Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Aad »

Lev.17:
10 Ieder van het huis Israëls en van de vreemdelingen, die in hun midden vertoeven, die enig bloed eet – tegen zo iemand, die dat bloed gegeten heeft, zal Ik mijn aangezicht keren en hem uit het midden van zijn volk uitroeien.
11 Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Het is bekend dat het voor Joden absoluut verboden is om bloed te eten, zie bovenstaande vers. Ik vraag: waarom? En ik wil mijn voorlopige antwoord bespreken: nl. wat in vers 11 staat, waarin God zegt
1. omdat het leven/de ziel in het bloed is en
2. omdat Ik het bloed aan u gegeven heb op het altaar om verzoening te doen voor uw leven/zielen.

Er is dus een duidelijke reden voor het verbod op het eten van bloed.

Het bloed op het altaar is aan u gegeven om verzoening voor uw leven te doen: via de hogepriester participeert het volk in het altaar-ritueel en eigent zich zo als het ware de verzoening toe.

Ik denk dat men dit zo kan formuleren, dat het volk verboden is om bloed te eten, omdat het dat bloed nodig heeft voor haar geestelijke welzijn: het volk consumeert (´eet´) het bloed dus op geestelijke wijze.

Dit zou betekenen dat wat Jezus in Johannes 6 zegt (drink mijn bloed) een basis heeft in de Tora.

Wat vinden jullie hiervan?

groetjes
Aad
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Fjodor »

Aad schreef:Lev.17:
10 Ieder van het huis Israëls en van de vreemdelingen, die in hun midden vertoeven, die enig bloed eet – tegen zo iemand, die dat bloed gegeten heeft, zal Ik mijn aangezicht keren en hem uit het midden van zijn volk uitroeien.
11 Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel.

Het is bekend dat het voor Joden absoluut verboden is om bloed te eten, zie bovenstaande vers. Ik vraag: waarom? En ik wil mijn voorlopige antwoord bespreken: nl. wat in vers 11 staat, waarin God zegt
1. omdat het leven/de ziel in het bloed is en
2. omdat Ik het bloed aan u gegeven heb op het altaar om verzoening te doen voor uw leven/zielen.

Er is dus een duidelijke reden voor het verbod op het eten van bloed.

Het bloed op het altaar is aan u gegeven om verzoening voor uw leven te doen: via de hogepriester participeert het volk in het altaar-ritueel en eigent zich zo als het ware de verzoening toe.

Ik denk dat men dit zo kan formuleren, dat het volk verboden is om bloed te eten, omdat het dat bloed nodig heeft voor haar geestelijke welzijn: het volk consumeert (´eet´) het bloed dus op geestelijke wijze.

Dit zou betekenen dat wat Jezus in Johannes 6 zegt (drink mijn bloed) een basis heeft in de Tora.

Wat vinden jullie hiervan?

groetjes
Aad
Dat lijkt mij een hele plausibele verklaring
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Gian »

Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door helma »

Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
en biefstuk/rosbief e.d.?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17580
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door huisman »

Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
...en waar staat dit in het N.T. ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Gian »

huisman schreef:
Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
...en waar staat dit in het N.T. ?

Hand. 15
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17580
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door huisman »

Gian schreef:
huisman schreef:
Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
...en waar staat dit in het N.T. ?

Hand. 15
Oké vs 20
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Mijn moeder zei altijd dat wij geen bloedworst mochten eten omdat dat in de Bijbel stond. Nu lust ik het niet dus dit "gebod' is niet zo moeilijk voor mij. (Toch twijfel ik zeer of dit in deze tekst bedoeld word.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door refo »

Het staat toch gewoon in Gen 9:
3 Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.
4 Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door PvS »

huisman schreef:
Gian schreef:
huisman schreef:
Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
...en waar staat dit in het N.T. ?

Hand. 15
Oké vs 20
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Mijn moeder zei altijd dat wij geen bloedworst mochten eten omdat dat in de Bijbel stond. Nu lust ik het niet dus dit "gebod' is niet zo moeilijk voor mij. (Toch twijfel ik zeer of dit in deze tekst bedoeld word.)
Om de Christenen uit de Joden niet te ergeren werd hun, de Christenen uit de heidenen, aangeschreven dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

De rooie sappen die uit biefstuk of rosbief komen zijn geen bloed.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door PvS »

helma schreef:
Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
en biefstuk/rosbief e.d.?
Dat is geen bloed zoals Erasmiaan al schreef, maar vleesvocht.
Erasmiaan schreef:
Gian schreef:Het eten van bloed is voor iedereen verboden. Noach heeft dit verbod gekregen, en de apostelen hebben dit verbod wederom aan de Gemeenten opgelegd.
Daarom is het voor een christen verboden bloedworst te eten.
Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt den mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt den mens.

De rooie sappen die uit biefstuk of rosbief komen zijn geen bloed.
Wij lazen van morgen uit Kolossenzen 2 o.a. vs. 16 en 17; Dat u dan niemand oordele in spijze of in drank, of in het stuk des feest dags of der nieuwe maan of der sabbatten, Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Aad
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 dec 2010, 11:03

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Aad »

PvS :
Om de Christenen uit de Joden niet te ergeren werd hun, de Christenen uit de heidenen, aangeschreven dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
Dit heb ik ook zo begrepen: een verbod om de gemeenschap met de Joodse gelovigen te bewaren, open te houden.

Verder heb ik mij door Joden laten vertellen dat het om 'gutsend' bloed gaat wat onder het verbod valt; niet om huid-bloed en bloed wat in het vlees zelf zit.

De vraag was: waarom God dit vebood.
Zoals ik het begrijp is de reden dat God dit bloed aan Israel gegeven heeft tbv de altaar-rite en de verzoening voor hun leven. Dus: tbv hun geestelijk leven: de relatie met God.

Adam 'at' de vrucht van de boom der kennis van goed en kwaad.
Kan men zeggen:
Israel 'at' het bloed van het altaar der verzoening?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door Marnix »

Hoe verhoudt Handelingen 15:20 zich trouwens tot Rom 14 en 1 Korinthe 8, waarin het eten van aan afgoden geofferd vlees wel wordt goedgekeurd (mits men geen aanstoot geeft), waar dit in Handelingen 15:20 weer niet schijnt te mogen?

En heeft Handelingen 15:20 niet vooral te maken met geen aanstoot geven (zie de oorzaak voor de bijeenkomst, bekeerde farizeeen zeiden dat men zich moest laten besnijden en de wet van Mozes houden).

Zie ook reden van Handelingen 15:20:

21 Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door refo »

Aad schreef: De vraag was: waarom God dit vebood.
Zoals ik het begrijp is de reden dat God dit bloed aan Israel gegeven heeft tbv de altaar-rite en de verzoening voor hun leven. Dus: tbv hun geestelijk leven: de relatie met God.
In Genesis 9 staat de reden. Het is geen ceremonieel verbod, maar een universeel verbod.
De ziel is in het bloed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DirkM
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 mei 2011, 23:22

Re: Geestelijk eten van bloed een Joods concept?

Bericht door DirkM »

Het brood eten bij het avondmaal:
Het brood is geen vlees, maar is en blijft brood.
Het verwijst naar het verbroken lichaam van Jezus Christus aan het kruis.
Ik ben het Brood des Levens.

De wijn drinken bij het avondmaal:
De wijn is geen bloed, maar is en blijft wijn.
Het verwijst naar het bloed van Jezus Christus dat heeft gevloeid voor ons aan het kruis.
Als je drinkt van Mij, zal je nooit meer dorst hebben.

In de Bijbel zit zoals je ziet veel symboliek.
Wanneer je een tekst letterlijk gaat nemen dan mag dat nooit in tegenstrijd zijn met de rest van de Schrift.

Hierin ligt dus de simpele verklaring van het drinken van bloed, terwijl we geen bloed mogen eten en dus ook niet mogen drinken.
Plaats reactie