor de opvoeder.
Nu ik er nog eens over na zit te denken, vraag ik me af of dit jongetje het echt fout bedoelde. Denk je eens in, je bent 8, je hebt voorlichting gehad.. je denkt erover na dat je ouders dan wellicht vannacht dat deden wat je hoorde, dan is het ergens wel logisch dat er een vraag over komt...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët schreef:Het lijkt me juist om als ouders ook te leren wat wel of niet done vragen zijn. Kinderen kunnen heel confronterend zijn. Als dit jongetje dit echt vanuit zijn oprechtheid dit bedoelde, zou hij bijgestuurd moeten worden.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.Marnix schreef:Op zich een prima vraag. Dan heeft hij er namelijk iets van begrepen. En goede vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. De openheid is dus goed en pakt hier ook goed uit... Maar openheid heeft ook een grens, je hoeft niet in details te gaan treden.Erasmiaan schreef:Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
Als het uit stoerigheid vulgaire praat is zeg maar, ligt er weer een andere taak voor de opvoeder.
Nu ik er nog eens over na zit te denken, vraag ik me af of dit jongetje het echt fout bedoelde. Denk je eens in, je bent 8, je hebt voorlichting gehad.. je denkt erover na dat je ouders dan wellicht vannacht dat deden wat je hoorde, dan is het ergens wel logisch dat er een vraag over komt...
Is hij dan niet wat.... eh.... vroeg 'rijp' om het maar voorzichtig uit te drukken? Een jongetje van 8 die daar over NADENKT?????
Ik weet wel dat ik toen ik een boekje over sexualiteit aan mijn zoontje gaf, hij er niet eens in wilde lezen. Tot zijn 12e - 13e jaar heb ik nooit iets gemerkt dat hij daar mee bezig was.
Ik moet wel zeggen toen hij 'bij gepraat' is (niet alleen door ons, maar vooral door zijn vrienden en vriendinnen) hij totaal veranderd is. Om eerlijk te zijn, ik vind het ramp. Ik ben op dit gebied ook
heel anders opgevoed, dan mijn man (stadsmeisje - dorpsjongen). Ik heb er zelf een heel andere kijk op en misschien zie ik wel leeuwen en beren op de weg, maar ik kan heel moeilijk tegen de vrije omgang van tegenwoordig hoe de jongens (of de meisjes) met de meisjes (met de jongens) omgaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
als het jongetje dit vraagt na het voorlichtingsverhaal denk ik dat de ouders andere woorden (meer respectvol)hadden moeten gebruiken. Dit verzint zo'n kind niet zelf.
de ouders hadden niet (zo zeggen ze nu ook zelf) naar al die populaire opvoedingsboekjes over seksuele voorlichting moeten luisteren, waarin stond dat ze zo open moesten zijn en alles moesten vertellen (tegen een kind van acht notabene!). We zijn daarin compleet doorgeschoten.henriët schreef:Het lijkt me juist om als ouders ook te leren wat wel of niet done vragen zijn. Kinderen kunnen heel confronterend zijn. Als dit jongetje dit echt vanuit zijn oprechtheid dit bedoelde, zou hij bijgestuurd moeten worden.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.Marnix schreef:Op zich een prima vraag. Dan heeft hij er namelijk iets van begrepen. En goede vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. De openheid is dus goed en pakt hier ook goed uit... Maar openheid heeft ook een grens, je hoeft niet in details te gaan treden.Erasmiaan schreef:Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
?helma schreef:als het jongetje dit vraagt na het voorlichtingsverhaal denk ik dat de ouders andere woorden (meer respectvol)hadden moeten gebruiken. Dit verzint zo'n kind niet zelf.
Kinderen zijn vaak onbevangen en snappen niet altijd goed wat ze wel en niet moeten zeggen. Ik kan me voorstellen dat de ouders gewoon het een en ander hebben verteld over seksualiteit, over hoe baby's in een buik komen etc.... en dus ook iets over seks. Het kan zijn dat de jongen in bed daar over door heeft lopen denken en vervolgens de volgende ochtend zo'n opmerking er uit flapt. Daar is op zich niets mis mee, de boodschap is dan in ieder geval overgekomen (seks is een daad van liefde tussen man en vrouw).... Natuurlijk hoort bij opvoeding ook dat je kinderen leert wat ze wel en niet kunnen zeggen, en is dit een voorbeeld van iets wat je niet zomaar vraagt. Zoals kinderen wel vaker dingen vragen die ongepast zijn, en dat leg je ze dan uit. Ook dat moeten ze leren.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.
Waarom mag je niet aan een kind van 8 uitleggen wat seksualiteit is, hoe er een baby in de buik komt etc? Dat lijkt me niet verkeerd. Dat er vervolgens zo'n, wat ongepaste vraag komt, dat heb je soms met kinderen... en dat moet je ze ook leren, dat dit soort dingen intiem zijn en dat dat inhoudt dat het iets tussen man en vrouw is waar anderen niets mee te maken hebben.Erasmiaan schreef:de ouders hadden niet (zo zeggen ze nu ook zelf) naar al die populaire opvoedingsboekjes over seksuele voorlichting moeten luisteren, waarin stond dat ze zo open moesten zijn en alles moesten vertellen (tegen een kind van acht notabene!). We zijn daarin compleet doorgeschoten.henriët schreef:Het lijkt me juist om als ouders ook te leren wat wel of niet done vragen zijn. Kinderen kunnen heel confronterend zijn. Als dit jongetje dit echt vanuit zijn oprechtheid dit bedoelde, zou hij bijgestuurd moeten worden.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.Marnix schreef:
Op zich een prima vraag. Dan heeft hij er namelijk iets van begrepen. En goede vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. De openheid is dus goed en pakt hier ook goed uit... Maar openheid heeft ook een grens, je hoeft niet in details te gaan treden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix, de moeder heeft mij zelf gezegd: we waren iets te open en misschien ook wel iets te vroeg.Marnix schreef:Kinderen zijn vaak onbevangen en snappen niet altijd goed wat ze wel en niet moeten zeggen. Ik kan me voorstellen dat de ouders gewoon het een en ander hebben verteld over seksualiteit, over hoe baby's in een buik komen etc.... en dus ook iets over seks. Het kan zijn dat de jongen in bed daar over door heeft lopen denken en vervolgens de volgende ochtend zo'n opmerking er uit flapt. Daar is op zich niets mis mee, de boodschap is dan in ieder geval overgekomen (seks is een daad van liefde tussen man en vrouw).... Natuurlijk hoort bij opvoeding ook dat je kinderen leert wat ze wel en niet kunnen zeggen, en is dit een voorbeeld van iets wat je niet zomaar vraagt. Zoals kinderen wel vaker dingen vragen die ongepast zijn, en dat leg je ze dan uit. Ook dat moeten ze leren.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.
te vroeg denk ik zeker niet,Erasmiaan schreef:Marnix, de moeder heeft mij zelf gezegd: we waren iets te open en misschien ook wel iets te vroeg.Marnix schreef:Kinderen zijn vaak onbevangen en snappen niet altijd goed wat ze wel en niet moeten zeggen. Ik kan me voorstellen dat de ouders gewoon het een en ander hebben verteld over seksualiteit, over hoe baby's in een buik komen etc.... en dus ook iets over seks. Het kan zijn dat de jongen in bed daar over door heeft lopen denken en vervolgens de volgende ochtend zo'n opmerking er uit flapt. Daar is op zich niets mis mee, de boodschap is dan in ieder geval overgekomen (seks is een daad van liefde tussen man en vrouw).... Natuurlijk hoort bij opvoeding ook dat je kinderen leert wat ze wel en niet kunnen zeggen, en is dit een voorbeeld van iets wat je niet zomaar vraagt. Zoals kinderen wel vaker dingen vragen die ongepast zijn, en dat leg je ze dan uit. Ook dat moeten ze leren.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.
maar de verkeerde woordkeus.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Te vroeg weet ik niet..maar hoe en wat vertel je een kind op zijn niveau. Ik ben gezegend met een vrouw die onze kinderen op een bijzondere en fijnzinnige wijze heeft voorgelicht. Mijn vrouw liet het vooral zien als een gave die wij van de HEERE hebben ontvangen waar wij dankbaar voor mogen zijn. Ook de andere kant dat Gods tegenstander de satan alles er aan doet om die gave te besmeuren.Erasmiaan schreef:Marnix, de moeder heeft mij zelf gezegd: we waren iets te open en misschien ook wel iets te vroeg.Marnix schreef:Kinderen zijn vaak onbevangen en snappen niet altijd goed wat ze wel en niet moeten zeggen. Ik kan me voorstellen dat de ouders gewoon het een en ander hebben verteld over seksualiteit, over hoe baby's in een buik komen etc.... en dus ook iets over seks. Het kan zijn dat de jongen in bed daar over door heeft lopen denken en vervolgens de volgende ochtend zo'n opmerking er uit flapt. Daar is op zich niets mis mee, de boodschap is dan in ieder geval overgekomen (seks is een daad van liefde tussen man en vrouw).... Natuurlijk hoort bij opvoeding ook dat je kinderen leert wat ze wel en niet kunnen zeggen, en is dit een voorbeeld van iets wat je niet zomaar vraagt. Zoals kinderen wel vaker dingen vragen die ongepast zijn, en dat leg je ze dan uit. Ook dat moeten ze leren.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
8 jaarhenriët schreef:te vroeg denk ik zeker niet,Erasmiaan schreef:Marnix, de moeder heeft mij zelf gezegd: we waren iets te open en misschien ook wel iets te vroeg.Marnix schreef:Kinderen zijn vaak onbevangen en snappen niet altijd goed wat ze wel en niet moeten zeggen. Ik kan me voorstellen dat de ouders gewoon het een en ander hebben verteld over seksualiteit, over hoe baby's in een buik komen etc.... en dus ook iets over seks. Het kan zijn dat de jongen in bed daar over door heeft lopen denken en vervolgens de volgende ochtend zo'n opmerking er uit flapt. Daar is op zich niets mis mee, de boodschap is dan in ieder geval overgekomen (seks is een daad van liefde tussen man en vrouw).... Natuurlijk hoort bij opvoeding ook dat je kinderen leert wat ze wel en niet kunnen zeggen, en is dit een voorbeeld van iets wat je niet zomaar vraagt. Zoals kinderen wel vaker dingen vragen die ongepast zijn, en dat leg je ze dan uit. Ook dat moeten ze leren.Erasmiaan schreef:Ja daag Marnix, dat gaat me even tien stappen te ver. Ook een kind hoort te beseffen dat dit soort vragen not done zijn. En als het kind dat nog niet beseft ben je misschien iets te vroeg met je seksuele opvoeding. Of heb je niet de goede methode gekozen.
maar de verkeerde woordkeus.
Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.Erasmiaan schreef:8 jaar
Helaas maar al te waar!memento schreef:Helaas komen ook onder 8-jarigen problemen op seksueel gebied voor. Expirimenteren omdat ze niet of niet goed zijn voorgelicht, of nog erger: misbruikt worden. Als bij een kind vragen rondom seksualiteit leven, kan je die maar beter serieus nemen.Erasmiaan schreef:8 jaar

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!