Tienerzwangerschappen

Willem

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
memento schreef:Op grond van Gods Woord moet je denk ik zeggen, dat door seksuele gemeenschap mensen tot één vlees geworden zijn, en dus in Gods ogen getrouwd
Kun je bijbelteksten noemen waar dit zo 'causaal' wordt gesteld?
Het was mijn vraag ook. Volgens mij klopt dit nl. niet. Wel het "tot een vlees geworden zijn" maar dat is niet 1 op 1 gelijk met "In Gods ogen getrouwd"
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
memento schreef:Op grond van Gods Woord moet je denk ik zeggen, dat door seksuele gemeenschap mensen tot één vlees geworden zijn, en dus in Gods ogen getrouwd
Ergens in de boeken van Mozes; Leviticus of Deuteronomium, dacht ik.
Bedoel je deze tekst?
Ex. 22: 16 Wanneer nu iemand een maagd verlokt, die niet ondertrouwd is, en hij ligt bij haar, die zal haar zonder uitstel een bruidschat geven, dat zij hem ter vrouwe zij.
17 Indien haar vader ganselijk weigert haar aan hem te geven, zo zal hij geld geven naar den bruidschat der maagden.
Voor de volledigheid heb ik ook vers 17 erbij gezet. Is dat toch nog een situatie waarin er niet getrouwd wordt?

Overigens ben ik het helemaal met Tiberius en memento eens. Ook te zien aan de tekst Gen. 2: 24: Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.
Weliswaar staat het hier niet omgekeerd: "als ze tot één vlees zijn, is het zijn vrouw", maar het hoort duidelijk wel bij elkaar.
edward

Bericht door edward »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Ergens in de boeken van Mozes; Leviticus of Deuteronomium, dacht ik.
Bedoel je deze tekst?
Ex. 22: 16 Wanneer nu iemand een maagd verlokt, die niet ondertrouwd is, en hij ligt bij haar, die zal haar zonder uitstel een bruidschat geven, dat zij hem ter vrouwe zij.
17 Indien haar vader ganselijk weigert haar aan hem te geven, zo zal hij geld geven naar den bruidschat der maagden.
Voor de volledigheid heb ik ook vers 17 erbij gezet. Is dat toch nog een situatie waarin er niet getrouwd wordt?

Overigens ben ik het helemaal met Tiberius en memento eens. Ook te zien aan de tekst Gen. 2: 24: Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot één vlees zijn.
Weliswaar staat het hier niet omgekeerd: "als ze tot één vlees zijn, is het zijn vrouw", maar het hoort duidelijk wel bij elkaar.
''Dat zij hem ter vrouwe zij'', lijkt me wel duidelijk.
De vraag lijkt me meer, moeten wij precies zo handelen als het joodse volk en de wet van Mozes?
Want die deden ook aan meer dan 1 vrouw etc....
rekcor

Bericht door rekcor »

edward schreef:
eilander schreef:''Dat zij hem ter vrouwe zij'', lijkt me wel duidelijk.
De vraag lijkt me meer, moeten wij precies zo handelen als het joodse volk en de wet van Mozes?
Want die deden ook aan meer dan 1 vrouw etc....
En aan bruidschatten.

Het is natuurlijk een erg moeilijke situatie, die alleen maar verliezers lijkt op te leveren. Maar simpel zeggen: 'dan moet je trouwen' vind ik te kort door de bocht. Wat als je met meerdere vrouwen/meisjes hebt geslapen? Het hoeft niet de eerste te zijn waarbij het openbaar wordt door een zwangerschap...

Ik denk dat je (lees: de wederzijdse ouders) het per geval moeten beoordelen. Als veel erop wijst dat de jongen en het meisje echt niet bij elkaar passen, zou ik zeggen: laat ze niet trouwen, en zorg voor een goede (alimentatie/omgangs-) regeling.
Marnix

Bericht door Marnix »

@ Edward: Dat verandert de regel denk ik niet?

@ Rekcor: In een dergelijke situatie is het inderdaad erg lastig en dat moet dan maar bekeken worden. De Bijbel maakt inderdaad geen onderscheid tussen wel en niet zwanger worden. Wel is het goed om hierin het bijzondere, ja exclusieve van gemeenschap te halen. Het is echt voor man en vrouw, binnen het huwelijk. Laten we niet te makkelijk hierover denken.... en onze kinderen de bijzondere waarde van gemeenschap ook voorhouden! Daarom is voorlichting ook zo belangrijk. En dus ook niet te snel denken: Tja, ze zijn nog zo jong, ze passen niet zo bij elkaar, dus laat ze maar alleen blijven. Daar moet je dan wel hele goede redenen voor hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
rekcor schreef:Vinden jullie trouwens dat zulke stelletjes verplicht moeten trouwen?

Ik vind het lastig, maar neig naar 'nee, niet per se'. Want door ze te laten trouwen, dwing je ze in een huwelijk, waarin de kans erg groot is, dat het een slecht huwelijk zal zijn. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel.
Dat is nu precies de ellende met de zonde. Het plaatst ons voor keuzes, waarvan geen van de keuzemogelijkheden gewenst is, en weer tot nieuwe zonden leiden.

Op grond van Gods Woord moet je denk ik zeggen, dat door seksuele gemeenschap mensen tot één vlees geworden zijn, en dus in Gods ogen getrouwd. Los van elkaar verdergaan, is geen optie. Het probleem is echter, dat zeer vele van deze "gedwongen huwelijken" (waar niets gedwongens aan is, het stel heeft in vrijheid gekozen om door gemeenschap tot één vlees te worden) uitlopen op een scheiding of veel ellende in het huwelijk. Deze keuzemogelijkheid levert vaak een hoop zonde op.

Het alternatief is niet trouwen. Maar dat is ook niet alles. De moeder (of anderen) moet het kind alleen opvoeden. En het niet samenleven met degene met wie je tot één vlees geworden bent, is dat niet een vorm van echtbreuk? Dat is het helemaal, als één van beiden met een ander verkering krijgt.

Zonde leidt tot zonde.
Trouwen en beterschap beloven is dus eigenlijk de beste optie. De praktijk zal weerbarstiger zijn...
Mara

Bericht door Mara »

Ik vraag me ook af hoe een lichaam van een 14/15 jarig meisje dat aan kan :oO
Een kind krijgen is een behoorlijk zware aanslag, zowel lichamelijk als psychisch.
Op je 14e ben je nog bezig om jezelf te worden, ontdekken hoe het leven in elkaar steekt.
Als je dan zwanger wordt, loop je ver (veel te ver) op de zaken vooruit.
M.i. mis je een stuk jeugd. Want op die leeftijd hoor je met meidenzaken bezig te zijn en zeker nog geen verantwoording moeten dragen over een nieuw mensenkind.
Wat betreft de jongen (de vader) geldt dat evenzo.
Die wordt ook in een keurslijf geperst, waar hij nog helemaal niet in past.
Kun je derhalve scheefgroei verwachten ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef:... vind ik te kort door de bocht.
Het gaat er niet zozeer om wat jij vind, maar wat de Bijbel voorschrijft.
Ik vind het te kort door de bocht ...
Ok, helder.
Laat je "door de bocht om te stellen dat de bijbel dat zo zwart-wit voorschrijft." nu bewust weg?
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef: Ja, wij houden rekening met kleine potjes met joekels van oren, maar niet overal en en bij iedereen gebeurt dit :nonnon
Dus dan komt het wel eens voor dat een kind iets weet, waarvoor jij het nog te jong vindt.
Mijn dochtertje had een vriendinnetje die vertelde dat haar moeder zwanger was, ik vind dat een ouwelijke uitdrukking voor een jong meisje. Mijn dochtertje noemde dat nog: de mamma van Noortje krijgt een baby.
Doet me denken aan de tijd dat ik in groep 8 zat en een zusje kreeg tegelijk met een meisje uit mijn klas, wat ook diezelfde dag een zusje kreeg.
Wij onder het handwerken vertellen wat we wisten. Ik weet nog precies dat ik vertelde: mijn zusje was er na 4 persweeën, waarop dat meisje zei: o, mijn moeder 7, maar het was er snel hoor, na wat puffen. De juf zei hierop dat we het ergens anders over moesten hebben, want dit hoefde niet in de klas. Thuis heb ik eerst aan mijn oma gevraagd wat persweeën eigenlijk waren. Mijn moeder zei: daar ben je nog te klein voor. Mijn oma zei: moet je weleens heel hard drukken op de wc voor een grote *? Nou, dat is persen. :)
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
memento schreef:
rekcor schreef:Vinden jullie trouwens dat zulke stelletjes verplicht moeten trouwen?

Ik vind het lastig, maar neig naar 'nee, niet per se'. Want door ze te laten trouwen, dwing je ze in een huwelijk, waarin de kans erg groot is, dat het een slecht huwelijk zal zijn. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel.
Dat is nu precies de ellende met de zonde. Het plaatst ons voor keuzes, waarvan geen van de keuzemogelijkheden gewenst is, en weer tot nieuwe zonden leiden.

Op grond van Gods Woord moet je denk ik zeggen, dat door seksuele gemeenschap mensen tot één vlees geworden zijn, en dus in Gods ogen getrouwd. Los van elkaar verdergaan, is geen optie. Het probleem is echter, dat zeer vele van deze "gedwongen huwelijken" (waar niets gedwongens aan is, het stel heeft in vrijheid gekozen om door gemeenschap tot één vlees te worden) uitlopen op een scheiding of veel ellende in het huwelijk. Deze keuzemogelijkheid levert vaak een hoop zonde op.

Het alternatief is niet trouwen. Maar dat is ook niet alles. De moeder (of anderen) moet het kind alleen opvoeden. En het niet samenleven met degene met wie je tot één vlees geworden bent, is dat niet een vorm van echtbreuk? Dat is het helemaal, als één van beiden met een ander verkering krijgt.

Zonde leidt tot zonde.
Trouwen en beterschap beloven is dus eigenlijk de beste optie. De praktijk zal weerbarstiger zijn...
:haha :haha Gijs hoe bedoel je die beterschap precies? Na het trouwen geen gemeenschap meer hebben?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:

Zonde leidt tot zonde.
:haha :haha Gijs hoe bedoel je die beterschap precies? Na het trouwen geen gemeenschap meer hebben?
Nee, gewoon je leven beteren en dat op een behoorlijke (Bijbelse) wijze inrichten, maar ja die pubers zitten natuurlijk nog middenin hun ontwikkeling, dat zal best lastig zijn.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

henriët schreef:
Gijs83 schreef: En als dat zoontje van 4 daarna vraagt en jij vertelt het, wat zegt-ie dan?
Als hij welke vraag stelt?
Wat je met maandverband doet.
henriët

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:
Gijs83 schreef: En als dat zoontje van 4 daarna vraagt en jij vertelt het, wat zegt-ie dan?
oooh, dat bedoel je.
Dan zeg ik dat als er geen baby tje groeit in het babykamertje het kamertje wel steeds schoon moet worden en dat doet je lichaam dan, en daar heb je dan maandverband voor nodig, anders zou je helemaal vies ondergoed hebben.
Zijn reactie was, oooh ja.

Nou, dat was t toen eigenlijk.
Hij nam er op dat moment genoegen mee, en als ie meer vragen heeft, dan leg ik hem dat uit.
Vroeger dacht ik altijd van, als de kinderen vragen waar komt het baby'tje vandaan? 'dat is een zegen van de HEere'maar ik zeg nu helemaal gewoon wees in alles eerlijk, dan hoef je je niet te generen, dan leer je je kinderen van jongs af aan open te spreken ..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara

Bericht door Mara »

Hebben we met terugwerkende kracht nog begrip voor onze moeders en oma's die te beschaamd waren om over deze dingen te spreken ? Ik moest alles verborgen houden voor mijn broers. Ik mocht er vooral niet met hen over spreken.
Toen ik van het toilet af kwam met de mededeling voor mijn moeder, dat ik heel erg bloedde, feliciteerde ze mij :bobo
Maar mondje dicht verder.
Dan groeien de broers/mannen nu toch een stuk makkelijker op denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
vlinder

Bericht door vlinder »

henriët schreef:
Gijs83 schreef:
henriët schreef:
oooh, dat bedoel je.
Dan zeg ik dat als er geen baby tje groeit in het babykamertje het kamertje wel steeds schoon moet worden en dat doet je lichaam dan, en daar heb je dan maandverband voor nodig, anders zou je helemaal vies ondergoed hebben.
Zijn reactie was, oooh ja.

Nou, dat was t toen eigenlijk.
Hij nam er op dat moment genoegen mee, en als ie meer vragen heeft, dan leg ik hem dat uit.
Vroeger dacht ik altijd van, als de kinderen vragen waar komt het baby'tje vandaan? 'dat is een zegen van de HEere'maar ik zeg nu helemaal gewoon wees in alles eerlijk, dan hoef je je niet te generen, dan leer je je kinderen van jongs af aan open te spreken ..
Ah, dat babykamertje heb je van Sarina... :super Echt prachtig boek!
Plaats reactie