Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:
Waar kan je dat in de BIJBEL lezen? Dat je alleen maar op zondag mag dopen? Kwamen de hageprekers alleen maar op zondag preken??? Of doopten ze alleen maar op een zondag???

Ik wist niet dat je hier ook al een strijdpunt van kon maken, maar het kan verkeren...
't Lijkt me helemaal geen punt op welke dag je doopt. Er zijn verschillende gemeenten die geen dominee hebben. Wij b.v. hebben veel meer gemeenten dan dominees. En als wij 2 keer of zeg maar 3 keer per jaar op zondag een dominee mogen beluisteren dan overdrijf ik niet.

Sommigen wachten speciaal tot dat 'hun' dominee een preekbeurt vervult en daardoor zijn de kinderen wel een paar maanden oud (Ik vraag me nu af, nu ik hiermee bezig ben hoe dat in bepaalde gemeenten gaan waar ze nog maar 1 dominee hebben.)

Je weet het ik hou van spreekwoorden: ik vind dat hier het spreekwoord spijkers op laag water zoeken wel aardig bij passen.
de Bijbelse regel is dat de sacramenten voor de gemeente bedoeld zijn, en niet voor de gasten. Dus is het de taak van de kerkenraad de sacramenten te bedienen op die gelegenheid waar de leden mogelijk is om die dienst bij te wonen. En dat is gewoonlijk op de rustdag, de zondag.

En waarom kunnen die gasten, als ze er zo graag bij willen zijn, niet het weekeindje over blijven? Ze hebben het er toch wel voor over? Of vinden ze het niet zo belangrijk, dat ze er wat voor over hebben?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:
Waar kan je dat in de BIJBEL lezen? Dat je alleen maar op zondag mag dopen? Kwamen de hageprekers alleen maar op zondag preken??? Of doopten ze alleen maar op een zondag???

Ik wist niet dat je hier ook al een strijdpunt van kon maken, maar het kan verkeren...
't Lijkt me helemaal geen punt op welke dag je doopt. Er zijn verschillende gemeenten die geen dominee hebben. Wij b.v. hebben veel meer gemeenten dan dominees. En als wij 2 keer of zeg maar 3 keer per jaar op zondag een dominee mogen beluisteren dan overdrijf ik niet.

Sommigen wachten speciaal tot dat 'hun' dominee een preekbeurt vervult en daardoor zijn de kinderen wel een paar maanden oud (Ik vraag me nu af, nu ik hiermee bezig ben hoe dat in bepaalde gemeenten gaan waar ze nog maar 1 dominee hebben.)

Je weet het ik hou van spreekwoorden: ik vind dat hier het spreekwoord spijkers op laag water zoeken wel aardig bij passen.
de Bijbelse regel is dat de sacramenten voor de gemeente bedoeld zijn, en niet voor de gasten. Dus is het de taak van de kerkenraad de sacramenten te bedienen op die gelegenheid waar de leden mogelijk is om die dienst bij te wonen. En dat is gewoonlijk op de rustdag, de zondag.

En waarom kunnen die gasten, als ze er zo graag bij willen zijn, niet het weekeindje over blijven? Ze hebben het er toch wel voor over? Of vinden ze het niet zo belangrijk, dat ze er wat voor over hebben?

Even voor de duidelijkheid. Volgens de Bijbel (teksten svp) mogen de sacramenten alleen op zondag worden toegediend? Bij het Heilig Avondmaal kan ik me dat wel voorstellen. In Engeland wordt het Heilig Avondmaal toegepast na de preek. Degenen die niet aangaan kunnen zich dan verwijderen (als ze dat willen).
Met de Doop ligt het anders denk ik. Wie brengt het kind de kerk binnen? Een van de gemeenteleden (zou kunnen) of de grootmoeder/tante of als oma het niet kan dan doet opa het (pas gebeurd in Gouda). En als er dan gewetensbezwaren zijn om op zondag niet te reizen kan je inderdaad twee dingen doen. Of je komt zaterdag en je gaat maandag weg (geen probleem lijkt me dat, maar tegenwoordig is dat ook niet meer zo aan de orde) of je bedankt voor de eer (heel vervelend als het nu net je moeder is) en iemand anders doet het.

Vroeger gebeurde dat ook, zover ik weet. De dominee kwam zaterdagmiddag en ging maandagmorgen weg (meestal gebruikten ze ook openbaar vervoer). Vroeger kon het gebeuren dat je samen met een predikant in een coupé van de trein een gesprek kon voeren. (alle technologie is nog geen vooruitgang).

Alleen... ik ben niet overtuigd dat de doop door de week niet toegediend mag worden. Als er bij ons door de week kerk was, dan moesten we naar de kerk (huiswerk of niet, een afspraak die al eerder gemaakt was ten spijt. Je gaat naar de kerk). Als er biddag of dankdag was dan hoefden we echt geen andere afspraken te maken. Je ging gewoon mee naar de kerk. En omdat we al zo weinig dominees hebben, was daar ook geen discussie over mogelijk. Je gaat gewoon naar de kerk. Je bent tenslotte lid bij een kerk, dus ik snap niet waarom de gemeenteleden door de week een kerkdienst zou overslaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Bij ons gebeurde het ook regelmatig dat op bid of dankdagen de Heilige Doop werd bediend.
Deze dagen vallen ook niet op zondag, dus dat zou dan ook niet mogen???

De sacramenten zijn niet alleen voor de gemeenteleden bedoeld, maar voor alle gelovigen ter versterking van het geloof, ongeacht of je lid bent van die gemeente of niet!

Johannes was elke dag te vinden ...dopende.....!!!
Niet alleen op zondag, je kunt dat lezen in de evangelien, des andere daags en wederom des andere daags.....!
Mara

Bericht door Mara »

Mijn ouders hebben vroeger heel vaak predikanten te gast gehad, van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Heel normaal, ook in de CGK !
Ik heb goede herinneringen aan deze weekenden.
Nooit gedacht dat deze mensen ooit als wettisch zouden worden neergezet.
Ze zijn inmiddels voorzover ik weet, niet meer in leven, zij mogen juichen voor God's Troon !
Ook deze onderwerpen zijn besproken in topic "de glijdende schaal".
Ik vind het ongelooflijk dat dit een discussiepunt op REFOforum moet zijn :nonnon
Dat slechts een enkeling hier begrip voor heeft, terwijl dit 2 generaties geleden, volkomen normaal was.
Onbespreekbaar zelfs !!
Ook hier wordt de glijdende schaal dus waargenomen :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

Mara schreef:Mijn ouders hebben vroeger heel vaak predikanten te gast gehad, van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Ze zijn inmiddels voorzover ik weet, niet meer in leven, zij mogen juichen voor God's Troon !
Ik vind het ongelooflijk dat dit een discussiepunt op REFOforum moet zijn :nonnon
Dat slechts een enkeling hier begrip voor heeft, terwijl dit 2 generaties geleden, volkomen normaal was.
Onbespreekbaar zelfs !!
Jullie moeten allen nodig lezen leren...

Is er, zover ik weet, niemand die dat hier 'wettisch' genoemd heeft. Maar wel, dat de dienst maar gedurende de werkweek gehouden moet worden, omdat men

1. niet op zondag wil rijden.
en:
2. de leden maar voor de gasten wijken moeten.
en
3. men het er niet voor over heeft om het weekeinde over te blijven.

Dat is wettisch.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
oesterschelpje

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Mijn ouders hebben vroeger heel vaak predikanten te gast gehad, van zaterdagavond tot maandagmorgen.
Onbespreekbaar zelfs !!
Jullie moeten allen nodig lezen leren...

