Herziene Statenvertaling

Rambam

Re: Herziene Statenvertaling

Bericht door Rambam »

Memento schreef:Maar dan wel theologen die de grondtalen op fatsoenlijk niveau hebben aangeleerd gekregen...
Tiberius schreef:Precies. Daarom heb ik er alle vertrouwen in!
En durf ik met een gerust hart Rambam aanraden om er heen te gaan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik genoemde heren slechts vluchtig of juist helemaal niet ken. Maar het lijkt me dat enkel de predikant uit de HHK een theologische opleiding op academisch niveau heeft genoten. De achtergrond van de andere predikanten ken ik niet. Ze hebben in ieder geval geen theologische opleiding gevolgd waarbij men in voldoende mate kennis heeft kunnen nemen van de grondtalen om een weloverwegen oordeel te kunnen geven over de (H)SV.

Ik ben het met Elbert eens. Dit is een zeer eenzijdig panel van heren die hun mening geven over de HSV. Mochten er andere personen aan de avond hebben deelgenomen, dan had ik nog in overweging kunnen nemen de avond te bezoeken, nu weet ik bij voorbaat al wat de heren gaan zeggen. En dat heb ik in de verschillende kerkblaadjes ook al gelezen.
Auto

Bericht door Auto »

Rambam schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik genoemde heren slechts vluchtig of juist helemaal niet ken. Maar het lijkt me dat enkel de predikant uit de HHK een theologische opleiding op academisch niveau heeft genoten. De achtergrond van de andere predikanten ken ik niet. Ze hebben in ieder geval geen theologische opleiding gevolgd waarbij men in voldoende mate kennis heeft kunnen nemen van de grondtalen om een weloverwegen oordeel te kunnen geven over de (H)SV.
.
Dan raad ik je aan dat je voortaan eerst gaat verdiepen in wie de personen zijn, want al deze mannen hebben een universitaire opleiding. Alleen heeft ds Onderdelinden helaas zijn studie net niet af kunnen ronden.
edward

Bericht door edward »

Toch blijf ik me altijd weer verbazen hoe we de geestelijke bevindelijkheid denken te kunnen meten met de universitaire geletterdheid.
Wie de belofte van de Geest heeft mogen ontvangen, kan zelfs als (Urker-) visser aan de slag met het evangelie te prediken..toch?
de letter doodt, de Geest maakt levend.
Ik heb dan ook niet de minste bezorgdheid over SV of HSV, wie een dorst heeft naar de Waarheid, houdt niet op met zoeken, en zal de Waarheid vinden.
in SV EN HSV.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Laten we heel eerlijk zijn, DIA heeft gelijk.

De GBS blijft bij haar standpunt dat de HSV uit (of zelfs: van) de boze is, mensen die blij zijn met de HSV zullen inmiddels de meerwaarde van deze herziening hebben opgemerkt.

De consequenties die DIA er vervolgens aan verbindt, vind ik onterecht. Fijn dat je pal blijft staan voor het gebruik van de SV en dat je het gebruik ervan als kenmerk van het ware (of in elk geval van het 'oude vertrouwde') ziet, maar concludeer daarmee niet dat alles wat de HSV is gaan gebruiken is afgegleden tot een bedenkelijk niveau van christen-zijn.
Hier beneden is het niet.
Rambam

Bericht door Rambam »

Auto schreef: Dan raad ik je aan dat je voortaan eerst gaat verdiepen in wie de personen zijn, want al deze mannen hebben een universitaire opleiding. Alleen heeft ds Onderdelinden helaas zijn studie net niet af kunnen ronden.
Ik ben ook academisch opgeleid, maar dat zegt niets over mijn kennis over bijv. de kwantumtheorie. Je moet natuurlijk wel een relevante opleiding hebben gevolgd om je oordeel te kunnen geven over de HSV, en dan is een academische opleiding theologie wel het minste dat je mag verwachten.
Rambam

Bericht door Rambam »

edward schreef:Toch blijf ik me altijd weer verbazen hoe we de geestelijke bevindelijkheid denken te kunnen meten met de universitaire geletterdheid.
Vertalen heeft niets met bevindelijkheid te maken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

edward schreef:Toch blijf ik me altijd weer verbazen hoe we de geestelijke bevindelijkheid denken te kunnen meten met de universitaire geletterdheid.
Wie de belofte van de Geest heeft mogen ontvangen, kan zelfs als (Urker-) visser aan de slag met het evangelie te prediken..toch?
de letter doodt, de Geest maakt levend.
Ja, maar een Urker visser zal niet zomaar de Bijbel kunnen vertalen. Tenzij hij de Bijbeltalen bestudeerd heeft...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Auto schreef:
Rambam schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik genoemde heren slechts vluchtig of juist helemaal niet ken. Maar het lijkt me dat enkel de predikant uit de HHK een theologische opleiding op academisch niveau heeft genoten. De achtergrond van de andere predikanten ken ik niet. Ze hebben in ieder geval geen theologische opleiding gevolgd waarbij men in voldoende mate kennis heeft kunnen nemen van de grondtalen om een weloverwegen oordeel te kunnen geven over de (H)SV.
.
Dan raad ik je aan dat je voortaan eerst gaat verdiepen in wie de personen zijn, want al deze mannen hebben een universitaire opleiding. Alleen heeft ds Onderdelinden helaas zijn studie net niet af kunnen ronden.
Probleem is dat deze mannen allemaal dezelfde bril op hebben, of ze nu een universitaire opleiding hebben of niet. Dat zal ongetwijfeld iets eenzijdigs aan deze avond geven. :)
memento

Bericht door memento »

Rambam schreef:
Auto schreef: Dan raad ik je aan dat je voortaan eerst gaat verdiepen in wie de personen zijn, want al deze mannen hebben een universitaire opleiding. Alleen heeft ds Onderdelinden helaas zijn studie net niet af kunnen ronden.
Ik ben ook academisch opgeleid, maar dat zegt niets over mijn kennis over bijv. de kwantumtheorie. Je moet natuurlijk wel een relevante opleiding hebben gevolgd om je oordeel te kunnen geven over de HSV, en dan is een academische opleiding theologie wel het minste dat je mag verwachten.
En met grondtalen in het programma.

Het probleem van zulke avonden is m.i. dat elke nuance ontbreekt. Vertalen is geen exacte wetenschap, maar geschiedt op basis van genuanceerde overwegingen. Terwijl op zulke avonden (resultaten uit het verleden geven helaas vaak wel een prognose voor de toekomst) het heel zwart-wit gepresenteerd wordt: de keuze van de SV is goed, en de keuze van HSV is fout. Maarja, als je genuanceerd en met kennis van zaken gaat wegen, dan krijg je ook een genuanceerd oordeel. En voor een publiek wat graag "goed" of "fout" horen wil...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Het probleem van zulke avonden is m.i. dat elke nuance ontbreekt.
Hier stond duidelijk in de aankondiging, dat er "een evenwichtig onderbouwde uitleg" zal worden gegeven.
Ds. Onderdelinden ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen, maar gezien de anderen komt dat wel goed.
Rambam

Bericht door Rambam »

Tiberius schreef:Hier stond duidelijk in de aankondiging, dat er "een evenwichtig onderbouwde uitleg" zal worden gegeven.
Ds. Onderdelinden ken ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen, maar gezien de anderen komt dat wel goed.
Je kunt pas oordelen over de evenwichtig onderbouwde uitleg als je die hebt gehoord. Je kunt niet van te voren stellen dat een bepaalde analyse evenwichtig onderbouwd is. En vanuit wel gezichtspunt is de uitleg evenwichtig onderbouwd?

Ik verwacht dat deze predikanten met name de visie van de GBS op de HSV zullen weergeven, met wellicht hier en daar een positieve noot bij de HSV. Maar als je al met 20-0 achterstaat, kun je nooit meer winnen.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Ik denk dat het een interessante avond zou kunnen worden wanneer ds. Boot en dhr. Kole ook e.e.a. mogen komen vertellen over (het ontstaan van) de HSV.

Nu is het een thuiswedstrijd van de GBS(-aanhangers), die graag een avond gesticht willen worden en bevestigd willen worden in iets waarvan ze al lang overtuigd waren.
Hier beneden is het niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Germanicus schreef:Ik denk dat het een interessante avond zou kunnen worden wanneer ds. Boot en dhr. Kole ook e.e.a. mogen komen vertellen over (het ontstaan van) de HSV.

Nu is het een thuiswedstrijd van de GBS(-aanhangers), die graag een avond gesticht willen worden en bevestigd willen worden in iets waarvan ze al lang overtuigd waren.
Dan zou het inderdaad een interessante avond worden, die ik graag zou willen meemaken. Valt zoiets niet te organiseren??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Germanicus schreef:Ik denk dat het een interessante avond zou kunnen worden wanneer ds. Boot en dhr. Kole ook e.e.a. mogen komen vertellen over (het ontstaan van) de HSV.

Dan zou het inderdaad een interessante avond worden, die ik graag zou willen meemaken. Valt zoiets niet te organiseren??
Dat denk ik wel. Ds. Boot ken ik niet, maar Kole zal daar wel aan meewerken, De Blois ook wel.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:

Dat denk ik wel. Ds. Boot ken ik niet, maar Kole zal daar wel aan meewerken, De Blois ook wel.
ds Boot is cgk. Hij heeft wel gezondheidsklachten. Kan zich niet zo lang concentreren. Als hij voorgaat preekt hij alleen, de rest doet de dienstdoende ouderling.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie