Tienerzwangerschappen

parsifal

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door parsifal »

henriët schreef:
helma schreef:ik vind het een hele lastige vraag. Ik hoop nooit in die situatie te komen dat ik over zoiets na moet denken
Het is ook lastig.
Toch mogen we de zonden niet goedkeuren.
En waarom worden voorbehoedsmiddelen gebruikt als je nog niet getrouwd bent?
...
Ik heb wel eens gehoord dat de pil ook medische toepassingen heeft.

Zelf weet ik niet zo goed hoe ik over voorbehoedsmiddelen moet denken. Nederland heeft een veel opener klimaat wat betreft praten over seksualiteit en voorbehoedsmiddelen dan Engeland. In Nederland is het aantal abortussen, tienerzwangerschappen, soas e.d. ook veel lager. We zitten met een cultuur die seks ademt en daar moet op een of andere manier mee omgegaan worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Sowieso denk ik dat het goed is om te waarschuwen voor geslachtsziekten. Nu ik er zo over na denk, denk ik dat het er eigenlijk toch gewoon ook bij hoort om dat mee te nemen bij de voorlichting. Dat daarmee dan ook een zwangerschap voorkomen kan worden is iets wat er automatisch bij genoemd kan worden.
We moeten niet te naief zijn om te denken dat onze kinderen zo niet zullen zijn. (Heb in de nabije familie ook voorbeelden).
Neeltje Jans, moeder van 4
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

parsifal schreef:
henriët schreef:
helma schreef:ik vind het een hele lastige vraag. Ik hoop nooit in die situatie te komen dat ik over zoiets na moet denken
Het is ook lastig.
...
Inderdaad. Bij menstruatieklachten wordt automatisch de pil voorgeschreven. Maar dat is dan niet als voorbehoedmiddel, maar de pil heeft dan de functie waarvoor 'ie oorspronkelijk bedacht is: menstruatie in betere banen leiden.
En er kunnen situaties zijn binnen het huwelijk waarbij zwangerschap gevaarlijk is voor moeder of kind. Maar goed, in dat laatste geval zal een arts waarschijnlijk allang advies hebben gegeven, en hoeft dat niet persé door de ouders van het stel voor het huwelijk toegelicht te worden.
albion

Bericht door albion »

Neeltje Jans schreef:nou...precies zoals ik zeg...als hij/zij ondanks onze opvoeding toch zijn/haar eigen weg gaat.

Ik vind het verschrikkelijk dat ze hun eigen gang gaan, maar je houdt het niet tegen. Je kunt op allerlei manieren er tegen ingaan, maar als hij/zij verkeerd willen, dan
luisteren ze niet. Of ze luisteren uit beleefdheid, maar denken, klets maar raak. Ik heb 2 voorbeelden uit mijn hele nabije omgeving, en het is een hele grote zorg,
waar je onmachtig tegenover staat.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
vlinder

Bericht door vlinder »

Zita schreef:
parsifal schreef:
henriët schreef:
Het is ook lastig.
...
Inderdaad. Bij menstruatieklachten wordt automatisch de pil voorgeschreven. Maar dat is dan niet als voorbehoedmiddel, maar de pil heeft dan de functie waarvoor 'ie oorspronkelijk bedacht is: menstruatie in betere banen leiden.
En er kunnen situaties zijn binnen het huwelijk waarbij zwangerschap gevaarlijk is voor moeder of kind. Maar goed, in dat laatste geval zal een arts waarschijnlijk allang advies hebben gegeven, en hoeft dat niet persé door de ouders van het stel voor het huwelijk toegelicht te worden.
Verder kun je de pil gebruiken in de strijd tegen acné.

@ Neeltje Jans, ik zou het er niet bij zetten. Ten eerste worden ze op het gebied van voorbehoedsmiddelen al heel snel wijs. Ten tweede vind ik dat je als je je niet kunt beheersen de gevolgen en de verantwoording moet dragen. Het leven naar Gods geboden heeft consequenties en als je daar niet naar wilt leven moet je de gevolgen zelf dragen. Daarbij denk ik dat je ze niet hoeft in te lichten over condooms e.d. Meisjes vragen onderling of je de pil slikt e.d.