Is er, zover ik weet, niemand die dat hier 'wettisch' genoemd heeft. Maar wel, dat de dienst maar gedurende de werkweek gehouden moet worden, omdat men

1. niet op zondag wil rijden.
en:
2. de leden maar voor de gasten wijken moeten.
en
3. men het er niet voor over heeft om het weekeinde over te blijven.

Dat is wettisch.
Bert, nogmaals, dit is jouw mening!!
Respecteer ook eens de mening van een ander en zet die niet weg als wettisch als deze niet overeenkomt met de mening van jezelf!

Jij wijst punt 1 direct af als wettisch, terwijl ik al vele postings lang je wil laten zien dat dit niet wettisch hoeft te zijn, maar dat mensen hier echt gewetensbezwaren tegen kunnen hebben.
Er wordt nergens stellingname genomen dat de leden voor de gasten moeten wijken of dat men het er niet voor over zou hebben om het weekeinde over te blijven.
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn, waardoor dat niet zou kunnen.

Je verwijt anderen dat zij nodig eens moeten leren lezen......, zet je bril even recht en herlees alle postings nog eens goed door!!
Mara

Bericht door Mara »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:
albion schreef:

Even voor de duidelijkheid. Volgens de Bijbel (teksten svp) mogen de sacramenten alleen op zondag worden toegediend? Bij het Heilig Avondmaal kan ik me dat wel voorstellen. In Engeland wordt het Heilig Avondmaal toegepast na de preek. Degenen die niet aangaan kunnen zich dan verwijderen (als ze dat willen).
Met de Doop ligt het anders denk ik. Wie brengt het kind de kerk binnen? Een van de gemeenteleden (zou kunnen) of de grootmoeder/tante of als oma het niet kan dan doet opa het (pas gebeurd in Gouda). En als er dan gewetensbezwaren zijn om op zondag niet te reizen kan je inderdaad twee dingen doen. Of je komt zaterdag en je gaat maandag weg (geen probleem lijkt me dat, maar tegenwoordig is dat ook niet meer zo aan de orde) of je bedankt voor de eer (heel vervelend als het nu net je moeder is) en iemand anders doet het.

Vroeger gebeurde dat ook, zover ik weet. De dominee kwam zaterdagmiddag en ging maandagmorgen weg (meestal gebruikten ze ook openbaar vervoer). Vroeger kon het gebeuren dat je samen met een predikant in een coupé van de trein een gesprek kon voeren. (alle technologie is nog geen vooruitgang).

Alleen... ik ben niet overtuigd dat de doop door de week niet toegediend mag worden. Als er bij ons door de week kerk was, dan moesten we naar de kerk (huiswerk of niet, een afspraak die al eerder gemaakt was ten spijt. Je gaat naar de kerk). Als er biddag of dankdag was dan hoefden we echt geen andere afspraken te maken. Je ging gewoon mee naar de kerk. En omdat we al zo weinig dominees hebben, was daar ook geen discussie over mogelijk. Je gaat gewoon naar de kerk. Je bent tenslotte lid bij een kerk, dus ik snap niet waarom de gemeenteleden door de week een kerkdienst zou overslaan.
Voorzover ik weet werd er echt niet speciaal een dienst belegd, het werd ingepast in een dienst die toch al gehouden zou worden.
Dus.. wat is dan het probleem ?
Nog steeds zijn er veel gemeentes die standaard 1 maal per week een doordeweekse dienst hebben.
Ik zie elke week behoorlijk wat preekbeurten in het land, op ALLE avonden.
ds Terlouw leidde vanavond een dienst waarin iemand (of meerderen) belijdenis van hun geloof mochten afleggen.
En net wat jij zegt Albion, je ging gewoon naar de kerk, huiswerk of niet, zelfs op koninginnedag soms.
Ik heb gekerkt in - uitgetreden - gemeentes, waar predikanten zeldzaam waren, dus die hadden idd maar een paar keer per jaar ! een dominee als voorganger. Dan werden de kindjes gedoopt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bert Mulder
Contacteer:

oesterschelpje schreef: Bert, nogmaals, dit is jouw mening!!
Respecteer ook eens de mening van een ander en zet die niet weg als wettisch als deze niet overeenkomt met de mening van jezelf!

Jij wijst punt 1 direct af als wettisch, terwijl ik al vele postings lang je wil laten zien dat dit niet wettisch hoeft te zijn, maar dat mensen hier echt gewetensbezwaren tegen kunnen hebben.
Er wordt nergens stellingname genomen dat de leden voor de gasten moeten wijken of dat men het er niet voor over zou hebben om het weekeinde over te blijven.

Je verwijt anderen dat zij nodig eens moeten leren lezen......, zet je bril even recht en herlees alle postings nog eens goed door!!
ik wijs punt 1 niet direct als wettisch... ik zeg en en en....

dus, zet zelf even je bril recht aub....
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:
albion schreef:

Helemaal eens, albion. Misschien dat Berts mening ook nog deels berust op een misverstand: hij suggereert dat een doordeweekse dienst meer / ook voor de gasten is en minder voor de leden. Dat lijkt mij een misverstand. Gasten zijn welkom, maar dat zal 's zondags niet anders zijn. Primair is de dienst voor de leden. Dus ik zie in deze opzet zeker geen principieel verschil tussen de Sacramenten op zondag bedienen of tijdens een doordeweekse dienst.
albion

Bericht door albion »

Bert Mulder schreef:
oesterschelpje schreef: Bert, nogmaals, dit is jouw mening!!

ik wijs punt 1 niet direct als wettisch... ik zeg en en en....

dus, zet zelf even je bril recht aub....

Ik denk dat dit gedeelte van de bijbel niet alleen over het eten gaat, maar ook over bepaalde dingen waarvan we met elkaar niet bepaald eens hoeven te zijn:
Romeinen schreef:

Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.

2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.

3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.

4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.

5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.

7 Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.

8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.

9 Want daartoe is Christus ook gestorven, en opgestaan, en weder levend geworden, opdat Hij beiden over doden en levenden heersen zou.

10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.

11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.

12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.

13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.

14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.

15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.

16 Dat dan uw goed niet gelasterd worde.

17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.

18 Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.

19 Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.

20 Verbreek het werk van God niet om der spijze wil. Alle dingen zijn wel rein; maar het is kwaad den mens, die met aanstoot eet.

21 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geërgerd wordt, of waarin hij zwak is.

22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.

23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

Bert, en ik wacht nog steeds op de teksten waar ik kan lezen dat dopen en Avondmaal alleen op zondag geoorloofd is.
Laatst gewijzigd door albion op 26 apr 2011, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Als er doordeweeks een doopdienst belegt wordt met als doel dat de familie dan ook kan komen, lijkt me dat niet de bedoeling. Daarvoor moet je niet speciaal een dienst willen beleggen. De doop vindt plaats in eigen gemeente, met eigen gemeenteleden en eigen predikant (als de gemeente niet vacant is) Het belang van familie erbij ontgaat me nog steeds. Je gaat toch bijvoorbeeld ook niet naar een dienst elders waar het Heilig Avondmaal bedient wordt en waar familieleden aangaan?
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:Als er doordeweeks een doopdienst belegt wordt met als doel dat de familie dan ook kan komen, lijkt me dat niet de bedoeling. Daarvoor moet je niet speciaal een dienst willen beleggen. De doop vindt plaats in eigen gemeente, met eigen gemeenteleden en eigen predikant (als de gemeente niet vacant is) Het belang van familie erbij ontgaat me nog steeds. Je gaat toch bijvoorbeeld ook niet naar een dienst elders waar het Heilig Avondmaal bedient wordt en waar familieleden aangaan?

