....en de besnijdenis was niet voor de ongelovige Israëliet bedoeld ? Ik ga niet weer over de drieverbonden beginnen maar vanuit het tweeverbondenstandpunt die jij aanhangt de volgende vraag : Hoe functioneert bij jou de bediening van het verbond , in die bediening worden toch alle dopelingen ingesloten en dat is de zaligheid niet maar wel een groot voorrecht.Afgewezen schreef:Nou, wat zeg je dan nu eigenlijk? Iemand die het evangelie hoort, daar wordt het toch nét zo expliciet tegen gezegd als tegen iemand die gedoopt is?rekcor schreef:Tegen de niet-dopeling is dat niet zo expliciet gezegd nee (al geldt de inhoud van het evangelie waar de doop naar verwijst - 'God welwillendheid ... blijven' - natuurlijk wel voor niet-dopelingen; gelukkig maar, want anders hadden de apostelen in Israel kunnen blijven).Afgewezen schreef:Geldt dat dan niet voor de niet-dopeling??rekcor schreef:Het zegt niet 'niets' denk ik: het verzekerd de dopeling en diens ouders van Gods welwillendheid, m.a.w. als het aan Hem ligt, hoeft de dopeling niet dood te blijven.
Ik denk dan ook dat je de betekenis van de (kinderd)doop niet moet zoeken in een soort extra bevestiging van het Evangelie voor een ongelovige. Want voor een ongelovige is de doop helemaal niet bedoeld!
Tot zulke bondelingen klinkt het woord van God "10 Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen . "
In zekere zin is de HEERE hun God krachtens het verbond opgericht met Abraham en zijn zaad toch zijn zij niet allemaal gelovigen zoals uit het vervolg blijkt."11 Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild . "
Dit is toch duidelijk in Gods Woord te vinden?