Standen in het genadeleven
Re: Standen in het genadeleven
Wij lezen net een stukje van Saldenus: ...Tracht de boom te krijgen en de vruchten zullen volgen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Re: Standen in het genadeleven
Wij voeren al dagen lang een discussie naar aanleiding van deze opmerking van mij.Tiberius schreef:Ik ben het wel met Afgewezen eens in deze discussie.huisman schreef:Wat mij opvalt in deze discussie dat ik kom met Schriftgedeelten met de D.L. maar dat ik van mijn gesprekspartners nog geen enkel bijbelgedeelte heb gezien die hun mening bevestigd. Als er geen vrucht is is het begin niet goed dat staat overal in de Bijbel. Alleen een boom, alleen een rank en geen vrucht ....uitgehouwen. Verder heb ik ook Matth 25: 31 ev genoemd.Afgewezen schreef:Huisman, laten we wel wezen. Het gaat toch niet zo toe dat iemand op een goede dag vruchten bij zichzelf gaat zoeken, ze ineens ontdekt en dan bij zichzelf denkt: hé, ik vind vruchten, dus ik heb geloof. Zo werkt dat toch niet?huisman schreef:En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Je komt met op zichzelf goede argumenten, maar die zijn niet relevant in deze discussie. Of jij voert een discussie die niet ingaat op de vraag: wat moeten we verstaan onder een "allengskens" tot geloof komen?
Over het begrip allengskens van Brakel heb ik al in verschillende postings geantwoord wat Brakel daaronder verstaat.huisman schreef:Ik denk trouwens dat veel mensen hun vastheid proberen te zoeken in het moment van de wedergeboorte terwijl de apostolische brieven veel meer wijzen op de vruchten die het nieuwe leven moet voortbrengen.
Letterlijk zegt Brakel hetvolgende.huisman schreef:Ik bedoel niet (en Brakel ook niet) met "'allengskens" dat het allemaal zo geleidelijk gaat dat de mens er niets van zou merken. 'Allengskens tot geloof komen' is meer dat niet alles op één dag geleerd word. Dus de weg van de eerste overtuigingen van zonde en schuld tot de bewuste kennis en aanneming van Christus gaat gepaard met wisselingen van geloof en ongeloof, droefheid en blijdschap enz.Ik denk trouwens dat veel mensen hun vastheid proberen te zoeken in het moment van de wedergeboorte terwijl de apostolische brieven veel meer wijzen op de vruchten die het nieuwe leven moet voortbrengen.
1.Geven jullie eerst dan maar eens antwoord of je het met Brakel eens kunt zijn?Brakel schreef:Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof,
ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans
houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, allengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede,
2.Geef dan eens aan wat er verkeerd is om te stellen dat de zekerheid des geloofs uit de vruchten komt ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Standen in het genadeleven
Dat is jouw weergave van de discussie. Daar is verder iedereen het mee eens, dus die discussie sluiten we nu. (Zo niet, dan mag diegene de discussie heropenen).huisman schreef:Wij voeren al dagen lang een discussie naar aanleiding van deze opmerking van mij.huisman schreef:Ik denk trouwens dat veel mensen hun vastheid proberen te zoeken in het moment van de wedergeboorte terwijl de apostolische brieven veel meer wijzen op de vruchten die het nieuwe leven moet voortbrengen.
Nu een antwoord graag op de vraag van Afgewezen, namelijk deze: wat moeten we verstaan onder een "allengskens" tot geloof komen?
Re: Standen in het genadeleven
Lees mijn vorige posting helemaal daar staat het. (Nog maar een keer dan Pfffffff)Tiberius schreef:Dat is jouw weergave van de discussie. Daar is verder iedereen het mee eens, dus die discussie sluiten we nu. (Zo niet, dan mag diegene de discussie heropenen).huisman schreef:Wij voeren al dagen lang een discussie naar aanleiding van deze opmerking van mij.huisman schreef:Ik denk trouwens dat veel mensen hun vastheid proberen te zoeken in het moment van de wedergeboorte terwijl de apostolische brieven veel meer wijzen op de vruchten die het nieuwe leven moet voortbrengen.
Nu een antwoord graag op de vraag van Afgewezen, namelijk deze: wat moeten we verstaan onder een "allengskens" tot geloof komen?

Wij voeren al dagen lang een discussie naar aanleiding van deze opmerking van mij.Tiberius schreef:Ik ben het wel met Afgewezen eens in deze discussie.huisman schreef:Wat mij opvalt in deze discussie dat ik kom met Schriftgedeelten met de D.L. maar dat ik van mijn gesprekspartners nog geen enkel bijbelgedeelte heb gezien die hun mening bevestigd. Als er geen vrucht is is het begin niet goed dat staat overal in de Bijbel. Alleen een boom, alleen een rank en geen vrucht ....uitgehouwen. Verder heb ik ook Matth 25: 31 ev genoemd.Afgewezen schreef:Huisman, laten we wel wezen. Het gaat toch niet zo toe dat iemand op een goede dag vruchten bij zichzelf gaat zoeken, ze ineens ontdekt en dan bij zichzelf denkt: hé, ik vind vruchten, dus ik heb geloof. Zo werkt dat toch niet?huisman schreef:En wanneer weet men dat de boom goed is........aan de vruchten. Wanneer weet men of een geloof een waar geloof is.....aan de vruchten. Is er alleen maar een "begin" of boom en geen vruchten dan beslaat hij onnut de aarde .De rank die geen vrucht draagt...die wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Je komt met op zichzelf goede argumenten, maar die zijn niet relevant in deze discussie. Of jij voert een discussie die niet ingaat op de vraag: wat moeten we verstaan onder een "allengskens" tot geloof komen?
Over het begrip allengskens van Brakel heb ik al in verschillende postings geantwoord wat Brakel daaronder verstaat.huisman schreef:Ik denk trouwens dat veel mensen hun vastheid proberen te zoeken in het moment van de wedergeboorte terwijl de apostolische brieven veel meer wijzen op de vruchten die het nieuwe leven moet voortbrengen.
Letterlijk zegt Brakel hetvolgende.huisman schreef:Ik bedoel niet (en Brakel ook niet) met "'allengskens" dat het allemaal zo geleidelijk gaat dat de mens er niets van zou merken. 'Allengskens tot geloof komen' is meer dat niet alles op één dag geleerd word. Dus de weg van de eerste overtuigingen van zonde en schuld tot de bewuste kennis en aanneming van Christus gaat gepaard met wisselingen van geloof en ongeloof, droefheid en blijdschap enz.Ik denk trouwens dat veel mensen hun vastheid proberen te zoeken in het moment van de wedergeboorte terwijl de apostolische brieven veel meer wijzen op de vruchten die het nieuwe leven moet voortbrengen.
1.Geven jullie eerst dan maar eens antwoord of je het met Brakel eens kunt zijn?Brakel schreef:Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof,
ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans
houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, allengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede,
2.Geef dan eens aan wat er verkeerd is om te stellen dat de zekerheid des geloofs uit de vruchten komt ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Standen in het genadeleven
..is wat anders dan allengskens in het geloof komen."allengskens" tot geloof komen?
Re: Standen in het genadeleven
Klopt. Het voorzetsel is anders.GJdeBruijn schreef:..is wat anders dan allengskens in het geloof komen."allengskens" tot geloof komen?
Re: Standen in het genadeleven
Sorry, Huisman, maar dit kan zo niet. Je beantwoord onze vraag niet.
Re: Standen in het genadeleven
Niet helemaal. Hij blijft erg vaag.1.Geven jullie eerst dan maar eens antwoord of je het met Brakel eens kunt zijn?
Het geloof brengt zijn eigen zekerheid mee. Het gaat dus in de eerste plaats om wát er geloofd wordt. Je kunt inderdaad twijfelen of het geloof waarméé je gelooft, wel het echte is, maar die vraag is in feite secundair.2.Geef dan eens aan wat er verkeerd is om te stellen dat de zekerheid des geloofs uit de vruchten komt ?
Re: Standen in het genadeleven
Tiberius schreef:Sorry, Huisman, maar dit kan zo niet. Je beantwoord onze vraag niet.
??????????????????????
Dit is jouw vraag: wat moeten we verstaan onder een "allengskens" tot geloof komen?
En dit is mijn antwoord (voor de vierde keer

Ik bedoel niet (en Brakel ook niet) met "'allengskens" dat het allemaal zo geleidelijk gaat dat de mens er niets van zou merken. 'Allengskens tot geloof komen' is meer dat niet alles op één dag geleerd word. Dus de weg van de eerste overtuigingen van zonde en schuld tot de bewuste kennis en aanneming van Christus gaat gepaard met wisselingen van geloof en ongeloof, droefheid en blijdschap enz
En dan geef ik ook nog het gewraakte citaat van Brakel (voor de zevende keer


Je mag het niet eens zijn met dit antwoord maar het is wel een antwoord....Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof,
ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans
houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, allengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Standen in het genadeleven
Ok, neem me niet kwalijk, de eerste drie had ik gemist.
Re: Standen in het genadeleven
geeft niet....en nu de inhoudelijke reactie want ik zit op dit forum om wat te leren.Tiberius schreef:Ok, neem me niet kwalijk, de eerste drie had ik gemist.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Standen in het genadeleven
Ik ga je wat tegemoet komen: Ook ik vind dat de wedergeboorte zo'n grote verandering is dat dat echt niet onopgemerkt gaat. Maar als een christen wat verder op de weg is moet hij leren wat Petrus zegt .Afgewezen schreef:Niet helemaal. Hij blijft erg vaag.1.Geven jullie eerst dan maar eens antwoord of je het met Brakel eens kunt zijn?Het geloof brengt zijn eigen zekerheid mee. Het gaat dus in de eerste plaats om wát er geloofd wordt. Je kunt inderdaad twijfelen of het geloof waarméé je gelooft, wel het echte is, maar die vraag is in feite secundair.2.Geef dan eens aan wat er verkeerd is om te stellen dat de zekerheid des geloofs uit de vruchten komt ?
Vooral kanttekening 44 verwoord waar het mij om ging in deze discussie.10 Daarom, broeders, benaarstigt u te meer , om uw roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.
44) vast te maken;
Namelijk niet ten opzichte van God, Jes. 14:27, en Jes. 46:10; Rom. 11:29; 2 Tim. 2:13; maar ten opzichte van onszelf, om te vaster verzekerd te mogen zijn, dat wij door God tot de zaligheid zijn uitverkoren. In sommige boeken staat er nog bij: door de goede werken; namelijk als door de vruchten, waaruit een goede boom bekend wordt; Matth. 7:17,18. #Isa 14.27 46.10 Ro 11.29 2Ti 2.13 Mt 7.17,18
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Standen in het genadeleven
@Huisman, ik zou het prettig vinden wanneer je op mijn afzonderlijke antwoorden ingaat.
Re: Standen in het genadeleven
Je stopt midden in een zin. De rest van de zin uit de Redelijke Godsdienst is als volgt: Als ik zeg, a1engskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede, met al haar omtrek, van de eerste overtuiging, tot de bewustheid dat men Christus aanneemt. Dus: er is wel een bewustheid, als men Christus aanneemt. Daar heeft men kennis van... En dan is de tekst die PvS plaatste heel actueel: alle rank die IN MIJ geen vrucht draagt. Dus, degenen die vruchten van geloof herkennen in hun leven kennen ook het aannemen van Christus. En nee, dat valt niet samen met de wedergeboorte, er is een weg aan vooraf gegaan, zoals Brakel beschrijft. En het is noodzakelijk te weten of we in Christus zijn, dan blijven de vruchten niet uit.huisman schreef:
En dan geef ik ook nog het gewraakte citaat van Brakel (voor de zevende keer![]()
)
Je mag het niet eens zijn met dit antwoord maar het is wel een antwoord....Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof,
ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de gewone weg, dien God doorgaans
houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg, allengskens, dan bedoel ik de bekering in 't brede,
Re: Standen in het genadeleven
Dat zou ik ook fijn vindenAfgewezen schreef:@Huisman, ik zou het prettig vinden wanneer je op mijn afzonderlijke antwoorden ingaat.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.