Er wordt niet eerst overlegd wanneer de doopdienst moet plaatsvinden, maar de datum wordt aangegeven dat er doopdienst zal gehouden worden en de mensen passen zich daarbij aan.
Dat hoeft geen probleem te zijn. In de Bijbel heeft het ook allemaal met familie te maken. Ik snap niet waarom de familieleden als niet belangrijk worden beschouwd.
oesterschelpje

Johannes de Doper doopte ook op door de weekse dagen, zoals we kunnen lezen.
Maar hierop heeft niemand meer gereageerd, maar werd de zaak weer toegespitst op het feit dat evt. voor gewetensbezwaarden een doop of belijdenisdienst gewoon op zondag moest doorgaan, omdat de leden er dan zouden zijn.
Familieleden zijn niet belangrijk.....

Heb je het zelf meegemaakt dat je kind afgedwaald is geweest, niets meer van God en Zijn geboden wil weten?
Wat een wonder als de Heere ingrijpt en je kind terug brengt naar Zijn belofte, bij de doop gegeven.
Als dat betreffende kind dan zelf bij het doopvont mag staan en je daar als grootouders getuigen van mag zijn, wat gaat er dan veel door je heen.
Als kind heb je dat er voor over, als je weet dat je ouders gewetensbezwaren hebben om op zondag te reizen, dat je vraagt of er een doopdienst op een door de weekse dag belegd mag worden.
Bij ons is dat geen probleem!!
Er zijn predikanten die hun eigen kleinkinderen ook in een doordeweekse kerkdienst dopen, omdat die gemeente een eigen predikant heeft.
Dat mag dan zeker ook niet, want tja, waarom zou een opa zijn kleinkind moeten dopen.......

Het lijkt alsof we hier met onze rechtzinnigheid het zo goed menen te weten.
Ik blijf bij mijn standpunt dat als je dit zo star als maatstaf hanteert er dan geen respect is voor een ander met een andere mening.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
Mister schreef:Als er doordeweeks een doopdienst belegt wordt met als doel dat de familie dan ook kan komen, lijkt me dat niet de bedoeling. Daarvoor moet je niet speciaal een dienst willen beleggen. De doop vindt plaats in eigen gemeente, met eigen gemeenteleden en eigen predikant (als de gemeente niet vacant is) Het belang van familie erbij ontgaat me nog steeds. Je gaat toch bijvoorbeeld ook niet naar een dienst elders waar het Heilig Avondmaal bedient wordt en waar familieleden aangaan?

Er wordt niet eerst overlegd wanneer de doopdienst moet plaatsvinden, maar de datum wordt aangegeven dat er doopdienst zal gehouden worden en de mensen passen zich daarbij aan.
Dat hoeft geen probleem te zijn. In de Bijbel heeft het ook allemaal met familie te maken. Ik snap niet waarom de familieleden als niet belangrijk worden beschouwd.
Prima als ze erbij zijn, zeker als ze normaliter niet/weinig komen. Maar het lijkt soms meer een gezellige reünie dan een plechtige dienst waarin het sacrament van de Heilige Doop bediend wordt.
henriët

Bericht door henriët »

Mister schreef:
albion schreef:

Prima als ze erbij zijn, zeker als ze normaliter niet/weinig komen. Maar het lijkt soms meer een gezellige reünie dan een plechtige dienst waarin het sacrament van de Heilige Doop bediend wordt.
Ik begrijp wel wat je zegt, ik ben t ook eens.
Alleen met je laatste zin heb ik wat moeite.
Wij hadden bij onze kleine meid na de doopdienst een fijn koffiedrinkuur. De ds bleef bij ons over, mijn oom en hij waren vroeger vrienden. en hij had nog in de klas bij mn ouders gezeten als leerling. Dan is het wel wonderlijk als je elkaar na jaren zo weer tegenkomt.
Het was niet alleen gezellig, maar ook mochten we met onze familie en onze vrienden een goed moment hebben en spreken over het werk van de Heere en over de inhoud van de doopdienst.
Wat ik er mee wil zeggen, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten