Tienerzwangerschappen

Willem

Re: Tienerzwangerschappen

Bericht door Willem »

parsifal schreef:De cultuur ademt seks.
Juist. En ook hier. Een topic over "Tienerzwangerschappen" verwordt tot tot een roddel rubriek over anderen. Bah. De een heeft nog ergere verhalen dan een ander die met gevoel voor dramatiek worden uitgetikt.
Laatst gewijzigd door Willem op 18 mei 2011, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:
Orchidee schreef:
Gijs83 schreef:
Ik hoor de laatste tijd eigenlijk weinig meer, dat heeft misschien ook wat te zeggen. Positief dan wel negatief.
:quoi :oO
Ik vraag me af er gewoon niet wat aan de pil zijn, waar Mara het over heeft of het is allemaal toevallig, want eerder hoor ik jaarlijks toch wel van enkele gevallen.
Ja er zijn veel meisjes in onze kringen aan de pil. Ja jongens en meisjes die zondag aan zondag onder een degelijke prediking zitten hebben een sexueel moraal die puur werelds is. Onze gezindte is op dat vlak zeer snel verwereldlijkt.

Een paar denkbare oorzaken. Popmuziek, daar gaat het bijna uitsluitend over deze zaken. Welke tijdschriften worden er gelezen, ik hoop dat de ouders begrijpen dat "onschuldige"meisjesbladen als de Fancy enz. een onvoorstelbaar laag sexueel moraal hebben. Van meisjes van 14, 15 jaar wordt verwacht dat zij al ervaring hebben op dat gebied.
Dat de wereld er zo'n moraal op na houdt wisten wij maar hoe is die moraal toch de laatste jaren onze kerken binnengestroomd?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:Een paar denkbare oorzaken. Popmuziek, daar gaat het bijna uitsluitend over deze zaken. Welke tijdschriften worden er gelezen, ik hoop dat de ouders begrijpen dat "onschuldige"meisjesbladen als de Fancy enz. een onvoorstelbaar laag sexueel moraal hebben. Van meisjes van 14, 15 jaar wordt verwacht dat zij al ervaring hebben op dat gebied.
Dat de wereld er zo'n moraal op na houdt wisten wij maar hoe is die moraal toch de laatste jaren onze kerken binnengestroomd?
En als dit allemaal niet mag van de ouders dan hebben ze nog refoforum om tot in detail te lezen wat gebruikelijk is in de refowereld.
Laatst gewijzigd door Willem op 18 mei 2011, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
edward

Bericht door edward »

Willem schreef:
parsifal schreef:De cultuur ademt seks.
Juist. En ook hier. Een topic over "Tienerzwangerschappen" verwordt tot tot een roddel rubriek over anderen. Bah. De een heeft nog ergere verhalen dan een ander die met gevoel voor dramatiek worden uitgetikt.
Kop in t'zand steken werkt ook niet .
Integendeel.
Verboden fruit smaakt beter, Willem.
Zo zit de mens van nature nu eenmaal in elkaar.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:Een paar denkbare oorzaken. Popmuziek, daar gaat het bijna uitsluitend over deze zaken. Welke tijdschriften worden er gelezen, ik hoop dat de ouders begrijpen dat "onschuldige"meisjesbladen als de Fancy enz. een onvoorstelbaar laag sexueel moraal hebben. Van meisjes van 14, 15 jaar wordt verwacht dat zij al ervaring hebben op dat gebied.
En als dit allemaal niet mag van de ouders dan hebben ze nog refoforum om tot in detail te lezen wat gebruikelijk is in de refowereld.
Zie jij het probleem niet ? Of mag er niet over gesproken worden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Klopt. Ik hoef ook geen gedetailleerde verhalen. Maar het onderwerp maar negeren blijkt ook heel duidelijk niet te werken.

@ Huisman: Ik ben benieuwd hoe je die cultuur buiten de deur wilt houden. Met iedere vorm van popmuziek verbieden kom je er niet. Voor de blaadjes wordt volgens mij al gewaarschuwd maar blijkbaar luistert men daar niet naar. Dat de wereldse moraal zo is is bekend... maar waarom weet men niet meer dat wij geheel anders zijn? Volgens mij is het veel te kort door de bocht om daar de muziek van deze tijd bijv. de schuld van te geven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Willem schreef:
Ik zie het probleem nu juist wel. En de manier waarop het hier op RF besproken wordt versterkt het probleem. Een kind van 13 wat nog lekker naief is heeft nu op RF kunnen lezen dat sex vanaf die leeftijd in refoland heel normaal wordt gevonden. (bij vriendinnen dan he). Daar ageer ik tegen.
boontje

Bericht door boontje »

Ik vind het tragisch als jonge mensen, die nog maar net met hun leven begonnen zijn, door een zwangerschap hun leven een heel andere kant zien opgaan. Maar het is volgens mij van oude tijden. Mijn oma was domineesdochter in de omgeving van Nunspeet en vertelde hoe daar in de jaren '20 en '30 het al heel gewoon was dat jonge mensen "moesten" trouwen; sterker nog, dat de dorpsmoraal daar feitelijk om vroeg, ook al was de kerk daar op tegen.
Mara

Bericht door Mara »

Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef:
Ik zie het probleem nu juist wel. En de manier waarop het hier op RF besproken wordt versterkt het probleem. Een kind van 13 wat nog lekker naief is heeft nu op RF kunnen lezen dat sex vanaf die leeftijd in refoland heel normaal wordt gevonden. (bij vriendinnen dan he). Daar ageer ik tegen.
Dan heb jij geen flauw benul wat meiden van 13 tegenwoordig met elkaar bespreken en waar ze hun "informatie" vandaan halen. En dat is NIET refoforum :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
memento

Bericht door memento »

Ik denk dat veel voorkomen zou worden, als de dubbele moraal die er nu (met name in plattelandsgebieden) uitgestraald wordt door de ouders, afgezworen zou worden. Aan de ene kant zeggen "het mag niet", en aan de andere kant dingen zeggen als "we zijn zelf ook jong geweest", of als een stelletje moet trouwen "ze hebben tenminste wel eerlijk geleefd", straalt een dubbelheid uit, zo van: het mag, als je het maar stiekem doet.

Aan de andere kant is het van de zotte, dat sommigen ouders in onze kringen het gewoon toestaan als er bij elkaar geslapen wordt in verkeringstijd. We staan moorden toch ook maar niet toe, omdat je sommige moordenaars niet kunt tegenhouden?

Ik denk dat dé oplossing of dé methode niet bestaat. Vanuit wat hulpinstanties erover zeggen, zijn wel wat nuttige tips af te leiden:
1. Begin sexuele voorlichting niet te laat. Eind lagere school is een geschikte tijd.
2. Hamer niet alleen op "het mag niet", maar leg uit dat sexualiteit iets moois en speciaals is, wat zo bijzonder is dat je dat in je hele leven maar met één iemand wil delen.
3. Wees eenduidig. Aan de ene kant "nee" zeggen, maar aan de andere kant doen alsof het "normaal" is als stelletjes voor het huwelijk seks hebben, straalt uit dat het een regel is, die niet serieus genomen hoeft te worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Voor het eerst in mijn functie als moderator wil ik u wijzen op deze forumregel:
- Het is niet toegestaan om op een on-Bijbelse manier (niet stichtelijke wijze) te discussiëren over onderwerpen aangaande het zevende gebod.

Verder verzoek ik u niet op de persoon te spelen, niet te roddelen of te achterklappen en niet de meldknop te negeren.

Met vriendelijke groet,
Tiberius
Marnix

Bericht door Marnix »

@ WIllem:Klopt. Als je denkt dat ze hier totaal nieuwe dingen lezen op Refoforum (dat men het gewoon schijnt te vinden) denk ik dat je mist dat onder de jeugd onderling geen taboe op dit onderwerp is.

@ Boontje: Het is iets van alle tijden. Alleen wat Gijs wel terecht even noemde, er zijn nu veel meer mogelijkheden om een zwangerschap te voorkomen. Als velen daar wel gebruik van maken en dus wel seks hebben maar niet zwanger worden, en een kleine groep wel zwanger wordt, is het probleem van ongewenste zwangerschappen niet groter dan toen, maar is seks voor het huwelijk wel veel gewoner geworden, alleen heeft dat als je maatregelen neemt nu veel minder snel zulke gevolgen.

@ Memento: Mee eens, maar ik denk dat ook op geestelijk vlak gekeken moet worden wat er moet veranderen. Blijkbaar nemen jongeren Gods goede regels niet zo serieus of zien dat als iets voor later, of als iets wat voor de gewone mens toch niet haalbaar is, wat je zelf niet kan? Misschien horen jongeren wel dat ze toch niets goeds kunnen doen, dat ze van nature slecht zijn, ze eerst bekeerd moeten worden een de kans dat dat niet gebeurt groot is.... En wordt het daarom wel heel uitzichtloos voor ze, zien ze geen reden om te strijden tegen de zonde, om zich aan Gods regels te houden. Als je toch verloren gaat kan je maar beter genieten hier, of je bekeerd wordt is afwachten. Tot die tijd kan je toch niets goeds doen. Just some thoughts.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef: Vroeger durfde zo'n meisje wat moest trouwen, het amper te vertellen tegen haar ouders, uit angst voor strenge straf.
Nu wordt er vaak liefdevol gereageerd, de oma gaat de baby opvoeden en de dochter kan gewoon haar school afmaken.
Niemand gaat er iets lelijks over zeggen, want je hebt zelf ook nog koren te veld staan.
Ik heb begrepen dat je ook lang niet in alle kerken meer, vooraan, aan de schandpaal wordt genageld ?
Of ze trouwen gewoon niet in de kerk, alles kan.
Ik mag hopen dat we wat dat betreft niet naar vrieger verlangen. De schandpaal hoeft van mij niet zo nodig en is wat mij betreft niet het toonbeeld van Christendom. Opvallend dat je openbare schuldbelijdenis trouwens zo ziet. Geef de mensen die in de fout zijn gegaan nu de steun die ze kunnen gebruiken, zeker als ze schuld hebben beleden. In het laatste geval is ze er op aan blijven spreken zelfs zonde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
edward

Bericht door edward »

In de totaal gesexualiseerde maatschappij van tegenwoordig (zelfs een autoreklame gaat niet voorbij zonder dat er een schaars geklede dame het glimmende vehikel staat te aaien) worden kinderen groot met het idee dat seks en liefde ongeveer hetzelfde zijn.
Niets is minder waar.
Bij lust draait het om jezelf, bij liefde om de ander.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator waarschuwing

Beste mensen,

Stop met roddelen en achterklap hier, anders zijn we genoodzaakt het topic te sluiten.

Groet,
Tiberius
Plaats reactie