Ik besef hierbij dat ik niet in de situatie zit om een puber op te voeden en ik makkelijk praten heb.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Neeltje Jans

Het is bij mij gelukkig ook nog niet aan de orde, mijn oudste zoon is 12, en hij taalt niet naar meisjes, sterker nog alles wat maar enigszins op zoenen of andere uitingen van liefde lijken gruwelt hij van :humhihi
albion

Bericht door albion »

Neeltje Jans schreef:Het is bij mij gelukkig ook nog niet aan de orde, mijn oudste zoon is 12, en hij taalt niet naar meisjes, sterker nog alles wat maar enigszins op zoenen of andere uitingen van liefde lijken gruwelt hij van :humhihi
Dat kan gauw veranderen... :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Neeltje Jans

Weet ik, daarom denk ik ook vooruit...
Marnix

Bericht door Marnix »

vlinder schreef:
Zita schreef:
parsifal schreef:
henriët schreef:
Verder kun je de pil gebruiken in de strijd tegen acné.

@ Neeltje Jans, ik zou het er niet bij zetten. Ten eerste worden ze op het gebied van voorbehoedsmiddelen al heel snel wijs. Ten tweede vind ik dat je als je je niet kunt beheersen de gevolgen en de verantwoording moet dragen. Het leven naar Gods geboden heeft consequenties en als je daar niet naar wilt leven moet je de gevolgen zelf dragen. Daarbij denk ik dat je ze niet hoeft in te lichten over condooms e.d. Meisjes vragen onderling of je de pil slikt e.d.

Ik besef hierbij dat ik niet in de situatie zit om een puber op te voeden en ik makkelijk praten heb.
Op zich niet nee, hoewel voorbehoedsmiddelen denk ik wel besproken kunnen worden voor binnen het huwelijk (ik ben blij dat die dingen bestaan). Uitgangspunt moet altijd zijn hoe God seksualiteit heeft bedoeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
Dan maar wachten tot ze het op straat horen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Op zich niet nee, hoewel voorbehoedsmiddelen denk ik wel besproken kunnen worden voor binnen het huwelijk (ik ben blij dat die dingen bestaan).
??????????
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Over dat openheid etc. nog wel een leuke. Vrienden van ons met een zoontje van 8 jaar hadden hem ook voorgelicht. Dit alles heel open enz. omdat dat volgens 'de deskundigen' het beste is. De volgende morgen vraagt hij aan de ontbijttafel aan zijn vader en moeder: "en, hebben jullie lekker seks gehad, vannacht?".
Op zich een prima vraag. Dan heeft hij er namelijk iets van begrepen. En goede vragen hoeven niet altijd beantwoord te worden. De openheid is dus goed en pakt hier ook goed uit... Maar openheid heeft ook een grens, je hoeft niet in details te gaan treden.

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Op zich niet nee, hoewel voorbehoedsmiddelen denk ik wel besproken kunnen worden voor binnen het huwelijk (ik ben blij dat die dingen bestaan).
??????????
---knip--- Tegen de forumregels
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nogmaals wil ik wijzen op deze forumregel:

- Het is niet toegestaan om op een on-Bijbelse manier (niet stichtelijke wijze) te discussiëren over onderwerpen aangaande het zevende gebod.

Daarom heb ik een aantal postings + reacties geknipt/verwijderd.
henriët

Bericht door henriët »

Erasmiaan schreef:
??????????
Nog een reactie op eerdere postings. De pil kan idd ingezet worden als medisch hulpmiddel. Ook voor een huwelijk. Helemaal eens.

Wat betreft voorbehoedsmiddelen binnen het huwelijk, daar zijn de meningen enorm over verdeeld binnen de ger. gez.
Er zijn zeker redenen aan te voeren voorbehoedsmiddelen te gebruiken, maar ook net zo goed argumenten om ze niet te gebruiken.
Maar dat is wellicht iets voor een ander topic?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie